جمعه 10 فروردین 1403

آیا پنهان‌کاری اطلاعات اقتصادی کشور قانونی است؟

بانک مرکزی علت عدم انتشار برخی آمار و اطلاعات اقتصادی از سوی این نهاد را نهی قانون اعلام کرده‌است.

به گزارش تسنیم، روابط عمومی بانک مرکزی در اولین توئیت رسمی، به انتقادها در خصوص انتشار آمارها و سانسور 2 ساله تورم از سوی این بانک پاسخ داد و تأکید کرد که تمامی آمارهای رسمی سر موعد محاسبه شده و در خصوص انتشار نیز این نهاد، تابع مقررات رسمی کشور است.

بانک مرکزی احتمالا در واکنش به نقدهای کارشناسان در خصوص انتشار نرخ تورم، تلویحا اعلام کرده که در این خصوص تصمیم‌گیر نبوده و داده‌های آماری این بانک مهیاست و تنها به دلیل قوانین موجود، داده‌های مرکز آمار انتشار یافته است.

البته صفحه تازه تاسیس بانک مرکزی در توییتر درحالی در توجیه پنهان کاری انتشار آمار این بانک بخصوص آمار تورم تأکید دارد که این کار مطابق مقررات است که در بند پ ماده 10 قانون احکام دایمی برنامه های توسعه آمده است:
«دستگاههای اجرایی مانند بانک مرکزی مکلفند در حدود وظایف قانونی خود و در چهارچوب ضوابط و استانداردهای شورای عالی آمار ایران، آمار تخصصی حوزه های مربوط به خود را تولید و اعلام کنند. در این صورت آمار منتشره آمار تخصصی رسمی است».

نکته مهم اینجاست که در این قانون بانک مرکزی مکلف به تولید و انتشار آمار تخصصی است و هیچکس نمیتواند خلاف قانون مقرراتی وضع کند نه شورای عالی آمار نه شورای پول و اعتبار نه هیات عامل یا رییس کل بانک
مرکزی!

گفته می شود بعد از انتشار آخرین تورم محاسبه شده در بانک مرکزی، از پاستور به میرداماد دستور داده شد که دیگر آماری از تورم، رشد اقتصادی و… منتشر نشود.

سانسور آمارهای مهم اقتصادی که هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهد، تکرار تاریخ در دولت‌های مختلف است و این ذات دولت‌هاست که هر آماری را که باب میلشان بود منتشر کنند و آمارهایی را که عملکردشان را به قضاوت (منفی) می گذارد را سانسور کنند.

از مهمترین سانسورهای دولت روحانی می‌توان به سانسور آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اشاره کرد که از آذرماه سال 97 صورت گرفته و کماکان ادامه دارد. آخرین تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی هر چند دقایقی بیشتر روی سایت این بانک قرار نگرفت ولی موجب شد تا حداقل برای 2 سال هم شده مانع انتشار آمار از سوی بانک مرکزی شود.

گفتنی است، علت واقعی عدم انتشار آمار از سوی بانک مرکزی، مخالفت رئیس جمهور است؛ آقای روحانی آن‌طور که محمدباقر نوبخت می‌گوید از تناقض‌های آماری بین مرکز آمار و بانک مرکزی ناراحت است.

نوبخت می‌گوید: مرکز آمار ایران دقیقاً روز اول هر ماه آمار شاخص قیمت‌ها و تورم را منتشر می‌کند و بانک مرکزی نیز با تأخیر دوسه‌روزه آمار تورم را اعلام می‌نماید که در یک ماه دو عدد ارائه می‌شود که این تفاوت قابل ملاحظه است و به‌اصطلاح آماری بسیار معنی‌دار است. مطلع باشید که این بحث در دولت بارها مطرح شده و باعث ناراحتی رئیس جمهور هم شده است، در تیم اقتصادی تصمیم‌گیری شد که آمار نرخ تورم و رشد اقتصادی صرفاً از سوی مرکز آمار ایران تهیه و اعلام شود، که متفاوت با قانون نیست.

این اظهارات در پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آمار که به‌ریاست محمد باقر نوبخت به‌منظور حذف موازی‌کاری در تولید و انتشار آمارهای رسمی شاخص‌های قیمت و حساب‌های ملی (مصوب کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آمار) برگزار شده بود، اعلام شده است؛ محتویات این جلسه که از سوی مرکز آمار منتشر شده بیانگر پشت‌پرده دستور رئیس جمهور برای عدم انتشار آمار بانک مرکزی است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند پیش نیاز تورم هدفگذاری شده، شفافیت در اعلام آمار تورم است که حدود دوسال پنهان مانده و رسماً سانسور شده است.

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

1 COMMENT

  1. در شرایط تحریم که دشمن ما را میبیند بهتر است همه چیز محرمانه بماند بخصوص اظلاعات اقتصادی

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته