جمعه 31 فروردین 1403

آیا پول كاغذي در نروژ در حال حذف شدن است؟

استفاده از پول های کاغذی برای پرداخت های مالی و انجام معاملات تجاری در کشور نروژ به شدت کاهش پیدا کرده است. با این اوصاف اسکناس های فیزیکی ممکن است مزایایی داشته باشند که ارزهای دیجیتال فاقد آنها باشند.

ولدن باخ، معاون رئیس کل بانک مرکزی نروژ در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد تنها 4 درصد از کل پرداخت های مالی در این کشور از طریق پول های کاغذی انجام می شود. این عدد هم تراز با شاخص های بهار و بسیار کمتر از دوره پیش از شیوع بیماری کرونا در کشور نروژ است.

نروژ کمترین تراز استفاده از اسکناس های کاغذی را در بین تمامی کشورهای جهان در اختیار دارد

به گفته ولدن باخ شاخص استفاده از پول های کاغذی در پرداخت های مالی در کشور نروژ پایین ترین تراز در بین تمامی کشورهای جهان است. پس از شیوع بیماری کرونا، استفاده از پول های کاغذی و اسکناس های فیزیکی باعث ایجاد ترس و نگرانی بین شهروندان نروژی شد. همین موضوع زمینه را برای توسعه درگاه های پرداخت دیجیتال هموارتر کرده است.

به اعتقاد معاون رئیس کل بانک مرکزی نروژ استفاده از پول های کاغذی در کشور نروژ و دیگر کشورهای همسایه در سال های گذشته پیوسته رو به کاهش بوده است. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در سال های گذشته و به ویژه سال جاری توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است. بسیاری از بانک های مرکزی در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا با ایجاد سازوکارهای فنی مناسب، زمینه را برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی خود فراهم کنند.

مزیت اسکناس های کاغذی نسبت به ارزهای دیجیتال

با این اوصاف باخ معتقد است پول های کاغذی کماکان مزیت هایی دارند که ارزهای دیجیتال فاقد آنها می باشند. به عنوان مثال پول های کاغذی همیشه در دسترس انبوه وسیعی از شهروندان قرار دارد در صورتیکه اگر درگاه های دیجیتال دچار آسیب دیدگی فنی شوند، روند و جریان صدور ارزهای دیجیتال ممکن است با مشکل روبرو شود، و یا اینکه پول های کاغذی در ذیل چتر قضایی مراجع حقوقی قرار دارند در صورتیکه ارزهای دیجیتال با حاکمیت و مرجعیت نهادهای مرکزی در تضاد و تعارض هستند. همین موضوع به خوبی نشان می دهد که ارزهای دیجیتال و پول های کاغذی در دو طیف متباین با یکدیگر قرار دارند .

مقامات ارشد مالی نروژ باید درهای تجارت این کشور را به روی اسکناس های دیجیتال باز کنند

باخ معتقد است صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی نروژ می تواند پیامدهای اقتصادی زیادی برای این کشور به همراه داشته باشد. ولدن باخ در صحبت های خود تاکید کرد صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی فعلاً در محیط تجاری نروژ ضرورتی ندارد و مقامات ارشد مالی این کشور باید با آینده نگری و اتخاذ یک رویکرد باز و گشوده نسبت به پیامدهای احتمالی صدور ارز دیجیتال، درهای تجارت این کشور را به روی اسکناس های دیجیتال باز کنند.

منبع: کوین تلگراف.

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته