سه‌شنبه 29 اسفند 1402

کیف پول دیجیتالی چیست

کیف پول دیجیتالی خصوصیات کیف پول فیزیکی که در دستان ما است را دارد اما با مقداری تفاوت. کیف پول دیجیتالی یا همان والت دارای رمزنگاری خاصی است که قدرت ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین، تتر و غیره را دارد.

کیف پول ارز دیجیتالی یک نرم‌افزار است که کلیدهای خصوصی و عمومی را در خود ذخیره می‌کند و با بلاک چین های مختلف در ارتباط است تا کاربران بتوانند به راحتی و بدون استرس ارزهای دیجیتال خود را ارسال و یا دریافت کنند اگر قصد دارید که در زمینه رمز ارزها فعالیت داشته باشید بایستی حتما از کیف پول دیجیتالی استفاده کنید.


ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی


کیف پول های دیجیتال به طور کلی به دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شوند. انواع کیف پول های ارزهای دیجیتال اعم از کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری، هر دو اطلاعاتی را ذخیره می کنند که اجازه دسترسی به دارایی های رمزنگاری شده شما را در بلاکچین می دهد، این اطلاعات شامل کلیدهای عمومی و خصوصی شما هستند که در ادامه مقاله بیشتر به آن می پردازیم.

در حال حاضر کیف پول های سخت افزاری امن ترین نوع کیف پول محسوب می شوند. اگر مقادیر زیادی از سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال نگه داری می کنید و قصد معامله منظم و مداوم را ندارید، این گزینه بهترین انتخاب برای شما است.

کیف پول های نرم افزاری برنامه هایی هستند که روی رایانه یا تلفن همراه شما بارگیری و نصب می شوند. کیف پول های نرم افزاری از تکنیک های رمزگذاری برای محافظت از دارایی های دیجیتال شما استفاده می کنند. کیف پول های نرم افزاری به عنوان کیف پول گرم نیز شناخته می شوند، در حالی که کیف پول سخت افزاری را کیف پول سرد می نامند. کیف پول های آنلاین گزینه دیگری است که نیازی به بارگیری ندارند و از طریق مرورگر اینترنت قابل دسترسی هستند.

دسته بندی کیف پول های دیجیتال

کیف پول گرم: در این نوع کیف پول ها از کلیدهایی استفاده می شود (نوعی رمزنگاری، مانند رمز عبور) که این کلیدها در دستگاهی که به اینترنت دسترسی دارد ایجاد یا ذخیره می شود. کیف پول گرم از کاربرد بالایی برخوردار است اما در مقابل اغلب از امنیت کمتری نسبت به کیف پول سرد برخوردار است.

کیف پول سرد: در کیف پول های سرد از کلیدهای ایجاد شده در دستگاهی که هرگز به اینترنت دسترسی نداشته است استفاده می شود. کیف پول سرد به عنوان کیف پول سخت افزاری نیز شناخته می شود که کیف پول ذخیره شده در دستگاه های فیزیکی است.

کیف پول های میزبان: این کیف پول ها در سرور دیگری اجرا می شوند که شما آن را کنترل نمی کنید. کیف پول های میزبان اهداف قابل دسترسی برای هکرها هستند، چرا که کیف پول های میزبان تمام دارایی کیف پولهای موجود را در سرور متمرکز نگه داری می کنند. کیف پول های میزبان از سطح محافظت متفاوتی برخوردارند و حتی برخی از آنها توسط شخص ثالث بیمه می شوند، بنابراین مهم است که از آنچه کیف پول میزبانی شده شما ارائه می دهد آگاه باشید.

کیف پول غیرمتمرکز: کیف پول غیرمتمرکز به این معنی است که فقط شما کلیدهای کیف پول رمزارز خود را در دست دارید. اما بازهم این کیف پول غیرمتمرکز تضمین ناشناس ماندن کامل شما نیست. این بدان معنی است که شما برای ارسال، دریافت یا ذخیره ارز رمزنگاری شده خود، با هدف کاهش برخی از خطرات امنیتی مرتبط با کیف پول های میزبان، به شخص ثالث اعتماد نمی کنید.

کیف پول کاغذی: کیف پول های کاغذی یک برگه کاغذ هستند که آدرس عمومی (آدرس دریافت بیت‌کوین) و کلید خصوصی شما در آن ثبت شده است.

کلیدهای عمومی و خصوصی روی این کاغذ معمولا شامل یک QR-code هستند تا به کاربران امکان دهد که بتوانند به سرعت از طریق اسکنرها کلیدها را اسکن کرده و موجودی را به یک کیف پول نرم‌افزاری انتقال دهند و از این طریق شروع به معامله کنند.

مزیت اصلی کیف‌ پول‌های کاغذی، عدم ذخیره‌سازی کلیدها در فضای دیجیتال و آنلاین است. به این ترتیب خطر هک شدن و به سرقت رفتن کلید خصوصی از طریق بدافزارها و هرگونه دزدی از طریق فضای دیجیتال تقریبا صفر می‌شود.

به این نکته توجه کنید که شما در حال چاپ کلید خصوصی رمزارز روی یک کاغذ هستید و هرکس این کاغذ را داشته باشد می‌تواند همه موجودی آنرا خالی کند. بنابراین در صورت از بین ‌رفتن، گم شدن یا دزدیده شدن آن تکه کاغذ، همه موجودی دارایی که ذخیره کرده‌اید از بین خواهد رفت و به هیچ عنوان امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت.

کیف پول‌ های کاغذی برای نگهداری طولانی‌ مدت ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

کلید دیجیتالی چیست؟

دو نوع مختلف کلید دیجیتالی وجود دارد که به کلید عمومی و کلید خصوصی معروف هستند. برای مبادله ارزهای رمزنگاری شده، خرید، ارسال یا دریافت رمزارزها، تبدیل مجدد آنها به ارزهای فیات و پول، از هر دو کلید استفاده می شود.

کلیدهای خصوصی کلیدهای رمز شده ای هستند که در کیف پول بیت کوین به صورت آنلاین ذخیره می شوند. هر دو این کلیدها در فرم اعداد و حروف ساخته می شوند. کلید های خصوصی شما سند مالکیت رمزارز برای شما و مهمترین قسمت سرمایه گذاری در حوزه رمزارزها هستند. اگر کلیدهای خصوصی کیف پول رمزارز شما از بین بروند، تمام رمزارزهای خود را از دست خواهید داد. ضروری است که کلیدهای خصوصی خود را به دقت ذخیره کرده و از دسترسی غیر مجاز به آنها جلوگیری کنید.

کیف پول های رمزارز بیشتر شبیه حساب های بانکی دیجیتال است که کلیدهای خصوصی کاربران را ذخیره می کند و برای محافظت بیشتر از کلیدهای شما، کاربران را وادار می کند تا از پروتکل های امنیتی استفاده کنند. برخی از کیف پول ها کلیدهای خصوصی را در حالت آفلاین ذخیره می کنند، در حالی که برخی از کیف پول ها کلیدهای خصوصی را در حالت آنلاین ذخیره می کنند.

ویژگی های یک کیف پول دیجیتال مناسب

  • امنیت: کیف پول های دیجیتال کلیدهای خصوصی شما را در اختیار دارند، این کلیدها اساساً کلیدهای دستیابی به ارزهای دیجیتال شما است، پس امنیت و اعتبار آن یکی از مهمترین نکاتی است که باید در نظر داشته باشید. امنیت کیف پول های دیجیتال معمولا توسط دو معیار زیر سنجیده می شود:
  • احراز هویت دو مرحله ای (2FA): احراز هویت 2 مرحله ای که 2FA نیز نامیده می شود، روش دیگری برای تأیید هویت هنگام ورود به کیف پول رمزارز است. اگر کسی رمز ورود شما را داشته باشد یا از طریق برخی از روش ها موفق به دستیابی به رمز عبور شما شود، هنوز برای دسترسی به دارایی ها باید سطح دوم احراز هویت را بگذراند که معمولاً کدی است که به تلفن شما ارسال می شود و برای ورود به سیستم باید آن را ثبت کنید.
    این ویژگی، یک توکن یا کلید از کیف پول ایجاد می کند که به منظور دسترسی به کیف پول باید آن را بدانید. عموما این کد اضافی از طریق ایمیل یا پیامک ارسال می شود. با این حال پس از ورود این کد، هنوز کارتان تمام نشده است. پس از وارد کردن کد و دسترسی کامل به کیف پول، سیستم، هر چند ثانیه یک بار، یک کد جدید تولید می کند. این بدان معناست که برای هک شدن اکانت، هکرها نه تنها باید اطلاعات هویتی اکانت شما، بلکه اطلاعات دستگاه مورد استفاده تان را نیز داشته باشند. این کار برای مجرمان بسیار مشکل و خطرناک تر است، پس لایه ی امنیتی اضافه فوق العاده ای می باشد.
  • پشتیبانی از قابلیت چند امضایی: در بعضی موارد، مثلاً شرکای تجاری، کیف پول رمزنگاری به افراد زیادی متعلق است. پشتیبانی از چند امضا به این معنی است که می توانید قبل از اعطای دسترسی، امنیت کیف پول را برای نیاز به چندین کلید تنظیم کنید. این باعث می شود که هر شخص وجوه خود را به روش غیرمجاز خرج نکند یا وجوه را به کیف پول دیگری منتقل نکند.
    این ویژگی همانند حساب بانکی مشترک کار می کند ولی در سطح کلیدی. عموما، به چنین سیستمی با عنوان سیستم «دو از سه» اشاره می شود. به این دلیل که این سیستم، ۳ کلید تولید می کند: یکی توسط صاحب حساب کنترل شده و یکی توسط سرویس کنترل می شود و دیگری نیز مشترک است. برای دسترسی به حساب، حداقل به ۲ کلید از این ۳ کلید نیاز خواهید داشت. انواع دیگری از این ویژگی نیز وجود دارد، مانند طرح ۳ از ۵ که کوین بیس در سرویس خود از آن استفاده می کند.

انواع مختلف کیف پول ارز دیجیتال

هر نوع کیف پول به سادگی ترکیبی از کلید خصوصی و آدرس عمومی شماست. بر اساس نحوه و محل نگهداری آنها، می توان کیف پول های ارز دیجیتال را در بخش های زیر دسته بندی کرد:

۱. کیف پول همراه (دسترسی آسان به دارایی های رمزنگاری شده شما)

بیایید با ساده ترین و پرکاربردترین نوع کیف پول های رمزارزها شروع کنیم.

کیف پول های موبایل برای رمزارزها پرکاربردترین کیف پول های حال حاضر در بازار هستند و این بدان دلیل است که مبتنی بر موبایل هستند و همچنین استفاده از آنها آسان است.

برای ارزهای رمزنگاری شده محبوب، کیف پول های موبایل سازگار با Android و iOS را پیدا خواهید کرد و برای رمزارز های با محبوبیت کم تر، حداقل یک نسخه مناسب Android را پیدا خواهید کرد.

برای کسانی که به طور فعال و روزانه از رمزارزها استفاده می کنند و هزینه کالاها را در مغازه ها پرداخت می کنند یا آنها را به صورت حضوری معامله می کنند، کیف پول موبایل ابزاری اساسی و لازم است. همانطور که گفتیم، این برنامه به عنوان یک برنامه بر روی تلفن هوشمند شما اجرا می شود، کلیدهای خصوصی شما را ذخیره می کند و به شما امکان می دهد هزینه های مستقیم را از تلفن خود پرداخت کنید.

اما قبل از اعتماد به کیف پول های موبایل، باید کیفیت آن را بر اساس عوامل زیر اندازه گیری کنید:

  • کلیدهای خصوصی : کیف پول هایی که کلیدهای خصوصی خود را در آنها کنترل می کنید.
  • سهولت استفاده: UI زیبا برای سهولت استفاده کاربران طراحی شده باشد.
  • توسعه دهندگان: تیم توسعه فعالی در پشت صحنه روی بهبود کیف پول کار کنند.
  • پشتیبان گیری و امنیت: پشتیبان گیری و بازیابی ویژگی ها برای دستیابی مجدد به اطلاعات در صورت از دست رفتن آن ها.
  • سازگاری: سازگار با سیستم عامل های مختلف موبایل و نداشتن محدودیت های متعدد.
برترین کیف پول های همراه:

 

کیف پول همراه کونوس: کیف پول موبایل کونوس یکی ار بهترین و امن ترین کیف پول های موجود است، این کیف پول بر روی گوشی های موبایل نصب می شود و امکانات گسترده ای را در اختیار کاربران قرار می دهد. با استفاده از کیف پول همراه کونوس کاربران می توانند کلیدهای خصوصی خود مبتنی بر رمزارزهای مختلف را دریافت کرده و در صرافی های قانونی و معتبر کونوس، اقدام به خرید و فروش رمزارزهای مختلف کنند. کیف پول همراه کونوس از نوع کیف پول دیجیتالی ذخیره ای گرم است.

لینک دانلود کیف پول همراه کونوس(نسخه اندروید)
لینک دانلود کیف پول همراه کونوس(نسخه IOS)

کیف پول مای سلیوم: این کیف پول نیز از کیف پول های محبوب بازار است اما نکته ی عجیب در خصوص این کیف پول این است که فقط از بیتکوین پشتیبانی میکند. به همین دلیل بسیاری از افراد از نصب آن صرف نظر می کنند.

۲. کیف پول های دسکتاپ (سهولت استفاده، ایمنی کمتر)

کیف پول های دسک تاپ برای رمزارزها در قالب بسته های نرم افزاری قابل نصب ارایه می شوند و برای اکثر سیستم عامل های دسکتاپ مانند Mac ، Windows و Linux در دسترس هستند.

هر ارز رمزنگاری شده ای که تیم جدی داشته باشد، نسخه های دسکتاپ کیف پول خود را در روزهای اول راه اندازی می کند.

اما چون دسکتاپ یا لپ تاپ شما اغلب به اینترنت متصل می شود، باید اقدامات امنیتی اساسی مانند آنتی ویروس یا نرم افزارهای ضد بدافزار و یک فایروال قوی را روی سیستم خود نصب کنید.

در حال حاضر کیف پول های دسکتاپ زیادی برای بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده معروف وجود دارد که بهتر است به جای نگه داشتن ارزهای رمزنگاری شده ی خود در صرافی ها از آنها استفاده کنید.

برترین کیف پول های دسکتاپ:

کیف پول ویندوز کونوس: این نوع از کیف پول بر روی کامپیوتر و یا لپ تاپ متصل می شود و به کاربران این امکان را می دهد تا دارایی های دیجیتال خود را مدیریت کرده و اقدام به خرید و فروش رمزارزهای مختلف کنند. تیم توسعه دهنده قوی این کیف پول به طور مداوم در حال به روز رسانی کیف پول های این شرکت هستند.

کیف پول ویندوز کونوس ۶۴ بیتی

کیف پول اگزودوس (Exodus): این کیف پول والتی نسبتا جدید محسوب می شود که در حال حاضر تنها نسخه ی دسکتاپ آن موجود است و به شما امکان کنترل کامل دارایی دیجیتال هایتان را می دهد. این کیف پول توسط JP Richardson و Daniel Castagnoli ساخته شد و در تاریخ 29 جولای سال 2016 شروع به کار کرد.

طراحی این کیف پول به گونه ای است که کار کردن برای کاربران این کیف پول چند ارزی کاملا ساده باشد. این کیف پول امکان نگهداری از چندین ارز را فراهم می کند.

مانند سایر والت های کامپیوتری دیگری، Exodus دارایی دیجیتال شما را مستقیما روی دستگاه فیزیکی شما ذخیره می کند. و از آنجایی که این کیف پول یک نسخه ی لایت است شما نیاز به دانلود کل بلاک چین ندارید.

۳. کیف پول وب (ایمنی کمتر ، سهولت استفاده)

کیف پول های وب کیف پول های گرمی (Hot Wallet) هستند که همیشه به اینترنت متصل هستند و از طریق مرورگرهای مختلف اینترنت مانند Google Chrome ، Firefox و IE و غیره می توان به آنها دسترسی داشت.
کلیدهای خصوصی در برخی از کیف پولهای وب بصورت آنلاین نگهداری می شوند و همچنین برخی از آن ها مستعد حملات DDOS هستند.

کیف پول های وب بسته به نوع کیف پول، گاهی کیف پول میزبان هستند (شما به کلید خصوصی دسترسی ندارید) و گاهی غیر میزبان (کلید خصوصی/کلید واژه را کنترل می کنید). معمولا توصیه می شود از کیف پول های غیر میزبان استفاده کنید تا بتوانید همیشه دارایی خود را کنترل کنید. باینسس، کوین بیس و CEX از جمله کیف پول های میزبان محسوب می شود.

برترین کیف پول های وب:

کیف پول تحت وب بلاکچین Blockchain: این کیف پول محیط کاربری بسیار آسان و راحتی دارد و شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. شما می توانید از این کیف پول در تمامی دستگاه ها ( کامپیوتر و موبایل ) استفاده کنید چراکه برای اجرا این کیف پول تنها نیاز به یک مرورگر دارید. پیشنهاد ما این است که کیف پول تحت وب خود را بر روی هر سیستمی بارگذاری نکنید چراکه افراد مختلف می توانند با استفاده از این امکان از شما سواستفاده کنند.

کیف پول وب (Web wallet) کونوس: این کیف پول که در صفحه مرورگر شما باز می شود، کاملا غیرمتمرکز می باشد، به این معنی که تمام کلید های شخصی (private key) ایجاد شده تنها توسط خود کاربران ذخیره و نگهداری خواهند شد. هیچ اطلاعاتی در هیچ سروری ذخیره نخواهد شد و این مسئله کونوس وب والت را به بهترین گزینه برای کسانی بدل کرده که حریم شخصی و امنیت برایشان اهمیت دوچندان دارد.

رمزارزهایی که توسط کونوس وب والت پشتیبانی می شوند از این قرار هستند: کونوس کوین (CCA)، کونوس ایکس (CCXX)، بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و دش.

کیف پول وب کونوس

۴. کیف پول سخت افزاری (ایمنی بیشتر، هزینه بالا)

کیف پول سخت افزاری نوعی از کیف پول رمز ارزها است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت افزاری ایمن ذخیره می کند. این امن ترین روش برای ذخیره هر مقدار رمزارز است. تا کنون هیچ مورد قابل تأییدی از سرقت پول از کیف پول سخت افزاری وجود نداشته است. علاوه بر این، آنها در برابر ویروس های رایانه ای نیز مصون هستند.

برخی از کیف پول های سخت افزاری حتی دارای صفحه نمایش هستند که لایه دیگری از امنیت را ایجاد می کنند، زیرا می توان از آنها برای تأیید و نمایش جزئیات مهم کیف پول استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان از یک صفحه نمایش برای ایجاد یک عبارت بازیابی و تأیید مقدار و آدرس پرداختی که می خواهید انجام دهید، استفاده کنید. بنابراین ، تا زمانی که شما از یک دستگاه معتبر ساخته شده توسط یک تولید کننده قابل اعتماد و با صلاحیت استفاده کنید ، وجوه شما ایمن و مطمئن خواهد بود.

برترین کیف پول های سخت افزاری:

کیف پول لجر نانو Ledger Nano X) X): شرکت فرانسوی Ledger پیشرو در تولید کیف پول های ارز دیجیتال، آخرین محصول خود را در نیمه دوم ژانویه سال 2019 با نام Ledger Nano X روانه بازار کرد. بزرگترین ویژگی که کیف پول لجر نانو ایکس را نسبت به سایر محصولات این شرکت متمایز می سازد داشتن باتری داخلی و فناوری بلوتوث می باشد که به کاربر این اجازه را میدهد که که در هر زمان و هر مکان با بلوتوث به تلفن همراه خود متصل شود. کاربر با استفاده از تلفن همراه خود قادر به ارسال و دریافت توکن‌ ها خواهد بود و فرآیندهای تراکنش در کیف پول سخت افزاری را می‌تواند از طریق گوشی تلفن همراه هدایت کند.

کیف پول ترزور (Trezor one): گزینه دیگر در بخش کیف پول سخت افزار ، Trezor One است. این کیف پول علاوه بر پشتیبانی از Doge ، از 700 دارایی و رمز دیجیتال از جمله Bitcoin ، Ethereum و Litecoin نیز پشتیبانی می کند.
مانند Nano S ، کلیدهای خصوصی Dogecoin شما روی دستگاه شما ذخیره می شود که این فرآیند، دسترسی به وجوه شما را برای هکرها دشوارتر می کند.

Trezor One یک کیف پول آفلاین است ، با این حال ، کاربران می توانند آن را از طریق برنامه Trezor Bridge به صورت آنلاین نیز دریافت کنند. فقط بخاطر داشته باشید که این امر باعث می شود هنگام اتصال به کامپیوتر، امکان حملات وجود داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از سکه نیوز با کیف پول های دیجیتال و برترین کیف پول ها به انتخاب کاربران آشنا شدیم، همچنین ویژگی های یک کیف پول خوب و امن را باهم مرور کردیم.

پس از مطالعه این مقاله می توانید با در نظر گرفتن نیازهای خود و مقدار هزینه ای که در نظر گرفته اید، مناسب ترین کیف پول دیجیتال را برای نگه داری اطلاعات رمزارز خود انتخاب کنید.

کد خبر: 1400011401TSMCMH

مطالب مرتبط:

کیف پول کونوس

آینده روشن رمزارز کونوس

ارز دیجیتال کونوس H چیست؟

کیف پول آنلاین کونوس چیست ؟

بیشتر بخوانید

کیف پول تراست (Trust Wallet) چیست؟

Trust Wallet یک کیف پول رمزنگاری شده است که برای کاربران موبایل طراحی شده است و به آنها امکان ارسال ، دریافت و ذخیره...

آشنایی با ارز دیجیتال کلور (KLV)

کلور (KLV) یک اکوسیستم کیف پول رمزارز است که از طریق اپلیکیشن Klever، کلور سواپ، و کلور او اس، به بیش از 2 میلیون...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

مطالب داغ هفته