شنبه 1 اردیبهشت 1403

بلاک‌چین و رمزارزها به حوزه رأی‌گیری هم وارد خواهند شد

رمزارزها و بستری که در آن فعالیت می‌کنند یعنی بلاک‌چین به تدریج در حال توسعه و معرفی خود به عنوان ابزارهایی هستند که در زمینه‌های متنوعی قدرت فعالیت دارند. یکی از زمینه‌هایی که احتمال حضور پررنگ رمزارزها و بلاک‌چین در آن بسیار وجود دارد، سیاست است. اشتباه فکر نکنید، قرار نیست مقاله‌ای پر از فرضیات سیاسی و توطئه‌هایی بخوانید که امکان دارد به کمک رمزارزها و بلاک‌چین در دنیا پیاده‌سازی شوند. در اینجا به نقش بلاک‌چین و رمزارزها به عنوان یک ابزار نگاهی خواهیم داشت. در بسیاری از کشورها و شهرهای پرجمعیت، فرایند رأی دادن بسیار سخت و پیچیده است. صف‌های طولانی که هم هزینه‌ زیادی بابت تشکیل آنها پرداخته می‌شود و هم وقت و انرژی زیادی که صرف این موضوع می‌شود. اما رمزارزها و بلاک‌چین چطور می‌توانند در این حوزه تغییراتی ایجاد کنند؟

رأی‌گیری و بلاک‌چین

در روز و روزگاری که قرار است، خودروهای هوشمند ما را به مسیرمان برسند، ایستادن در صف برای رأی دادن کمی عجیب و عقب‌مانده به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ طرفداران و حرفه‌ای‌های عرصه رمزارزها معتقدند، به کمک این فناوری‌های تازه به راحتی می‌توان رأی‌گیری برای مقوله‌های مختلف را مدیریت کرد. ضمن اینکه احتمال تقلب و سؤاستفاده هم به حداقل خواهد رسید. ایده استفاده از دنیای رمزارزها از همان روزهای نخست ورود بیت‌کوین به بازار مطرح شد. متخصصانی که این ایده را مطرح کرده بودند، می‌خواستند به کمک بیت‌کوین و بلاک‌چین، بستری فراهم کنند که هر کس بتواند رأی خود را از طریق این فناوری‌های تازه اعلام کند. در این صورت، به خاطر اینکه سیستم رمزارزها غیرمتمرکز است، هیچ نهاد و دولتی حق ندارد و به عبارت بهتر، نمی‌تواند در آرای مردمی دخل و تصرف داشته باشد.

استارتاپ‌های فعال در حوزه رأی‌گیری با رمزارزها

به نظر می‌رسد که تأمین امنیت رأی‌گیری‌های مختلفی که از طریق اینترنت برگزار شوند چندان کار آسانی نخواهد بود. با وجود انواع هکرها و حملات سایبری، به هیچ‌وجه نمی‌توان به نتایج رأی‌گیری مجازی اعتماد کرد. اما استارتاپ‌های فعال در زمینه رمزارزها دست به کار شده و طرح‌هایی برای رأی‌گیری از طریق فناری بلاک‌چین کرده‌اند. شیوه و اساس کار به این صورت است که رأی هر فرد از طریق یک توکن، ثبت می‌شود. این رأی فقط یک بار برای کاندید مورد نظرِ فرد دریافت و ثبت خواهد شد. رأی هر کاندیدا هم در کیف پول او قرار می‌گیرد. در نتیجه برای همیشه در سیستم بلاک‌چین ثبت و ضبط می‌شود و امکان هیچ‌گونه تغییری در آن وجود نخواهد داشت.

در آخر

هنوز راهی طولانی برای استفاده از رمزارزها برای رأی‌گیری وجود دارد. پذیرش چنین روشی احتمالا از سوی دولت‌ها و مقامات سیاسی به این‌زودی‌ها از مسیری هموار عبور نخواهد کرد. داستان پرماجرای انتخابات سیاسی مختلف در سراسر جهان هنوز آمادگی رسیدن به پایانی شفاف و دقیق را دارا نیست. بنابراین استارتاپ‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید ضمن رسیدگی به ساز و کارهای فنی بحث، نیم‌نگاهی به استراتژی‌هایی هم داشته باشند که از طریق آنها می‌توانند دولتمردان و نهادهای رسمی را برای پذیرش این روش مطلوب راضی کنند.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته