سه‌شنبه 29 اسفند 1402

آشنایی با ارز دیجیتال تتر (Tether)

تتر (Tether) چیست؟ تتر یک ارز دیجیتال بر پایه دلار و ارزش ثابت ۱ دلار آمریکا است.
تتر یکی از ده ها استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است.
تتر ارز رمز نگاری شده‌ ای است که قرار است ارزش آن بسیار نزدیک یا برابر با یک ارز فیات رایج (مانند دلار آمریکا) باشد.
ایده‌ی اصلی ایجاد آن، خلق رمز ارز با ثباتی بوده که بتوان آن را مانند دلارهای دیجیتال به کار برد.
تتر در واقع رمز ارزی است که برای صرافی ها نقدینگی فراهم می‌کند و معامله گران می‌توانند به کمک آن از نوسان‌های بازار در امان باشند، هم اکنون دو نوع رمز ارز تتر، برای دلار و یورو وجود دارد.

اگر با بازار ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، احتمالا نام رمز ارز «تتر» را شنیده اید. در این مقاله از سکه نیوز، از تاریخچه پیدایش تتر شروع میکنیم و در ادامه سعی میکنیم به همه سوالاتی که در مورد چگونگی عملکرد و جزییات تتر ممکن است برای شما ایجاد شده باشد پاسخ دهیم و در آخر مشکلات و جنجال های ایجاد شده توسط این ارز دیجیتال را بررسی میکنیم. پس با سکه نیوز همراه باشید.

تاریخچه تتر

تتر در سال 2010؛ زمانی که متخصصان تکنولوژی عقیده داشتند که بلاکچین پتانسیل این را دارد که ارزهای دیجیتال مختلف بر روی پلتفرم آن کار کنند، شروع به کار کرد و معرفی آن به بازار، در واقع از سال 2015 آغاز گردید.
در آن زمان دو توکن جدید با عنوان‌های USDT و EURT به معنای دلار تتر و یورو تتر معرفی شدند که خرید و فروش و محاسبات از طریق این دو توکن صورت می‌گرفت.

یک استارت آپ به نام ریل کوین (Realcoin) و صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) در هنگ کنگ شروع به کار بر روی این ایده کردند با این هدف که بلاکچین به عنوان بستری برای ارزهای فیات (مثل دلار، یورو و ین) نیز به کار رود. در نهایت هر دو پروژه نتایج کارهای خود را با یکدیگر ترکیب کردند و تتر را به وجود آوردند. تتر در سال 2014 با نام رییل کوین (Realcoin ) بر روی بلاک چین بیت کوین راه اندازی شد. شرکت (ifinix) مالک همه تشکیلات این کوین است و اولین بار در صرافی (Bitfinix) ارائه شد.

همچنین بخوانید بلاک چین چیست

امروزه شرکت تتر به کاربران خود امکان نقل و انتقال و ذخیره ارز دیجیتال تتر را بر روی صرافی‌های مطرح ارز دیجیتال در سراسر جهان می‌دهد. بعدها این شرکت نوع دیگری از این استیبل کوین را به نام (USDT Gold) و با پشتوانه طلا به بازار عرضه کرد.

تتر در ابتدا به USTether و سپس به USDT نامگذاری شد. بعدها علاوه بر بلاک چین بیت کوین بر روی بلاک چین های رمز ارزهای دیگری مثل اتریوم، ایاس، ترون، الگوراند، SLP و امگا هم توسعه یافت.

بنیانگذاران تتر چه کسانی هستند؟

تتر که اوایل به رییل کوین( Realcoin ) معروف بود در سال 2014 توسط براک پیرس، ریو کولینز و کرگ سلارس خلق شد.

براک کارآفرین معروفی است که مؤسس پروژه های به نامی در زمینه رمزنگاری و صنعت بازی و سرگرمی می باشد. وی در سال 2013 شرکتی به نام Blockchain Capital را تأسیس کرد. که تا سال 2017 بیش از 80 میلیون دلار بودجه جمع آوری کرد. در سال 2014، پیرس مدیر بنیاد بیت کوین شد. سازمانی غیر انتفاعی که برای کمک به بهبود و ارتقا بیت کوین تأسیس شده بود.

در طی دوسال اول راه اندازی این پروژه، ریو کولینز مدیر عامل این شرکت بود. قبل از این پروژه، او شرکتهای موفقی مثل شبکه تبلیغات آنلاین Traffic Marketplace، استودیوی سرگرمی RedLever را تأسیس کرده بود. از سال 2020 هم وی رئیس شرکت تبلیغات تکنولوژی SmarMedia Technologies است.

کرگ سلارس علاوه بر فعالیت روی پروژه این استیبل کوین، بیشتر از 6 سال است که یکی از اعضای Omni Foundation میباشد. پروتکل فراگیر این پروژه به کاربران اجازه می دهد تا بر روی بلاک چین بیت کوین، دارایی ها و ارزهای مبتنی بر قرارداد هوشمند را ایجاد و تجارت کنند. سلارس همچنین در چندین شرکت و سازمان رمزارز دیگر مانند Bitfinex، Factom، Synereo و بنیاد MaidSafe فعالیت داشته است.

پشتوانه ارز دیجیتال تتر

استیبل کوین ها همان ارز های دیجیتال هستند اما قیمت هایشان ثابت است. هدف ایجاد استیبل کوین ها ایجاد جایگزین پایداری برای دلار و مقابله با نوسانات ذاتی کریپتوکارنسی‌ها بوده است.

همچنین بخوانید استیبل کوین چیست؟ هرآن‌چه باید درباره‌ ارز دیجیتال پایدار بدانید

این نوع رمزارزها به خصوص تتر، حتی در بسیاری از صرافی‌ها، به عنوان جایگزینی برای دلار عمل می‌کند. طبق اعلام سایت آن‌ها، تتر پول‌ نقد را به ارز دیجیتال تبدیل کرده و یا ارزش کوین را تا سطح قیمت ارزهای ملی مثل دلار آمریکا، یورو و ین بالا می‌برد.

تتر،‌ مانند دیگر کریپتوها از بلاکچین استفاده می‌کند؛ و بر خلاف دیگر کریپتوها (بر اساس سایت رسمی تتر)، توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود (دلار آمریکا محض احتیاط به صورت ذخیره نگه داشته می‌شود). این به آن معناست که هر تتر باید توسط دلارهایی که ذخیره نگه‌ داشته شده‌اند، با نرخ ۱:۱ پشتیبانی شود (این نرخ، نقطه فروشی بزرگ و مشکلی بالقوه در فضای غیرمتمرکز و نامحدود ارزهای رمزنگاری شده است).
به طور مطلوب، این به این معناست که معاملات Tetherدر تمام صرافی‌ها در سطح یک دلار بوده و می‌توان آن‌ها را به جای دلار به کار برد. با این حال،‌ در عمل، قیمت آن تا حدودی دچار نوسان است. سرمایه گذاران از این نوع رمزارزها به عنوان راهی برای فرار از بازارهای خرسی و نزولی بدون نیاز به تبدیل سکه ها به ارزهای فیات، استفاده می کنند.

در بیشتر سناریوهای استیبل کوین، ارزش توکن به یک ارز فیات وابسته است. در مورد Tether، USDT ارزش خود را با دلار آمریکا تقسیم می کند. در اصل، 1 USDT ارزش 1 دلار آمریکا را دارد.

تتر-چیست

قیمت استیبل کوین ها چگونه ثابت میماند؟

از دیدگاه سنتی، استیبل کوین‌ها به وسیله یک “اندوخته” پشتیبانی می‌شوند. برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که قیمتشان را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند، استیبل کوین‌ها به دنبال قیمتی بدون نوسان و ثابت هستند. این اندوخته به تعداد استیبل‌های موجود در گردش مرتبط است که می‌تواند شامل وثیقه‌ای از هر دارایی که بتوان بر سر قیمت کلی آن به توافق رسید، باشد. به عبارت ساده‌تر، اگر ۵۰۰، ۰۰۰ استیبل کوین (با پشتوانه دلار) در گردش باشد، باید حداقل میزان ۵۰۰، ۰۰۰ دلار پشتوانه برای آن کنار گذاشته شود. «برای مثال این پشتوانه می‌تواند شامل ارزهای ارز فیزیکی، دیگر کریپتوکارنسی‌ها و یا دارایی‌های مانند طلا یا املاک باشد»

تتر چگونه کار میکند

توکن‌های تتر برخلاف ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم، توسط شرکت iFinex و به صورت متمرکز تولید می‌شوند. بدین ترتیب شاید بتوان به طور ساده گفت زمانی که فردی قصد خرید حجم زیادی از تتر را دارد، شرکت آیفینکس این مبلغ دریافت شده را به ذخایر نقدی دلار خود اضافه می‌کند و تتر مورد نیاز را برای مشتری تولید می‌نماید.

فروش تتر در حجم بالا نیز دقیقاً به همین ترتیب است. یعنی زمانی که فردی قصد دارد تتر خود را به دلار تبدیل کند، می‌تواند آن را به شرکت تتر بفروشد. بدین ترتیب تتر فروخته شده توسط شرکت می تواند از بین برود و از گردش خارج شود یا به افراد دیگری فروخته شود.

در حال حاضر خرید و فروش روزمره تتر توسط کاربران عادی، مشابه سایر رمز ارزها در صرافی‌های دیجیتال و شرکت‌های واسط به صورت گسترده انجام می‌شود.

انواع تتر(بلاک چین های تتر چیست)

تتر OMNI: تتر روی بلاکچین‌های مختلفی عرضه شده است. تتر برای اولین‌بار بر روی شبکه بلاکچین اومنی (OMNI) به بازار عرضه شد که درواقع همان بلاکچین بیت‌کوین است. اما این ایده مشکلات زیادی به‌دنبال خود داشت. تمامی مشکلاتی که روی شبکه بیت‌کوین ظاهر می‌شد، عملا در شبکه Tether هم موجود بود. کارمزدهای بالا و اختلال در شبکه در اثر حملات هکرها و شلوغی شبکه و کند بودن تراکنش‌ها از جمله مشکلات عدیده شبکه اومنی بودند.

تتر اتریوم (ERC-20): بعد از مدتی و ظهور مشکلات شبکه اومنی توسعه‌دهندگان به تفاهمی رسیدند که تتر را روی شبکه بلاکچین اتریوم به بازار ارائه دهند. این موضوع با استقبال زیادی همراه شد و به‌سرعت باعث محبوبیت بیشتر Tether شد. از جمله تفاوت‌هایی که شبکه اتریوم با شبکه اومنی داشت می‌توان به سرعت بالاتر تراکنش‌ها و کارمزدهای پایین‌تر اشاره کرد. الگوریتمی که آدرس‌های والت اتریوم روی آن سوار هستند، اصطلاحا (ERC-20) نام دارد؛ لذا به تترهایی که روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند تترهای erc-20 نیز می‌گویند.

همچنین بخوانید اتریوم چیست و چگونه کار می‌کند؟

تتر ترون (TRC-20): به‌وجود آمدن پروژه‌های دیفای (DEFI) برروی بستر اتریوم و استقبال زیاد از این پروژه‌ها درسال ۲۰۲۰، باعث شد تا شبکه اتریوم بسیار شلوغ شود. این امر باعث افزایش کارمز‌دهای تتر بر روی بستر اتریوم شد. بر همین اساس توسعه‌دهندگان بستر ترون (TRON) را برای توسعه Tether مهیا کردند. اصطلاحا الگوریتم شبکه ترون را (TRC-20) نیز می‌نامند. کوین ترون در قدیم از مشتقات اتریوم بوده است اما اکنون بلاکچین و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و مخصوص به‌خودش را دارا است. از مزایای فعالیت تتر بر روی شبکه ترون می‌توان به سرعت شبکه بیشتر و همچنین کارمزدهای کمتر نسبت به اتریوم و همچنین بهره بردن از امکاناتی نظیر ایردراپ و جایزه‌های نگهداری توکن‌های TRC-20 اشاره کرد.

Tether روی شبکه‌های بلاکچین مختلف دیگری هم نظیر EOS و BSC (بایننس اسمارت چین) نیز ارائه شده است که به‌دلیل استقبال کم، در اکسچنج‌های زیادی پشتیبانی نمی‌شود.

تفاوت تتر ؟

آنچه تتر را منحصر به فرد و متمایز میکند ارزش آن است که قرار است بسیار نزدیک یا برابر با دلار باشد. طبق گفته تتر، هر زمان که توکن جدیدی به بازار عرضه میشود معادل آن دلار ذخیره میکنند، از این طریق همه تتر ها پشتوانه نقدی دارند. اینکه گفته میشود بازار کریپتو نوسان زیادی دارد، به این معناست که همه رمزارزها میتوانند در طول یک روز از 10 تا 20 درصد افزایش یا کاهش قیمت داشته باشند، اما تتر از این جهات حمایت شده است.

البته جالب است بدانید که طی سالهای اخیر در مورد صحت ادعاهای تتر، حول ذخایر دلار آنها بحث و مجادلات زیادی به وجود آمده. همین مسائل گاهی قیمت آن را به مخاطره انداخته و تا 0.88 دلار کاهش داده است. بسیاری از سرمایه گذاران از اینکه ذخایر تتر هرگز توسط شخص ثالثی به طور کامل حسابرسی نشده ابراز نگرانی میکنند.

آیا تتر غیر متمرکز است؟

خیر، واحدهای تتر نسبت به نیاز بازار و در دوره‌های زمانی مختلف از سوی شرکت آیفینکس تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌شوند و سپس از آنجا توسط معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند، بنابراین با اینکه تراکنش‌های USDT غیر متمرکز است و روی بلاک‌چین‌های بزرگی انجام می‌شود، توزیع واحدهای آن کاملا متمرکز است و نمی‌توان آن را یک ارز دیجیتال غیر متمرکز نامید.

 ظاهرا ساده اما جنجال برانگیز

با وجود این که تتر یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر کاربرد و ارزش بازار است، با این حال هیچ دارایی دیجیتال دیگری هم مثل تتر زیر ذره‌بین و حمله منتقدان قرار نگرفته است. تتر به عنوان یکی از مرموزترین و جنجالی ترین بازیگران صنعت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. هنگامی که صحبت از استیبل‌کوین‌ها می‌شود، نقدینگی، ثبات، امنیت، اعتماد، شفافیت، قانونی بودن، مقاومت در برابر سانسور شدن و حریم خصوصی، از مهم‌ترین ویژگی‌ها محسوب می‌شوند. با این حال جالب است بدانید که تتر بارها و بارها متهم به عدم رعایت یک سری از این ویژگی‌ها شده است. حتی چندین بار پیش آمده که شرکت تتر، آدرس‌های حاوی ارزهای دیجیتال را مسدود و غیر قابل استفاده کرده است.

بارها در مقالاتی ثابت شده است که این ارز دیجیتال با دستکاری در عرضه، بر قیمت بیت کوین و جهت بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذار بوده است. یکی از بحث برانگیزترین دخالت های تتر در بازار، توسط جان گریفین، استاد مالی دانشگاه تگزاس در یک مقاله مطرح شد. به گفته او نوسانات قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ چیزی بیش از علاقه سرمایه گذار به سرمایه گذاری در بیتکوین بوده است. مطالعه های منتشر شده نشان میدهند حداقل نیمی از جهش قیمت بیت کوین به دلیل دستکاری هماهنگ در قیمت توسط بنیانگذاران تتر بوده است.

جان گریفین، در یک مقاله 66 صفحه ای یافته های خود را مبنی بر اینکه نوسانات و روند کلی قیمت حاصل دستکاری و کنترل عوامل ارز دیجیتال تتر بود، منتشر کردند. طبق این ادعا، شرکت آیفینکس واحدهای USDT بدون پشتوانه ایجاد کرده، با آن بیت کوین خریده و باعث رشد مصنوعی قیمت بیت کوین شده است و سپس با ترکیدن حباب قیمت ایجاد شده، سهامداران خرد را دچار ضررهای سنگینی کرد.

یک منتقد بلاک چین پرسش‌هایی پیرامون رابطه میان Bitfinex‌ و تتر مطرح کرد و بیت‌فینکس را متهم به تولید «تترهای جادویی ناموجود» کرد. در سپتامبر ۲۰۱۷، تتر تفاهم‌نامه ای را از یک شرکت حسابداری منتشر کرد که نشاندهنده پشتیبانی کامل تتر با دلار آمریکا بود. با ین حال، یک وکیل قانونی در آمریکا این ادعا را مطرح نمود که مدارک ارائه شده اثبات کننده پشتیبانی کامل دلار آمریکا از تتر نمی‌شود و نباید مورد استفاده قرار گیرد. پس از آن، تتر بارها و بارها ادعا می‌کرد که ممیزی‌هایی را ارائه می‌دهد که نشان‌می‌دهد کلیه سپرده‌ها یک به یک با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و این وکلا و منتقدان هستند که در بررسی مدارک ارائه شده کوتاهی کرده اند.

در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۱ میلیون دلار تتر به سرقت رفت؛ تحلیل دفاتر توزیع شده نشان داد که این سرقت با هک صرافی Bitstamp در ژانویه ۲۰۱۵ ارتباط دارد. در پاسخ به این سرقت، تتر معاملات خود را به حالت تعلیق درآورد و اظهار داشت که نرم افزار جدیدی برای پیاده سازی «هارد فورک» در راستای شناسایی و غیر فعال‌سازی تترهای به سرقت رفته راه اندازی می‌کند. در دسامبر ۲۰۱۷ تتر سرویس دهی به کیف پول و معاملات معلق شده را از سر گرفت. تتر ادعا می‌کند که کل دلارهای مورد نیاز مشتریانی که تتر نگهداری می‌کنند را در اختیار دارد و در هر لحظه امکان نقد کردن این توکن را دارد؛ اگرچه در سال ۲۰۱۷ قادر به نقد کردن کل توکن‌های موجود در بازار نبود.

در آوریل ۲۰۱۹ (فروردین ۹۸)، دفتر دادستان کل نیویورک تتر را متهم کرد که برای جبران ضررهای خود ۸۵۰ میلیون دلار از پشتوانه تترها را برداشته است؛ ادعایی که بیتفینکس رد کرده است. کمی بعد، یکی از وکلای آیفینکس به صورت رسمی اعتراف کرد که فقط ۷۴ درصد از واحدهای USDT پشتوانه دلار واقعی دارند. وقتی خبر اتهامات وارده منتشر شد، کاربران این صرافی دارایی‌های خود را به ارزش حداقل ۹۰ میلیون دلار از کیف پول‌های بیتفینکس خارج کردند.

در این میان، دعواهای حقوقی و بانکی دیگری هم درباره ارز دیجیتال تتر رخ داده‌اند. یکی از این دعواها باعث شده است که یک بانک تایوانی که حساب بانکی شرکت که پشتوانه دلاری تتر در آن نگهداری می‌شود، دیگر حاضر به همکاری با بانک‌های آمریکایی نباشد و در نتیجه در حال حاضر شهروندان آمریکایی نمی‌توانند مستقیما تتر بخرند.

تتر از دیدگاه کوین مارکت کپ

USDT یک استیبل ­کوین (رمزارز با ارزش ثابت) است که در واقع ارزشش با دلار آمریکا یکی است. شرکتی در هنگ­ کنگ این رمزارز را منتشر می­کند. توکن  پگ (peg) شده به دلار آمریکا از طریق نگه داشتن مقداری دلار به صورت ذخیره به دست می ­آید که برابر با میزانی از دلار آمریکا است که در گردش است. وبسایت کوین مارکت کپ که اطلاعات به روز و معتبر ارز های دیجیتال را ارائه می دهد در اینجا به توضیح تتر پرداخته است.

تتر (USDT)  چیست؟

این رمزارز در ژوئیه 2014 به عنوان ریل کوین (Realcoin)، یک توکن رمزارز دومین لایه که بر روی بلاک­چین بیت ­کوین با استفاده از پلتفرم Omni ساخته شد. بعدها این رمزارز به نام USTether دوباره نام­گذاری شد و در نهایت USDT شد. به علاوه بیت­ کوین، بعدها USDT به­ روزرسانی شد و امکان اجرا روی بلاک­چین­ های اتریوم،EOS، ترون، آلگوراند و OMG انجام شد.

این­طور که ادعا می­شود قصد USDT ترکیب ذات غیرنامحدود رمزارزها، که می­توان آن­ها را بدون هیچ واسطه معتبر سومی بین کاربران جا به جا کرد، با ارزش ثابت دلار آمریکا بوده است.

بنیانگذاران تتر چه کسانی هستند؟

براک پیرس  Brock Pierce، ریو کالینز Reev Collins و کریگ سلارز (Craig Sellars)  رمزارز USDT، یا همان­طور که در آن زمان Realcoin نامیده می­شد را در ژوئیه 2014 بنیان گذاشتند.

براک پیرس یک کارآفرین معروف است که جز بنیانگذاران تعدادی پروژه معروف در حوزه رمزارز و صنعت سرگرمی بود. در سال 2013 او یک شرکت سرمایه­ گذاری خطرپذیر به نام Blackchain Captial  را افتتاح کرد که در سال 2017 بیش از 80 میلیون دلار سرمایه دارد. در سال 2014 پیرس مدیر بنیاد بیت­ کوین شد. این بنیاد غیرانتفاعی به رشد و ترقی بیت کوین کمک می­ کرد. پیرس هم­چنین از بنیانگذاران Block.one شرکتی که پشت EOS یکی از بزرگترین رمزارزها در بازار است.

ریو کالینز مدیر عامل تتر برای دو سال اول تاسیسش بود. پیش از این، او جز بنیانگذاران شرکت­های موفق بسیاری مانند شبکه آنلاین تبلیغاتی Traffic Marketplace، استودیو سرگرمی RedLever و وبسایت شرط­ بندی Pala Interactive بوده است. در سال 2020 کالینز به یم شرکت تبلیغاتی و بازرگانی تکنولوژی SmartMedia Technologies رفت.

به جز کار کردن بر روی Tether، کریگ سلارز عضو بنیاد Omni برای بیش از شش سال بوده است. پروتکل Omni به کاربران اجازه می­دهد تا دارایی ­ها و ارزهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند را بر روی بلاک­چین بیت­ کوین بسازند و با آن معامله کنند. سلارز هم­چنین بر روی شرکت­های رمزارز دیگر مانند بیت­فینکس، فکتوم، سینرئو و بنیاد MaidSafe کار کرده است.

چه چیز تتر را منحصربه­ فرد می­کند؟

خصوصیت منحصر به فرد USDT واقعیتی است که ارزش آن را تتر تضمین می­کند تا با دلار آمریکا پگ (peg) باشد. براساس تتر، هر زمانی که توکن ­های جدید USDT انتشار می­ یابد، به همان میزان دلار آمریکا ذخیره می­شود پس USDT با پول نقد و معادل نقدی کاملا از این رمزارز پشتیبانی می ­کند.

فراری سریع بازار رمزارزها به این معناست که رمزارزها می­توانند بین 10 تا 20 درصد در یک روز بالا یا پایین بروند و همین امر ارزش آن­ها را غیر قابل اعتماد می­کند. از سویی USDT از این نوسانات در امان است.

این ویژگی USDT را برای سرمایه­ گذاران حوزه رمزارز انتخاب مطمئنی می­کند: در زمان نوسانات می­توانند بدون این که پول نقدی به دلار آمریکا داشته باشند با خرید تتر از سرمایه خود محافظت کنند. به علاوه، USDT راه ساده ­ای به عنوان یک معادل برای دلار آمریکا در منطقه­ ها، کشورها و حتی قاره­ ها از طریق بلاک­چین بنا نهاده است. به این شکل که بدون تکیه بر واسطه­ های گران و آهسته مانند بانک یا موسسات خدمات مالی این کار را انجام می­دهد.

اما بعد از سال­ها بحث­های زیادی در مورد ارزش ادعاهای تتر درباره ­ی ذخیره دلار آمریکا وجود دارد. زمان­ هایی این قیمت را شکست تا 0.88 دلار نیز پایین آمد. خیلی از افراد نگران این موضوع هستند که ذخیره­ های تتر هیچ زمانی توسط شخص سوم مستقلی حسابرسی نشود.

چند سکه تتر (USDT) در گردش است؟

هیچ محدودیت سفت و سختی در مورد ذخیره USDT وجود ندارد. واقعیت این است که این سکه ­ها به یک شرکت خصوصی تعلق دارد که به صورت تئوری تعداد آن به سیاست­های خود شرکت وابسته است. اما به خاطر این که تتر ادعا می­کند که هر یک USDT با یک دلار آمریکا پشتیبانی می­شود، تعداد توکن این شرکت توسط ذخایر نقدی واقعی محدود می­گردد.

به علاوه، تتر برنامه­ هایش را برای صدور زودتر از موعد اعلام نمی­کند. به جای آن گزارش­های روزانه شفاف می­دهد و میزان ذخایر دارایی­ ها و بدهی­ هایش را اعلام می­کند. بدهی ها به میزان تعداد USDT در گردش بستگی دارد.

براساس ادعای تتر، در سپتامبر 2020، بیش از 14.4 میلیارد  توکن ­های USDT در گردش بودند که با دارایی 14.6 میلیارد دلاری پشتیبانی می­شدند.

چقدر تتر مطمئن است؟

رمزارز USDT بلاک­چین مخصوص به خود را ندارد به جای آن به عنوان یک توکن لایه دوم بر روی بلاک­چین­ های بیت­کوین، اتریوم، EOS، ترون، الگورند، بیت­کوین­کش و OMG کار می­کند و بالصبع با الگوریتم ­های هشینگ آن­ها امنیت می­ یابد.

از کجا می­توان تتر (USDT) خرید؟

این رمزارز در بسیاری از صرافی­ های رمزارزها موجود است. در واقع، میانگین حجم معامله روزانه USDT از بیت­ کوین بیشتر است یا با آن برابری می­کند. این رمزارز مخصوصا زمانی که معاملات پول نقد و رمزارز در دسترس نیست بسیار طرفدار دارد زیرا می ­توان از دلار آمریکا به عنوان معادل آن استفاده کرده. صرافی­ های بایننس، OKex، HitBTC و هوبی گلوبال این رمز ارز را عرضه می­کنند

بیشتر بخوانید

سرمایه گذاری در تتر؛ آیا می توان از تتر سود کرد؟

استیبل کوین ها نوعی ارز دیجیتال هستند که ارزش آن ها به شکلی با یک ارز فیات یا دارایی فیزیکی مثل طلا مرتبط است....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته