سه‌شنبه 29 اسفند 1402

آشنایی با ارز دیجیتال ریپل (XRP)

ریپل چیست: ریپل مانند سایر پلتفرم های مالی در دنیای دیجیتال، که هر کدام با هدفی ایجاد شده اند ، با هدف آسان سازی و تسریع نقل و انتقال پول در سراسر جهان پا به دنیای اقتصاد دیجیتال گذاشته است.

کلمه Ripple به معنای حرکت موج های روی آب است که عمدتا پس از سقوط یک قطره صورت می گیرد و برنامه های ریپل برای آینده نیز با این نام هم خوانی دارد.

در ابتدا باید برای جلوگیری از هر گونه سوء تفاهم بیان کرد که ریپل یک پلتفرم است و XRP رمزارز تولید شده توسط آن و نباید این دو را یکی دانست.در ریپل تفاوتهایی نسبت به برخی پلتفرم های مشابه وجود دارد. به طور دقیق تر، زمانی که شما مثلا ETH خریداری می کنید به این معنی است که روی شبکه اتریوم سرمایه گذاری کرده اید، اما خرید XRP نمی تواند لزوما به معنای سرمایه گذاری روی پلتفرم ریپل باشد.

تاریخچه پیدایش ریپل

«رایان فوجر» در سال 2004 شرکتی را با نام ریپل ‌پی (RipplePay) با این ایده که پروتکلی برای نقل و انتقال پول بین کاربران اینترنت ایجاد کند، بنا کرد. این اتفاق دقیقا 4 سال قبل از پیدایش بیت کوین رخ داد.

ریپل چیست

بر اساس نوشته وب سایت قدیمی ریپل پی: «ریپل‌ پی یک سرویس مالی است که به شما این امکان را می‌ دهد تا با دوستان، خانواده و همکاران خود، ارتباطات اعتباری و مالی خود را گسترش دهید و با ارزهای سنتی و آنلاین، از پرداخت‌ های امن بهره‌ مند شوید.»

از آن زمان تا کنون ایده اصلی شرکت ریپل تغییر چندانی نکرده است اما این شرکت تا سال 2011 نتوانسته بود موفقیت های قابل توجهی را کسب کند.

اتفاقی که در سال 2011 رخ داد این بود که یکی از فعالان مطرح حوزه رمزارز، مدیریت تیم ریپل را به عهده گرفت و آن شخص کسی نبود جر «جد مک کالب». وی سابقه بسیار درخشانی در بیت کوین داشت. او در سال ۲۰۱۰، صرافی مشهور «ام تی گاکس» را پایه‌گذاری کرده بود و در جامعه بیت کوین مشارکت زیادی داشت.

مک کالب در سال 2012، «کریس لارسن» را استخدام کرد و وی تا به امروز مدیریت اجرایی این شرکت را بر عهده دارد.

این اتفاقات با جذب سرمایه از صرافی ها و شرکت های مختلف همراه شد و در سال 2013 بود که توکن XRP به بازار عرضه شد.

با این حال نکته جالب این است که جد مک کالب در سال 2014 از تیم ریپل جدا شد و ادعا کرد که هدف ریپل تغییر کرده است.

حال ریپل به یک کمپانی بزرگ در آمریکا تبدیل شده که برای بانک ها و موسسات مالی، محصولات غیرمتمرکز تولید می کند.

هدف ریپل چیست ؟

همان طور که پیش تر اشاره شد، ریپل هدف اصلی خود را ایجاد راه های امن و غیرمتمرکز برای نقل و انتقال پول تعیین کرده است.

به بیان ساده تر، ریپل با این تفکر فعالیت می کند که نحوه انجام کار بانک ها و موسسات مالی را تسهیل کرده و در نهایت واسطه ای باشد برای بهبود تراکنش های بین المللی.

به باور توسعه دهندگان ریپل، عملیات های نقل و انتقال بانکی سالهاست که با مشکلات و هزینه های بسیاری همراه است و ریپل آمده است تا این مسائل را برای همیشه حل کند.

ارز دیجیتال XRP

ارز XRP یکی از تولیدات شرکت ریپل است که اکنون به یکی از مشهورترین ارزهای دیجیتال دنیا تبدیل شده است.

این ارز بر خلاف بسیاری دیگر از رمزارزهای معروف، قابلیت استخراج ندارد و 100 میلیارد واحد از آن توسط شرکت ریپل در سال 2013 صادر شد.

ارز دیچیتال زیپل

از آن زمان تا کنون ماهانه حدود یک میلیارد واحد ریپل به بازار تزریق می شود و این مساله می تواند در آینده با توجه به توسعه روز به روز شرکت ریپل، به افزایش قیمت ارز XRP منجر شود.

مزیت های ارز دیجیتال XRP

این ارز دیجیتال در پایان سال 2020 هنوز قیمت چندانی ندارد و مدتی پیش به دلیل برخی دعواهای حقوقی با کاهش قیمت نیز همراه شد، اما مزیت هایی دارد که می تواند آن را برای تریدرها جذاب کند.

یکی از این مزیت ها سرعت بسیار بالای تراکنش های XRP ریپل است ، بنحوی که در حال حاضر تکمیل شدن هر تراکنش ریپل فقط حدود 4 ثانیه طول می‌ کشد.

از دیگر مزیت های XRP می توان به کارمزد بسیار پایین نقل و انتقال آن اشاره کرد. حتی دیده شده است که چند میلیون دلار از آن تنها با چند دلار کارمزد منتقل شده است.

XRP ؛ متمرکز یا غیر متمرکز

در خصوص غیر متمرکز بودن XRP بسیاری بر این باورند که متمرکز است ولی شرکت ریپل ادعا دارد که این ارز متمرکز نیست و ریپل تلاش کرده است تا تصدی خود را از آن بردارد.

ریپل چندین بار اعلام کرده است که به دنبال تمرکز زدایی از محصولات خود است و در این راستا نودهای اعتبار سنج را افزایش داده است و بر این اساس گفته می شود که اگر شرکت ریپل منحل هم شود، XRP به کار خود ادامه خواهد داد. با این وجود از آنجایی که تاثیرپذیری XRP از اتفاقات در شرکت ریپل بسیار زیاد است نمی توان گفت که این رمزارز کاملا غیرمتمرکز است. این در حالی است که اهداف ریپل با غیرمتمرکز بودن مغایرت ندارد و در سر راه آن مشکلی ایجاد نمی کند.

برای XRP از چه کیف پولی استفاده کنیم؟

ریپل بر خلاف سایر رمزارزها، کیف پول مخصوصی را برای XRP معرفی نکرده است و از بسیاری از کیف پول های مختلفی می توان برای حفظ این دارایی استفاده کرد.

برای ساخت کیف پول ریپل نیاز داریم که 20 واحد از دارایی XRP را در دست داشته باشیم؛ به عبارت ساده تر بعد از ساختن کیف پول ریپل، با ارسال 20 واحد XRP به آن، می‌ توانید تراکنش انجام دهید.

احتمالا این اقدام از آنجایی رخ داده است که ریپل تلاش دارد خود را در میان بانک ها و موسسات مالی گسترش دهد و استفاده از یک کیف پول خاص می توانست مانع این مساله شود.

چگونه XRP بخریم؟

طبق ارزیابی های موجود، ارز دیجیتال XRP هنوز در بین فعالان رمزارز ایرانی استفاده گسترده ای ندارد. با این حال باید بررسی کنید که کدام شرکت ها، داد و ستد آن را انجام می دهند. اما از آنجایی که تعداد این مراکز بسیار محدود است، حتما در ایتدا از اعتبار آنها مطمئن شوید.

با این وجود در بیشتر صرافی های بین المللی این ارز پوشش داده می شود و می توان آن را معامله کرد.

در نتیجه کاربران می توانند با خرید رمزارزهای شناخته شده تر در کشور، آن ها را در صرافی های بین المللی به ریپل تبدیل کنند و از این طریق روی این رمزارز سرمایه گذاری کنند.

جایگاه ریپل در جهان بلاک چین

ریپل نقش مهمی را در دنیای فناوری‌ های بلاک چین به عهده دارد و در حالی که سایر پروژه‌ ها مسیری برخلاف سیستم بانکی کلاسیک را دنبال می‌ کنند، ریپل در تلاش است تا با آن‌ ها همکاری داشته باشد. به این منظور، سازمان RippleLabs چندین محصول با نام‌های xRapid، xCurrent و xVia را راه‌ اندازی کرده است که این‌ ها می‌ توانند توسط بانک‌ ها برای پردازش معاملات جهانی مورد استفاده قرار گیرند.

توکن XRP  که برای پردازش این معاملات استفاده می‌ شود، به‌ عنوان ارزی واسط در شبکه ریپل عمل می‌کند. به بیان ساده‌ تر، ارز ورودی با XRP  مبادله می‌ شود، سپس برای انجام تراکنش به شبکه انتقال داده می‌ شود و پس از رسیدن به گیرنده به ارز خروجی تبدیل می‌ شود.

همکاری ریپل با بانک ها و موسسات مالی، آینده ای روشن را برای آن ایجاد کرده است. با این حال برخی باور دارند که ریپل از آنجایی که ممکن است درآمد بانک ها را کاهش دهد، نمی تواند به زودی رشد کند؛ چرا که بانک ها اجازه نخواهند داد یک شرکت، کارمزدهای کلان نقل و انتقالات آنها را به دست گیرد و درآمدشان را دچار مشکل کند.

یکی از رقبای ریپل در فضای نقل و انتقالات پولی، سیستم «سوئیفت» است که برخی کارشناسان حوزه رمزارز باور دارند ریپل در آینده به سادگی می تواند جای آن را بگیرد؛ چرا که سوئیفت به شدت مدیریت می شود و ریپل تلاش دارد تراکنش ها را به صورت غیرمتمرکز هدایت کند.

از سوی دیگر، طرفداران بانکداری سنتی نیز از کارمزدهای بالا خسته شده اند و این مساله ای است که دنیای ارزهای دیجیتال بزودی آن را حل خواهد کرد. و در این مسیر، ریپل می تواند نقش بسزایی بازی کند.

آشنایی با ارز دیجیتال XRP از دیدگاه کوین مارکت کپ

رمزارز XRP ارزی است که در پلتفرم پرداختی که RippleNet نامیده میشود کار می کند. این پلتفرم بر روی یک دفترکل پایگاه داده توزیع شده به نام دفترکل XRP کار می کند. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی ارز دیجیتال XRP می پردازیم.

رمزارز XRP چیست؟

برای شروع بهتر است به این موضوع توجه کنیم که بین XRP، ریپل و ریپل­نت تفاوت است. رمزارز XRP ارزی است که در پلتفرم پرداختی که RippleNet نامیده می­شود کار می­کند. این پلتفرم بر روی یک دفترکل پایگاه داده توزیع شده به نام دفترکل XRP کار می­کند. در حالی که ریپل­نت را شرکتی به نام ریپل اداره می­کند، دفترکل XRP متن ­­باز است و بر اساس بلاک­چین نیست اما همان­طور که قبلا اشاره شده بر پایه دفتر کل توزیع شده پایگاه داده است.

پلتفرم پرداخت ریپل­نت یک سامانه تسویه ناخالص آنی ( Real Time Gross Settlement ) به حساب می ­آید که قصد دارد تا تراکنش­های مالی را به صورت جهانی آنی کند. در حالی­که XRP یک رمزارز دفترکل خود به حساب می­ آید، شما می توانید از هر ارزی برای استفاده از این پلتفرم استفاده کنید.

در حالی که ایده ­های پشت پلتفرم پرداخت ریپل را در سال 2004 رایان فوگر Ryan Fugger مطرح کرد تا زمانی که جد مک­ کالب Jed McCaleb و کریس لارسون Chris Larson این پروژه را در سال 2012 به دست نگرفتند و ریپل (آن زمان OpenCoin شناخته می­شد) شروع به ساخته شدن نکرد، این موضوع آغاز نشد.

رمزارز XRP چه ­طور کار می­کند؟

ریپل این رمزارز را به عنوان جانشینی سریع، اقتصادی ­تر و مقیاس ­پذیرتر برای دارایی ­های دیجیتال و پلتفرم ­های پولی موجود مانند SWIFT مطرح کرد.

دفترکل ریپل­نت را جامعه جهانی XRP نگهداری می­کند و ریپل یکی از اعضای فعال آن به حساب می­ آید. دفترکل XRP تراکنش­ ها را بین 3 تا 5 ثانیه پردازش می­کند یا زمانی که نودهای اعتبارسنج مستقل به اجماعی برای نظم و ارزش تراکنش ­های XRP برسند برخلاف استخراج اثبات کار مانند بیت­کوین است. هر کسی می­تواند اعتبارسنج ریپل باشد و این لیست در حال حاظر از ریپل، دانشگاه­ها و موسسات مالی تشکیل شده است.

چطور XRP بخریم؟

شما می­توانید از هر صرافی که رمزارز دیجیتال دارد آن را بخرید. توجه داشته باشید که قبل از خرید، در مورد صرافی تحقیق کنید!

چطور XRP را ذخیره کنیم؟

شما می­توانید آنرا یا در یک صرافی، جایی که مسئول امنیت دارایی شما هستند بگذارید یا در یک کیف­ پول گرم یا سرد آن را نگه دارید!

کد خبر: 1400011003TSMCMN

مطالب مرتبط:

ایجاد بلاک چین خصوصی ریپل برای ساخت CBDC

بیشتر بخوانید

SEC سخنان قاضی و نکات کلیدی را تحریف می کند

ریپل اخیرا در یک پاسخ کاملاً قاطع، یادداشتی را علیه درخواست SEC مبنی بر نادرست بودن دفاع «هشدار منصفانه» ریپل، منتشر کرد. این درخواست...

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته