جمعه 31 فروردین 1403

ایران طرح قیمت‌گذاری برق برای استخراج‌کننده‌های رمزارز را نهایی کرد

کمیسیون اقتصادی دولت ایران طرحی برای قیمت‌گذاری برق استخراج‌کننده‌های رمزارز تهیه کرده اما هنوز در انتظار تایید کابینه دولت است. هرچند از جزئیات این طرح خبری در دست نیست، معاون وزیر نیروی ایران گفته است قیمت برق وابسته به عوامل بازار مثل قیمت سوخت در خلیج فارس خواهد بود.

طبق گزارشی که روزنامه اقتصادی Financial Tribune روز ۲۱ جولای منتشر کرده، کمیسیون اقتصادی دولت ایران طرح تعرفه برق استخراج‌کننده‌های رمزارز را نهایی کرده است.

در این گزارش آمده که همایون حائری، معاون برق و انرژی وزیر نیرو اعلام کرده است، اگرچه این طرح تعرفه نهایی شده، هنوز در انتظار تایید کابینه دولت ایران، متشکل از وزرا و دیگر مقامات رسمی منصوب رئیس‌جمهور است.

هرچند حائری توضیح بیشتری در مورد این طرح قیمت‌گذاری نداده، گفته که قیمت برق وابسته به عوامل بازار مثل قیمت سوخت در خلیج فارس خواهد بود.

علی بخشی، رئیس سندیکای صنعت برق ایران پیش از این پیشنهاد داده بود، قیمت هر کیلووات ساعت برق برای استخراج‌کننده‌های رمزارز ۷ سنت تعیین شود. در حال حاضر برق در ایران به‌واسطه یارانه‌های دولت بسیار ارزان است و هر کیلووات ساعت نیم سنت قیمت دارد، در عین حال انرژی در بخش‌های کشاورزی و صنعتی از این هم ارزان‌تر است.

برای درک بهتر این قیمت‌ها خوب است اشاره کنیم که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران گفته بود که برای تولید هر بیت کوین تقریبا ۱۴۰۰ دلار یارانه دولتی استفاده می‌شود.

Financial Tribune گزارش داده که از قرار معلوم برای استخراج هر بیت کوین معادل مصرف یک سال ۲۴ ساختمان در تهران برق مصرف می‌شود.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که رئیس بانک مرکزی ایران، عبدالناصر همتی اعلام کرد که این بانک قصد دارد استخراج رمزارز را قانونی کند.

همتی در سخنانی مشابه اظهارات امروز حائری گفته بود که این قانون، در صورت تصویب، برخلاف شرایط موجود، اجازه نمی‌دهد استخراج‌کننده‌ها از شبکه برق یارانه‌ای استفاده کنند و فعالان استخراج رمزارز در ایران را ملزم به پرداخت تعرفه برق صادراتی می‌کند.

امروز همچنین جمال ارونقی، معاون اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این سازمان مجوزی برای واردات تجهیزات استخراج رمزارز صادر نکرده است و اگرچه در این مورد ردیف تعرفه‌ای وجود دارد، تصمیم نهایی در مورد اعطای مجوز واردات وابسته به موافقت دولت است.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

کشف ۲۷ دستگاه ماینر در یک مرغداری در استان یزد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر اعلام کرد که ۲۷ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در یکی از واحد های مرغداری این شهرستان کشف شده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته