پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آیا چشم جهان بین دارایی های دیجیتال ما را کنترل می کند؟

اخیراً صرافی کوین بیس در مرکز انتقادهای بسیاری قرار گرفته است. اما دلیل انتقادهای تند محافل رمزارز از این صرافی چیست؟ داستان از اینجا شروع می شود که این صرافی تصمیم گرفت برخی خدمات خود مربوط به نظارت بر حوزه رمزارزها و دارایی های دیجیتال را در اختیار مراجع قضایی آمریکا قرار دهد.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


بسیاری بر این باور هستند که این اقدام صرافی کوین بیس می تواند زمینه ساز نظارت گسترده نهادهای متمرکز نظیر سازمان های دولتی بر صرافی های غیرمتمرکز شود.

چشمان تیز دولت ها به دقت دارایی های دیجیتال را رصد می کند

چشمان تیز دولت ها به دقت دارایی های دیجیتال را رصد می کند

یک منبع آگاه گفته است که مراکز دولتی و نهادهای متمرکز به شدت رمزارزها و دارایی های دیجیتال در صرافی های متمرکز و متولیانه را تحت نظارت دارند.

پس از اینکه در سال 2013، و در یک سرقت تاریخی، بیش از 850 هزار سکه بیت کوین از صرافی ام تی گاکس به سرقت رفت، ردپای نهادهای دولتی در صرافی های متمرکز پر رنگ تر شد.

این منبع آگاه که ترجیح داده است ناشناخته باقی بماند ادعا می کند بسیاری از صرافی های رمزارز به شدت تحت کنترل و نظارت نهادهای متمرکز قرار دارند زیرا حجم کلانی از منابع مالی در این صرافی ها در گردش است.

دولت آمریکا در این زمینه از ترفند “گزارش فعالیت مشکوک” استفاده می کند تا بتواند تسلط و نظارت خود را بر روی صرافی ها حفظ کند. این منبع آگاه می گوید دولت آمریکا به شدت نسبت به فعالیت رمزارزها مشکوک است و تلاش میکند دایره اختیارات و نفوذ خود در شبکه های غیرمتمرکز را گسترده تر کند.

این منبع آگاه می گوید:

“تمام صرافی ها متولیانه (متمرکز) از لحاظ حقوقی ملزم هستند فعالیت های مشکوک را به دولت و نهادهای امنیتی گزارش دهند. این گزارش ها شامل معاملات با گردش مالی بیش از 5 هزار دلار می شود. این صرافی ها اجازه ندارند اطلاعات مرتبط با گزارش های امنیتی را در اختیار عموم قرار دهند و گزارش ها باید به صورت  محرمانه در آرشیو اطلاعات صرافی ها ذخیره شود. در صورتی که صرافی ها نسبت به این قوانین پایبند نباشند، اعتبارنامه آنها توسط دولت باطل می شود و ممکن است با جریمه یا حتی زندان روبرو شوند.”

آنها چه کسانی هستند و چه چیزی میخواهد بدانند؟

آنها چه کسانی هستند و چه چیزی میخواهند بدانند؟

این منبع آگاه می گوید بسیاری از آژانس های اطلاعاتی نظیر اف بی آی و نهادهای قضایی به شدت به دنبال نظارت های گسترده بر دارایی های دیجیتال و شبکه های غیرمتمرکز رمزارز هستند.

این منبع آگاه می گوید بسیاری از قدرت های بزرگ دنیا مثل آمریکا، روسیه، چین، انگلستان و ژاپن به دنبال ایجاد محدودیت های گسترده بر شبکه های غیرمتمرکز رمزارز هستند.

این منبع آگاه در ادامه گفت:

” آژانس های اطلاعاتی و امنیتی مرتبط با دولت های متمرکز می خواهند بدانند شما چه سکه هایی در اختیار دارید، چه میزان و چند وقت یکبار معامله انجام می دهید، منبع تغذیه مالی شما برای خرید رمزارز چیست، و سودی که شما در یک بازه زمانی بدست می آورید چه مقدار است. آنها همینطور می توانند مسیر انتقال رمزارزها را ردگیری کنند. پس اگر شما رمزارزهای خود را در کیف پول های دیجیتال نگهداری می کنید پُر بیراه نیست که هم اکنون نهادهای متمرکز دولتی از اطلاعات خصوصی شما آگاه باشند. مهم نیست شما در کجا و به چه نحوی دارایی های دیجیتال خود را نگهداری می کنید، به محض اینکه برای انجام معاملات تجاری از صرافی های متمرکز (متولیانه) استفاده کنید هر لحظه امکان دارد اطلاعات شما توسط نهادهای دولتی مورد بررسی قرار گیرد.”

آیا شما تحت نظارت مراجع متمرکز قرار دارید؟

آیا شما تحت نظارت مراجع متمرکز قرار دارید؟

شاید شما هم کنجکاو شده باشید که چگونه می توانیم با خبر شویم که توسط آژانس های دولتی تحت نظارت قرار گرفته ایم؟ پاسخ چندان پیچیده نیست.

شاید شما با برخی صرافی های رمزارز روبرو شده باشید که پیش از انجام فعالیت های معاملاتی مرتبط با رمزارزها از شما میخواهند اطلاعات زیادی درباره پیشینه خود روی بستر صرافی قرار دهید.

مثلاً از شما می خواهند برخی اطلاعات هویتی مرتبط با فعالیت های بانکی خود را در شبکه قرار دهید. به نظر شما این حجم انبوهی از اطلاعات محرمانه را برای چه چیزی می خواهند؟ پاسخ ساده است.

برای اینکه بتوانند از بالا به فعالیت های کاربران نظارت کنند. گفته می شود دروغ هرچه بزرگتر باشد باورپذیری آن هم بیشتر است. اصولاً چیزی به نام نهاد غیرمتمرکز وجود ندارد زیرا نهاد غیرمتمرکز یک فضای بکر و حاصل‌خیز برای فعالیت های غیرقانونی و پولشویی محسوب می شود.

در سالیان اخیر با موارد بسیاری روبرو بوده ایم که حساب های کاربران به ناگهان مسدود شده است. دلیل این کار هم این بوده است که احتمالاً بدون اطلاع کاربر، حساب آنها توسط نهادهای دولتی به دلیل برخی فعالیت های مشکوک مسدود شده است.

آیا می توان از چتر نظارتی نهادهای متمرکز دوری کرد؟

آیا می توان از چتر نظارتی نهادهای متمرکز دوری کرد؟

برای اینکه گرفتار نظارت بالادستی نهادهای متمرکز نشوید بهتر است برای فعالیت های تجاری خود از صرافی های غیرمتمرکز استفاده کنید.

اصولاً صنعت بلاک چین و رمزارزها به این هدف ایجاد شدند تا به کاربران این امکان را بدهند تا دارایی های دیجیتال خود را به صورت کامل تحت اختیار و مالکیت خود داشته باشند.

صرافی های متمرکز به دلیل ماهیت متولیانه خود چندان قابل اعتماد نیستند و می توانند زمینه ساز ایجاد فعالیت های نظارتی زیادی شوند.

مطالب مرتبط:

هشدار جدی نهاد نظارتی انگلیس به سرمایه گذاران در رمزارزها

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته