جمعه 10 فروردین 1403

تقاضا برای خرید ماینر بیش از عرضه شد

افزایش چشم‌گیر قیمت بیت کوین در چند هفته گذشته باعث شده که افراد زیادی به استخراج این رمزارز علاقه پیدا کنند و به دنبال خرید ماینر باشند ولی شرکت‌های تولیدکننده ماینر ، نمی‌توانند پاسخ‌گویی تقاضای بازار باشند و در تأمین تراشه‌های لازم برای ساخت دستگاه‌هایشان با مشکل مواجه هستند.

روند صعودی قیمت بیت کوین، تقاضا برای خرید ماینر را افزایش داده و تولیدکنندگان این دستگاه‌ها برای پاسخ دادن به تقاضای بازار، تحت فشار قرار گرفته‌اند. 

تنها چند روز پیش بود که قیمت مهم‌ترین رمزارز دنیا از مرز 10 هزار دلار عبور کرد و اکنون تا 13 هزار دلار هم صعود کرده است. 

به گفته استیون ماشر، مدیر فروش و بازاریابی شرکت Canaan Creative که دستگاه‌های استخراج آوالون (Avalon) را تولید می‌کند:

«افزایش قیمت بیت کوین باعث افزایش تقاضا برای خرید دستگاه‌های استخراج شده و ما تا همین الان هم نمی‌توانستیم به تمام تقاضاها پاسخ دهیم». 

هرچند ماشر حاضر نشد میزان دقیق سفارش‌هایی که شرکتش دریافت کرده را فاش کند، گفت:

«در حال حاضر شرایط صنعت به گونه‌ای است که تقاضا بالا رفته و دستگاه‌های کافی در انبار نداریم».

او در ادامه گفت: 

«به نظر می‌رسد به شرایط سه ماه سوم و چهارم سال 2017 بازگشته‌ایم. در آن زمان تقاضا تقریباً سه برابر عرضه بود.» 

در بازه زمانی جولای تا سپتامبر 2017، قیمت بیت کوین تقریبا دو برابر شد و در سه ماه چهارم آن سال، دوباره جهشی چهار برابری داشت به طوری که قیمت تقریباً به 20 هزار دلار رسید. طبق داده‌های شرکت TokenInsight که در زمینه استخراج و خرید و فروش رمزارز پژوهش انجام می‌دهد، افزایش مجدد قیمت بیت کوین باعث شده که هزینه ماینر در مدت زمان کوتاهی به صاحب آن باز گردد و به همین دلیل تقاضا برای خرید این دستگاه‌ها بیشتر شده است. 

این شرکت تخمین می‌زند که زمان بازگشت هزینه خرید دستگاه در حال حاضر حدود 60 الی 150 روز است در حالی که چند ماه گذشته، 120 الی 280 روز بوده.

مدل‌های جدید 

شرکت Canaan برای استفاده از فرصت‌های جدید بازار، ماه گذشته مدل جدیدی از ماینر خود را به بازار عرضه کرد. این دستگاه که AvalonMiner 1041 نامیده می‌شود، توان محاسباتی 37 تراهش در ثانیه دارد و 2361 وات در ساعت برق مصرف می‌کند.

مدل قبلی این دستگاه (Avalon 851) توانایی محاسبه 14.5 تراهش در ثانیه را داشت و در هر ساعت 1450 وات برق مصرف می‌کرد. 

ماشر در صحبت‌هایش اضافه کرد که پیش‌سفارش‌های زیادی برای این دستگاه ثبت شده و خط تولید شرکت تا انتهای ماه اکتبر مشغول تولیدشان خواهد بود. دلیل این موضوع نیز تمایل افراد و شرکت‌ها به خرید تعداد زیادی از این دستگاه‌هاست. 

شرکت بیت‌مین نیز که یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ ماینر است، هفته گذشته دو مدل جدید از دستگاه AntMiner S9 خود را به بازار عرضه کرد که AntMiner S9 SE و S9k نامیده می‌شوند. طبق اطلاعیه‌ای که روی وب سایت این شرکت ثبت شده است، اولین محموله این دستگاه‌ها در اوایل ماه آگوست به دست مشتریان خواهد رسید. حتی دستگاه‌های گران‌قیمت‌تری مثل WhatsMiner M20 که توسط ژوآژینگ یانگ (Zuoxing Yang) مدیر سابق طراحی تراشه‌های بیت‌مین طراحی شده است نیز با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌. 

یانگ در مصاحبه‌ای با کوین‌دسک اعلام کرده که سری جدید دستگاه‌های M20 در اواخر اکتبر برای مشتری‌ها فرستاده می‌شوند و تقریباً تمام دستگاه‌های تولیدی پیش‌فروش شده‌اند.

به گفته یانگ یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش سرعت تحویل دستگاه‌ها به مشتریان شده این است که شرکت‌های سازنده تراشه‌های لازم برای دستگاه‌های استخراج، ظرفیت کافی ندارند و به تعداد کافی تراشه در اختیار شرکت‌های تولید دستگاه قرار نمی‌دهند. او گفت: 

«نرخ هش شبکه بیت کوین نمی‌تواند به اندازه قیمت آن رشد کند. ظرفیت تولید تراشه‌ها و دستگاه‌های استخراج، به گلوگاه بزرگی تبدیل شده است.» 

جهش نرخ هش 

افزایش تقاضا برای خرید دستگاه‌های استخراج را می‌توان از روی افزایش نرخ هش شبکه بیت کوین و قدرت محاسباتی‌ای که به آن اختصاص داده شده است نیز مشاهده کرد. نرخ هش شبکه به تازگی رکورد جدیدی ثبت کرد و به بالاترین مقدار خود در کل تاریخ بیت کوین رسید.  

تقاضا برای خرید ماینر بیش از عرضه شد

طبق داده‌ها و اخبار رمزارز سایت BTC.com، نرخ هش در بیست و چهار ساعت گذشته و متوسط آن در هفته گذشته، به ترتیب 65 و 58 میلیون تراهش بر ثانیه بوده است. این قدرت محاسباتی نسبت به سال گذشته تقریبا 80 درصد رشد کرده است. در آن زمان متوسط نرخ هش 14 روزه شبکه بیت کوین تا 36 میلیون تراهش در ثانیه نیز کاهش پیدا کرد. 

اگر فرض کنیم که این افزایش قدرت محاسباتی به خاطر استفاده بیشتر از ماینر هایی مثل AntMiner S9 یا Avalon 851 است که به طور متوسط می‌توانند 14 تراهش بر ثانیه انجام دهند، می‌توان تخمین زد که حدود 2 میلیون دستگاه جدید در چند ماه گذشته به شبکه بیت کوین اضافه شده است. 

در نتیجه، BTC.com تخمین می‌زند که سختی استخراج (معیاری که سختی مسئله‌های ریاضی‌ای که برای به دست آوردن کوین‌های جدید باید حل شوند را مشخص می‌کند) حدود 6 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و به 7.8 تریلیون خواهد رسید که مقداری بی‌سابقه است. 

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته