جمعه 10 فروردین 1403

امواج الیوت | آموزش تریدینگ TRADING فصل 9

استفاده از قدرت نظریه امواج الیوت

در اواخر دهه 1920 آقای رالف نلسون الیوت نظریه خود را در مورد الگوهای موجی تکرار شونده در بازار سهام توسعه داد. او نه تنها متوجه دوره های تکرار شونده در بازار شد، بلکه همچنین پی برد که این دوره ها یک الگوی موجی را دنبال می کنند. بر اساس نظریه او دوره صعودی یا دوره خرید شامل 5 موج ایمپالسی می باشد. (نظریه امواج الیوت شامل موج های ایمپالسی و اصلاحی می باشد که در ادامه بیشتر آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد)

استفاده از قدرت نظریه امواج الیوت

نمودارهای تحلیلی Coinigy و Tradingview هر دو شامل ابزارهای مربوط به امواج ایمپالسی الیوت می باشند. در تصویر زیر می توان تمام این 5 موج ایمپالسی را در دوره صعود مشاهده کرد.

امواج الیوت یک ساختار کلی داشته و همچنین دارای تناسبی با یکدیگر نیز می باشند. همانطور که می بینید سه موج رو به بالا وجود دارند، امواج 1، 3 و 5، و همچنین دو موج اصلاحی نیز وجود دارند، امواج 2 و 4. بنابراین هنگامی که از ابزارهای موج الیوت استفاده می کنید کار خود را از قسمت پایینی موج 1 شروع می کنید و سپس وارد قسمت پایین موج دوم می شوید و به همین صورت ادامه می دهید. قوانین کلی امواج الیوت به قرار زیر می باشند:

  • موج 2 پایین تر از نقطه شروع موج 1 نمی آید
  • موج 3 کوتاه ترین موج از نظر قیمت در مقایسه با موج های 1 و 5و نمی باشد
  • موج 5 اغلب طولانی ترین موج می باشد
  • موج 4 شبیه موج 1 نمی شود
استفاده از امواج الیوت برای ورود به بازار و هدف قرار دادن قیمت ها

استفاده از امواج الیوت برای ورود به بازار و هدف قرار دادن قیمت ها

در تصویر پیشین امواج کامل الیوت را مشاهده کردید. اغلب تبادل کنندگان امواج الیوت رو در ابتدای موج باید مشخص کنند تا بتوانند تصمیم مبنی بر ورود یا عدم ورود به بازار را بگیرند.

بنابراین از این ابزارها زمانی می توان بهترین بهره را برد که ساختار نمودار نشان دهنده ی آغاز موج 1 باشد. حتی زمانی که دو موج ابتدایی کامل شده اند و نمودار در ابتدای موج 3 قرار دارد نیز می توان از این فرایند بهره برد.

فاکتورهایی که باید هنگام مشخص کردن امواج الیوت در نمودار تحلیل در نظر گرفت:

  • دقت داشته باشید که ابزارهای مربوط به امواج الیوت نقطه های خروج از بازار را مشخص نمی کنند. اما با این حال موج ایمپالسی شماره 5 همراه با افزایش قیمت 100 تا 161 درصدی در مقایسه با موج 1 خواهد بود. از آنجایی که تشخیص افزایش قیمت پیش از وقوع آن کاری دشوار است، بهترین حالت این است که در طول حرکت امواج به سمت موج 5 سعی در به دست آوردن سود کرد.
  • این فرضیه که در بازار امواج الیوت به طور کامل پشت سر هم شکل خواهند گرفت تنها نظری است. به همین دلیل همواره باید به فکر مدیریت ریسک باشید.
  • هنگامی که در حال محاسبه بالاترین حد موج پنجم هستید باید قیمت های قدیمی را نیز در نظر قرار دهید. بدین منظور تبادل کنندگان می توانند از دیگر ابزارها مانند ابزار فیبوناچی هم استفاده کنند. در مقالات بعدی بیشتر با این ابزارها آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید

نمودار تیک (Tick Chart) چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ابزار های مهم و بسیار کمک کننده در حوزه ترید ، نمودار تیک (Tick Chart) است.معامله (Trade) به فعالیت خرید و فروش...

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

معاملات بر خط (Online Trading) یعنی افراد می توانند به راحتی از منزل خود و از طریق نرم افزارها و سایت های معاملاتی سفارشات...

آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال

نوسانگیری در معامله نوعی خرید و فروش (غالباً به صورت مرحله ای)، پس از یک درجه حرکت خاص در نمودار قیمت ها است. می توان...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته