پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی

ارز دیجیتال معنای متفاوتی با رمزارز و ارز مجازی دارد، اما متاسفانه عموما این اصطلاحات به اشتباه جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

وقتی در مورد دنیای رمزارز صحبت می‌کنیم، با دنیایی مبهم و پر از سوالات بی‌پاسخ مواجه هستیم. در بهترین زمان‌ها نیز ممکن است فعالیت بر روی رمزارز دلهره‌آور یا نامفهوم باشد. زمانی که یک ارز جدید یا یک استیبل کوین جدید وارد بازار می‌شود، بحث‌های زیادی در بین فعالان این حوزه صورت می‌پذیرد که این ارز، رمزنگاری‌شده است، دیجیتال است یا یک ارز مجازی است. به همین علت تصمیم گرفته‌ایم در مورد تفاوت این ارزها که شباهت زیادی نیز با هم دارند، صحبت کنیم.

تعریف ارز دیجیتال

ارز دیجیتال، اصطلاحی کلیدی برای توصیف تمام پول‌های الکترونیکی است. در واقع ارز دیجیتال شامل ارز مجازی و رمزارز نیز می‌شود. این ارزها می‌توانند قابلیت تنظیم داشته باشند یا نداشته باشند.

ارز دیجیتال تنها در قالب دیجیتال و الکترونیکی در دسترس است و بر خلاف یک دلار یا یک سکه، هیچ اعتبار و پشتوانه‌ای ندارد. ارزهای دیجیتال که تنها با استفاده از کیف پول الکترونیکی یا شبکه‌ای مشخص قابلیت خرج کردن یا منتسب کردن به یک فرد را دارند، معمولا پول دیجیتالی یا پول نقد سایبری نیز نامیده می‌شوند.

ارز دیجیتال چیست

در پول دیجیتالی، واسطه‌ها تا حد بسیار زیاد حذف می‌شوند. نبود واسطه به این معناست که معاملات کاملا به‌صورت لحظه‌ای انجام شده و هزینه بسیار کمی در بردارد.

برای مثال، منتقدان معتقدند، سکه JPMorgan به‌عنوان یک ارز دیجیتال طبقه‌بندی می‌شود؛ زیرا اطلاعات در یک بلوک زنجیره‌ای کار نمی‌کند، به‌صورت آنلاین استفاده می‌شود و استفاده از آن برای انتقال وجوه بین غول‌های مالی و مشتریان آن است.

ارز دیجیتال چیست

ارز دیجیتال یا همان به‌اصطلاح پول‌های الکترونیکی، پول‌هایی هستند که کاملا به‌طور دیجیتالی بوده و برعکس رقبای سنتی خود (پول کاغذی، سکه و…) فقط به‌صورت اینترنتی دردسترس هستند.

این ارزها برعکس ریال، دلار و… در دنیای واقعی قابل لمس نیستند و فقط در دنیای دیجیتال وجود دارند. به‌طوری که تمام مسائل مربوط به این ارزها، از مشکلات مربوط به آنها گرفته تا انجام مراحل مختلف جهت انتقال ارز و اطلاع از میزان موجودی، به‌صورت دیجیتالی انجام می‌شود. بنابراین،‌ همیشه برای دسترسی به این نوع ارزها باید در مرحله اول به اینترنت دسترسی داشته باشید.

تا چند سال قبل، این نوع ارزها بعضا امنیت کافی برای استفاده به‌عنوان ارز مصرفی روزانه مردم را نداشتند؛ اما حالا اوضاع کاملا متفاوت است. با نگاهی به اطراف خود،‌ به‌خصوص افرادی که در این زمینه سررشته دارند،‌ می‌توان فهمید که امروزه ارز دیجیتال در محبوب‌ترین حالت خود بعنوان «یک دارایی جدید» قرار دارد.

درادامه‌ی پیشرفت ارز دیجیتال و افزایش محبوبیت آن، پیش بینی شده که این نوع ارزها می‌توانند در آینده جایگزین مناسبی برای پول‌های کاغذی باشند. به‌طوری که تکنولوژی‌هایی که ارز دیجیتال برپایه آنها شکل گرفته همچنان درحال پیشرفت هستند.

بنابراین،‌ درآینده‌ای نزدیک شاهد این موضوع خواهیم بود که ارزهای دیجیتال به‌طور اساسی نوع معاملات بازار را زیر و رو می‌کنند. این به آن معناست که حضور پول‌های کاغذی به‌مرور کمرنگ می‌شود، درحالی که ارز دیجیتال روز‌به‌روز جایگاه خود را در زندگی انسان‌ها محکم‌تر می‌کند.

جالب است بدانید که ارزهای دیجیتال نه‌تنها می‌توانند تمام نیازهای مربوط به پول‌های سنتی را برطرف کنند، بلکه امکانات دیگری از جمله «ایجاد معاملات فوری» و «شفافیت بیشتر در بازار ارز» را هم فراهم می‌کنند. از این رو کشورهای زیادی در نظر دارند که تا چند سال آینده، این نوع ارز را پایه معاملات روزانه مردم قرار دهند.

 درنتیجه، برای هر فردی لازم است که اطلاعات کافی درمورد این ارزها داشته باشد و تا حد امکان به دنیای ارز دیجیتال عادت کند، چون این موضوع چیزی است که دیر یا زود در هر کشوری اتفاق خواهد افتاد. حالا شما می‌توانید پیش‌دستی کنید و همین روزها وارد دنیای ارز دیجیتال شوید تا یک قدم از مردم عادی جلوتر باشید!

شاید پیش خود فکر کنید: ” فعلا که ارزدیجیتال جایگزین پول‌های سنتی نشده است، پس چرا باید ارز دیجیتال بخریم؟” در ادامه بیشتر درمورد اهداف مختلف خرید ارز دیجیتال توضیح می‌دهیم.

هدف از خرید ارز دیجیتال چیست؟ 

فرض کنید که شما قصد سفر به یک کشور خارجی دارید. هنگامی که به خاک آن کشور رسیدید، قبل از هرکاری چه اقدامی می‌کنید؟

 واضح است که بدون داشتن پول رسمی آنجا نمی‌توان هیچ کاری انجام داد، پس در مرحله اول باید به‌دنبال بانک‌هایی باشید که پول شما را با پول رسمی آن کشور تعویض کنند.

خرید ارز دیجیتال دقیقا به همین معنا است! یعنی شما با خرید ارز دیجیتال مقداری از پول خود را در کشورهای دیگر و در وسعت بین‌المللی سرمایه‌گذاری می کنید.

عده ای معتقدند، ‌کاربران ایرانی با خرید ارزهای دیجیتال مختلف، سرمایه‌ای که در داخل کشور دارند را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند. پس ارزهای دیجیتال وسیله‌ای برای خارج کردن سرمایه افراد از داخل کشور است. اگرچه این یک روش انتقال ساده تر پول است، اما با آشنایی بشتر با حوزه ارزهای دیجیتال متوجه می شویم که این دارایی و انتقال آن عملا” متفاوت از خرید ارز خارجی است.

این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف خرید ارز دیجیتال است. چراکه اگر افراد بخواهند مقداری ارز از کشور خارج کنند باید پروسه طولانی و سختی را سپری کنند. به‌طوریکه باید در کشور مقصد حساب بانکی باز شود، همچنین سرعت انجام تراکنش بسیار پایین می‌آید.

درحالی که می‌توان با خرید ارز دیجیتال به‌راحتی از انجام این پروسه طولانی اجتناب کرد. معامله‌های ارز دیجیتال بدون در نظر گرفتن مرزهای بین‌المللی انجام می‌شوند و محیطی قانونمند و در عین حال مستقل از محیط قانونی کشور دارند. درنتیجه شما می‌توانید با خرید ارز دیجیتال، به‌راحتی و با استفاده از اینترنت، سرمایه خود را به کشورهای دیگر منتقل کنید.

از طرف دیگر کارمزد معامله‌های ارز دیجیتال نسبت به روش انتقال سرمایه از طریق بانک‌های بین‌المللی، بسیار کمتر است و به‌نفع سرمایه‌گذاران تمام می‌شود. همچنین، دیگر نیاز نیست که زمان زیادی صرف انتقال ارز شود،  چراکه سرعت معاملات ارز دیجیتال بسیار بالا هستند که باعث صرفه‌جویی در وقت کاربران می‌شود.

یکی دیگر از اهداف خرید ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاری، آن هم از نوع مطمئن‌اش در بلند مدت است. نکته مهم درمورد ارزهای دیجیتال، این است که ارزش نسبتا پایدار و کم نوسان دارند. اگرچه، نوسانات کوتاه مدت جزئی از ذات بازارهای سرمایه ای به حساب می آید. بنابراین، خیلی از افراد سرمایه خود را برای خرید این نوع ارزها صرف می‌کنند تا ارزش آنها حفظ شده و از مشکلات ناشی از اقتصاد بعضا” ناپایدار کشورشان به‌دور باشند.

به‌همین علت، خرید ارز دیجیتال در ایران بسیار رواج پیدا کرده است. چون مردم ترجیح می‌دهند هنگامی‌که اقتصاد داخلی کشور وضعیت مناسبی ندارد، در زمینه ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند تا دارایی‌شان کمتر با ریسک مواجه  باشد.

اکنون که به‌خوبی با اهداف مربوط به خرید ارز دیجیتال آشنا شدید، احتمالا سوالات زیادی در این زمینه برای شما به‌وجود آمده است. در ادامه، پاسخ برخی از متداول‌ترین سوال‌های مربوط به ارز دیجیتال را دریافت خواهید کرد.

 

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال امن است؟

باوجود این‌که دریافت سود از معاملات ارز دیجیتال و حفظ ارزش دارایی، ویژگی‌های جالبی برای جذب کاربران به دنیای ارز دیجیتال هستند،‌ افراد زیادی نسبت به ایمنی این نوع ارزها نامطمئن هستند، که این موضوع باعث می‌شود از معاملات مربوط به آن دوری کنند.

به‌طور کلی کارشناسان زیادی درمورد ایمنی این نوع ارزها انتقاد کرده‌اند و درمورد بی‌ثباتی و نوسان آنها هشدار داده‌اند. اما هیچکدام این موضوعات از محبوبیت ارزهای دیجیتال کم نکرده که هیچ، روز به‌روز به معاملات ارزهای دیجیتال اضافه می‌شود.

 طبق آماری که در سال 1397 توسط رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است، کاربران ایرانی بیش از 2.5 میلیارد دلار ارز دیجیتال خریداری کرده‌اند. این موضوع به‌تنهایی نشان‌دهنده میزان اعتماد و محبویت ارزهای دیجیتال در ایران است.

از طرفی دیگر، تاکنون هیچ اخبار منفی درمورد امنیت ارزهای دیجیتال منتشر نشده است. بنابراین، برای ورود به دنیای ارز دیجیتال نیازی نیست که نگران ناامن بودن معاملات این ارزها باشید.

آیا خرید ارز دیجیتال سودآور است؟

حقیقت ماجرا این است که سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال می‌تواند برای یک شخص سودآور باشد یا نباشد. درواقع، موفقیت در این زمینه، کاملا بسته به قدرت تحلیل افراد، قدرت ریسک پذیری و تدبیر آنها دارد.

نکته مهم برای ورود به معاملات ارز دیجیتال، این است که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. آگاهی از نوع معاملات و قدرت تحلیل بازار در ارز دیجیتال حکم اسلحه‌های پر برای شکار را دارند!

البته توانایی افراد برای تحلیل وضعیت بازار به‌مرور زمان و براساس تجربه بالا می‌رود، فقط کافیست که در معاملات خود نسبت به میزان نوسانات ارز دیجیتال و ریسک‌های موجود در بازار هوشیار باشید.

مزایای ارز دیجیتال

اگر حدود یه دهه پیش، یعنی درابتدای ورود ارزهای دیجیتال به بازار، نظر افراد مختلف را در این زمینه می‌پرسیدید، نصف آنها از وجود این‌چنین ارزهایی بی‌خبر بودند و نصف دیگرشان نگاهی کاملا بدبینانه نسبت به این موضوع داشتند.

اما حالا اوضاع کاملا متفاوت با یک ده   ه قبل است. امروزه،‌ ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین ارزهای شناخته شده که محبوبیت بسیاری در بین مردم دارد. در این بخش دلایلی را بیان می‌کنیم که علت محبوبیت ارزهای دیجیتال را برای شما روشن می‌کند و علاوه‌بر آن شما را برای خرید ارز دیجیتال متقاعد می‌کند؛

 

دسترسی بدون مرز!

همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، ارز دیجیتال محدود به یک مرز بین‌المللی مشخص نیست. این موضوع کاملا به‌نفع تمام مردم تمام می‌شود، بویژه که دائما در سفرهای خارجی به‌سر می‌برند.

دسترسی بدون مرز علاوه بر اینکه نشان از بین المللی بودن رمزارزها دارد، به آن معنا است که اگر شما سرمایه ارز دیجیتال داشته باشید می‌توانید در هر کشوری که هستید،‌ ارز دیجیتال خودتان را با پول آن کشور تعویض کنید.

با وجود این امکانات در ارز دیجیتال، دیگر افراد مجبور نیستند که قبل از مسافرت وقت و هزینه خود را برای انتقال پول در بانک‎های بین‌المللی صرف کنند.

ارز دیجیتال

عدم کنترل ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزهای دیجیتال این است که ارزش آنها توسط دولت‌های داخلی یا خارجی تعیین نمی‌شود. این موضوع مخصوصا در ایران که قیمت دلار همواره درحال نوسان است، اهمیت بالایی دارد.

‌ ارزش ارزهای دیجیتال کاملا براساس عرضه و تقاضای کاربران تعیین می‌شود و هیچ ارتباطی به روابط بین کشورها ندارد. این نوع ارزها هیچ پشتوانه دولتی ندارند و کاملا مستقل از سیاست دولت‌ها تعیین می‌شوند.

برای مثال، هر      دولتی این قابلیت را دارد که بر قیمت طلا، یا اجناس مختلف در کشور خود یا کشورهای دیگر تاثثیر بگذارد، اما این توانایی آنها درمورد ارز دیجیتال صدق نمی‌کند. اگرچه، تغییر قوانین داخلی کشورهای بزرگ در مورد ارزهای دیجیتال تاثیراتی در برهه های کوتاه خواهد گذاشت، اما روند کلی آنها را تغییر نخواهد داد.

تمام معاملات شفاف و واضح‌اند

شفافیت معاملات یکی از قابلیت‌هایی است که در هیچ یک از بازارهای مالی دیگر دیده نمی‌شود. کاربران می‌توانند به‌راحتی با مراجعه به صرافی‌های آنلاین یا پلتفرم‌های مختلف از کلیات، جزئیات و حجم تمام معاملاتی که در سراسر جهان رخ می‌دهند باخبر شوند. مانند آنچه در اطلاعات بازارهای سرمایه ای مانند بورس ها اتفاق می افتد.

 

 آینده  ارزهای دیجیتال :

 آینده خوبی برای ارزهای دیجیتال پیش بینی شده است،با مقایسه وضعیت فعلی ارزهای دیجیتال با چند سال قبل، می‌توان به این حقیقت پی‌برد که این ارزها بسیار گسترش یافته و خواهند یافت. هر روز که می‌گذرد افراد بیشتری جذب این نوع ارزها می‌شوند و اقتصاد جهان را قدم به قدم به دیجیتالی شدن نزدیک‌تر می‌کنند. هر روزه اخبار متعددی از پیشرفت فناوری های مرتبط با این حوزه می شنویم و شوتهد گویای آن است که دنیای آینده محتوم به دیجیتالی شدن است.

بدون واسطه معامله کنید

در معاملات ارز دیجیتال دیگر خبری از واسطه‌های مختلف نیست و خودتان قادر هستید که به‌طور مستقیم در معاملات تاثیر بگذارید و بدون نیاز به هیج ارگان، بانک یا مشابه آن، دارایی خود را معامله و مدیریت کنید.

دسترسی آسان

دسترسی آسان یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال است. تمام چیزی که برای انجام معاملات ارز دیجیتال نیاز دارید، یک دستگاه هوشمند(حتی موبایل) و دسترسی به اینترنت است. شما  با داشتن این دو مورد می‌توانید در داخل خانه به‌راحتی تراکنش‌ها و مسائل مالی مربوط به ارز دیجیتال را انجام دهید و به‌راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

سرمایه و معاملات تحت تاثیر تحریم‌ها نخواهند بود

از آنجایی که تحریم‌های ظالمانه مردم ایران را از داشتن قابلیت‌های بسیاری محروم کرده‌اند، این ویژگی برای کاربران داخل ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

ساختار ارز دیجیتال به‌طوری است که هیچ شخص یا دولتی نمی‌تواند کاربران را از انجام معاملات منع کند. درنتیجه، تمام کاربران فارغ از ملیت، نژاد و موقعیت جغرافی‌شان می‌توانند به‌طور یکسان در معاملات ارز دیجیتال شرکت کنند.

ارزهای دیجیتال ایمن هستند

ساختارهای فنی ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تمهیدات ساده و اجرای درست فرایندها می توان از هک شدن جلوگیری کرد، به‌طوری که تا اکنون هیچ هکری بدون اینکه خود اشخاص راه را باز گذاشته باشند نتوانسته به دارایی آنها نفوذ کند. بنابراین، با خرید ارز دیجیتال، می توان گفت دارایی شما در امنیت کامل به‌سر خواهد برد. 

جمع‌بندی

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، ارزهای دیجیتال در این روزها به‌عنوان رقبای پول‌های سنتی شناخته می‌شوند. این نوع ارزها با دو هدف مختلف خریداری می‌شوند که به‌طور مفصل درمورد آنها توضیح دادیم.

همچنین برخی از رایج‌ترین سوالات مربوط به ارزهای دیجیتال مانند میزان ایمنی آنها یا مزایای مختلف ارزهای دیجیتال را بررسی کردیم تا شما عزیزان با اطمینان کامل در این راه قدم بردارید. اگر سوال یا پیشنهادی در این زمینه دارید حتما در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

ارز مجازی چیست؟

ارز مجازی نوعی ارز دیجیتال است که معمولا توسط سازندگان آن کنترل می‌شود و در میان اعضای یک جامعه مجازی خاص مورد استفاده و پذیرش قرار می‌گیرد.

اینجا جایی است که موضوع کمی گیج‌کننده می‌شود. همه ارزهای مجازی دیجیتال هستند (فقط در اینترنت وجود دارد)؛ اما همه ارزهای دیجیتال مجازی نیستند. ای موضع به این علت است که برخی از ارزهای دیجیتال، خارج از یک محیط خاص کاربرد دارند و این متفاوت از تعریف اولیه ارزهای مجازی است.

اساسا ارز مجازی، نماینده ارزش پولی است که برای پرداخت‌های همتا به همتا توسط یک صادرکننده خصوصی صادرشده، مدیریت می‌شود و تحت کنترل قرار دارد. گاهی ارزهای مجازی در توکن‌ها نمایان می‌شوند و ممکن است بدون مناقصات قانونی مثل سکه یا اسکناس غیر قابل کنترل باشند.

ارز مجازی توسط بانک صادر نمی‌شود. این موضوع بر خلاف ارزهایی که قیمت آن توسط دولت مشخص می‌شود (ارز فیات) و کاملا تحت کنترل قرار دارد. شرایط عدم تنظیم در این نوع ارزها به این معنی است که ارزهای مجازی به نوسان قیمت‌ها حساس هستند.

برخی از رمزارز مثل بیت کوین و اتریوم، به‌عنوان ارزهای مجازی شناخته می‌شوند.

بنابراین، یک رمزارز چیست؟

رمزارز چیست؟

کلمه «رمزنگاری» در «رمزارز» اشاره به این واقعیت است که در این ارزها از الگوریتم‌های رمزنگاری و تکنیک ‌های رمزنگاری زیادی برای اطمینان از وجود امنیت در سراسر شبکه استفاده می‌شود. این سطح از امنیت باعث شده تا امکان تقلب در دنیای رمزارز بسیار سخت و غیر قابل اجرا باشد.

بسیاری از رمزارز به‌عنوان سیستم‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین بدون نیاز به یک شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک مرکزی یا شرکت کارت اعتباری، کار می‌کنند. در این نمونه، انتقال از طریق شبکه همتا به همتا و با استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی انجام می‌شود.

رمزارز چیست؟

بیت کوین بدون شک شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین رمزارز بر مبنای بلاک چین است. همچنین این رمزارز به‌عنوان با ارزش‌ترین ارز نیز شناخته می‌شود.

هرچند بیت کوین در حال حاضر محبوب‌ترین ارز است؛ با این‌حال رمزارز دیگری نیز وجود دارد. برخی از ارزها مثل LiteCoin و Monero به‌عنوان ارز هایی جایگزین و موازی شناخته می‌شوند. تعدادی از آن‌ها به تقلید از بیت کوین ساخته‌شده‌اند و برخی دیگر چند شاخه دارند؛ ممکن است یک رمزارز جدید با ساختاری نوین ایجاد شده یا از یک ارز موجود مشتق شده باشند.

با توجه به ماهیت مجازی این ارزها، رمزارز یک مخزن مرکزی و واحد ندارند؛ به این معنی که ممکن است به دلیل مشکلی که برای رایانه به وجود می‌آید از بین بروند؛ البته در شرایطی که کلید خصوصی فراموش شده باشد و یا هیچ فایل پشتیبانی در اختیار فرد نباشد.

بر خلاف معامله با پول نقد که به‌صورت کاملا ناشناس انجام می‌شود، در بلاک چین امکان بررسی معاملاتی که با رمزارز مثل بیت کوین صورت می‌گیرد، بدون شناسایی دقیق هویت شرکت‌کنندگان امکان پذیر است.

ناگفته نماند که برخی از انواع رمزارز کمتر خصوصی هستند و برخی بیشتر. برای مثال می‌توان به ارزهای ZCash، Monero و Dash اشاره کرد که ردیابی آن‌ها به‌مراتب سخت‌تر از بیت کوین است.

نتیجه‌گیری

به‌ طور خلاصه ، پول دیجیتال ، اصطلاحی است که برای ارز هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها در فضای دیجیتال مورد استفاده هستند. در نتیجه ارزهای مجازی و رمزارز نوعی ارزهای دیجیتالی هستند زیرا طبق تعریف، آنلاین هستند.

ارز مجازی یک نوع ارز دیجیتالی موجود در دنیای مجازی است که برای جوامعی خاص توسط توسعه دهنگان تعبیه می‌شود.

رمزارز نیز نوعی ارز دیجیتال است؛ اما با استفاده از الگوریتم‌های خاصی به‌صورت رمزنگاری‌شده درآمده‌اند تا ایمن‌تر باشد.

حالا که تفاوت این سه ارز را می‌دانید، بهتر است به‌صورت هوشمندانه‌تری از این اصطلاحات استفاده کنید. اگر تابه‌حال از این کلمات در جای نادرست استفاده کرده‌اید، با ما در میان بگذارید. نظرات شما به ارتقاء مفاهیم مربوط به تمامی این ارزها کمک می‌کند.

منبع : thenextweb

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

1 COMMENT

  1. بسیار عالی بهره بردیم. همیشه به اشتباه استفاده میکردم و تفاوتشون رو نمیدونستم

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

مطالب داغ هفته