جمعه 10 فروردین 1403

خرید و فروش بیت کوین در ایران ممنوع شد

به گزارش خبرگزاری های ایرانی، نگهداری، خرید و فروش بیت کوین در این کشور ممنوع اعلام شده است.

ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران دیروز گفت شورای عالی پول، خرید و فروش بیت کوین را ممنوع اعلام کرده است. او به همه هشدار داده که استفاده از این رمزارز پیامدهای قانونی خواهد داشت و می‌تواند به 2 تا 5 سال زندان منجر شود. 

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: 

«به همه هشدار می‌دهم که فریب تبلیغات و بازاریاب‌هایی که با استفاده از شرکت‌های هرمی و شبکه‌ای را نخورند زیرا بیت کوین شبیه به درختی است که در داستان پینوکیو بود و برگ‌های طلا داشت.» 

جلب رضایت FATF

طبق آخرین اخبار بلاک چین و رمزارز این بیانیه ماه‌ها بعد از درخواست اصلاحات اقتصادی توسط FATF صادر شده است. کارگروه اقدام مالی در ماه فوریه به مقامات ایران هشدار داده بود که اگر لایحه FATF را تصویب نکنند، با محدودیت‌ها و تحریم‌های بیشتری مواجه خواهند شد. 

به نظر می‌رسد که اقدامات انجام شده از طرف بانک مرکزی ایران، برای جلب رضایت FATF انجام شده زیرا گفته می‌شود که بیت کوین می‌تواند کاربرد زیادی در زمینه پولشویی داشته باشد. ایران قبلاً هم لایحه CTF و اصلاحیه‌ای برای قانون پولشویی کشور را تصویب کرده بود. علیرغم این تلاش‌ها، FATF هنوز ایران را از لیست سیاه خود حذف نکرده است. 

سیاست و بیت کوین 

اقتصاد ایران از سال گذشته مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است و اکثر شرکت‌های خارجی از بازار کشور خارج شده‌اند ولی گفته می‌شود که دولت توانسته با کمک بیت کوین، تحریم‌ها را دور بزند و نیازی به گذر از مسیرهای بانکی سنتی نداشته باشد. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا در نوامبر 2018 متوجه این موضوع شد و دو شرکت ایرانی را به دلیل دور زدن تحریم‌ها از طریق بیت کوین، محکوم کرد. در ادامه، وزارت خزانه‌داری به صرافی‌های رمزارز اعلام کرد که از ارائه خدمات به ایرانی‌ها خودداری کنند. سایت LocalBitcoins یکی از شرکت‌هایی بود که از دستور آمریکا پیروی کرد. 

در همین حین، اختلاف نظرها در مورد استخراج و استفاده از بیت کوین در کشور بالا گرفته است. هفته گذشته بود که نیروهای پلیس چند مزرعه استخراج بیت کوین را تعطیل کردند. 

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، استخراج هر بیت کوین به اندازه مصرف سالانه 24 خانه مسکونی برق مصرف می‌کند. به همین دلیل است که دولت قصد دارد نرخ جدید برای استخراج بیت کوین اعلام کند. 

منبع : newsbtc

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته