پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

به کارگیری بلاک چین در بانک‌های ایتالیا با هدف افزایش سرعت و شفافیت

انجمن بانکداری ایتالیا (ABI) بیش از یک سال است که پروژه‌ای تحقیقاتی به نام Spunta را راه‌اندازی کرده است. این پروژه از فناوری بلاک چین برای ایجاد ارتباط بین‌بانکی استفاده خواهد کرد و در حال حاضر 18 بانک بزرگ ایتالیا به آن متصل هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی Finextra، بانک‌های ایتالیا از ابتدای مارس 2020، برای افزایش سرعت و شفافیت فرآیند تسویه حساب، از فناوری بلاک چین استفاده خواهند کرد.

انجمن بانکداری ایتالیا (ABI) اعلام کرده که بانک‌های این کشور به زودی فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) را در فرآیندهای خود ادغام خواهند کرد تا سرعت روال تسویه حساب بیشتر شود. همچنین، انتظار می‌رود که به کار گیری بلاک چین در بانک‌های ایتالیا باعث افزایش شفافیت تراکنش‌های بین‌بانکی شود.

این اقدام، بخشی از طرحی به نام Spunta Project است که واحد پژوهشی ABI راه‌اندازی کرده است. ABI در ماه فوریه شروع به آزمایش روی این پروژه کرد. در حال حاضر، 18 بانک ایتالیا که 78 درصد از بازار بانکی این کشور را در اختیار دارند، عضو پروژه Spunta هستند.

سیستم بین‌بانکی ABI که از بلاک چین استفاده می‌کند، اکتبر سال گذشته توانست اولین تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد. در آن زمان، 14 بانک در این تست‌ها شرکت داشتند. انتظار می‌رفت که استفاده از بلاک چین در برخی جنبه‌های پیچیده بانکداری مثل به اشتراک گذاشتن داده‌ها بین چند بانک، کمک کند.

مجلس نمایندگان ایتالیا در فوریه امسال لایحه‌ای را تصویب کرد که تعریف جامعی برای فناوری‌های بلاک چین و دفتر کل توزیع شده ارائه می‌دهد و مشخص می‌کند قراردادهای هوشمند باید از چه معیارهایی تبعیت کنند تا از لحاظ قانونی قابل پیگیری باشند.

در اخبار بلاک چین خواندیم که در ماه می، مدیر عامل بانک مدیچی (Medici Bank) اعلام کرد که نسبت به پیشرفت‌های فناوری بلاک چین مشتاق است و می‌خواهد شرکتی جدید را در این زمینه ایجاد کند که روی تجربه کاربری و ایجاد فرصت‌های جدید در بازارهای مالی جهانی تمرکز خواهد داشت.

پ.ن: بلاک چین در بانک‌های ایتالیا مسیر خود را ادامه خواهد داد.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته