سه‌شنبه 29 اسفند 1402

ترون چیست؟ هرآنچه که باید درباره ترونیکس (TRX) بدانید!

ترون یکی دیگر از پلتفرم‌ های بر پایه بلاکچین است که دارای ارز دیجیتال داخلی خود با نام ترونیکس (TRX) است.

به گفته توسعه دهندگان این ارز دیجیتال، هدف از ایجاد آن ساخت یک شبکه جهانی اشتراک‌گذاری مطالب رایگان در حوزه سرگرمی است. به عبارت ساده، ترون از تکنولوژی بلاک چین به عنوان بستری برای توسعه دنیای سرگرمی، رسانه و انواع محتوا استفاده می کند.

ارز دیجیتال رسمی ترون، ترونیکس نام دارد. اگر کسی صحبت از داشتن مقداری ترون در یک کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری می‌کند، منظور او ارز دیجیتال ترونیکس است، نه بلاک چین ترون.

اما صحبت از ساخت یک اپلیکیشن در ترون، به معنای بهره‌گیری از بلاک چین ترون به منظور ساخت اپلیکیشن ها است. پرداخت ها در اپلیکیشن های بر پایه شبکه بلاکچین ترون با ارز دیجیتال ترونیکس انجام می شود.

به عنوان مثال مخاطبان و استفاده کنندگان از محتوای تولید شده در این شبکه برای دسترسی به محتوای مورد نظرشان در شبکه، از ارز دیجیتال ترونیکس برای پرداخت استفاده می کنند. سپس این کوین‌ها به حساب تولیدکنندگان محتوا واریز می‌شود و آن‌ها می‌توانند ترونیکس را با ارزهای رمزنگاری شده دیگری مبادله کنند و یا برای پرداخت هزینه خدمات بلاک چین از آن استفاده کنند.

تاریخچه پیدایش ترون

ترون در سپتامبر سال ۲۰۱۷ توسط یک کارآفرین چینی به نام جاستین سان (Justin Sun) تأسیس شد. سان مؤسس و مدیر عامل یک سازمان غیر انتفاعی به نام Tron Foundation بود. سان همچنین بنیان‌گذار و مدیر عامل PEIWO، یک اپلیکیشن محبوب چینی نیز می‌باشد.

او در اوایل سال ۲۰۱۶، نماینده ارشد و مشاور آزمایشگاه ریپل بود. بنیاد ترون دارای دفتر مرکزی در پکن و سانفرانسیسکو است و اعضای تیم آن نیز مستقر در سئول و توکیو هستند.

ترون در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰٫۰۰۱۹ دلاری و با ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌ اولیه راه اندازی شده است. اولین توکن رسمی ترون نیز با نام ERC-20 معرفی شد.

ترون در ابتدا بلاک چین مجزای خود را نداشت و یک توکن بر روی بلاک چین اتریوم بود. اما در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۸ در نهایت بلاک چین مستقل ترون راه‌اندازی شد، و ارز دیجیتال ترون نیز به بلاک چین اصلی آن انتقال پیدا کرد. ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸ را روز استقلال ترون (Tron Independence Day) می‌خوانند.

جاستین سان؛ خالق ترون
جاستین سان؛ خالق ترون

ارز دیجیتال ترونیکس (TRX)

ارز دیجیتال ترون با علامت اختصاری TRX، ارز دیجیتالی است بر بستر شبکه بلاکچین Tron، و با هدف راحتی نقل و انتقالات مالی و دریافت و پرداخت هزینه های خدمات مبادله شده، ساخته شده است.

قیمت واحد ارزان آن به نسبت بیت‌کوین و همچنین سرعت بالای تراکنش در آن درکنار کارمزد پایین، باعث شده تا جذابیت بیشتری نسبت به بیت کوین داشته باشد.

ارز دیجیتال TRX، برخلاف دیگر ارز های دیجیتال معروف، قابلیت استخراج ندارد. تعداد کل کوین‌ های TRX نیز، حدود 100 میلیارد واحد است که در حال حاضر نزدیک به 70% از آن در گردش است.

قیمت ارز دیجیتال TRX

در زمان نگارش این مقاله (بهمن ۱۳۹۹) ارز دیجیتال TRX با قیمت ۰.۰۵ دلار معامله می‌شود. ترون در این تاریخ در رده‌بندی سایت کوین‌مارکت‌کپ، رتبه ۲۲ را (از لحاظ حجم بازار) داراست. در مجموع ۱۰۰.۸۵۰.۷۴۳.۸۱۲ واحد از ارز دیجیتال ترون وجود دارد. از این مقدار تا کنون، 71,659,657,369 عرضه شده است. هنوز هیچ سقف محدودیتی برای عرضه ترون در نظر گرفته نشده است

بیشترین قیمتی که ترون در تاریخ خود تجربه کرده مربوط به ۵ ژانویه ۲۰۱۸ است. در این تاریخ قیمت ترون تا ۰.۱۹ دلار افزایش پیدا کرد. در شکل زیر نمودار قیمت ترون را از زمان راه اندازی تا به امروز مشاهده می‌کنید.

قیمت ارز دیجیتال TRX
قیمت ارز دیجیتال TRX

پس از ورود سلبریتی ها به عرصه تبلیغات و پامپ و دامپ قیمت ارز های دیجیتال و نوسان گیری از سهامداران خرد، خبرهایی مبنی بر درخواست جاستین سان برای تبلیغ ترون از یوتیوبر مشهور «مارکس کیث براونلی» به گوش می خورد.

براونلی یک ایمیل را به اشتراک گذاشته است که در آن به او پیشنهاد می شود در ازای قبول پاداش، تبلیغ سکه بومی ترون یعنی TRX را انجام دهد. پس از آن جاستین سان مشارکت شرکت ترون را در این امر انکار کرده است.

براونلی ضمن رد درخواست این شرکت، درخواست آن ها را نا درست و غیر صمیمانه توصیف کرده است.
به نظر می رسد سود های حاصل از تبلیغات و نوسان گیری ارز هایی مانند دوج کوین و بیت کوین از مردم برای افرادی مانند ایلان ماسک، جاستین سان را نیز وسوسه کرده است و به دنبال راهی برای کسب سود از این راه و در نتیجه آن متضرر کردن سهامداران خرد است.

نقشه راه و فاز های توسعه ترون

نقشه راه ترون از ابتدا شامل ۶ فاز اصلی بود. این مراحل توسعه از سال ۲۰۱۷ آغاز شدند و تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهند داشت.

۱. فاز اگزودوس:(Exodus) این فاز اولین فاز ترون در زمان راه اندازی آن است که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد. هدف اصلی این مرحله ذخیره‌سازی و توزیع نظیر به نظیر محتوا بود. ترون در این فاز از بلاک چین استفاده نمی‌کرد. بلکه از یک پروتکل خاص و تحت وب بهره می‌برد که از سیستم توزیع شده پشتیبانی می‌کرد.

۲. فاز اُدیسه:(Odyssey) این فاز از توسعه ترون در سال ۲۰۱۹ اجرا شد. در این مرحله استفاده از بلاک چین به ترون اضافه شد و پاداش های مالی با هدف تشویق کاربران به تولید و انتشار محتوا در نظر گرفته شد. امکان انجام تراکنش توسط ارز ترون یعنی TRX نیز از دیگر پیشرفت های این فاز بود.

۳. فاز گرِیت وُیِج:(Great Voyage) فاز Great Voyage مرحله به کار بستن قرارداد های هوشمند در بلاک چین ترون بود.

۴. فاز آپولو:(Apollo) طبق اعلام تیم ترون، این فاز در آگوست ۲۰۲۱ می شود، و تا مارس ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد داشت. در این فاز توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود توکن های خود را ایجاد کرده و از آن ها در اپلیکیشن های غیرمتمرکز یا همان DAPP های خود استفاده کنند.
۵. فاز اِستار تِرِک:(Star Trek) تمرکز اصلی ترون در این فاز آماده‌سازی شرایط لازم برای اجرای بازی های غیرمتمرکز، بازار های پیش‌بینی و شرط‌بندی و سایر پلتفرم های سرگرمی می‌باشد. این مرحله از توسعه ترون در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت.

۶. فاز اِترنیتی:(Eternity) آخرین فاز ترون که اترنیتی نام دارد به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن های غیرمتمرکز اجازه می‌دهد برای نرم‌افزار های خود جذب سرمایه عمومی انجام دهند. اشخاص می‌توانند در صورت تمایل، برروی هر یک از این اپلیکیشن ‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در سود آن شریک شوند. این مرحله نیز در سال ۲۰۲۵ به اجرا گذاشته خواهد شد و بهبود عملکرد آن تا سال ۲۰۲۷ به طول خواهد انجامید.

ساختار شبکه ترون
ساختار شبکه ترون

ساختار شبکه ترون

نحوه کار و ساختار بلاکچین ترون بسیار پیچیده است. ما در این قسمت به طور خلاصه به معماری این شبکه می پردازیم:

این شبکه از ۳ لایه تشکیل شده است که عبارتند از:

لایه ذخیره سازی یا Storage Layer

لایه هسته یا Core Layer

لایه برنامه کاربردی یا Application Layer .

لایه برنامه کاربردی (Application Layer) لایه ‌ایست که برنامه‌های غیرمتمرکز و کیف پول های ترون بر روی آن قرار می‌گیرند. این لایه یک رابط کاربری یا UI را برای کاربران فراهم می‌کند تا به توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و کیف پول‌های خود بپردازند.

لایه هسته (Core Layer) ترون شامل سه ماژول اصلی است. این ماژول‌ها عبارت از ماژول قرارداد هوشمند، ماژول مدیریت حساب و ماژول اجماع می‌باشند. زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند لایه هسته ترون، زبان برنامه نویسی جاوا است و در آینده، زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر نیز به آن اضافه خواهند شد. همچنین که پروتکل اجماع آن موسوم به اثبات سهام نمایندگی شده یا DPoS می‌باشد.

لایه ذخیره‌سازی (Storage Layer) ترون، ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به حالت (state) شبکه و اطلاعات مربوط به بلاک‌ها را انجام می‌دهد.

روند اجماع و تولید بلوک ‌ها در شبکه ترون

ساختار اجماع و تولید بلاک‌ های جدید در شبکه ترون بسیار متفاوت از اتریوم و بیت‌کوین است. اجماع در این شبکه، مبتنی بر ساز و کار اثبات انجام کار نیست و عملاً اتفاقی به نام استخراج در این شبکه رخ نمی‌دهد. در واقع، این شبکه با حذف توان مصرفی و قدرت محاسباتی، انگیزه رقابت برای کسب پاداش بلاک ‌ها را از میان برداشته است و از راهکاری دیگر برای ایجاد انگیزه در اعتبارسنج‌ ها استفاده می‌کند.

شبکه ترون از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake) که به اختصار DPoS نامیده می‌شود، استفاده می‌کند. در این الگوریتم، همه شرکت کنندگان و اعضای شبکه در تائید تراکنش‌ها نقش ندارند. به جای آن، ۲۷ نماینده از کل شبکه در تولید بلاک‌ها شرکت دارند. این شبیه به انتخابات نمایندگان مجلس برای کشورهاست.

همه دارندگان توکن‌های TRX می‌توانند به نامزدهای نمایندگی خود رای بدهند و در نهایت، ۲۷ نماینده برای تولید بلاک‌ها و تائید تراکنش‌ها انتخاب می‌شوند. اگر نماینده‌ای قصد سوء استفاده داشته باشد یا به هر نحو، مرتکب کم‌کاری شود، فوراً دیگر اعضای جامعه با جمع‌آوری آرا، نماینده دیگری را برای این کار انتخاب خواهند کرد.

برای نماینده شدن در شبکه ترون، لازم است که شرایط خاص و ویژه‌ای داشت. یکی از این شرایط، پرداخت ۹.۹۹۹ واحد TRX به شبکه است. روند رای‌گیری نیز هر ۶ ساعت یکبار مجدداً انجام شده و لیست نمایندگان به روز می‌شود.

زمان تولید شدن هر بلاک در شبکه ترون، چیزی معادل با ۳ ثانیه است. به طور کل، در هر سال، ۳۳۶.۳۸۴.۰۰۰ واحد TRX به نمایندگان منتخب تعلق می‌گیرد. همچنین که بین ۲۷ نماینده‌ای که در مدت ۶ ساعت فعالیت دارند نیز تعداد ۱۱۵.۲۰۰ واحد ترون تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که میزان رای دریافتی نیز در میزان پاداش دریافتی در شبکه مؤثر می‌باشد.

آیا ترون غیر متمرکز است ؟
آیا ترون غیر متمرکز است ؟

آیا ترون غیر متمرکز است ؟

ترون یک شبکه غیر متمرکز نیست و این مشکل در شبکه این ارز دیجیتال از ابتدا منتقدان زیادی داشته است. به گفته کارشناسان این حوزه از جمله ویتالیک بوترین (خالق اتریوم)، این شبکه ویژگی اصلی بلاکچین ها که غیر متمرکز بودن آن است را ندارد و معماری آن اصل تمرکز زدایی را نقض کرده است.

این متمرکز بودن از روند اجماع متفاوت آن نشات می گیرد. 27 گره برتر (گره های نماینده) بیش از 170 میلیون رأی TRX دارند و بیشتر آنها توسط ترون کنترل می شوند. برای دیگر افراد نیز سخت است که به گره های بلوک تبدیل شوند ، بنابراین آنها نمی توانند در روند تولید بلوک شرکت کنند. پس فقط تعداد کمی از گره ها بیش از 90 درصد آرا را در شبکه ترون کنترل می کنند.

واقعیت این است که روح فناوری بلاکچین غیر متمرکز است، در حالی که پروژه ترون متمرکز است. توکن ترون، نمایندگان، توسعه کد و حتی جامعه ترون نیز به طور متمرکز سازمان یافته است.

بسیاری از پلتفرم های فعلی که نام بلاکچین را به یدک می کشند از جمله بیتکوین و ترون، در عمل کاملا متمرکز هستند و همین مشکل، امنیت این گونه شبکه ها را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است و سرمایه کاربران را در معرض خطر قرار می دهد.

با پیشرفت دانش کاربران و متخصصان این حوزه، این گونه شبکه ها در آینده منسوخ خواهد شد و جای خود را به شبکه هایی که به طور واقعی غیر متمرکز هستند مانند کونوس بیت خواهند داد.

به طور مثال پلتفرم کونوس با راه اندازی ارز دیجیتال کونوس بیت که یک هاردفورک از بیتکوین است، با کاهش سختی شبکه و امکان پذیر کردن استخراج به وسیله کامپیوترهای خانگی، ویژگی غیر متمرکز بودن و توزیع شده بودن بلاکچین را به پلتفرم خود افزوده است.

غیر متمرکز بودن مهمترین ویژگی بلاکچین است و نقض آن مساوی با منسوخ شدن شبکه در آینده نزدیک خواهد بود.

کیف پول های ترون
کیف پول های ترون

کیف پول های ترون

امکان ذخیره‌سازی ارز دیجیتال ترون در هر کیف پولی وجود ندارد و کاربران برای این منظور مجبور به استفاده از کیف پول‌های مشخصی هستند. سایت ترون چندین کیف پول‌ ذخیره‌سازی را معرفی کرده است که در ادامه به بررسی مختصر هر یک می‌پردازیم.

۱. ترون لینک: این کیف پول نرم‌افزاری برای سیستم‌عامل های اندروید و IOS و مبتنی بر وب به صورت یک افزونه در گوگل کروم توسعه داده شده است. از مزیت های این کیف پول می‌توان به راحتی استفاده از آن برای کاربر اشاره کرد.

۲. لجر نانو: این کیف پول سخت ‌افزاری یکی از معروف ترین کیف پول های الکترونیکی محسوب می‌شود. از مزیت‌های آن می‌توان به پشتیبانی تعداد بسیار بالایی از ارزهای دیجیتال اشاره کرد. بزرگ‌ترین عیب این کیف پول نیز قیمت بالای آن است. یکی دیگر از عیب های این کیف پول نیز این است که در صورت فراموشی و از یاد بردن کد های کاربری راهی برای بازیابی آن‌ها وجود ندارد. گم کردن این کدها به‌منزله‌ از بین رفتن تمام کوین های شما در آن است.

۳. اتمیک والت: کیف پول اتمیک والت یکی دیگر از کیف پول ها برای ذخیره‌سازی انواع راز های دیجیتال مانند ترون است. از مهم‌ترین مزیت های این ارز دیجیتال می‌توان به پشتیبانی آن از ۳۰۰ کوین مختلف اشاره نمود.

آینده ترون

کارشناسان با مطالعه رفتار ترون به اطلاعات جالبی درباره آن دست پیدا کرده‌اند. به گفته آنها، رفتار بسیاری رمزارزهای موجود در بازار تحت تاثیر نوسانات، اخبار و جهت‌دهی‌های بیت کوین است اما ظاهرا این موضوع درباره ترون چندان صادق نیست و ارزیابی رفتار آن در مدت حضورش در بازار رمزارزها حاکی از آن است که با روندی مستقل‌تر از رمزارزهای دیگر در حال حرکت و توسعه است.

اما همانطور که گفتیم نکته منفی که در مورد این ارز دیجیتال به چشم می خورد متمرکز بودن آن است، این مشکل به مانعی بر سر راه پیشرفت این ارز دیجیتال و به طور کلی پلتفرم ترون تبدیل شده است.

متمرکز بودن این ارز دیجیتال باعث به خطر افتادن امنیت کاربران این پلتفرم و در نتیجه دوری آن ها از این شبکه خواهد شد.

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته