سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

ایران بهشت استخراج بیت کوین ؟

مسئله رمزارزها در ایران پیچیده است، از طرفی گفته می‌شود، استخراج آن‌ها از نظر قانونی ممنوع نیست اما به‌تازگی پلیس با چند مزرعه استخراج برخورد کرد. از طرفی گفته می‌شود می‌توان از رمزارزها برای مقابله با تحریم‌ها استفاده کرد اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گذشته گفته بود که تقریبا ۲.۵ میلیارد دلار از طریق رمزارزها از ایران خارج شده است. در کنار این مسائل بحث حلال یا حرام بودن این رمزارزها نیز وجود دارد.

مسئولان ایران با رشد تعداد شهروندانی مواجه هستند که برای مقابله با تحریم‌ها و اقتصاد بحران‌زده این کشور به استخراج و استفاده از بیت کوین روی می‌آورند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به آسوشیتد پرس گفته که این کشور به «بهشتی برای استخراج‌کننده‌ها» تبدیل شده است. او در این مصاحبه همچنین گفته است:

«کسب‌وکار استخراج از نظر قانونی ممنوع نیست اما دولت و بانک مرکزی به اداره گمرک دستور داده‌اند تا تصویب مقررات جدید، واردات دستگاه‌های استخراج را ممنوع کند.»

اقتصاد بیمار تولید و استفاده از رمزارزها را تقویت کرده است

درنتیجه تحریم‌های ایالات متحده، ایران در آستانه مواجه با تورم حاد است. اطلاعات جدید نشان می‌دهند، درآمد صادرات نفت تقریبا ۹۰ درصد کاهش یافته، نرخ بیکاری به ۲۰ درصد نزدیک شده است و میلیون‌ها نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

همان‌طور که آسوشیتد پرس گزارش می‌دهد، برق یارانه‌ای (که اکنون به قیمت هر کیلووات نیم سنت عرضه می‌شود) موجب رونق جامعه استخراج رمزارز شده است، البته این شرایط در شرف تغییر است. اخبار یورش پلیس به مزرعه‌های استخراج در تلویزیون پخش می‌شود تا شهروندان کمتر به‌دنبال این کسب‌وکار بروند و سندیکای صنعت برق نیز از خواسته‌اش برای افزایش قیمت برق به ۷ سنت به‌ازای هر کیلووات پرده برداشته است.

گذشته از بحث استخراج، رمزارزها این نگرانی را هم در مسئولان ایجاد کرده‌اند که افراد از آن‌ها برای تبدیل ریالی که به‌سرعت کم‌ارزش می‌شود، به ارزهای دیگر استفاده کنند و این مسئله مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که تقریبا ۲.۵ میلیارد دلار از طریق رمزارزها از ایران خارج شده است، البته از آن زمان این مسئله دیگر مطرح نشد.

حتی با وجود اینکه ایالات متحده قصد دارد به استخراج و کاربرد رمزارز در ایران برای دور زدن تحریم‌ها فشار وارد کند، مسئولان محلی نقش رمزارزها را در سطح کلان کم‌اهمیت می‌دانند. جهرمی می‌گوید:

«رمزارزها زمانی در دور زدن تحریم‌ها موثر هستند که بخواهیم تراکنش‌های کوچک انجام دهیم اما در زمینه تراکنش‌های بسیار بزرگ تاثیر خاصی ندارند. نمی‌توانیم از آن‌ها برای دور زدن سازوکارهای پولی بین‌المللی استفاده کنیم.»

بیت کوین حلال است یا حرام؟

رمزارزها حتی توجه مراجع دینی را نیز در ایران جلب کرده‌اند. روزنامه محافظه‌کار تابناک با اشاره به نظر سه متخصص دینی نوشته بود که براساس قوانین اسلام، بیت کوین یا مسئله‌دار یا قطعا حرام است.

با این حال بحث در این مورد را نمی‌توان پایان‌یافته دانست چراکه جهرمی می‌گوید:

«برخی از مراجع تقلید فتوا داده‌اند که بیت کوین پولی بدون پشتوانه است و درنتیجه بر طبق قوانین اسلام حرام است اما وقتی به آن‌ها توضیح می‌دهیم بیت کوین درواقع ارز نیست، دارایی است، نظرشان عوض می‌شود.»

بر طبق گزارش‌ها، سازمان‌های مسئول ایران تابستان امسال سخت‌گیری بر استخراج رمزارز را افزایش دادند و تقریبا ۱۰۰۰ دستگاه استخراج را از دو کارخانه مصادره کردند. همچنین در آستانه افزایش قیمت انرژی، برق استخراج‌کننده‌ها را قطع کردند. ظاهرا برخی از استخراج‌کننده‌ها با استفاده از امکانات مسجدها که دولت برایشان برق رایگان تامین می‌کند، از این اقدام مسئولان در امان مانده‌اند.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

کشف مزرعه استخراج رمزارز در اصفهان

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان از انهدام یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال و کشف 73 دستگاه ماینر غیر مجاز خبر داد. به گزارش سکه نیوز...

کشف ۲۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در سرخه

فرمانده انتظامی سرخه از کشف ۲۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال یا ماینر جاساز شده در یک کارگاه تولیدی در شهرستان سرخه خبر داد. به گزارش...

کشف چند دستگاه ماینر در یک منزل مسکونی در استان اراک

به گفته فرمانده انتظامی شهرستان ساوه، ماموران پلیس از یک منزل مسکونی ۹ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق کشف کردند. به گزارش سکه نیوز به...

کشف ۱۱۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در مشهد

کارشناس مسئول بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اعلام کرد که ۱۱۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال موسوم به ماینر که به شکل...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته