جمعه 10 فروردین 1403

بیت کوین علیرغم افزایش سختی شبکه، کماکان با استقبال استخراج کنندگان روبروست

اخیراً سختی شبکه بلاک چین بیت کوین به دلیل هاوینگ افزایش پیدا کرده است. علیرغم افزایش سختی شبکه بیت کوین، نگرش عمومی مردم نسبت به این رمزارز کماکان مثبت است.

در روز 17 ژوئن، شبکه بلاک چین بیت کوین بزرگترین سختی شبکه را طی دو سال گذشته تجربه کرد. با این حال نرخ هش این شبکه کاهش چشمگیری نداشت.


بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید


طبق داده های پایگاه مرکزی اطلاعات بلاک چین، از روز 11 ژوئن، نرخ هش شبکه بیت کوین از 101 میلیون تراهش در ثانیه به 105 میلیون تراهش در ثانیه افزایش پیدا کرده است.

امید استخراج کنندگان با وجود افزایش سختی شبکه

علیرغم افزایش 14.95 درصدی سختی شبکه بیت کوین، استخراج کنندگان کماکان به فرایند ماینینگ ادامه می دهند.

از لحاظ تئوری افزایش سختی شبکه باید با کاهش فعالیت استخراج کنندگان همراه باشد، زیرا افزایش سختی شبکه به معنی افزایش قدرت محاسباتی و بنابراین قدرت مصرفی دستگاه های ماینینگ است. این استقبال عمومی نسبت به استخراج بیت کوین می تواند نشان از موارد زیر باشد:

  1. استخراج کنندگان نسبت به قیمت میان مدت بیت کوین خوشبین هستند.
  2. استخراج کردن بیت کوین علیرغم افزایش سختی شبکه کماکان سودبخش است.
  3. استخراج کنندگان از لحاظ اقتصادی در شرایط ایمن قرار دارند.
  4. در شبکه های صرافی بیت کوین، فشار فروش کمی از جانب استخراج کنندگان وجود دارد.

اطلاعات و داده های مرکزی بیت کوین نشان می دهد که استخراج کنندگان بیش از میزان استخراج رمزارز بیت کوین، مایل به فروش دارایی های رمزارز خود نیستند. این موضوع به خوبی نشان می دهد که استخراج بیت کوین کماکان برای استخراج کنندگان حاشیه سوددهی دارد.

برخی اعتقاد داشتند با افزایش سختی شبکه بیت کوین، فرایند استخراج به دلیل افزایش هزینه های لازم برای استخراج بیت کوین، کاهش پیدا خواهد کرد اما آمار و ارقام می گویند این باور اشتباه است و بسیاری از استخراج کنندگان کماکان نسبت به سوددهی اطمینان دارند.

در 11 می، نرخ پاداش شبکه بیت کوین به دلیل هاوینگ، کاهش پیدا کرد. همین موضوع باعث شد نرخ هش شبکه بیت کوین به طرز تصاعدی افزایش پیدا کند.

تمامی این موضوع ها به شکل ساده تر یعنی اینکه استخراج بیت کوین دو برابر نسبت به قبل گران تر شده بود. عقل حکم می کند با گران شدن هزینه ها فعالیت استخراج کنندگان کاهش پیدا کند. چرا؟

چون با وجود افزایش هزینه ها، قیمت بیت کوین چندان افزایش پیدا نکرده است و در یک طراز قیمتی به خصوصی پایدار باقی مانده است.

سختی شبکه بیت کوین

جایگاه ایده آل برای بهبود شرایط رمزارز بیت کوین

در ماه مارس بازار رمزارزها به شکل بی سابقه ای شاهد افزایش تقاضا برای فروش دارایی های رمزارز بیت کوین بود.

هاوینگ شبکه بیت کوین و متعاقباً کاهش پاداش شبکه در ازای اعتبار بخشیدن به بلوک های جدید، باعث شد همه تصور کنند با افزایش سختی شبکه، فرایند استخراج بیت کوین با کاهش چشمگیری مواجه شود.

اما امروز می بینیم که این تصور درست از آب در نیامده است و ماینرها مانند گذشته نسبت به حاشیه سود بیت کوین اطمینان دارند.

در سیچوان چین، استخراج کنندگان می گویند هزینه استخراج بیت کوین برای آنها چیزی حدود 5 تا 6 هزار دلار تمام می شود، در صورتی که قیمت بیت کوین در بازار در مرز 9 هزار دلار است. این موضوع نشان می دهد که استخراج بیت کوین کماکان برای ماینرها سودبخش است.

در هفت روز گذشته آمار نشان می دهد ماینرها 6150 سکه بیت کوین استخراج کرده اند و 4708 سکه را در بازار صرافی های رمزارز فروخته اند. این نشان می دهد 1442 سکه بیت کوین در شبکه ذخیره شده است. آمار ذخیره بیت کوین حاکی از این است که استخراج کنندگان نسبت به افزایش قیمت بیت کوین در بلند مدت اطمینان دارند.

سختی شبکه بیت کوین

امکان ادغام تولید کنندگان دستگاه های استخراج بیت کوین

بازیگردانان عرصه بیت کوین یعنی شرکت های تولید دستگاه های استخراج رمزارز ممکن است در آینده نزدیک با یکدیگر ادغام شوند.

السا ژائو مدیر شبکه بازاریابی شرکت میکرو بی تی، که یکی از بزرگترین شرکت های تولید دستگاه های استخراج بیت کوین در سطح جهانی محسوب می شود، در مصاحبه اخیر خود گفت،

به دلیل افزایش سختی شبکه و همچنین افزایش مدت زمان بازگشت سرمایه، خریداران دستگاه های استخراج بیت کوین دیگر شبکه های کسب و کار نوپا و کوچک نیستند، بلکه مشتریان این شرکت مراکز و مزرعه های استخراج رمزارز هستند و شرکت هایی که هزینه کلان و سرمایه گذاری بزرگی می خواهند در شبکه بلاک چین بیت کوین داشته باشند.

او اعتقاد دارد به دلیل افزایش سختی شبکه، رقابت در شبکه بلاک چین بین تولید کنندگان دستگاه های استخراج رمزارز به شدت افزایش پیدا کرده است.

در آینده تنها شرکت هایی می توانند در بازار فروش دستگاه های استخراج بیت کوین دوام داشته باشند که بتوانند دستگاه های قدرتمندی به بازار ارائه کنند.

برای همین ژائو باور دارد در آینده نزدیک شاهد ادغام شبکه های تولید کننده دستگاه های استخراج بیت کوین خواهیم بود.

علیرغم سه سال پیش که رمزارز بیت کوین یکه تاز بلامنازع شبکه های رمزارز بود، در سالیان اخیر آلت کوین ها و رمزارزهای جایگزین بسیاری به بازار معرفی شده اند و جو رقابتی در بازار رمزارزها به شدت افزایش پیدا کرده است.

بیت کوین

انگیزه های پنهان در نگرش مثبت جامعه نسبت به بیت کوین چیست؟

برآورد می شود در سال 2020 تقاضا برای خرید دستگاه های استخراج بیت کوین افزایش پیدا کند. همانطور که پیش از این نیز گفتیم این تقاضا نه از جانب خریداران و بازیگران خُرد، که بیشتر از جانب بازیگران بزرگ خواهد بود.

این موضوع نشان می دهد که بازار رمزارز بیت کوین به آهستگی دارد به انحصار شبکه های متمرکز و بازیگران بزرگ کشیده می شود.

مایکل گلدشتاین، رئیس سازمان ساتوشی ناکاموتو در مصاحبه اخیر خود گفت امسال سال بزرگی برای شبکه بیت کوین خواهد بود.

او 6 دلیل برای ادعای خود عنوان کرد:

  • 1- استخراج کنندگان کماکان به فرایند استخراج ادامه می دهند
  • 2- نودهای شبکه به اعتبار بخشی به بلوک های جدید ادامه می دهند
  • 3- توسعه دهندگان به کدگذاری و ایجاد سازوکارهای برنامه ریزی کامپیوتری ادامه می دهند
  • 4- هاوینگ ها کماکان به هاوینگ های آتی ادامه می دهند
  • 5- سختی شبکه به افزایش و تطبیق خود با شرایط حاکم ادامه می دهد
  • 6- اعداد و ارقام نیز به افزایش روزافزون خود ادامه می دهند.

انتظار می رود در سال 2020، تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش پیدا کند و قیمت بیت کوین نیز برای ایجاد حد تعادل بین میزان هزینه برای استخراج و حاشیه سود دهی برای استخراج کنندگان، افزایش پیدا کند و به بالاتر از 9 هزار دلار برسد.

مطالب مرتبط:

بیت بوی کریپتو: آماده پایان رشد قیمت بیت‌کوین باشید

سناتور آمریکایی: بیت کوین پایان بدی خواهد داشت

هشدار بیل گیتس به سرمایه‌گذاران خرد برای خرید بیت کوین

بیل گیتس: بیت کوین برای کره زمین مضر است

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته