چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

رمزارز فیسبوک برای مقابله با بانک‌ها ساخته شده است

رمزارز اختصاصی فیسبوک سروصدای زیادی به پا کرده است. گفته می‌شود که این رمزارز، به افرادی که حساب بانکی ندارند، کمک زیادی خواهد کرد و رمزارز فیسبوک برای مقابله با بانک‌ها ساخته شده است و مزایایی از جمله حذف واسطه‌ها را به همراه دارد. با این وجود، فیسبوک هدف واقعی خود از راه‌اندازی این کوین را اعلام نمی‌کند.

به تازگی زیاد در خبرها می‌شنویم که فیسبوک به زودی رمزارز اختصاصی خود را ارائه خواهد کرد. اتفاقی که حتی تصورش برای بسیاری از افراد غیرممکن بود.

در روزهای آتی جزییات بیشتری در مورد این کوین که لیبرا نام دارد، ارائه خواهد شد. تا به امروز، می‌دانیم که این رمزارز یک استیبل کوین خواهد که مجموعه‌ای از دارایی‌ها و ارزهای فیات، پشتوانه آن خواهند بود و ۲۸ شرکت مختلف از آن حمایت می‌کنند. هر یک از این شرکت‌ها حدود ۱۰ میلیون دلار روی این کوین سرمایه‌گذاری کرده است. کنسرسیومی به نام انجمن لیبرا نیز برای نظارت و حاکمیت بر این رمزارز تشکیل شده که 28 شرکت سرمایه‌گذار، عضو آن هستند. فیسبوک اعلام کرده که هدف اصلی‌اش، تسهیل پرداخت و انتقال پول در کشورهای در حال توسعه است.

فیسبوک عملاً در تلاش است ابزاری پایدار برای تبادل ارزش ایجاد کند که پرداخت پول بین شبکه کاربرانش و در نتیجه کل جهان را ساده‌تر می‌کند. این کار مشابه کاری است که WeChat، Venmo و PayPal انجام می‌دهند ولی به جای اینکه تراکنش‌های دریافت و پرداخت بر اساس دلار، پوند یا دیگر ارزهای فیات انجام شوند، بر اساس لیبرا انجام خواهند شد.

اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، فیسبوک و دیگر شرکت‌هایی که از رمزارز لیبرا حمایت می‌کنند، فقط یک دلیل برای انجام این کار دارند و آن هم، جمع‌آوری داده است. شاید این شرکت‌ها بگویند که این کار را برای حمایت از افرادی انجام می‌دهند که حساب بانکی ندارند یا اینکه بگویند می‌خواهند انقلابی در سیستم‌های پرداختی به وجود آورند و انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند ولی نباید فریب این حرف‌ها را خورد. هدف اصلی این حرکت به سمت دنیای کریپتو، به دست آوردن منابع داده‌ای جدید است. در دنیای امروز، داده، حکم نفت را دارد.  

به همین دلیل است که رمزارز فیسبوک، رقیبی برای بیت کوین به حساب نمی‌آید بلکه مهر تأییدی بر درست بودن رویکرد بلاک چین است. بیت کوین یک رمزارز باز، بدون مرز و بدون اجازه است که نمی‌توان آن را سانسور کرد، قابلیت تأیید عمومی دارد و رکوردهای آن قابل دستکاری نیستند.

اما شکی نیست که رمزارز فیسبوک نمی‌تواند هیچ یک از این ویژگی‌ها را داشته باشد زیرا فیسبوک یک شرکت رسمی است و باید از قوانین کشورهای مختلف پیروی کند. تمام قوانینی که هر یک از سیستم‌های مالی موجود در دنیا در هر زمانی تصویب کرده‌اند برای فیسبوک الزام‌آور هستند. این شرکت، بر خلاف اصول زیربنایی بلاک چین، مجبور است تمام افرادی که از سیستم‌هایش استفاده می‌کنند را تأیید هویت کند. فیسبوک نمی‌تواند نسبت به اینکه چه کسی از سیستمش استفاده می‌کند، بی‌طرف بماند.

اضافه شدن کنسرسیومی از شرکت‌های ناظر، هیچ تأثیر مثبتی در راستای غیرمتمرکز شدن این سیستم نخواهد داشت زیرا هویت تمام این ناظرها مشخص است و در صورت نیاز، سیستم‌های مالی جهانی می‌توانند به آن‌ها فشار وارد کنند.

بنابراین اصلاً جای نگرانی برای بیت کوین وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که لیبرا ، افراد زیادی که به دنبال استفاده از یک رمزارز واقعی هستند را به سمت بیت کوین سوق دهد.

اکنون این پرسش به وجود می‌آید که اگر فیسبوک به دنبال رقابت با بیت کوین نیست، چه رقیبی را هدف گرفته؟ پاسخ این سوال ساده است: بانک‌ها.

بانک‌ها در شرایط سختی قرار دارند. از یک طرف، بیت کوین مورد استقبال زیادی قرار گرفته و هر روز افراد بیشتری شروع به استفاده از آن می‌کنند. از یک طرف دیگر، فیسبوک با داشتن 2.3 میلیارد کاربر، وارد عرصه مالی شده است.

فیسبوک قبلاً توانسته با ایجاد انقلابی در تجربه کاربری و ساختن رابط‌های کاربری اثرگذار، پدیده‌ای جهانی به وجود آورد. این شرکت اکنون قصد دارد همین کار را در زمینه پول انجام دهد و شکی نیست که بانک‌ها هیچ شانسی برای مقابله ندارند و رمزارز فیسبوک برای مقابله با بانک‌ها بوجود آمده است.

به زودی دنیا به شکل دیگری خواهد شد. هر کس که بخواهد وام یا کارت اعتباری بگیرد باید سراغ مارک زاگربرگ برود. همه چیز روی پلتفرمی قرار خواهد داشت که 30 درصد افراد دنیا از آن استفاده می‌کنند.

البته لیبرا مزیت‌هایی هم دارد. از جمله اینکه این رمزارز می‌تواند کارمزدهای شرکت‌های واسطه را حذف کرده و از کلاه‌برداری‌های مالی جلوگیری کند.

پول، جدیدترین حوزه‌ای است که غول‌های فناوری و شبکه اجتماعی سراغ آن رفته‌اند و کسی هم جلودار آن‌ها نخواهد بود.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته