جمعه 10 فروردین 1403

بانک های مرکزی در سراسر جهان به دنبال صدور ارز دیجیتال هستند

پس از اینکه فیسبوک برای صدور ارز دیجیتال لیبرا به مانع بزرگ مراجع قضایی کشورهای بزرگ صنعتی جهان برخورد، بانک های مرکزی بحث بر سر چگونگی صدور ارزهای دیجیتال را آغاز کردند. در حقیقت بانک ها نمی خواستند به این سادگی ها میدان اقتصاد را به رقبای خود واگذار کنند.

اخیراً بانک های بزرگ جهان مانند بانک ذخیره ارز ایالات متحده آمریکا، بانک پرداخت های بین المللی، بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی بریتانیا و بانک مرکزی ایتالیا هر یک به صورت مجزا طرح های جامع و فراگیری را در ارتباط با چگونگی صدور ارز دیجیتال آغاز کرده اند.

تکنولوژی بلاک چین به دلیل داشتن ماهیتی غیر متمرکز خارج از دایره اثر گذاری نهادهای دولتی قرار دارد

نگرش عمومی میان نهادهای بانکی به این صورت است که ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان جایگزین پول های کاغذی نخواهند شد بلکه تکمیل کننده نهادهای سنتی بانکداری خواهند بود. البته باید در نظر داشته باشیم که نهادهای بانکی همواره به ماهیت ارزهای دیجیتال و رمزارزها با چشم شک و تردید نگریسته اند. تکنولوژی بلاک چین زیربنای صدور و توزیع ارزهای دیجیتال را تشکیل می دهد و این فناوری نوظهور به دلیل داشتن ماهیتی غیر متمرکز، خارج از دایره اثر گذاری نهادهای دولتی قرار دارد. همین موضوع برای نهادهای قدرت بسیار حساسیت برانگیز است زیرا تکنولوژی بلاک چین می تواند چارچوب و نظم بنیادین هرم قدرت را دستخوش تغییرات زیادی کند.

 

شاید پرسیده باشید: بلاک چین چیست؟!

 

بانک های بزرگ جهان در تلاش هستند با ایجاد شرایط منعطف و نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین، خود را با جریانات اصلی شبکه های مالی و اقتصادی جهان همراه کنند

بسیاری از بانک های مرکزی کماکان تصور می کنند ارزهای دیجیتال برای انجام فعالیت های غیر قانونی مورد استفاده قرار می گیرد. همین موضوع باعث شده است بسیاری از نهادهای بانکداری موضع سفت و سختی در قبال صدور ارزهای دیجیتال اتخاذ کنند. البته در طیف دیگر قضیه، بانک های بزرگ جهان در تلاش هستند با ایجاد شرایط منعطف و نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین، خود را با جریانات اصلی شبکه های مالی و اقتصادی جهان همراه کنند.

در چین بانک مرکزی این کشور قدم های حائز اهمیتی در راستای صدور ارز دیجیتال برداشته است. بانک مرکزی چین در طی دو سال اخیر و طی همکاری و هم افزایی با شرکت های خصوصی این کشور در تلاش بوده است تا زمینه را برای صدور ارز دیجیتال یوان آماده کند. در سوئد نیز بانک مرکزی این کشور با همکاری شرکت های بزرگ فناوری در تلاش است ارز دیجیتال خود را به زودی در مقیاس ملی صادر کند.

تکنولوژی بلاک چین می تواند بازدهی، جامعیّت، فراگیری، قدرت، شفافیت و پایداری شبکه های پرداخت مالی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

باید به این نکته اشاره کنیم که بانک های مرکزی در سراسر جهان کماکان موضع قطعی و مشخصی در قبال صدور ارز دیجیتال اتخاذ نکرده اند بلکه آنها فقط با ارائه برخی طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در صدد هستند امکان صدور ارزهای دیجیتال را در ابعاد کلان اقتصادی و مالی مورد ارزیابی قرار دهند.

در این میان هواداران صنعت امور مالی غیر متمرکز اعتقاد دارند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می توانند جامعیت و فراگیری خدمات مالی را گسترده تر کنند. آنها استدلال می کنند که با صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، بسیاری از شهروندانی که دسترسی به هیچ گونه خدمات بانکداری ندارند می توانند وارد چرخه سرمایه شده و از مزایای گسترده ارزهای دیجیتال استفاده کنند. از طرف دیگر بانک های مرکزی و نهادهای قدرت، به ویژه مراکز دولتی اعتقاد دارند صدور ارزهای دیجیتال، بقای بانک های تجاری را با خطرات جدی مواجه می سازد.

فیسبوک پس از موضع گیری های سفت و سخت نهادهای قضایی، تصمیم گرفته است بجای صدور یک ارز دیجیتال جامع که توسط پول های کاغذی پشتیبانی می شود، چندین ارز دیجیتال را وارد چرخه صنعت امور مالی غیر متمرکز کند. قرار است ارزهای دیجیتال شرکت فیسبوک توسط منابع ارزی قدرتمند جهان پشتیبانی شوند.

منبع: کوین تلگراف.

برای مطالعه آخرین اخبار بلاک چین کلیک کنید

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته