جمعه 10 فروردین 1403

تکنولوژی بلاک چین می تواند سودآوری تولید محتوا را افزایش دهد

شبکه تیک تاک که اخیراً با استقبال گسترده کاربران در سراسر جهان مواجه شده است، چندان بستر مناسب سودآوری تولید محتوا برای تولیدکنندگان این صنعت ندارد.

تیک تاک سریعترین رشد را در میان شبکه های اجتماعی در طول تاریخ به خود اختصاص داده است و هم اکنون بیش از 800 میلیون کاربر در سراسر جهان از این رسانه پرطرفدار استفاده می کنند.

به گفته آمارها 69 درصد مخاطبان تیک تاک بین 16 تا 24 سال سن دارند. اما چرا تولید محتوا در بستر شبکه تیک تاک سودآور نیست؟ آیا تکنولوژی بلاک چین می تواند سودآوری تولید محتوا را افزایش دهد؟

سودآوری تولید محتوا

چرا تولید محتوا در بستر شبکه های اجتماعی چینی هزینه بر است؟

هم اکنون تولید محتوا در بستر شبکه های پرطرفدار مثل تیک تاک بسیار هزینه بر است. از سوی دیگر تنها دو منبع درآمد برای تولید کنندگان محتوا وجود دارد: تبلیغات و تجارت الکترونیک.

تبلیغات در ایالات متحده آمریکا سودآوری بیشتری دارد اما در محیط جغرافیایی چین، تجارت الکترونیک به دلیل وجود زیرساخت های مناسب قابلیت سوددهی بیشتری دارد.

یکی از دلایلی که باعث می شود سودآوری تولید محتوا در بستر شبکه های آمریکایی مثل یوتیوب و اینستاگرام به مراتب بیشتر از سودآوری در بستر شبکه های چینی مثل تیک تاک باشد این است که هزینه پهنای باند و ذخیره ابر اطلاعاتی در چین بسیار گران و هزینه بر است.

مثلاً شبکه تودو (Tudou) که به یوتیوب چینی مشهور است در سال 2011 بیش از 42 درصد درآمدهای خود را (معادل 28.6 میلیون دلار) صرف خرید پهنای باند کرده است.

تودو ماهیانه بیش از 277 میلیون کاربر منحصر بفرد دارد، به این مفهوم که در ازای هر دلار هزینه بابت خرید پهنای باند، تودو توانسته است تنها 7.9 کاربر را به سمت بستر خود جذب کند.

آمارها به خوبی نشان می دهد که هزینه پهنای باند در کشور چین عملاً امکان سوددهی را از شرکت های فناوری گرفته است.

در بستر شبکه تیک تاک روزانه میلیون ها ویدیو بارگذاری می شود. طبق تخمین های مراجع پژوهشی، مصرف داده تیک تاک بیش از 7 میلیون ترابایت در ماه است که همین موضوع باعث می شود تنها برای حفظ زیرساخت های ارسال داده این شبکه اجتماعی، ماهیانه بیش از 8 میلیون دلار هزینه شود.

سودآوری تولید محتوا

آیا تمرکز زدایی و تکنولوژی بلاک چین می توانند این مشکل را برطرف کنند؟

هم اکنون بازار رایانش ابری تنها راهکار برای شبکه های اجتماعی با ذخیره داده انبوه است. تخمین زده می شود ارزش بازار رایانش ابری تا سال 2022 به بیش از 364 میلیارد دلار برسد.

آمازون، مایکروسافت و گوگل انحصار خود را در بازار رایانش ابری در سال های پیش رو مستحکم تر خواهند کرد.

پژوهش های آماری دانشگاه استنفورد نشان می دهد که بیش از 30 درصد سرورها در بستر پایگاه داده عملاً بدون استفاده هستند. سرورهای بدون استفاده کماکان فضای اطلاعاتی انبوهی را اشغال کرده اند و همین موضوع هزینه های کلانی را به پایگاه های داده تحمیل می کند.

حالا تصور کنید شبکه تیک تاک می توانست ویدیوهای کاربران را در این سطوح رها شده ذخیره کند. قاعدتاً چنین موضوعی این امکان را برای شبکه های اجتماعی ایجاد می کند تا سودآوری خود را افزایش دهند.

تکنولوژی بلاک چین دقیقاً همین وظیفه را بر عهده دارد. بلاک چین می تواند یک فضای بکر و بی نهایت گسترده را در اختیار کاربران و پایگاه های داده قرار دهد تا همه بتوانند داده های خود را در بستر زنجیره های بلوکی ذخیره کنند.

تکنولوژی بلاک چین می تواند هزینه های جاری در ایجاد فضاهای ابری برای ذخیره داده های اطلاعاتی را به مراتب کاهش دهد. همین موضوع باعث می شود سودآوری تولید محتوا در بستر شبکه های اجتماعی به مراتب افزایش پیدا کند.

اگر شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم کنند تا صدها هزار نود ذخیره داده به صورت غیر متمرکز در سراسر جهان فعالیت داشته باشند، هزینه های جاری در ذخیره و حفظ داده های اطلاعاتی به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد

بیشتر بخوانید

پرداخت قبوض با رمزارز در یک شهر آمریکا

شهری در ایالت داکوتای شمالی ایالات متحده پذیرش ارزهای دیجیتال را برای پرداخت قبوض خدماتی آغاز کرده است. مدیر امور مالی شهر می گوید:...

فناوری زیست سنجی در خدمت پرداخت یوان دیجیتال

بر اساس گزارش های منطقه ای، کارت یوان دیجیتال آینده بانک خلق چین دارای ابزار زیست سنجی (بیومتریک) آیدکس (شرکت فناوری زیست سنجی نروژی)...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته