پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پروفسور وارباخ از ویژگی منفی قراردادهای هوشمند می گوید

پروفسور کوین وارباخ استاد مطالعات حقوق و تجارت دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا در کتاب اخیر خود (پس از توفان: شبکه ها، الگوریتم ها و بشریت) می گوید اگر ویژگی ها و نوع کارکرد تکنولوژی بلاک چین را به درستی درک نکنیم، این تکنولوژی نوظهور می تواند ناخواسته آسیب های زیادی را به بار آورد.

تکنولوژی بلاک چین باعث ایجاد مفهوم “قدرت الگوریتمی” شده است که در جهان کنونی، این قدرت پیچیده می تواند چالش های بزرگی برای تمامیّت خواهی ملت ها، قدرت حقوقی نهادهای قضایی و نهادهای حکومتی و سیاسی ایجاد کند. به نظر وارباخ، بلاک چین با داشتن ویژگی “غیر قابل تغییر بودن” داده های ذخیره شده و استفاده آن در قراردادهای هوشمند، جنبه تاریک پنهانی در خود دارد.

وارباخ اعتقاد دارد قراردادهای هوشمند نمی توانند تمام سناریوهای ممکن را به درستی لحاظ کنند. او همچنین استدلال می کند قراردادهای هوشمند با حذف جنبه تفسیری قضاوت ها و حکم های انسانی، تنها در رشته هایی از کدهای نرم افزاری خلاصه می شوند.

مبنای قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین

قراردادهای هوشمند

در قراردادهای سنتی، مرجع قانونی به اجرای تعهدات طرفین معامله نظارت داشت اما در قراردادهای هوشمند مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین، تعهدات بر مبنای کدهای دستوری و الگوریتمی رایانه ای اجرا می شوند. پروفسور وارباخ می گوید جهان انسان ها آکنده از تفسیرها و برداشت های مبتنی بر موقعیت است، و چندان نمی توان این فضای تُهی از تمامیّت منطقی را با استفاده از یک زبان کاملاً منطقی، یعنی زبان کدهای کامپیوتری، تفسیر کرد.

در مورد قراردادهای هوشمند بیشتر بخوانید

قراردادهای هوشمند چیست؟

پروفسور وارباخ در قسمتی از کتاب خود درباره نقطه تاریک قراردادهای هوشمند، به ویژگی “غیرقابل تغییر” بودن این قراردادها اشاره می کند و می گوید: “این ویژگی هم برای قراردادهای معتبر و هم برای قراردادهای غیرقانونی صادق است و همین امر می تواند باعث  اشتباهات و فجایع حقوقی بسیاری شود.”

او باور دارد تکنولوژی بلاک چین باید هم جنبه های آزادی و قدرت اختیار کاربران را لحاظ کند و هم محدودیت ها و چارچوب های مشخصی را تعیین کند. او در آخر به جنبه نظارتی بلاک چین ها اشاره می کند و می گوید: “غیرقابل تغییر بودن محض قراردادهای هوشمند می تواند باعث شکنندگی سیستم های حقوقی شود.” او اعتقاد دارد سازوکارهای حقوقی باید به صورت متمرکز بر نوع قراردادهای هوشمند نظارت داشته باشند. 

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته