جمعه 31 فروردین 1403

بانک‌ چین برای ارائه رمزارز اختصاصی آماده می‌شود

یکی از مقام‌های ارشد بانک‌ چین گفته که این بانک تقریبا آماده است تا ارز دیجیتال مستقل این کشور را عرضه کند. به گفته این مقام ارشد این رمزارز تنها به فناوری بلاک چین متکی نخواهد بود چرا که فناوری بلاک چین موجود نمی‌تواند حجم تراکنش‌های چین را مدیریت کند. با این اتفاق دیگر باید گفت ارزهای دیجیتال در حال ورود به جریان اصلی هستند و رقابت بین‌المللی در این حوزه جدی‌تر شده است.

تنها کمی بعد از آنکه فیسبوک جزئیات پروژه رمزارز لیبرا را اعلام کرد، به‌نظر می‌رسد چین برای عرضه رمزارز ملی خودش آماده می‌شود. یکی از مقام‌های ارشد بانک‌ چین به همایشی که آخر هفته در China Finance 40 Forum در شهر ییچون استان هیلونگ‌جیانگ برگزار شد، گفته که بانک مرکزی تقریبا آماده است تا ارز دیجیتال مستقل این کشور را عرضه کند.

مو چانگ‌چون، معاون واحد پرداخت‌های بانک خلق چین (بانک مرکزی) به رویترز گفته که عرضه این ارز دیجیتال به سیستمی «دو سطحی» متکی خواهد بود که در آن هم بانک مرکزی و هم نهادهای مالی عرضه‌کننده‌های قانونی هستند. او همچنین اضافه کرده که این ارز دیجیتال تنها از فناوری بلاک چین استفاده نخواهد کرد چرا که فناوری بلاک چین موجود نمی‌تواند حجم تراکنش‌های چین را مدیریت کند.

براساس گزارشی از بلومبرگ نوشته یینان ژائو و اریک لام، مو این هدف بانک مرکزی چین را تکرار کرده که ارز دیجیتال جایگزین M0 یا پول نقد در گردش می‌شود، نه M2 (پول گسترده) که اعتبار ایجاد می‌کند و روی سیاست پولی تاثیر می‌گذارد. مو همچنین اضافه کرده که این ارز دیجیتال به گردش و جهانی‌سازی یوان کمک می‌کند.

دان گوا، مدیر عامل Broctagon Fintech Group در مورد این خبر می‌گوید:

«جالب است که ببینیم این اتفاق چطور بازار را متحول می‌کند. با توجه به اینکه اقتصادهای بزرگ دیگر از جمله ایالات متحده و هند با برداشتن گام‌هایی در پی جلوگیری از گسترش رمزارزها هستند، مشاهده اقدام مثبت دولتی بزرگ در مورد کریپتو بسیار خوب است. مشخص است که چین می‌داند از دست دادن فرصت رشد کریپتو چه هزینه‌ا‌ی دارد.

ارزهای دیجیتال در حال ورود به جریان اصلی هستند و رقابت بین‌المللی در این حوزه جدی‌تر می‌شود. اگر کشورها از این قافله عقب بمانند، ریسک محروم شدن از این حوزه را پذیرفته‌اند. این ارز جدید حتی می‌تواند رقیب رمزارز پیشنهادی معروف فیسبوک، لیبرا باشد. این مسئله تا حد زیادی به حاضر نبودن فیسبوک در چین برمی‌گردد که به معنای انحصار دولت در بازار این کشور است. با نگاه به آینده، چین برای پیشی گرفتن در این حوزه و قرار گرفتن در جایگاه رهبری یکی از طبقه‌های دارایی کلیدی آینده موقعیت مناسبی دارد.

اگرچه کمی سختگیری در تنظیم‌گری عاقلانه است، دیگر کشورها هم باید به قدم گذاشتن در مسیر چین فکر کنند. تنظیم‌گران موافق باشند یا نباشند، در هر صورت پذیرش ارزهای دیجیتال ادامه خواهد یافت. همین هفته پیش بود که قیمت بیت کوین رکورد زد و حتی در نزول قیمت‌ها از ترس رکود، به‌عنوان یک دارایی امن مطرح شد. این اتفاق نشانه‌ای مثبت از تحولات آینده است.»

دیو چپمن، مدیر اجرایی BC Technology Group Ltd در مورد این اتفاق به بلومبرگ می‌گوید:

«خبر شروع پروژه لیبرا بدون شک باعث شد که دولت‌ها، تنظیم‌گران و بانک‌های مرکزی سرتاسر دنیا مجبور شوند برنامه‌ها و رویکردشان به دارایی‌های دیجیتال را سرعت بخشند. آن‌ها باید این مسئله را در نظر بگیرند که ارزهای غیردولتی می‌توانند حوزه مالی و پرداخت را به‌شدت متحول کنند.»

در ماه جولای CoinDesk گزارشی منتشر کرد از پتنت‌های زیادی که بانک‌ چین در مورد ارز دیجیتالش ثبت کرده و تصویری از کارکرد احتمالی آن ترسیم کرد.

«این پتنت‌ها نشان می‌دهند که این کیف پول ارزی دیجیتال را ذخیره می‌کند که بانک مرکزی یا نهاد مرکزی دیگری عرضه کرده و مانند رمزارزها با کلیدهای خصوصی رمزنگاری شده است، امنیت چندامضایی ارائه می‌کند و کاربران آن را به‌شکل غیرمتمرکز نگهداری می‌کنند.»

تا کنون ۵۲ پتنت تحت نام آزمایشگاه پژوهشی ارز دیجیتال بانک خلق چین ثبت شده است که آخرین مورد آن ۲۶ مارس ۲۰۱۸ ثبت و ۹ اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شده بود.

منبع : the-blockchain

بیشتر بخوانید

فناوری زیست سنجی در خدمت پرداخت یوان دیجیتال

بر اساس گزارش های منطقه ای، کارت یوان دیجیتال آینده بانک خلق چین دارای ابزار زیست سنجی (بیومتریک) آیدکس (شرکت فناوری زیست سنجی نروژی)...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته