پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

تفاوت عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) با عرضه اولیه (ICO) سکه دارد؟

پس از سروصداهای زیادی که مدل جذب سرمایه ICO طی دو سال گذشته به پا کرده است، اکنون مدل جدیدی به نام توکن صرافی (IEO)  در حال باب شدن است. تفاوت این دو مدل چیست و کدام یک بهتر است؟

زمانی که در اواخر سال 2017، دولت چین استفاده از عرضه اولیه سکه (ICO) را ممنوع اعلام کرد، استارتاپ‌های رمزارز این کشور به دنبال راه جدیدی برای تأمین منابع مالی رفتند و اینگونه بود که عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) به‌وجود آمد. این نوآوری به آن‌ها اجازه می‌داد بدون ترس از نهادهای نظارتی و قانونی، به جذب سرمایه بپردازند.

IEO (توکن صرافی) چیست؟

همانطور که از نامش مشخص است، عرضه اولیه توکن صرافی یا IEO روی پلتفرم یک صرافی رمزارز اجرا می‌شود. بر خلافه عرضه اولیه سکه، IEO توسط صرافی و از طرف استارتاپی اجرا می‌شود که می‌خواهد در ازای ارائه توکن، سرمایه جذب کند.

استارتاپ صادرکننده توکن باید هزینه‌ای برای لیست شدن توکنش در صرافی و درصدی از توکن‌های فروخته شده در زمان IEO را به صرافی بپردازد. در مقابل، پلتفرم صرافی امکان فروش توکن‌های آن استارتاپ را فراهم می‌کند و پس از پایان فرآیند IEO، توکن را در فهرست توکن‌های قابل خرید و فروش خود ثبت می‌نماید. از آنجایی که خود صرافی درصدی از توکن‌های فروخته شده استارتاپ را دریافت می‌کند، انگیزه کافی برای کمک کردن به بازاریابی IEO را دارد.

افرادی که می‌خواهند در IEO مشارکت داشته باشند باید حساب کاربری روی پلتفرم صرافی موردنظر ایجاد کنند. شرکت‌کننده‌ها در ادامه می‌توانند با پرداخت پول از طریق کیف پول آنلاین خود، توکن‌های استارتاپی که در حال جذب سرمایه است را خریداری کنند.

در ادامه چند مورد از IEOهایی که به زودی برگزار خواهند شد را مشاهده می‌کنید.

عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) چیست
عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) چیست

تاکنون عرضه اولیه توکن صرافی در چند صرافی بزرگ اجرا شده است. صرافی باینانس یکی از اولین صرافی‌هایی بود که اقدام به ایجاد پلتفرم اختصاصی خود برای این کار به نام Binance Launchpad کرد. بیت‌تورنت که به مالکیت TRON در آمده است، در ژانویه امسال اقدام به فروش توکن‌های خود روی Binance Launchpad کرد و توانست در کمتر از 15 دقیقه، 7.2 میلیون دلار سرمایه جذب کند.

هرچند این رکورد 15 دقیقه‌ای فراتر از رویاهای اکثر استارتاپ‌های رمزارز است، دومین IEO انجام شده روی Binance Launchpad رکورد بسیار عجیب‌تری از خود به جا گذاشت. Fetch.AI توانست در عرض 22 ثانیه، 6 میلیون دلار فروش توکن داشته باشد.

پس از موفقیت چشم‌گیر این پروژه‌ها، پلتفرم‌های IEO دیگری مانند Bitmax Launchpad، Bittrex IEO، OK Jumpstart (OKEx)، KuCoin Spotlight و Huobi Prime آغاز به کار کرده‌اند.

عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) چیست
عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) چیست

بازگشت سرمایه چند مورد از IEOهای اخیر

عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) چیست
عرضه اولیه توکن صرافی (IEO) چیست

تفاوت‌های IEO و ICO

جدول زیر تفاوت‌های اصلی بین ICO و IEO را نشان می‌دهد.

تفاوت توکن صرافی و توکن با عرضه اولیه
تفاوت توکن صرافی و توکن با عرضه اولیه

مزایا و معایب IEO

اعتماد

یکی از مزایای اصلی IEO مبحث اعتماد است. از آنجایی که فروش توکن روی پلتفرمی انجام می‌شود که مسئولیت بررسی تمام جزئیات پیش از فروش را به عهده دارد و آبرویش در گروی ارزیابی دقیق استارتاپ‌های صادرکننده توکن است، افراد عادی اعتماد بیشتری به IEO خواهند داشت.

بنابراین، مدل IEO می‌تواند پروژه‌هایی که به دنبال کلاه‌برداری هستند را حذف کند زیرا دور زدن صرافی‌های آنلاین کار ساده‌ای نیست.

پروژه IEO استارتاپ RAID نمونه بسیار خوبی برای این موضوع است. Bittrex چند ساعت قبل از شروع فروش توکن‌های این پروژه اعلام کرد که فرآیند IEO را لغو خواهد کرد زیرا قرارداد همکاری بین RAID و شرکت تحلیل داده OP.GG فسخ شده بود. به این ترتیب، RAID نتوانست 6 میلیون دلاری که مدنظر داشت را جذب کند.

به ادعای Bittrex مشارکت بین RAID و OP.GG اهیمت زیادی برای این پروژه داشت و زمانی که آن‌ها متوجه فسخ شدن قرارداد بین این دو مجموعه شدند، تصمیم گرفتند که فروش توکن را لغو کنند زیرا معتقد بودند که این IEO به نفع مشتریان Bittrex نخواهد بود.

امنیت

در مدل IEO، صادرکننده‌های توکن مجبور نیستند نگران امنیت فروش توکن‌های خود باشند زیرا خود IEO قرارداد هوشمند را مدیریت می‌کند و به این ترتیب فرآیندهای ضدپولشویی و احراز هویت مشتری قبل از اجرا شدن فروش توسط صرافی انجام می‌شوند.

ساده‌تر شدن پروژه‌ها

استارتاپ‌هایی که می‌خواهند توکن‌های خود را بفروشند می‌توانند از فرآیندهای موجود روی پلتفرم صرافی استفاده کنند. در نتیجه دیگر مجبور نیستند خودشان این فرآیند را مدیریت کنند. این کار باعث افزایش بهره‌وری و کاهش خطاهای احتمالی می‌شود.

هرچند استارتاپ مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای انجام این فرآیندها و ثبت شدن توکنش در صرافی خواهد بود، صرافی در زمینه بازاریابی هم به آن‌ها کمک خواهد کرد. بنابراین، استارتاپ‌هایی که از IEO استفاده می‌کنند هزینه بازاریابی کمتری می‌پردازند و به علاوه می‌توانند با بهره بردن از پایگاه مشتریان صرافی، احتمال موفقیت خود را افزایش دهند.

ثبت شدن توکن

ثبت شدن توکن روی پلتفرمی که IEO را انجام می‌دهد یک موضوع طبیعی است که به فروش و بقای توکن در آینده نیز کمک شایانی می‌کند.

شاید به نظر برسد که IEO نسبت به ICO امنیت و بهره‌وری بالاتری دارد ولی هزینه انجام آن برای استارتاپ زیاد است و حتی می‌تواند تا 20 بیت‌کوین هم برسد. این در حالی است که بعضی از صرافی‌ها حدود 10 درصد از توکن‌های شرکت‌هایی که به دنبال جذب سرمایه هستند را نیز می‌گیرند.

مشارکت کردن در توکن صرافی IEO

از آنجایی که IEO در حال حاضر پدیده‌ای به نسبت نادر در دنیای رمزارزهاست، نمی‌توان به سادگی پروژه‌ای مطلوب را پیدا کرد. با این حال اگر عرضه اولیه‌ای پیدا کردید که موردعلاقه‌تان بود باید ببینید کدام صرافی فروش توکن آن را انجام خواهد داد.

گام بعدی ثبت‌نام کردن روی بستر صرافی و طی کردن فرآیندها ضدپولشویی و احراز هویت است.

پس از آن باید ببینید از چه رمزارزهایی می‌توان برای شرکت در آن IEO استفاده کرد و مقدار لازم از آن رمزارز را خریداری کنید. در نهایت گام آخر این است که تا زمان آغاز فروش توکن‌ها صبور باشید.

آینده IEO

مدل توکن با عرضه اولیه ICO در سال‌های 2017 و 2018 توجه زیادی به خود جلب کرد ولی بخش زیادی از پروژه‌هایی که ICO انجام دادند تقلبی بودند. باتوجه به این شرایط و ممنوع شدن ICO، می‌توان گفت که این مدل دیگر کاربرد خاصی برای جذب سرمایه استارتاپ‌های رمزارز ندارد.

در مقابل، توکن صرافی IEO می‌تواند اعتماد و امنیت پروژه‌های تأمین سرمایه را افزایش دهد زیرا صرافی‌های معتبری در فرآیند جذب سرمایه و فروش توکن‌ها مشارکت دارند. بنابراین، IEO پتانسیل تبدیل شدن به مدل استاندارد جذب سرمایه در فضای رمزارز را دارد و حتی می‌تواند مدل جذابی برای استارتاپ‌های سایر حوزه‌ها باشد.  

منبع : cryptopotato

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

آشنایی با ارز دیجیتال بیکری توکن (BAKE)

ارز بیکری توکن (BAKE) در سپتامبر سال 2020 راه اندازی شد و بخشی از اکوسیستم بیکری سواپ است. ارائه دهندگان نقدینگی از طریق توکن...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته