جمعه 10 فروردین 1403

ادامه ریزش بازارها در هفته‌ای که گذشت

بازارهای کشور در هفته منتهی به 9 آبان باز هم با ریزش همراه بودند و به نظر می رسد که انتظارها برای اعلام نتایج انتخابات آمریکا در شدیدترین حالت خود قرار دارد و بیشتر فعالان اقتصادی در حالت آماده باش قرار دارند.
بازار ارز در هفته ای که گذشت بار دیگر با خریج سرمایه همراه شد و سیاست های بانک مرکزی برای تزریق ارز نیز موجب شد که ریزش قیمت ها در این بازار تشدید شود.
نرخ فروش دلار در صرافی ملی طی این هفته به 27 هزار و 750 تومان رسید که کاهشی برابر با 1630 تومان را نشان می دهد.
این کاهش البته به صورت یکپارچه رخ نداد و بازار با چندین نوسان همراه شد تا در نهایت به این قیمت رسید.
علاوه بر این نکته جالبی که در روزهای پایانی معاملات ارز رخ داد این بود که قیمت خرید در تابلوی صرافی ملی حذف شد و این مساله از آنجایی که می تواند دست خریداران را برای خرید در بازاری که فروشندگان زیادی دارد باز بگذارد، احتمال نوسان گیری را در میان فعالان بازار ارز افزایش داد. با این وجود باید دید که آیا این مساله در هفته دیگر نیز رخ می دهد یا خیر؟
در این میان باید به این مساله نیز اشاره کرد که انتخابات آمریکا در همین هفته به پایان می رسد و به نظر می رسد که تا زمان اعلام نتایج، همچنان بازارها در التهاب باشند.
بازار بورس نیز در هفته ای که گذشت با ریزش همراه بود و شاخص کل با بیش از 124 هزار واحد افت به عدد یک میلیون و 288 هزار و 193 واحدی رسید.
ریزش بازار بورس در حالی رخ داد که سرمایه گذاران در هفته اخیر از هر فرصتی برای خروج سرمایه خود استفاده کردند و همین موضوع به شدت بازار را با کاهش رو به رو کرد.
علاوه بر این کاهش ارزش دلار نیز بر بازار تاثیر گذار بود و بسیاری این موضوع را عاملی برای ریزش بازار بورس می دانند؛ چرا که بخش قابل توجهی از سهام بزرگ بازار به نرخ ارز وابسته اند.
با این وجود در معاملات پایانی هفته شاهد آن بودیم که تحرکات مثبتی در بازار ایجاد شد و به نظر می رسد که بازار تا حدودی به نقطه اشباع فروش رسیده باشد.
این مساله می تواند جریان بازار را در هفته پیش رو تا حدودی مثبت کند اما همچنان نمی توان به ایجاد یک روند صعودی امیدوار بود.
سکه و طلا نیز در این هفته مانند ارز و بورس با ریزش همراه شدند و قیمت هر سکه بهار آزادی با یک میلیون و 350 هزار تومان کاهش به 13 میلیون و 400 هزار تومان رسید.
قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز به یک میلیون و 235 هزار تومان رسید که نشان از کاهش 107 هزار تومانی دارد.
خروج سرمایه از بازارها مشهود است و در این میان زمزه هایی به گوش می رسد که نرخ سود سپرده های بانکی افزایش خواهد یافت و این می تواند به معنای جذب نقدینگی توسط بانک ها باشد؛ چرا که امیدهایی نسبت به افزایش ارزش ریال در بازار وجود دارد.
در این میان دولت نیز امیدوار است که با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا گشایشی در وضعیت تجاری کشور ایجاد و تامین بودجه تسهیل شود. این در حالی است که بدون شک روی کار آمدن بایدن نیز نمی تواند در کوتاه مدت برجام را به حالت قبل بازگرداند؛ اما این مساله التهابات را تا حدودی از بازارهای کشور دور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته