پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

نگرانی متخصصان در مورد پیامدهای لیبرا

فیسبوک شرکتی است که همیشه با مشکلات حریم خصوصی دست و پنجه نرم کرده و چند بار هم به خاطر اشتباه‌هایی که انجام داده، مجبور شده از کاربران خود به صورت رسمی عذرخواهی کند. اکنون که این شرکت وارد دنیای کریپتو شده و رمزارز لیبرا را به بازار ارائه کرده، نگرانی در مورد حریم خصوصی کاربرانش به شدت افزایش پیدا کرده است.

یکی از مسائلی که بیشترین نگرانی را در مورد رمزارز فیسبوک به وجود می‌آورد، این است که شرکت‌های مالی سنتی زیادی از آن حمایت می‌کنند. این شرکت‌ها، همان‌هایی هستند که در گذشته با بیت کوین مخالفت کرده‌اند و هنوز هم با آن مخالف هستند. اکنون که رمزارز لیبرا سروصدای زیادی به پا کرده، خوب است که کمی از این جنجال‌ها فاصله بگیریم و با نگاهی منتقدانه، آن را بررسی کنیم؛ همانطوری که دیگر رمزارزها در چند سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نگاهی به رمزارز لیبرا، به دور از جنجال‌ها

دلیل اصلی نگرانی متخصصان حریم خصوصی و امنیت در مورد لیبرا این است که فیسبوک سابقه بسیار بدی در زمینه نقض حریم خصوصی افراد دارد. این شرکت تا به امروز چند بار اعتراف کرده که اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار نهادهای بزرگ قرار داده است.

فیسبوک ناجی افرادی که حساب بانکی ندارند

مدت‌هاست که فیسبوک ادعا می‌کند انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند. این شرکت مدعی است که رمزارزش به آن‌هایی که حساب بانکی ندارند، کمک می‌کند.

با این حال، پرسش‌هایی وجود دارد که بی‌پاسخ مانده‌اند. برای نمونه، الکس گوردن برندر یکی از مدیران شرکت امگا وان، معتقد است که لیبرا ناجی افراد بدون حساب بانکی نیست بلکه به آن‌هایی کمک می‌کند روی به وجود آمدن این رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رویکرد فیسبوک نسبت به امنیت

هکتور هویوس، بنیان‌گذار شرکت Hoyos Integrity، در مورد مشکلاتی که رمزارز فیسبوک را تهدید می‌کنند، صحبت کرده است. برای مثال، او نگران مسائل مرتبط با پول‌شویی و احراز هویت است و می‌گوید فیسبوک احتمالا این مسائل را نادیده خواهد گرفت.

علاوه بر آن، رویکرد فیسبوک نسبت به کیف پول دیجیتال مشکلاتی دارد و احتمال هک شدن این کیف پول‌ها زیاد است.

برخی دیگر از متخصصان هم اعلام کرده‌اند که سیستم بک‌اند و پشتیبانی فیسبوک به اندازه‌ای که این شرکت ادعا می‌کند، قوی نیست.

جلب اعتماد کاربران

استیون الیسک، معاون توسعه سازمانی شرکت DMG Blockchain انتظار دارد که حریم خصوصی یکی از مشکلات اصلی فیسبوک باشد. او می‌گوید:

«همانطور که WeChat Pay و AliPay ابزارهایی هستند که به دولت چین امکان نظارت و جاسوسی بر تراکنش‌های مالی شهروندانش را می‌دهند، فیسبوک نیز می‌تواند از داده‌های تراکنش‌ها به نحوی استفاده کند که حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کنند. با توجه به سابقه‌ای که فیسبوک در این زمینه دارد، چنین اتفاقی به هیچ وجه دور از انتظار نیست.»

تأثیر لیبرا روی بیت کوین و دیگر رمزارزها

آوانی دیسای (Avani Desai)، مدیر شرکت Schellman & Company که در زمینه امنیت و حریم خصوصی فعالیت می‌کند نیز در کنار دیگر متخصصان این حوزه معتقد است که رمزارز فیسبوک می‌تواند عامل بسیار مهمی در فراگیر شدن استفاده از رمزارزها باشد و مرزهای بسیار زیادی را جابه‌جا خواهد کرد. او در این رابطه می‌گوید:

«تا به امروز، به دلیل مقررات موجود و ترس شرکت‌ها، شاهد ورود پول‌های سازمانی به اکوسیستم کریپتو نبوده‌ایم. لیبرا به ارزهای دیجیتال سطحی از اعتبار و پذیرش را اعطا می‌کند که تا به امروز شاهد آن نبوده‌ایم و به نوعی جایگزینی برای رمزارزهای معروف خواهد شد.»

دیسای اعتراف می‌کند که فیسبوک پس از به وجود آمدن این رمزارز، امکان دسترسی به حجم بسیار زیادی از داده خواهد داشت و نحوه مدیریت این داده‌هاست که شکست یا موفقیت این رمزارز را تعیین می‌کند. از نظر او:

«اگر فیسبوک بتواند داده‌های در اختیارش را به درستی مدیریت کند، امکان رشد بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین و اتریوم خواهد داشت و همچنین سرعت و چابکی عرصه کریپتو را افزایش خواهد داد. از آنجایی که بلاک چین، ماهیتی منبع باز دارد، مزایای این نوع پلتفرم پرداخت فقط به فیسبوک نخواهد رسید بلکه مصرف‌کنندگان و سازمان‌های شریک نیز امکان مزیت‌هایی به دست خواهند آورد. اگر پیشرفت‌های موردنظر مسیر مناسبی را طی کنند، بازار کریپتو می‌تواند به پایداری موردنیازش دست پیدا کند.»

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته