جمعه 10 فروردین 1403

رمزارزها در حادثه‌ تروریستی نیوزیلند

روز جمعه  گروهی تقریبا ۳۰۰ نفره از مسلمانان ساکن شهر نیوزیلند برای شرکت در نماز جمعه در مسجد حضور یافتند. اما در ادامه اتفاقی هولناک و وحشیانه این مراسم را به به عزا تبدیل کرد که رمزارزها در حادثه‌ تروریستی نیز نقشی غیر واضح داشتند. قاتل استرالیایی 28 ساله بر روی کلاه خود دوربینی نصب کرده بود تا بتواند از جنایت خود فیلمبرداری کند. او که اقدام تروریستی خود را به طور زنده از طریق فیس‌بوک پخش کرده است، در این وبسایت پیش‌تر از قصد خود برای ترور امروز خبر داده بود که سرانجام با شلیک گلوله، 49 نفر را به کام مرگ کشاند و بیشتر از 20 تن را زخمی کرد. پلیس نیوزیلند چهار مظنون این ماجرا را دستگیر کرد که سه تن از آنها مرد و یک نفر زن بودند. اگرچه اسامی مظنونان مشخص نشده است اما در برخی سایتها از شخص تیرانداز به نام تارنت نام برده شده است. همچنین گفته می‌شود که تیراندازی تروریستی در وبسایت ایت‌چان (8chan) اعلام شده است. اما آنچه که می ماند این است که رمزارزها در حادثه‌ تروریستی چه نقشی داشته است.

 این اتفاق به سرعت تیتر تمام رسانه‌های جهان شد و مقامات و کشورهای مختلف به آن واکنش نشان دادند. جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، در واکنش به این حملات که در روز جمعه، ۲۴ اسفندماه، رخ داد این روز را «سیاه‌ترین روز» نیوزیلند توصیف کرد. اندونزی نخستین کشوری بود که این حملات را محکوم کرد، و رئیس جمهور ترکیه نیز به این حادثه واکنش نشان داده است. حمله به مساجد در نیوزیلند و قتل مسلمانان به موجی از انزجار و خشم علیه مهاجمان در شبکه‌های اجتماعی دامن زده است. آنچه که این جنایت را به حوزه رمزارزها و این صنعت مرتبط می‌کند، موضوع سرمایه گذاری مظنون حادثه در بیت-کانکت است.

مظنون و سرمایه گذاری‌اش در بیت-کانکت

مشخص شده است که مرد 28 ساله ای که در مسجد نیوزیلند بازداشت شده، متولد استرالیا است. خانواده این فرد درآمد کمی داشته‌اند و خرج سفرشان را نیز از طریق سرمایه‌گذاری در بیت-کانکت که برنامه‌ای هرمی (pyramid scheme) بود و به خاطر برچسب سکه‌اش (coin ticket) مشهور شد، بدست می‌آوردند. بی‌سی‌سی (BCC) شبیه برچسب بیت‌کوین کش بود که بعدها بیتک‌وین کش برچسب خود را به بی‌سی‌اچ (BCH) تغییر داد. کل سرمایه بازار بیت-کانکت به 2.4 میلیارد دلار افزایش یافت و حتی قیمت آن به 442 دلار نیز رسید. برنامه هرمی تضمین کرد که هر ماه، 40 درصد بازدهی سرمایه به سرمایهگذاران می‌رسد. جزئیات بیشتری از سرمایه‌گذاری تارنت منتشر نشده و مشخص نیست که موفق به دریافت چه مبلغی از این طرح شده است.

 

کلاهبرداری بیت-کانکت

بیت-کانکت رمزارزی بود که تنها با گسترش طرح پانزی معروف شد و ارزش‌اش در دسامبر 2017 به 2.5 میلیارد دلار رسید. پس از آنکه این شرکت ارزش خود را منتشر کرد، مشخص شد که کاربران هر ماه 10 درصد از بازده سرمایه خود را دریافت می‌‌کنند. بیت-کانکت ادعا کرده بود، از سرمایه‌گذاری چند جانبه که بر اساس سرمایه اولیه سرمایه‌‌گذاران انجام می‌شود، استفاده می‌کند. در روز سوم ژانویه ارزش بی‌سی‌سی به بالاترین ارزش خود یعنی 463 دلار رسید، و تا پایان ژانویه به 5 دلار سقوط کرد. بیت-کانکت تلاش کرد که به ازای هر بی‌سی‌سی 363 دلار به سرمایه‌گذاران پرداخت کند اما زمانی که سرمایه‌گذارن این سکه‌ها را دریافت کردند ارزش بی‌سی‌سی  به زیر 5 دلار رسیده و عملا پرداخت‌شان کار بی‌ارزشی بود. بیت-کانکت پس از آن که دستوری از دادگاه ایلاتی کارولینای شمالی و تگزاس دریافت کرد اعلام نمود که صرافی و عملیات وام دهی‌شان را تعطیل می‌کنند. بعد از آن دارایی های این شرکت مسدود و مؤسس آن مورد بازجویی قرار گرفت.

نگاهی بر رمزارزها و تأمین مالی تروریسم

درحالی که اغلب مطبوعات چاپی از استفاده این ارزها در انجام جرم‌ها نگران هستند مطالعات دیگر این سؤال را مطرح می‌کنند که کدام یک از تروریست‌های سازمان یافته می‌توانند از این ارزها در عملیاتشان استفاده کنند؟ به گفته بیت‌کوینیست (Bitcoinist)، مقامات، بیت-کانکت را با چالش‌ها و تهدیداتی مواجه کردند و همچنین آنها سازندگان بیت-کانکت را متهم به اجرای طرح پانزی کرده بودند. در ژانویه 2018 این طرح بسته شد و با  خروج سرمایه‌گذاران بیت-کانکت 90 درصد ارزش خود را از دست داد. برای رمزارز و نهاد پشت آن، رسوایی اینترنتی به بار آمد که بیشتر به خاطر کارلوس ماتوس (Carlos Matos)، سازنده عبارات متعدد پروژه بیت-کانکت بود.

شاید منتقدین رمزارزها و آنانی که به این ارزها از ورای عینک بدبینی نگاه می‌کنند، بخواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و بگویند که بی دلیل نیست که ما مخالف این ارزها هستیم. اگر این ارزها و تکنولوژی بلاک‌چین نبودند این اتفاق نمی‌افتاد. این جور دیدگاه‌ها بیشتر شبیه به همان مثال چاقو است. چاقو دست ساخته بشر است که هم می‌‌توان آن را برای نجات جان انسان‌ها به کار برد و هم می‌‌توان همه را از دم تیغ گذراند. تکنولوژی و ظهور آن به تنهایی ماهیتی خنثی دارد، این نحوه استفاده از آن و هدف و تصمیم گیری انسان است که پیامد و عواقب این تکنولوژی را شکل می‌دهد. بشر ماشین را اختراع کرد تا حمل و نقل راحت‌تر شود، حال اینکه عده‌ای با بی‌احتیاطی جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند تقصیر تکنولوژی نیست. رمزارزها نیز ابتدا با هدف‌های بشردوستانه بوجود آمدند، حال عده‌ای از آن برای مقاصد پلید استفاده می‌کنند، دلیل بر زیان بار بودن آنها می‌شود؟

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته