پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

تاثیر ورود سرمایه گذاران نهادی(حقوقی ها) قدرتمند به حوزه رمز نگاری

بازیگران نهادی در حال ورود به حوزه رمزنگاری هستند، اما چه تاثیری روی این صنعت خواهند داشت؟ باعث سقوط یا صعود آن می شوند؟

نظام حاکم بر اقتصاد جهانی، سرمایه گذاران نهادی را به جستجوی روش های مختلف سرمایه گذاری ترغیب می کند. و هرچه بیشتر پیش می رود، رمزارز بیشتر به چنین وسیله ای تبدیل می شود.

شرکت هوش تجاری “میکرواستراتژی” از ماه آگوست رمزارزی به ارزش کلی 425 دلار خریداری کرده است. هم زمان با این اتفاق، مدیر دارایی دیجیتالی سرمایه گذاری های گری اسکیل در یک چهارم اول و دوم سال جاری، گزارش مبالغ مالی را افزایش داد.( جمعا 1.4 بیلیون دلار)

اما آیا ما باید سرمایه گذاران نهادی(حقوقی ها) را ناجیان رمزنگاری بدانیم؟ یا بالعکس، آنان مسبب سقوط دارایی دیجیتالی صنعت هستند؟

دارایی های مطمئن مانند اوراق قرضه در یک بحران جهانی قرار دارند

دارایی های مطمئن مانند اوراق قرضه در یک بحران جهانی قرار دارند

قبل از اینکه به پرسش بالا پاسخ دهم، بیایید نگاهی به دلیل عمده توجه موسسات به رمزنگاری داشته باشیم. وقتی نوبت به بازدهی دارایی های مطمئن بازار سنتی می رسد بحران جهانی به چشم می خورد. در سال های اخیر اسناد کم خطر، مانند حساب های پس انداز و اوراق قرضه با کیفیت مانند خزانه داری آمریکا کمترین عملکرد را ارائه داشته است. بازدهی این دارایی ها به قدری کم است که اغلب تورم، سود را می بلعد و سرمایه گذاران را با بازدهی منفی از سرمایه گذاریشان یا بازگشت به سرمایه اولیه روبه رو می کند.

از سوی دیگر بعضی از کشورها ها مانند دانمارک، سوئیس و ژاپن از نرخ منفی سرمایه برای تقویت اقتصاد بهره می برند. اگرچه روش مناسبی برای مبارزه با تورم است اما نرخ سودهی کم و منفی باعث دلسردی مردم از سرمایه گذاری روی دارایی های مطمئن می شود. البته به این معنا نیست که اسناد سنتی باعث سقوط سرمایه گذاران می شود. بلکه ما در حال ورود به مرحله ای از توسعه اقتصاد جهانی هستیم مرحله ای که سرمایه گذاری های کم خطر هنوز بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم نکرده اند.

در مقایسه با بازار عمومی، صنعت دارایی دیجیتال به دلایل مختلف پشت این پدیده، سریع تر توسعه یافته است

با این اوصاف، سود رمزارزها تا زمانی پیش می رود که اقتصاد جهانی به مرحله آغاز عملکرد خوب دارایی های سنتی برسد. در مقایسه با بازار عمومی، صنعت دارایی دیجیتال به دلایل مختلف پشت  این پدیده، سریع تر توسعه یافته است. نگاه عمیق حول این بازار محدود است و پروژه های رمزنگاری نگرش متفاوتی دارند. همچنین، سطح فناوری فعلی کسب و کارهای موجود را به ابتکار عمل توانمند و تشویق می کند.

در نتیجه، رمزنگاری به صنعتی بالغ تبدیل شده است که سابقه ارائه بازدهی عالی به سرمایه گذاران دارد. بعلاوه، حتی در اواسط بحران اقتصادی جهانی، نوسانات رمزارز در گزارشات با میزان کمی اعلام شده است. و هرچه میزان نوسانات یک دارایی کم تر باشد، ریسک آن نیز برای سرمایه گذاران کمتر خواهد بود.

اگرچه موارد فوق افراد را به رمزنگاری جذب می کند، اما بازار دارایی دیجیتالی فعلی راهی به سرمایه گذاران نهادی پیشنهاد می کند تا با انتظارات بازگشت سرمایه سرمایه گذاران خود روبه رو شوند. سهام ها در حال صعود هستند و دنبال کردن رمزارز منطقی است.

سرمایه گذاران نهادی بجای تخریب بازار رمزنگاری یا پیشرفت چشم گیر رمزارز به بلوغ بازار رمزنگاری و کارآمدی بیشتر آن کمک می کنند

افراد مشغول در رمزنگاری اغلب فکر می کنند سرمایه گذاران نهادی مجریان پیشرفت بعدی رمزارز هستند. اگرچه در این مورد صدق نمی کند. و در مقابل، اینکه موسسات با سرمایه گذاری های بزرگ خود موجب فساد بازار رمزنگاری می شوند نیز صحت ندارد.

سرمایه گذاران نهادی بجای تخریب بازار رمزنگاری یا پیشرفت چشم گیر رمزارز به بلوغ بازار رمزنگاری و کارآمدی بیشتر آن کمک می کنند. برای مثال، زمانی که بیت کوین ارزان است، آنان از این ناکارآمدی برای بالابردن آن بهره می برند، و زمانی که دارایی دیجیتال گران است آن را پایین می آورند.

از آنجاییکه سرمایه گذاران نهادی، سرمایه گذاران کارآمدی همراه با ثروتی عظیم در تجربه مالی-بازاری هستند، به منظور به حداقل رساندن خطرات و به حداکثر رساندن بازدهی خود روش های فوق را دنبال می کنند. این عمل نوسانات را کاهش می دهد و موجب افزایش نقدینگی بازار می شود. با این حال، عواملی مانند نرخ پذیرش رمزارزها و اوضاع اقتصاد کلان فعلی نسبت به سرمایه گذاران نهادی تاثیر قابل ملاحظه ای در نوسانات قیمتی بلند مدت بنیادی آنها دارد.

از سوی دیگر، بازار بالغ تر به معنای کاهش دست آورد های بالقوه از سرمایه گذاری های رمزنگاری است. اما این امر منجر به سقوط صنعت دارایی دیجیتال نخواهد شد. در عوض ، این نشانه ای از توسعه طبیعی است که همه بازارهای جدید با ورود به مرحله تصویب انبوه از آن عبور می کنند

مرحله ای که مسبب ایجاد بخش رمزارزی بالغ تر و استوارتری می شود و ناپایداری آن را کاهش می دهد.

همان طور که گفته شد، تصاحب موقعیتی قوی در رمزنگاری همانند کاری که “میکرواستراتژی”(یکی از شرکت های بورس نزدک) اخیرا انجام داده است، سیگنال خریدی برای دیگر سرمایه گذاران نهادی فراهم می آورد که باعث می شود رمزارز به عنوان یک دارایی جدی به حساب آید.

بنابراین، شرایط سخت پشتوانه مالی برای سهامدارانش در نظر گرفته است. با کسب مقادیر قابل توجهی از رمزارز، میکرواستراتژی قاطعانه معتقد است که این حرکت تاثیر مخالفی بر روی قیمت سهام یا مسئولیت اجتماعی سازمان نخواهد داشت.

اگر یک شرکت خصوصی- هرچقدر هم بزرگ باشد- به چنین موقعیتی در رمزنگاری دست یابد، مانند میکرواستراتژی جزء اخبار اصلی قرار نمی گیرد.

با وجود سرمایه گذاران نهادی، رمزنگاری آینده ای روشن پیش رو دارد

در سال 2017 ما سرمایه گذاران نهادی زیادی در بازار رمزنگاری نداشتیم.وجود ترس بیش از حد از دست دادن، تبلیغات مبالغه آمیز،تقلب و همچنین تهدیدهای سایبری، این حدس و گمان ها دلیل اصلی محرک شوق عرضه سکه اولیه و افراط در روند بازار بودند.

از آنجاییکه مقررات موثر در چندین حوزه قضایی قرار می گیرد و سرمایه گذاران نهادی باعث کارآمدی بیشتر بازار می شوند، رمزنگاری از همیشه کامل تر است. خطرات کمتر و بازدهی بهتر باعث جذابیت سرمایه گذاری رمزارز برای موسسات شده است. و هم اکنون تعداد کثیری از آنان به این صنعت پا گذاشته اند.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته