پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آیا استفاده از سیستم‌های رأی دهی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین، تاثيرگذار است؟

شانپنگ ژائو، مدیر ارشد اجرایی بایننس و ویتالیک بوترین، هم بنیانگذار اتریوم اعتقاد دارند استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین در سیستم‌های انتخابات سیاسی به یک ضرورت غیر قابل کتمان تبدیل شده است. آنها اعتقاد دارند تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند سازوکار سیستم‌های کنونی انتخابات سیاسی را به طرز چشمگیری ارتقا دهد.

علیرغم اینکه شانپنگ ژائو و ویتالیک بوترین از ایجاد یک سازوکار غیر متمرکز در فرایندهای انتخاباتی برای حفظ و صیانت از دموکراسی صحبت می‌کنند اما نهادینه سازی چنین سیستمی کار ساده‌ای نخواهد بود.

سیستم‌های رأی گیری مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین سرعت عمل نهادهای ذی صلاح در اعلام نتایج را افزایش خواهد داد، از حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه شهروندان محافظت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد تا اعتبار انتخابات و شأن و منزلت دموکراسی با اتهامات واهی منتخبین ملت زیر سوال برود.

مدیر ارشد اجرایی بایننس ضمن اشاره به تاخیر در اعلام نتایج ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد چنین تاخیری یقیناً ابهام زا و مناقشه برانگیز خواهد بود. ژائو اعتقاد دارد سیستم‌های رای گیری مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین سرعت عمل نهادهای ذی صلاح در اعلام نتایج را افزایش خواهد داد، از حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه شهروندان محافظت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد تا اعتبار انتخابات و شأن و منزلت دموکراسی با اتهامات واهی منتخبین ملت زیر سوال برود.

استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برای حفظ ساختار دموکراسی ضروری است

ویتالیک بوترین اعتقاد دارد ایجاد یک سیستم رمزنگاری شده برای انتخابات سیاسی می‌تواند چالش‌های فنی بسیاری داشته باشد. بنیانگذار اتریوم اعتقاد دارد اگرچه توسعه پایگاه‌های غیر متمرکز رأی‌گیری کار ساده‌ای نیست، اما استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برای حفظ دموکراسی در آینده جهانی که پیوسته به سمت ابهام و عدم قطعیت پیش می‌رود، یک ضرورت یقینی خواهد بود.

 

برای مطالعه جدیدترین اخبار بلاک چین کلیک کنید

 

تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند با سانسور اطلاعات مبارزه کند

بوترین اعتقاد دارد توسعه یک سیستم رمزنگاری شده برای انتخابات سیاسی مستلزماً یک سیستم مبتنی بر اصول بلاک‌چین نخواهد بود اما تاکید کرد که تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند با سانسور و انتشار قطره چکانی و کنترل شده اطلاعات مبارزه کند.

تکنولوژی بلاک چین به هیچ یک از صاحب منصبان قدرت و افراد ذی نفوذ این اجازه را نمی‌دهد تا به صورت غیر قانونی در فرایند انتخابات دخالت کنند.

سیستم‌های رای گیری مبتنی بر بلاک‌چین این اطمینان را به شهروندان می‌دهند که تمامی آرای اخذ شده در فرایند شمارش لحاظ می‌شوند. تکنولوژی دفتر کل توزیع شده با ایجاد یک محیط غیر متمرکز مبتنی بر اصول بلاک‌چین به هیچ یک از صاحب منصبان قدرت و افراد ذی نفوذ این اجازه را نمی‌دهد تا به صورت غیر قانونی در فرایند انتخابات دخالت کنند.

آیا جوامع کنونی آماده پذیرش دموکراسی مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین هستند؟

چارلز هاسکینسون، بنیانگذار کاردانو اعتقاد دارد سیستم‌های رای‌گیری مبتنی بر بلاک‌چین تنها مسیر صحیح برای حفظ آزادی و دموکراسی در جوامع تمامیت خواه کنونی خواهد بود. تیلور موناهان، مدیر ارشد اجرایی و متخصص رمزارزها نیز اعتقاد دارد اگرچه استفاده از سیستم‌های غیر متمرکز در فرایندهای انتخاباتی یک ضرورت مبرم است اما با نواقص و کاستی‌های موجود در سیستم‌های امنیتی شبکه‌های بلاک‌چین، جوامع جهانی کماکان آماده پذیرش “دموکراسی مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین” نیستند.

ماه گذشته روسیه از سیستم رأی‌گیری مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین در پایگاه‌های انتخاباتی و اخذ رأی خود استفاده کرد. مطابق آمار منتشر شده و منابع خبری روسیه، بیش از 300 هزار رأی از طریق سامانه‌های بلاک‌چین این کشور اخذ شده است.

منبع: کوین تلگراف.

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته