جمعه 10 فروردین 1403

نایب رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد: هشت مشکل اساسی اقتصاد ایران


نایب رییس اول سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که اقتصاد ایران هشت مشکل اساسی در هم تنیده دارد که باید هر یک از آن ها را به صورت منطقی و درست مورد ارزیابی قرار داد اما تحریم یکی از بزرگترین مشکلاتی است که بسیاری در این 40 ساله به آن اعتقادی نداشته و ندارند.

ایرج ندیمی – کارشناس اقتصادی- در گفت و گو با سکه نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد دولت و بانک مرکزی را در بازار ارز و سکه چطور ارزیابی می کنید؟ اظهار کرد: حداقل هشت مشکل اساسی در اقتصاد ایران داریم که بخشی از آن داخلی ، بخشی خارجی و بخشی دیگر مدیریتی است. برای مثال مسایل مربوط به مجوزها، کاهش تصدی‌گری دولت، برقراری تعادل میان بازار سرمایه و بازار پولی و … جزو مسائل داخلی است و ربطی به آمریکا و اروپا ندارد.

وی افزود: برخی از مشکلات اقتصاد ایران نیز منشاء خارجی دارد، به عنوان مثال مسائلی مانند تحریم خود خواسته نیست و 40 سال است که ایران با آن دست و پنجه نرم می کندو در مقابل جریانی است که در این 40 سال تداوم داشته و اعتقادی به تحریم ها و اینکه به اقتصاد کشور آسیب جدی می زند ندارد. بعضی از مسائل نیز ریشه مدیریتی دارد. به عنوان مثال تصمیمات ما جزیره ای گرفته می شود و به هماهنگی میان قوا و دستگاه های اجرایی نیازمند است. باید به هریک از این مسایل اقتصادی متفاوت فکر کنیم. اگر بگوییم همه مسایل مربوط به قانون گذار است یا قوه مجریه، یعنی اینکه نگاه ما همه جانبه و درست نیست.

نایب رییس اول سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با نگاهی به سیاست های ارزی می توان دریافت که یکی از مهمترین مسایل ارزی که هم اکنون اقتصاد کشور با آن دست به گریبان شده، مربوط به ورودی ارز است، رئیس کل بانک مرکزی مسئول ارز آوری نیست، این به کل اقتصاد بر می گردد بخشی مربوط به وزرات اقتصاد و دارایی است، بخش دیگر به وزرات جهاد و کشاورزی و … مربوط می شود. یک قسمت هم اصلا به اراده داخلی ارتباط ندارد و به شرایط کلی ارز، شبکه بانکی، تنازعات مرزی، زیاده خواهی دولت هایی مثل روسیه و ترکیه بر می گردد.

ندیمی تصریح کرد: مسایل باید بر اساس تفاوت هایشان تعریف شوند. آورش ارز به بانک مرکزی بر نمی گردد اما مدیریت داخلی ارز به این دستگاه مربوط می شود، اینکه صادرکنندگان چطور ارز خود را وارد کنند؟ ارز چطور عادلانه و درست بین متقاضیان توزیع شود؟ اینکه کدام گروه بتوانند ارز دریافت کنند ؟ و… از سیاست های بانک مرکزی است که باید به آن توجه کرده و به درستی به مرحله اجرا بگذارد.

وی با بیان اینکه خلق پول، روابط میان بانک ها و بانک مرکزی، دولت و بانک مرکزی، از جمله تصمیمات و مسایل درون قوه ای است. گفت: وقتی که 66 هزار پروژه نیمه تمام داریم چرا دوباره تقاضای پروژه جدید از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود. تصمیم گیری و قضاوت در حوزه مسایل بانکی، پولی، مالی و اعتباری دارای چند وجه است. شورای پول و اعتبار در اختیار بانک مرکزی نیست، نماینده رئیس جمهور، وزرای ذی ربط و دادستان هم حضور دارند. بنابراین نمی‌توان مصوبات این شورا را تنها به دولت رفت داد و آن را مسئول این تصمیمات قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید

استفاده از رمزارز برای کاهش تاثیر دلار در کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است چند راه از جمله پیمان‌های پولی،‌ استفاده از ارزهای دیجیتال و تهاتر وجود دارد که می‎توان...

قیمت ارز صرافی ملی 5 بهمن 99

بازار ارز امروز، تقریبا روز آرامی را سپری کرد و در پایان کار صرافی ملی شاهد آن بودیم که نرخ‌های خرید کاهشی شدند. به گزارش...

نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در اولین هفته زمستان 

بازارهای کشور عمدتا در اولین هفته زمستان، شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از شاخص ها شاهد ثبات بودیم. به گزارش سکه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته