جمعه 10 فروردین 1403

روزانه میلیون‌ها دلار رمزارز از روسیه و چین عبور می‌کند

صادرکنندگان چینی در روسیه روزانه تا ۳۰ میلیون دلار تتر از دفاتر معاملات خارج از بورس مسکو خریداری می‌کنند. این افراد از این رمزارز برای ارسال مبالغ زیاد به کشورشان استفاده می‌‌کنند که سختگیرانه بر سرمایه‌ها نظارت می‌کند. این بازرگان‌ها در گذشته از بیت کوین استفاده می‌کردند اما پس از سقوط بازار آن در سال ۲۰۱۸ به تتر روی آوردند که به نحوی طراحی شده که نرخ برابری‌اش در برابر دلار آمریکا حفظ شود. علی‌رغم تردیدهایی که از مدت‌ها پیش در مورد پشتوانه تتر وجود داشته، به گفته یکی از معامله‌گران اهل مسکو «در این بازار هیچ‌کس اهمیت نمی‌دهد که تتر پشتوانه‌ای دارد یا خیر.»

صدای آرام دستگاه‌های اسکناس‌شمار در دفتری با پنجره‌های سرتاسری با نمایی از نقاط دیدنی مسکو شنیده می‌شود.

رئیس یک دفتر معاملات رمزارز خارج از بورس (بیایید او را اولگ بخوانیم) که خواست نام خودش و شرکتش افشا نشود، می‌گوید:

«این صدا را می‌شنوید؟ هر روز و ۲۴ ساعته این صدا شنیده می‌شود.»

به لطف رفت‌وآمد مداوم بازرگان‌های چینی که هر روز با کیف‌های سنگین پول می‌آیند، کسب‌وکار پررونق است. اولگ می‌گوید دفترش روزانه تقریبا معادل ۳ میلیون دلار رمزارز می‌فروشد. بیشتر این رمزارزها به چین فرستاده می‌شوند اما مسئله غافلگیرکننده‌تر احتمالا رمزارز مورد استفاده این بازرگان‌هاست.

فقط ۲۰ درصد از فروش اولگ بیت کوین، قدیمی‌ترین رمزارز با بیشترین ارزش بازار است. هشتاد درصد باقیمانده توکن وابسته به دلار تتر یا USDT است.

شناخته‌شده‌ترین کاربرد تتر این است که به معامله‌گران رمزارز این امکان را می‌دهد که با جابه‌جایی سریع پول بین صرافی‌ها از فرصت‌های آربیتراژ استفاده کنند اما به گفته چند دفتر معامله خارج از بورس در مسکو دست کم یک کاربرد هم در دنیای واقعی دارد و آن کاربرد این است که صادرکنندگان چینی از آن برای ارسال وجه استفاده می‌کنند.

این دفاتر می‌گویند حجم تتر خریداری‌شده کسب‌وکارهای چینی به ۱۰ تا ۳۰ میلیون دلار در روز می‌رسد.

Huobi Russia شعبه مسکوی Huobi Global است که به مشتریان ثروتمند این صرافی مستقر در سنگاپور خدمت‌رسانی می‌کند. مایا شاخ‌نزروا (Maya Shakhnazarova)، رئیس واحد معاملات خارج از بورس این شعبه می‌گوید:

«این بازرگان‌ها پول نقد زیادی در مسکو به‌دست می‌آورند و برای انتقال آن به چین به تتر نیاز دارند.»

فرایند ساده‌ای است.

شاخ‌نزروا به CoinDesk می‌گوید:

«مشتری با پول نقد به دفتر ما می‌آید، قیمت را در صرافی‌ها ثبت می‌کنیم، وقتی در مورد قیمت به توافق رسیدیم، معامله می‌کنیم. مشتری پول نقد و یک آدرس کیف پول تحویل می‌دهد و فروشنده تتر را به آن کیف پول می‌فرستد.»

چرا تتر؟ تتر مزایای متداول رمزارزها را دارد (محدودیتی در مقدار پول و مکان ارسال وجه وجود ندارد) و درحالی‌که ناپایداری اغلب توکن‌ها باعث می‌شود برای جایه‌جایی بین‌مرزی میلیونی مناسب نباشند، تتر این ناپایداری را ندارد.

علی‌رغم تردیدهایی که از مدت‌ها پیش در مورد برخورداری تتر از پشتوانه دلار وجود داشته و پرونده‌ای که دادستانی کل ایالت نیویورک علیه شرکت عرضه‌کننده تتر در دادگاه تشکیل داده، این تردیدها را تشدید کرده، این استیبل کوین معمولا با قیمتی در حدود ۱ دلار معامله می‌شود.

معاملات تتر به‌ازای روبل اغلب در دفاتری مثل دفتر Huobi در منطقه برج‌های شیشه‌ای شهر مسکو انجام می‌شوند.

شاخ‌نزروا می‌گوید:

«دفاتر معاملات خارج از بورس زیادی در مسکو وجود دارد، در هر ساختمان چند دفتر قرار دارد و حجم معاملات همه آن‌ها به چند ده میلیون دلار در روز می‌رسد. همه این معاملات نقدی انجام می‌شود.»

قابلیت برتر تتر

رومن دوبرینین، معامله‌گر خارج از بورس دیگری به CoinDesk گفت صادرکنندگان بازار خاکستری چین پیش از بازار خرسی سال ۲۰۱۸ بیشتر از بیت کوین استفاده می‌کردند. ازآنجایی‌که قیمت بیت کوین پیوسته در حال افزایش بود، بازرگان‌ها و واسطه‌هایی که به آن‌ها در خرید رمزارز کمک می‌کردند، در این بین درآمد اضافه‌تری هم به‌دست می‌آوردند اما از ابتدای سال ۲۰۱۸ دیگر نمی‌شد امیدوار بود که بیت کوین در طول فرایند انتقال ارزشش را حفظ کند یا بیشتر شود.

دوبرینین می‌گوید:

«وقتی قیمت بیت کوین نزولی شد، استفاده از تتر معقول‌تر شد. تاجران چینی کاملا به تتر وابسته‌اند، اعتماد زیادی به آن دارند، ضمن آنکه تتر بسیار نقدشونده است.» بیشتر مشتریان دوبرینین چینی هستند و معمولا  از طریق تبلیغات دهان به دهان با او آشنا می‌شوند و از طریق تلگرام با او ارتباط برقرار می‌کنند.

معامله‌گران برای خرید یا فروش تتر با دلار آمریکا و از طریق شرکت تتر باید از طریق فرایند احراز هویت این شرکت تایید شوند. با این حال ازآنجایی‌که این توکن روی شبکه‌های بلاک چین عمومی (بیت کوین، اتریوم و ترون) اجرا می‌شود، همه می‌توانند آن را دریافت یا ارسال کنند و معاملات ثانویه محدودیتی ندارند.

تتر به درخواست‌های ما برای اظهار نظر در این مورد پاسخی نداد.

هرچند بانک مردم چین سپتامبر ۲۰۱۷ معاملات فوری پول فیات به رمزارز را ممنوع و صرافی‌ها را مجبور به ترک این کشور کرد و معاملات را به معامله رمزارز به رمزارز محدود کرد، بازرگان‌ها در چین به راحتی می‌توانند تتر را به پول فیات تبدیل کنند.

معامله‌گران چینی که می‌خواهند دارایی‌های کریپتو را به یوان چین تبدیل کنند، می‌توانند به بازارسازی خارج از بورس از جمله بازارسازهای ثبت‌شده در صرافی‌هایی مثل Huobi و OKEx مراجعه کنند تا به خریداران وصل شوند و پس از دریافت یوان از طریق بانک، AliPay یا WeChat Pay رمزارزها را به خریدار ارسال کنند.

منتقدان تتر مدت‌هاست که ادعای این شرکت را زیر سوال می‌برند که تتر پشتوانه یک به یک دلار را دارد. پرونده دادستانی کل نیویورک فاش کرد که تتر بخش زیادی از ذخیره سرمایه‌اش را به صرافی Bitfinex وام داده که مدیران و صاحبانش با این شرکت همپوشانی دارند. درنتیجه این وام تتر فقط معادل ۷۴ درصد از ارزشش پشتوانه نقدی و هم‌ارزهایش را دارد.

به‌نظر می‌رسد هیچکدام از این مسائل باعث نگرانی مشتریان چینی معامله‌گران مسکویی نشده است.

کنستانتین پلاونیک، مدیر ارشد عملیات صرافی مشتقات کریپتوی زینا مستقر در مسکو می‌گوید:

«برای هیچ‌کس مهم نیست که تتر پشتوانه دارد یا خیر.»

اعتماد به تتر به عادت دیرینه و راحتی متکی است، این بازار به تتر نیاز دارد پس به آن اعتماد می‌کند.

معامله‌گران خارج از بورس همچنین می‌گویند حجم معامله روزانه تتر چند برابر منابع در گردش آن است که نشان می‌دهد افراد این توکن‌ها را چند بار در روز جابه‌جا می‌کنند. برای مثال با توجه به اطلاعات CoinMarketCap حجم معامله ۲۴ ساعته اتر در ۲۹ جولای ۱۷.۵ میلیارد دلار ثبت شده درحالی‌که مجموع منابع آن تقریبا ۴ میلیارد دلار بوده است.

گردش تتر سریع است بنابراین برای بازرگان‌هایی که از این توکن برای ارسال وجه استفاده می‌کنند، این مسئله که واقعا ارزشمند است یا خیر، فقط در محدوده یک روز مهم است. کارآفرینان رمزارز در مسکو به CoinDesk گفتند مقادیر زیاد تتر شبانه به چین جابه‌جا می‌شوند و بعد به یوان تبدیل می‌شوند.

ولادیسلاو بلوچنیکوف (Vladislav Bulochnikov)، رئیس واحد محصول شرکت ارائه‌دهنده اپلیکیشن کیف پول کریپتوی Chatex می‌گوید:

«قدرت عادت و اعتماد کاربران به تتر، جایگاهش را حفظ خواهد کرد. حتی اگر نیمی از پشتوانه‌اش را از دست بدهد، همچنان معامله خواهد شد.»

کنترل سرمایه‌های حاشیه‌ای

از طرف دیگر بلومبرگ در سال ۲۰۱۷ گزارش داده بود که دولت چین همچنان سرمایه‌ها را سختگیرانه کنترل می‌کند و مقدار ارز خارجی را که هر فرد می‌تواند سالانه مبادله کند، به ۵۰ هزار دلار محدود کرده است. افراد می‌توانند برای سهمیه بیشتر درخواست بدهند اما باز هم مقدار ارزی که می‌توانند خرید و فروش کنند، محدود خواهد بود. در این شرایط برخی از مردم چین به استفاده از رمزارزها برای انتقال وجه فرامرزی روی آورده‌اند.

مسئولان روسیه سال گذشته این حقیقت را به رسمیت شناختند که بازرگان‌های چینی کالاهای ارزان را به فروشگاه‌های مسکو می‌آورند و برای جابه‌جایی پول از رمزارزها استفاده می‌کنند.

در رویدادی که Thomson Reuters آوریل ۲۰۱۹ در مسکو برگزار کرد، یوری پالوپانوف (Yuri Polupanov)، رئیس نظارت مالی و کنترل ارز بانک مرکزی روسیه گفته بود چند بازار بزرگ این شهر عامل ۹.۵ میلیارد دلار جریان نقدینگی تنظیم‌گری‌نشده هستند و منشا بیشتر این تجارت چین است.

این بازارها درون انبارهای عظیمی در حاشیه مسکو قرار دارند و شامل چندین دکه خرده‌فروشی هستند که بیشتر پوشاک ارزان می‌فروشند و معمولا با پول نقد معامله می‌کنند. افرادی که نمی‌توانند مبلغ زیادی را برای خرید پوشاک هزینه کنند و به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارزان‌قیمت نیز مراجعه نمی‌کنند، برای خرید به این بازارها می‌روند.

به نقل از خبرگزاری RBK، پالوپانوف در رویداد Thomson Reuters گفته بود:

«بیشتر این درآمدها به رمزارز تبدیل می‌شوند و در حال حاضر گزارشی از آن‌ها ثبت نمی‌شود، این رمزارزها همزمان از طریق ایمیل به کشور آن بازرگان‌ها و تولیدکنندگان منتقل می‌شود و در آنجا به ارز محلی تبدیل می‌شود.»

در گزارشی از روزنامه روسی نوایا گازتا در مارس ۲۰۱۹ آمده است که پول نقد در مکان‌هایی شبیه هتل به نام «دروژبا» (به روسی یعنی «دوستی») در کنار بازار بزرگی به نام «مسکو» دریافت می‌شود و بعد این پول نقد به رمزارز تبدیل و به هنگ کنگ فرستاده می‌شود.

منابع نوایا گازتا برآورد کرده بودند که دفاتر عمده‌فروشی دروژبا روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار گردش مالی دارند.

پس از آنکه پلیس در ماه مارس به این هتل و بازارهای مورد نظر بانک مرکزی روسیه یورش برد، فعالیت‌هایشان به مدت کوتاهی متوقف شد.

میزهای مبادله کریپتو همچنان در آن بازارها فعال هستند اما دوبرینین معتقد است احتمالا حجم تبادل مورد نیاز بازرگان‌ها را تامین نمی‌کنند.

دوبرینین می‌گوید معامله‌گران ناآشنا اغلب می‌ترسند که برای انجام معامله به این مکان‌ها بروند چرا که ممکن است اتفاقات خطرناکی بیفتد. او توضیح می‌دهد:

«کارکنان آنجا ممکن است اطلاعات میزان پول همراه افراد را به تبهکاران بفروشند، این تبهکاران نیز هنگام برگشت با اسلحه به سراغ افراد می‌روند. افراد فقط با محافظان مسلح به این‌گونه مکان‌ها می‌روند.»

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته