جمعه 31 فروردین 1403

تنظیم‌گران در آلمان با فروش توکن اتریوم موافقت کرده‌اند

استارتاپ بلاک چینی مستقر در آلمان توانسته موافقت نهاد تنظیم‌گر مالی آلمان برای عرضه اولین اوراق قرضه توکنی‌ شده با پشتوانه املاک را دریافت کند. پیش از این نیز شاهد پروژه‌های مشابهی در این زمینه بوده‌ایم اما وجه تمایز این پروژه این است که اولین پروژه املاک توکنی‌ شده برای بازار انبوه است و هر سرمایه‌گذار خردی در هر جایی بدون محدودیت حداقل سرمایه‌گذاری می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند.

استارتاپ بلاک چین Fundament مستقر در آلمان برای عرضه اولین اوراق قرضه توکنی شده با پشتوانه املاک مجوز دریافت کرده است، این شرکت می‌تواند این اوراق قرضه را به‌صورت گسترده به سرمایه‌گذاران حقیقی ارائه کند.

روز سه‌شنبه اعلام شد که این شرکت مستقر در برلین مجوز نهاد تنظیم‌گر مالی آلمان ، BaFIN را برای ارائه ۲۵۰ میلیون یورو (۲۸۰ میلیون دلار) توکن دریافت کرده است. از آنجایی‌که این توکن‌ها تنظیم‌گری شده‌اند، هر سرمایه‌گذار خردی در هر جایی بدون محدودیت حداقل سرمایه‌گذاری می‌تواند آن‌ها را خریداری کند.

به عبارت دیگر به‌عنوان مثال فردی از اندونزی می‌تواند معادل ۱۰۰ یورو از توکن‌های اتریوم را خریداری کند و غیرمستقیم در املاک تجاری آلمان سرمایه‌گذاری کند.

نماینده BaFIN به Coindesk گفت:

«می‌توانیم تایید کنیم که بیانیه سرمایه‌گذاری گروه Fundament تایید کرده‌ایم. اولین بار است که بیانیه سرمایه‌گذاری مربوط به اوراق قرضه املاک مبتنی بر بلاک چین را تایید می‌کنیم ولی اولین موافقت ما با درخواستی مرتبط با بلاک چین نیست.»

این توکن که Fundament بازاریابی‌اش را از ماه آینده آغاز می‌کند، روی بلاک چین اتریوم عمومی و با استفاده از استاندارد ERC-20 اجرا می‌شود که با رونق شدید عرضه اولیه سکه در سال ۲۰۱۷ رایج شده است.

فلوریان گلتز (Florian Glatz)، هم‌بنیان‌گذار گروه Fundament می‌گوید، استفاده از بلاک چین در املاک، حوزه پررونقی است. در این حوزه در گذشته بیشتر شاهد رویدادهای جذب سرمایه خصوصی بوده‌ایم که به بیانیه سرمایه‌گذاری یا تایید سازمان مسئول بازارهای مالی نیاز نداشته‌اند.

به‌عنوان مثال، Inveniam Capital Partner مارس امسال حدود ۲۶۰ میلیون دلار را در ۴ سرمایه‌گذاری خصوصی املاک و بدهی به توکن تبدیل کرد، یکی از این املاک ساختمانی در مرکز شهر میامی ایالت فلوریدا بود که شرکت ارائه‌دهنده فضای کاری مشترک WeWork در آن‌جا فعالیت می‌کرد.

یکی از نمونه‌های دیگر Templum Markets است که سال گذشته توکن بهاداری را فروخت که به منزله سهام پیست اسکی کلورادو بود. افراد می‌توانستند با استفاده از دلار آمریکا، بیت کوین و اتریوم این توکن را خریداری کنند. علاوه بر املاک، شرکت‌هایی مثل شرکت مستقر در لندن Nivaura تامین مالی توکنی از طریق استقراض و فروش سهام و در شرایط کاملا تنظیم‌گری‌شده با امکان معامله توکن‌ها در بازارهای ثانویه را تجربه کرده است.

گلتز همچنین به Coindesk گفت:

«فرایند دشوار و طولانی کسب مجوز از سازمان‌های تنظیم‌گر را به این دلیل دنبال کردیم که می‌خواستیم هیچ محدودیتی نداشته باشیم. این‌گونه پروژه‌ها معمولا یا از طریق حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری که بیشتر از ۱۰۰ هزار یورو است یا حداکثر تعداد سرمایه‌گذاران محدود می‌شوند بنابراین پروژه ما اولین املاک توکنی‌شده برای بازار انبوه در جهان است.»

چالش‌های پیروی از مقررات

توکن‌های Fundament پشتوانه ۵ پروژه ساخت‌وساز مجزا را دارند که ۳ پروژه در هامبورگ، یکی در فرانکفورت و یکی در شهر دانشگاهی جنا قرار گرفته‌اند. تمام سبد سرمایه‌گذاری شامل املاک مسکونی، تجاری و هتل پس از تکمیل در مجموع بیش از ۶۸۰ هزار فوت مربع خواهند بود. این شرکت پیش‌بینی می‌کند، این پروژه‌ها بازگشت سرمایه‌ای بین ۴ تا ۹ درصد داشته باشند.

گلتزدر اخبار بلاک چین و رمزارز می‌گوید، «تصاحب یک توکن از ادعای قانونی صاحب آن در برابر عرضه‌کننده اوراق قرضه برای پرداخت سود سالانه‌ای بین ۴ تا ۸ درصد پشتیبانی می‌کند و بدیهی است وقتی دوره اجرای سرمایه‌‌گذاری تمام شود و صاحبان توکن امکان خروج از پروژه را داشته باشند، ارزش کامل این سرمایه‌گذاری را دریافت می‌کنند.»

به‌منظور پیروی از مقررات احراز هویت و ضدپولشویی، IDnow هویت خریداران احتمالی توکن را راستی‌آزمایی می‌کند. گلتز می‌گوید، انجام فرایند راستی‌آزمایی به‌طور میانگین ۳ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن کاربر می‌تواند توکن بخرد.

روبین ماتزکی (Robin Matzke)، هم‌بنیان‌گذار دیگر Fundament می‌گوید، «Fundament برای توزیع اوراق بهادار از بانک سرمایه‌گذاری استفاده نمی‌کند، بلکه به‌منظور کاهش هزینه‌های عرضه و افزایش بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران، خود شرکت این کار را انجام می‌دهد.»

خریداران می‌توانند توکن‌ها را با استفاده از بیت کوین، اتر و دلار آمریکا یا یورو خریداری کنند. Fundament می‌گوید افرادی که برای خرید پول فیات پرداخت کنند، توکن‌ها را روی دستگاهی سخت‌افزاری دریافت می‌کنند.

هماهنگ کردن پروژه با محدویت‌های MiFID II (چارچوبی تنظیم‌گری در اروپا) که با در نظر گرفتن مسائل دیگری تدوین شده است، چالش‌برانگیز بود.

ماتزکی می‌گوید:

«بیانیه سرمایه‌گذاری را دسامبر ۲۰۱۸ تحویل دادیم و هفته پیش تایید شد بنابراین ۶ تا ۷ ماه تلاش کردیم. سازمان تنظیم‌گر هر ۲ یا ۳ هفته در مورد تغییراتی که باید انجام می‌دادیم، ۲۰ صفحه مطلب به ما می‌داد و بعد ما به آن‌ها پاسخ می‌دادیم، حجم این درخواست‌ها و پاسخ‌ها در مجموع تقریبا به اندازه یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای می‌شد.»

اگر تیم بنیان‌گذاری از متخصصان حقوقی و همچنین فنی زیادی تشکیل نشده بود، انجام چنین کاری غیرممکن بود، به عبارت دیگر ازآنجایی‌که خودشان وکیل بودند، نیاز نبود هزینه‌های زیاد استخدام وکیل را بپردازند.

ماتزکی می‌گوید:

«در این زمینه صرفه‌جویی بسیار زیادی کردیم.»

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال زی کی سواپ (ZKS)

زی کی سواپ یک صرافی غیر متمرکز لایه 2 است که از مدل بازارگردان خودکار (AMM) و فناوری zk-Rollup استفاده می کند. این صرافی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینگل کولترال دای (SAI)

سینگل کولترال دای (SAI) یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و هیچ متولی متمرکزی...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته