پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آیا تکنولوژی چین لاکس (ChainLocks) می تواند از حمله 51 درصد جلوگیری کند؟

حمله 51 درصد زمانی اتفاق می افتد که قدرت هش هکرها از مجموع قدرت هش دیگر استخراج کنندگان در شبکه بیشتر باشد. شبکه های بزرگ مثل پلتفرم بیت کوین کمتر در معرض حملات 51 درصد هستند زیرا هزینه انجام عملیات حمله سایبری 51 درصد به مراتب بیشتر از سود حاصل از آن است.

دیگر شبکه های کوچکتر مثل اتریوم و بیت کوین کش بیشتر در معرض حملات سایبری 51 درصد قرار دارند.

حمله سایبری به شبکه های بیت کوین

حمله سایبری به شبکه های بیت کوین بسیار پرهزینه است

پژوهش های آماری نشان می دهد که هزینه حمله سایبری به شبکه بیت کوین روزانه بیش از 21 میلیون دلار است.

به همین دلیل عملاً از حمله سایبری به شبکه بیت کوین هیچ سودی عاید هکرها نمی شود. حتی به فرض اینکه یک هکر چنین هزینه ای را بتواند متقبل شود، حمله 51 درصد باز هم چندان کار ساده ای نخواهد بود.

برای اجرای هک 51 درصد تعداد بسیار زیادی دستگاه استخراج بیت کوین نیاز است که شرکت های تولید کننده دستگاه استخراج رمزارز هیچگاه این تعداد ماشین استخراج را در اختیار یک فرد قرار نمی دهند.

در شبکه بیت کوین تعداد بسیار زیادی از افراد سهم های بسیار کوچکی در شبکه در اختیار دارند. بنابراین برای تجمیع سهم های بیت کوین حجم انبوهی از افراد، زمان و هزینه بسیار کلانی مورد نیاز است که همین موضوع عملاً حمله 51 درصد به شبکه بیت کوین را غیر ممکن می سازد.

تکنولوژی چین لاکس ChainLocks

تکنولوژی چین لاکس ChainLocks

دش ادعا می کند که از طریق تکنولوژی چین لاکس یک لایه امنیتی فوق هوشمند به شبکه بلاک چین خود اضافه کرده است. ایده اصلی تکنولوژی چین لاکس به این صورت است که خطر حملات سایبری را به صورت کاملاً هوشمند شناسایی می کند.

بنابراین مثلاً اگر هکرها به صورت مخفیانه در حال تولید زنجیره های بلوکی غیر قانونی باشند، شبکه چین لاکس به سرعت بلوک های سرطانی را شناسایی می کند.

حمله 60 درصدی

حمله 60 درصد

در شبکه بلاک چین دش، هکرها برای اینکه بتوانند عملیات خرابکارانه خود را با موفقیت اجرا کنند باید بیش از 20 درصد از کل سکه های در گردش را در اختیار داشته باشند.

فرناندو گوتیرز، مدیر ارشد بازاریابی شرکت دش می گوید لایه دوم امنیتی دش عملاً امکان هک شبکه بلاک چین دش را از بین برده است زیرا از لحاظ اقتصادی هیچ صرفه ای برای هکرها ندارد.

به عبارتی شبکه بلاک چین دش با تلفیق راهکارهای امنیتی الگوریتم اثبات کار و الگوریتم اثبات سهام، لایه امنیتی خود را مستحکم تر از پیش کرده است. اما حمله 60 درصد چیست؟

در شبکه بلاک چین دش برای اجرای حمله 51 درصد، هکرها باید علاوه بر در اختیار داشتن 51 درصد قدرت هش شبکه، به دلیل وجود امنیت دو لایه، بیش از 60 درصد از شبکه نودهای کلان دش را نیز تحت تصرف خود درآورند. اما سوالی که ممکن است الان پرسیده سود این است که “شبکه نودهای کلان” چیست؟

نودهای کلان یک شبکه به حساب هایی گفته می شود که بیشترین رمزارز یک شبکه را در اختیار دارند. مثلاً تصور کنید در یک بانک عمومی تنها تعداد معدودی از افراد هستند که حساب جاری آنها بیش از 10 میلیارد تومان است.

در شبکه های بلاک چین هم تعداد معدودی از افراد هستند که نودهای کلان شبکه را در اختیار دارند. مثلاً فردی با داشتن 10 هزار سکه بیت کوین، یک مستر نود یا نود کلان در شبکه بیت کوین محسوب می شود.

هم اکنون در شبکه بلاک چین دش بیش از 5500 نفر دارای حساب های کاربری کلان هستند یا به عبارتی نودهای کلان شبکه را در اختیار دارند. بنابراین هکرها برای هک شبکه بلاک چین دش باید 60 درصد دارایی مستر نودهای شبکه را تحت تصرف خود درآورد.

به گفته مقامات ارشد پلتفرم دش، 60 درصد دارایی مستر نود های شبکه بلاک چین دش رقمی بالغ بر 157 میلیون دلار می شود. همین موضوع باعث شده است عملاً امکان هک شبکه دش وجود نداشته باشد.

ارزیابی تکنولوژی چین لاکس

ارزیابی تکنولوژی چین لاکس

دارن تپ، استاد ارشد دانشگاه ایالتی آریزونا در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد تکنولوژی چین لاکس عملاً امکان حمله 51 درصد را از بین می برد. با این اوصاف آریل زتلین، استاد اقتصاد در دانشگاه ملون پنسیلوانیا اعتقاد دارد استدلال دسترسی به 60 درصد مستر نود های شبکه بلاک چین چندان قانع کننده نیست.

او می گوید ارزش کنونی بازار بیت کوین بیش از 110 میلیارد دلار است، بنابراین گروهی از کاربران می توانند با فرض اینکه درآمد هنگفتی از هک حساب های کلان بدست خواهند آورد، صرفاً با هزینه 20 میلیون دلاری به درآمدی به مراتب بالاتر از آن دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته