شنبه 1 اردیبهشت 1403

نهادهای نظارتی ژاپنی در مورد رمزارز فیسبوک نگران هستند

بانک مرکزی ژاپن نیز به نهادهای نظارتی مختلفی پیوسته است که نگران ریسک‌های پروژه لیبرای فیسبوک هستند.

طبق گزارش مجله Nikkei Asian Review، بانک مرکزی ژاپن در مورد پروژه رمزارز فیسبوک که لیبرا نامیده می‌شود و سبدی از ارزهای فیات پشتوانه آن هستند، ابراز نگرانی کرده است زیرا نظارت و قانون‌گذاری برای آن سخت خواهد بود و برای سیستم‌های مالی ریسک به همراه خواهد داشت. 

یکی از مسئولان بانک مرکزی ژاپن که نامش در این گزارش ذکر نشده است، می‌گوید: 

«[این پروژه] مفهوم پول را به دنیایی کاملاً مجازی منتقل خواهد کرد و بنابراین با پول دیجیتال تفاوت‌های زیادی دارد.» 

این گزارش ادعا می‌کند که فیسبوک با این هدف از چند ارز فیات به عنوان پشتوانه لیبرا استفاده کرده تا تحت کنترل نهادهای نظارتی یک کشور خاص قرار نگیرد.

هاروهیکو کوردا، فرماندار بانک مرکزی ژاپن، اعلام کرده که این بانک به دقت رمز ارزهای مختلف را تحت نظر دارد و تأثیر آن‌ها روی سیستم‌های مالی کنونی را بررسی خواهد کرد. 

همچنین این گزارش ادعا می‌کند که لیبرا به نهادها و موسسه‌های مالی کوچک ژاپن آسیب خواهد زد زیرا افراد برای خرید این رمزارز، پول‌های خود را از آن مؤسسه‌ها خارج می‌کنند و به فیسبوک می‌دهند؛ این شرکت هم در ادامه، پول‌های به دست آمده را به مؤسسه‌های مالی قوی‌تر خواهد داد. 

افزایش تقاضا برای اوراق قرضه دولتی به دلیل تمایل به خرید لیبرا می‌تواند نرخ بهره را بالا ببرد و هر دوی این عوامل می‌توانند به ثبات اقتصادی ژاپن آسیب وارد کنند. 

یکی دیگر از مسئولان بانک مرکزی ژاپن در اظهار نظری گفته که پروژه رمزارز فیسبوک بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از سیستم‌های اقتصادی مختلف سوء استفاده خواهد کرد و ضربه‌های زیادی به آن‌ها وارد خواهد نمود. 

قانون‌گذاران آمریکایی نیز نگرانی‌های مشابهی دارند و از فیسبوک خواسته‌اند که تا زمان رفع این نگرانی‌ها، روند ادامه پروژه خود را متوقف کند. 

نمایندگان دموکرات، هفته گذشته نامه‌ای سرگشاده به فیسبوک ارسال کردند و نگرانی‌های خود در مورد سوابق این شرکت و اقدام جدیدش را ابراز نمودند. 

در این نامه می‌خوانیم: 

«به نظر می‌رسد که این محصولات [ لیبرا و سیستم‌های مرتبط با آن]، باعث به وجود آمدن سیستم مالی جدیدی خواهد شد که در سوئیس فعالیت می‌کند و با سیاست‌های پولی و دلاری آمریکا رقابت خواهد کرد. این موضوع باعث به وجود آمدن نگرانی‌های متعددی در زمینه حریم خصوصی، تجارت، امنیت ملی و سیاست‌های پولی خواهد شد که نه تنها دو میلیارد کاربر فیسبوک را تحت تأثیر قرار می‌دهند بلکه پیامدهای پیچیده‌ای برای سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی دارند.» 

طبق اخبار بلاک چین و رمزارز در روزهای گذشته، نهادهای قانونی و نظارتی مختلفی در انگلستان، فرانسه و سنگاپور نیز در مورد پروژه لیبرا ابراز نگرانی کرده‌اند.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته