جمعه 10 فروردین 1403

هر آنچه باید از صرافی بایننس (Binance) بدانید+ آموزش کامل

صرافی بایننس (Binance)، به لطف تبلیغات مناسب، اکنون یکی از معروفترین صرافی های ارز دیجیتال به شمار می رود. در این مقاله پس از بررسی مخاطرات و ریسک های موجود در استفاده از این صرافی، به آموزش گام به گام افتتاح حساب و معامله در Binance می پردازیم.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


درباره بایننس (Binance)

این صرافی یکی از جنجال برانگیز ترین و پرحاشیه ترین صرافی های حوزه ارز دیجیتال است. و حامی اصلی بایننس کوین می باشد. بسیاری از کشور ها مجوز این صرافی را به دلیل اقدامات غیر قانونی آن لغو کرده اند.

اقدامات خلاف قانون صرافی Binance تا جایی پیش رفت که حتی کشور میزبان این صرافی نیز مجوز آن را لغو کرد. این صرافی از ابتدای فعالیت، چندین بار محل استقرار خود را به دلیل لغو مجوز توسط کشورهای مختلف عوض کرده است.

صرافی آنلاین بایننس، توسط دو فرد چینی به نام‌های چانپنگ ژائو (Changpeng Zhao) و ای هِه (Yi He) تاسیس شده است؛ این دو فرد پیش از این‌که در سال ۲۰۱۷ تصمیم بگیرند Binance را تاسیس کنند، در یک صرافی دیگر به نام OKCoin مشغول به کار بودند. با انتقال شرکت OKCoin به مالت (کشوری کوچک در جنوب اروپا)، He و Zhao صرافی بایننس را تاسیس کردند تا کسب ‌وکار خود را به طور مستقل راه‌اندازی کنند. پس از مدتی حتی این کشور نیز مجوز فعالیت Binance‌را ابطال کرد.

بایننس

علاوه بر این، فعالیت این صرافی در کشورهایی مانند برزیل، مالزی، چین و ژاپن غیر مجاز شناخته شده و محدود شده است.

صرافی Binance، فعالیت کاربران کشورهای ایران، بلاروس، صربستان، بوسنی، میانمار را به طور کامل محدود کرده است و بارها دارایی آن ها را بدون اطلاع قبلی قفل و حساب ها را مسدود کرده است.

چالش های این  صرافی

۱. نپذیرفتن ارز فیات

در گذشته، Binance به طور کامل ارز فیات را به عنوان پرداختی برای ارزهای دیجیتال قبول نمی کرد. این محدودیت یک مشکل برای کاربرانی بود که ترجیح می دادند با استفاده از پول عادی مانند دلار و یورو، ارز دیجیتال تهیه کنند. برای انجام این کار، کاربران مجبور بودند ابتدا ارز های رمزنگاری شده را در سیستم های دیگری که ارز فیات مانند را می پذیرند خریداری کنند و سپس برای انجام معاملات به Binance بروند.

در حال حاضر و به تازگی، Binance روش های پرداخت برای خرید ارزهای دیجیتال با کارت اعتباری را تغییر داده است. اما هنوز شکاف ها و مشکلات بسیاری در روش های پرداخت با ارز فیات وجود دارد. پرداخت از طریق کارت های اعتباری در این صرافی بسیار گران است زیرا برای هر معامله ای که انجام می شود، کارمزد 3.5٪ یا 10 دلار آمریکا (هر کدام بیشتر باشد) هزینه می شود. برای جلوگیری از متحمل شدن چنین هزینه هایی، برخی از معامله گران روش قدیمی خرید توکن در سیستم های دیگر را قبل از ورود به معاملات از طریق Binance را ترجیح می دهند. اما این روش واقعا خسته کننده است و برای معاملات نیز اصلا مناسب نیست.

۲. هک های مکرر

چندین بار و مکررا اقدام به هک این صرافی شده است. اولین مورد در مارس 2018 گزارش شد که هکرها در کمتر از دو دقیقه موفق به انجام یک حمله گسترده شدند. خوشبختانه، در آن زمان حمله متوقف شد و از سرقت سرمایه کاربران جلوگیری شد.

با این حال، هنگامی که مجددا یک حمله هک دیگر در ماه مه سال 2019 انجام شد، این صرافی چندان خوش شانس و امن نبود تا بتواند از سیستم خود در برابر آن حفاظت کند. این بار هکرها با 40 میلیون دلار بیتکوین فرار کردند. اگرچه سیستم تصمیم به بازگرداندن خسارت داشت، اما خسارت قبلاً وارد شده بود.

هکرها با بیش از 7000 بیت کوین فرار کردند و از روشهای مختلف حمله برای نقض امنیت در مقیاس بزرگ در این صرافی، استفاده کردند. آنها همچنین موفق به سرقت برخی اطلاعات کاربر مانند کدهای تأیید اعتبار دو مرحله ای شدند که برای ورود به حساب Binance لازم بود.

Binance گفت این سرقت از کیف پول گرم (Hot wallet) این شرکت انجام شده است که حدود 2٪ از کل دارایی های بیت کوین آن صرافی را تشکیل می دهد.

کیف پول دیجیتال وسیله ای دیجیتالی برای ذخیره ارز رمزنگاری شده است. کیف پول گرم، کیف پولی است که به اینترنت متصل است و کیف پول های سرد سکه های دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره می کنند.

واریز و برداشت در سیستم Binance مدتی به حالت تعلیق در آمد اما معاملات در آن زمان مجاز بود.

آن هک آخرین هک این صرافی نبود، مجددا در سال 2019 ، حمله هک دیگری گزارش شد که به موجب آن هکر بیش از 10،000 KYC از کاربران Binance را منتشر کرد. هر کاربری که داده های KYC خود را بین سال های 2018 و 2019 دریافت کرده بود، در معرض خطر قرار داشت.

بایننس

۳. فاقد پشتیبانی

پلتفرم Binance نه شماره تلفنی را برای سوالات کاربران و نه سیستم پشتیبانی چت آنلاینی را ارائه می دهد. در صورت نیاز به تماس با پشتیبانی، باید این کار از طریق پست الکترونیکی انجام شود. بیشتر کاربران این مسئله را بسیار ناخوشایند می دانند زیرا ممکن است وقت کافی برای نشستن و انتظار برای پاسخ تیم پشتیبانی به آنها را نداشته باشند. علاوه بر این ، برخی از موارد و مشکلات ممکن است فوری باشد و نیاز به حل سریع داشته باشد که این صرافی راهکاری برای آن ارائه نداده است.

۴. معاملات فیوچرز (Futures) یا آتی

در معاملات لحظه ‌ای یا اسپات (Spot)، خرید و فروش به صورت آنی صورت می‌ گیرد و معاملات در همان لحظه انجام می‌ شوند.

به عنوان مثال اگر با استفاده از معاملات اسپات قصد خرید رمزارز دارید، در لحظۀ ثبت سفارش، معامله انجام شده و رمز ارزها از فروشنده به خریدار منتقل می‌ شوند.

معاملات فیوچرز متفاوت هستند و در لحظۀ خرید و ثبت سفارش فیوچرز رمز ارز، رمز ارزی از فروشنده به خریدار منتقل نمی ‌شود. در معاملات فیوچرز، قراردادی مبنی بر خرید یا فروش ارز دیجیتالی در آینده ‌ای معین و با قیمت مشخص منعقد می ‌شود. بعد از انعقاد قرارداد، طرفین معامله موظفند در تاریخ اجرای قرارداد و بدون توجه به قیمت واقعی آن ارز در آن تاریخ، به خرید و فروش آن، با قیمت توافق ‌شده بپردازند.

بایننس نیز این نوع قرارداد را برای کاربران ایجاد کرده و از این راه بسیاری از کاربران تازه کار متضرر شده و حتی تمامی سرمایه خود را از دست داده اند.

این صرافی با تبلیغات زیاد و تشویق کاربران به انجام این گونه معاملات، درآمد های چشمگیری را از راه دریافت کارمزد معاملات از آن خود می کند.

راهنمای ثبت نام و معامله در صرافی Binance:

در این بخش به آموزش گام به گام و همراه با تصویر ثبت نام و کار با صرافی Binance می پردازیم.

۱. نحوه ایجاد حساب در Binance

 

برای استفاده از صرافی بایننس، ابتدا نیاز به حساب کاربری است. برای ثبت نام و ایجاد حساب نیز داشتن آدرس ایمیل و رمزعبور الزامی است. اگر کاربر قبلاً حساب کاربری داشته باشد، نیازی به انجام مراحل 1 تا 6 نیست.

۱. مراجعه به وب سایت رسمی Binance.com.
۲. کلیک بر دکمه Register در بالا سمت راست صفحه.
۳. وارد کردن آدرس ایمیل و رمز ورود ( در این مرحله باید اطمینان حاصل شود که از یک رمز عبور منحصر به فرد استفاده شده که در جای دیگری از آن استفاده نشده باشد)
۴. موافقت (Agree) با شرایط و ضوابط ذکر شده.
۵. ایجاد حساب با کلیک بر (Create Acount).
۶. پس از حل پازل، یک ایمیل برای تأیید آدرس ایمیل ارسال خواهد شد.

بایننس

بایننس

2.ملاحظات امنیتی

هنگام معامله در بازار رمزارزها، امنیت اولویت اصلی است. این مسئله نه تنها به عهده صرافی است بلکه به عنوان یک کاربر، به عهده معامله گران نیز می باشد. متأسفانه برخی از افراد سعی می کنند جزئیات حساب کاربران را به طرز زیرکانه ای پیدا کنند. معامله گران باید همیشه یک قدم جلوتر از آنها عمل کنند. با دنبال کردن مراحل زیر، پیدا کردن اطلاعات کاربران برای این افراد دشوارتر خواهد شد:

۱. کاربران همیشه باید از طریق صفحه رسمی وارد شوند: Binance.com.
۲. همیشه باید یک قفل در نوار سبز آدرس Binance.com مشاهده شود.
۳. برنامه Authenticator توسط کاربران بارگیری شود و تأیید 2 مرحله ای در آن فعال شود.

نکته: هنگام اولین ورود به حساب کاربری‌، از کاربر سؤال می‌شود که از چه طریق می‌خواهند کد 2FA (تایید دو عاملی) را دریافت کنید، با استفاده از google authenticator یا sms authentication.
در صورتی که SMS انتخاب شود، هر بار که اقدام به ورود به سایت انجام می گیرد یک SMS به کاربر ارسال میشود، بنابراین بهتر است این کار از طریقGoogle authentication انجام شود و شماره تلفنی وارد نشود.

۴. رمز ورود کاربر به هیچ وجه نباید در اختیار کسی، حتی مرکز خدمات Binance، قرار بگیرد.
۵. از رمز عبوری برای Binance استفاده شود که هنوز از آن در مکان دیگری استفاده نشده است.

۲. واریز

پس از ثبت نام کاربران قادر هستند فضای کار با صرافی Binance مشاهده کنند که در آن قابلیت معامله رمزارزها با یکدیگر فراهم است. این امکان دقیقاً مانند امکان مبادله اسکناس های ریال با اسکناس دلار است.

زمانی که حساب کاربر فعال‌شده است، باید قبل از انجام هرگونه معامله، ارزهای دیجیتال خود را به حساب اضافه کند تا بتواند به خرید و فروش کریپتوکارنسی‌ها بپردازد.

بنابراین برای استفاده از صرافی، به اعتبار اولیه نیاز است و می توان این کار را با واریز Bitcoin یا Ethereum به حساب Binance انجام داد. اگر کاربر تازه وارد برای شروع کار از قبل ارز دیجیتال نداشته باشد، قادر به انجام معامله نخواهد بود و این ضعف بزرگی برای این صرافی به شمار می رود.

مراحل واریز:

۱. ابتدا از ورود (Log in) اطمینان حاصل شود.
۲. مراجعه به سمت چپ و بالای Wallet و کلیک روی Spot Wallet.
۳. کلیک در سمت چپ صفحه روی سپرده (Deposit).

بایننس

۴. یک منوی کشویی ظاهر می شود که می توان سکه مورد نظر را برای واریز از آن جستجو کرد.
۵. آدرس کیف پول منحصر به فردی برای کاربر ایجاد می شود. (در این مثال از بیتکوین استفاده شده؛ می توان هر سکه دیگری را انتخاب کرد)
۶. کپی کردن آدرس کیف پول و انتخاب Netwerk BTC.
۷. کارگزار رمزارز را مستقیماً به Binance ارسال می کند و این کار می تواند تا 2 ساعت طول بکشد. وقتی سپرده با موفقیت به Binance رسید، یک ایمیل به کاربر ارسال خواهد شد.

۳. شروع معامله در Binance

برای شروع معامله در Binance، لازم است مراحل بالا اجرا شود؛ بنابراین در این مرحله از آموزش فرض بر این است که کاربر مراحل بالا را انجام داده است.

۱. مراجعه به وب سایت رسمی Binance.com.
۲. مراجعه به گوشه بالا سمت چپ وب سایت Binance و گزینه Spot و کلیک روی Classic. نمای زیر قابل مشاهده خواهد بود:

بایننس

توضیحات زیر طبق اعداد روی شکل نوشته شده است.

۱. اطلاعات سکه (Coin information): اطلاعات بیشتر در مورد سکه انتخاب شده، مانند نام اختصاری، قیمت فعلی، کمترین قیمت، بالاترین قیمت و حجم 24 ساعت گذشته.

۲. سفارشات فروش: کلیه سفارشات فعلی (هنوز اجرا نشده است) قابل مشاهده است.

۳. نمودار قیمت: می توان نمودار را مطابق با نظر خود تنظیم کرد. گزینه های تنظیمات در بالای جدول نوشته شده است.

۴. لیست جفت های موجود در Binance: (در این مورد با جفت BTC) در این قسمت سکه هایی که می توانند با یکدیگر مبادله شوند نوشته شده است. به عنوان مثال ARK / BTC مخفف ARK است که با BTC قابل معامله است و بالعکس.

۵. سفارشات خرید: کلیه سفارشات خرید سکه انتخابی موجود در دفتر سفارشات (هنوز اجرا نشده است).

۶. خرید سکه

۷. فروش سکه

۸. سابقه خرید و فروش سکه موجود در سیستم.

۹. برای انتخاب سفارشات مختلف و امکان خرید و فروش حاشیه.

• سکه مورد نظر خود را می توان در بالا سمت راست انتخاب یا جستجو کرد (شماره 4 در تصویر). توجه داشته باشید که باید علامت اختصاری سکه جستجو شود.

• وقتی سکه انتخاب شد، اطلاعات کلی سکه انتخاب شده باز می شود.

۴. خرید در Binance

چندین روش برای خرید رمزارز وجود دارد:

۱. خرید سریع: این روش ساده ترین راه خرید یا فروش ارز دیجیتال با قیمت روز بازار است. سفارش بلافاصله اجرا می شود و کاربر بلافاصله صاحب سکه های انتخابی خواهد شد. برای رفتن به سفارشات بازار، ابتدا باید گزینه مارکت (Market) (شماره 9) انتخاب شود. مقدار سکه مورد نظر برای خرید در Amount وارد می شود. بلافاصله حداکثر مبلغی را که می توان خریداری کرد مشاهده می شود.

بایننس

۲. روش Limit: روش پیشرفته تر، یک سفارش محدود (Limit) است. وقتی از سفارش محدود استفاده می شود، سفارش با قیمت انتخابی کاربر اجرا می شود و همچنین تضمین نمی شود که سفارش کاربر اجرا شود.

۳. روش Stop Limit: سفارش‌های دارای حد ضرر به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا یک رمزارز را زمانی که به قیمت خاصی رسید، بخرند یا بفروشند. این نوع از سفارش اغلب توسط معامله‌گران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کاربران تازه کار توصیه نمی شود.

۵. فروش در Binance

برای فروش سکه ها می توان از ابزار Sell به همان ترتیب خرید که توضیح داده شد استفاده کرد.

ابتدا مقدار سکه خاصی که برای فروش در نظر گرفته شده است وارد می شود و با Bitcoin یا Ethereum عوض می شود (بسته به سفارش انتخابی کاربر).

سخن پایانی

در این مقاله از سکه نیوز هرآنچه از صرافی Binance نیاز خواهید داشت را بررسی کردیم. ابتدا به بررسی تاریخچه و مخاطرات موجود در استفاده از این صرافی پرداختیم و سپس مراحل استفاده از این صرافی را گام به گام آموزش دادیم.

توصیه می شود قبل از ورود به حوزه ارزهای دیجیتال، برای جلوگیری از متضرر شدن، آموزش های لازم را دریافت کنید و با دقت در خصوص این چنین صرافی ها و سابقه فعالیت آن ها تحقیقات کافی را انجام دهید.

کد خبر: 1400020308TSMCMF

مطالب مرتبط:

صرافی بایننس و آنچه پشت پرده می‌گذرد

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته