سه‌شنبه 29 اسفند 1402

بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

بیت کوین یک ارز رمزپایه است و اولین و بزرگترین نمونه از آن محسوب می شود. در اصل، این پدیده نوظهور شکل جدیدی از دارایی دیجیتال است که با ترکیبی زیرکانه از رمزگذاری (همان فناوری که واتساپ را از استراق سمع محافظت می کند) و شبکه سازی همتا به همتا ساخته شده است (مانند پلتفرم هایی از قبیل Kazaa که به کپی کنندگان موسیقی اجازه می هد که به رد و بدل فایل های موردنظر بپردازند).

تاریخچه بیت کوین

اولین تلاش برای برقراری ارتباط از طریق روش های رمزنگاری، به هزاران سال پیش بازمی گردد. آثاری از مصر باستان در ۱۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح کشف شده که نشان دهنده استفاده از روش های رمزنگاری است. علاوه بر این کشفیات دیگری نیز وجود دارد که همگی نشان دهنده اهمیت حفظ حریم شخصی از گذشته تا به امروز است. گذشتگان نیز برای فاش نشدن برخی اطلاعات، سعی می کردند اطلاعات خود را رمزنگاری کنند؛ البته به روش های سنتی که امروزه کاربردی ندارد.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، گروهی از برنامه نویسان با هم به صورت متحد بر روی پروژه ای مشغول به فعالیت شدند. آن ها بر روی یک لیست پستی کارکردند که از طریق آن می توانستند به یکدیگر بازخورد داده و ایده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این گروه cypherpunks نام گرفت.

در مانیفست این گروه، توضیحاتی در مورد حریم خصوصی آورده شده است:

«حریم خصوصی یک موضوع ضروری برای جامعه باز در عصر الکترونیک است. حریم خصوصی به معنای محرمانه بودن نیست. یک موضوع خصوصی، موضوعی است که فرد نمی خواهد افراد مختلف در دنیا آن را بدانند. در مقابل یک موضوع محرمانه، موضوعی است که فرد نمی خواهد هیچ کس آن را بداند. حریم خصوصی قدرت انتخابی را به فرد می دهد تا افراد را برای دانسته ها گلچین کند.»

انتشار ابزارهای رمزنگاری مانند PGP زمانی اتفاق افتاد که دولت های پیشرفته اقداماتی برای نظارت جمعی انجام دادند. در این دوران به دلیل وجود برخی ساختارها، گلچین اطلاعات برای قرار گرفتن در حریم خصوصی راحت تر شد و همین موضوع به روند پیشرفت رمزنگاری سرعت داد.

هدف نهایی گروه Cypherpunks حفاظت از تبادل ارتباطات و معاملات بود. به عنوان بخشی از این رویا، آن ها شروع به ایجاد راه هایی برای انجام معاملات ناشناس پولی کردند. این گروه می خواستند نوآوری خود را به اختراع یک فرم ناشناس الکترونیکی از پول برسانند.

به واسطه تحقق این رویا به منظور ایجاد یک سیستم مستقل، امن و قابل دسترس برای ایجاد ارتباطات پول، بیت کوین ایجاد شد.
در اکتبر سال ۲۰۰۸ و در لیست پستی گروه cypherpunk ایده ای در قالب یک مقاله برای یک «سیستم پول نقد الکترونیکی همتا به همتا» به نام فردی ناشناس با عنوان ساتوشی ناکوموتو منتشر شد. این مقاله اولین گام ها برای شکل دهی بیت کوین را برداشت.

این متن توانسته بود خواسته جمعی گروه، برای ایجاد راه حل هایی به منظور پرداخت دیجیتالی محرمانه را در نظر بگیرد. هرچند هویت ساتوشی ناشناخته باقی ماند؛ اما نظریه هایی برای اینکه چه فرد یا گروهی این ارز دیجیتال را اختراع کرده اند، وجود دارد.

اما حقیقت پیدایش بیت کوین به کجا ختم می شود؟

گفته می شود که بیت کوین در واقع حاصل پروتوکل های کد گذاری و مخفی سازی SHA256 است که MI6 از آن برای ارسال پیام های ناشناس استفاده می کرده.

حال اما با داستان ناکوموتو تلاش می شود که این موضوع همچنان مخفی بماند و ابهام در هویت اصلی می تواند بسیاری از موضوعات دیگر در خصوص بیت کوین را مخفی نگه دارد که یکی از آنها این است که قیمت بیت کوین را عده ای دارنده عمده مدیریت می کنند.

اصول و خصوصیات بیت کوین

بیت کوین در یک زمان خاص ظهور کرد؛ دقیقا در زمانی که مردم سراسر جهان اعتماد به مقامات مالی مرکزی در کشورهای خود را از دست داده بودند. مردم باید می دانستند برای شرایط فعلی مالی، یک جایگزین وجود دارد. جایگزینی که در آن شفافیت تضمین شده و اولویت بندی شده قرار دارد.

بیت کوین
بیت کوین

بیت کوینی که ساتوشی در دستورالعمل (وایت پیپر) ارائه کرده بود، ناامیدی ایجادشده مبنی بر عدم وجود سیستم های مالی جدید را برطرف می کرد. سیستمی که در آن خبری از شخص سوم نبود و تمامی معاملات بر اساس راهکارهای همتا به همتا شکل می گرفت. این بنیاد یک شبکه شفاف، ناشناس و غیر متمرکز همتا به همتا را ایجاد می کرد که بسیاری از مشکلات سیستم های مالی را برطرف می نمود.

هیچ نمایش فیزیکی از بیت کوین وجود ندارد. تبادل ارزش با استفاده از رمز ارزها و به صورت آنلاین صورت می گیرد و هیچ مجوز مرکزی در صدور آن دخالت نداشته است.

با این وجود برخی بر این باورند که بیتکوین تا کنون به وایت پیپر خوا صادق نبوده است و از آنجایی که عده ای نهنگ می توانند جریان قیمتی آن را تعیین کنند، دیگر این گونه نیست که پای هیچ شخص سومی در میان نباشد.

تکنولوژی بلاک چین بیت کوین

تکنولوژی که بیت کوین به عنوان زیرمجموعه ای از آن شناخته می شود، بلاک چین نام دارد. سیستم بلاک چین بیت کوین یک سیستم منبع بازاست که به توزیع غیر متمرکز آن کمک می کند. به عبارت ساده تر، این سیستم همانند یک رجیستری یا پایگاه داده عمومی کار می کند. هر کس می تواند بلاک چین را بر روی کامپیوتر خود دانلود کند و بخشی از گره های این شبکه شود. پس ازاینکه دانلود انجام شد، تاریخچه تمامی معاملات در این بستر، قابل مشاهده است.

تمام معاملات بیت کوین در بلاک چین ثبت می شود و این پرونده ها تغییرناپذیر است. این سیستم از طریق یک شبکه از گره های همتا به همتا اجرا می شود. گره ها به طور هم زمان به اعتبار معاملات و اطمینان از امنیت شبکه می پردازند. هیچ گره مرکزی وجود ندارد و بنابراین هیچ نقطه مرکزی شکست نیز وجود ندارد. این موضوع باعث می شود که بیت کوین عمومی بر بستر بلاک چین، امن تر از بلاک چین های خصوصی باشد.

این شبکه قدرت محاسباتی خود را از مجموعه ماینرهایی دریافت می کند که هرکدام به عنوان گره ای با کارایی مشخص تعبیه شده اند. الگوریتم های توافقی در این مجموعه یک واقعیت غیر قابل انکار است که نمی توان از وجود آن ها چشم پوشی کرد.

بیت کوین مدل های معاملاتی مبتنی بر صداقت که در عملکرد آن ها ضعف ذاتی وجود دارد را به چالش می کشد. بیت کوین و تکنولوژی بنیادین پایه ای آن، به جای اعتماد به موسسات خاص، از راه حل های رمزنگاری برای اطمینان از انجام معاملات استفاده می کند.

بلاک چین بیت کوین دارای نشانگرهای منحصربه فرد و اطلاعات مالکیت مشخص است. در چنین شرایطی اطمینان حاصل می شود که هر معامله ای که به شبکه منتقل شده، رمزنگاری اثبات شده ای به همراه دارد. داده هایی (رشته ای از اعداد) که بیت کوین را نشان می دهند، نمی توانند پس ازآنکه صرف شده اند، تکرار شوند؛ زیرا معاملات به صورت هم زمان در بلاک چین ذخیره می شوند.

شرکت کنندگانی که شبکه بلاک چین را نگه می دارند، ماینر نامیده می شوند. هر دستگاه ماینر یا همان معدنچی بلاک چین، کل اطلاعات مربوط به بیت کوین را در دستگاه خود ذخیره می کند. ازآنجاکه امروزه هزاران نفر یک نسخه به روز از تمامی اطلاعات بلاک چین را در رایانه خود ذخیره می کنند، امکان تغییر یا ایجاد تقلب و فساد در این سیستم وجود ندارد.

زنجیره زمانی بلوک ها نه تنها معاملات جدید را تأیید می کند و بلوک جدید را ایجاد می کند، بلکه کل تاریخ معاملات بیت کوین را نیز ثبت می کند. این موضعی است که احتمال از بین رفتن یا ایجاد خدشه در اطلاعات را تقریبا ناممکن کرده است.
در چنین شرایطی تلاش برای حمله به شبکه، نیاز به قدرت محاسباتی بسیار قوی دارد که تقریبا غیر قابل دستیابی خواهد بود. همچنین غیر قابل اندازه گیری بودن بسیاری از پارامترها در بلاک چین است که باعث شده این داده ها تغییرناپذیر باشند.
در این میان گفته می شود که گروهی از ماینرها که توانایی بالایی در استخراج دارند، می توانند کنترل شبکه را به دست داشته باشند و تغییرات مورد نظر خود را انجام دهند.

بیت کوین به نوعی با معرفی بلاک چین موجی از نوآوری در بسیاری از بخش ها به راه انداخته تا مواد کاربردی آن به شدت غیر قابل انتظار باشد. فناوری بلاک چین می تواند بسیار فراتر از بخش مالی برای بهبود شفافیت، امنیت و حذف واسطه ها در جایگاه های مختلف عمل کند. معرفی آهسته و گام به گام آن از طریق مفهوم قراردادهای هوشمند، برخی مسائل درون حکومتی، اقتصاد اشتراکی، مدیریت زنجیره های عرضه و فایل ها، ذخیره سازی داده ها و… دیده می شود. علاوه بر این، تکنولوژی بلاک چین می تواند نقش مهمی در مبارزه جهانی علیه فساد بازی کند.

ماینینگ بیت کوین چیست؟

ساده ترین تعریفی که از ماینینگ در بیت کوین به ذهن می آید، فرایند اضافه کردن بلوک های دید به بلاک چین و تولید بین کوین جدید است. ماینینگ به نوعی باعث یک سیستم بخت آزمایی می شود. به طوری که هیچ کس نمی تواند تضمین کند کنترل بلوک بعدی در بلاک چین را بر عهده خواهد داشت.

ماینینگ بیت کوین

معدنچیان یا ماینرهای بیت کوین یک عنصر حیاتی از شبکه بیت کوین را تشکیل می دهند. ماینرهای فعال تلاش می کنند بلوک بعدی در زنجیره را با استفاده از توان محاسباتی خود برای اجرای محاسبات الگوریتمی ریاضی مربوط به معاملات بیت کوین، ماین (استخراج) کنند.

هنگامی که یک راه حل پیدا می شود، یک بلوک جدید به زنجیره موجود اضافه شده و یک هش ایجاد می شود که توسط گره های دیگر مورد تایید قرار می گیرد. یک هش نشان دهنده معاملات است و در واقع معاملات را تایید می کند. در حال حاضر تقریبا هر ده دقیقه یک بلوک جدید از معاملات توسط ماینرها تایید می شود.

ماینینگ فرایندی دشوار است که برای انجام آن میزان بسیار زیادی از منابع الکتریسیته صرف شده تا تعدادی بلوک در هر روز ایجاد شود.

به معدنچیان برای بلوک هایی که اصطلاحا ماین می کنند (استخراج می کنند) با مقدار مشخصی از بیت کوین پاداش داده می شود. این پاداش همچنین شامل هزینه های شبکه ای از کاربران است که برای انجام معاملات خود از آن بهره می برند. همچنین مقدار بیت کوین دریافت شده توسط ماینرها با گذشت زمان کاهش می یابد. علت این موضوع این است که در طول زمان بلوک های بیشتری استخراج شده و در نتیجه ارزش استخراج کمتر می شود.

اولین بلوک های استخراج شده بیت کوین پاداشی معادل ۵۰ بیت کوین داشته اند. بااین حال، پروتکل بیت کوین شامل مکانیسمی است که پاداش تعلق گرفته به ماینر به ازای هر بلوک را کاهش می دهد. به ازای هر ۲۱۰،۰۰۰ بلوک (تقریبا هر چهار سال) پاداش ایجاد هر بلوک نصف می شود. این نصف شدن بسیار مهم است؛ زیرا قیمت بیت کوین در طول زمان به طور قابل توجهی افزایش یافته است و انتظار می رود که به دلیل کمبود آن، این قیمت بالا حفظ شود.

مضرات استخراج بیت کوین

با توجه به مدل ماینینگی که برای بیت کوین وجود دارد و سختی شبکه موجود، استخراج این رمزارز می تواند صرف هزینه و انرژی قابل توجهی داشته باشد که این موضوع در نهایت مضراتی دارد.

یکی از مضرات نوع استخراج بیت کوین این است که مخاطرات زیست محیطی را به همراه دارد و مصرف انرژی بیشتر به معنای آسیب بیشتر به محیط زیست است.

این در حالی است که غیرمتمرکز کردن این فرایند می تواند راه های بهتری نیز داشته باشد که این میزان از هزینه و انرژی مصرف نشود.

آدرس بیت کوین چیست؟

آدرس بیت کوین مانند یک شماره حساب بانکی سنتی است. آدرس بیت کوین با ۱ یا ۳ شروع می شود، مثل این:

۱snowqQP5VmZgU47i5AWwz9fsgHQg94Fa.

تفاوت بین شماره حساب بانکی و یک آدرس بیت کوین این است که یک کیف پول می تواند چندین آدرس درون خود داشته باشد و به نام خاصی وابسته نباشد.

آدرس بیت کوین را می توان چندین بار برای تبدیل بیت کوین استفاده کرد. بااین حال، توصیه می شود از آدرس جدید بیت کوین استفاده کنید؛ زیرا اگر چندین بار از آدرس های قدیمی استفاده کنید، رفتار شما به راحتی قابل ردیابی خواهد بود. این اتفاق زمانی می افتد که یک فرد آدرسی که شما چندین بار از آن استفاده کرده اید را در بلاک چین جستجو کند. بنابراین، برای حفظ حریم خصوصی، توصیه می شود از آدرس جدید بیت کوین برای معاملات جدید استفاده کنید.

کیف پول بیت کوین

کیف پول بیت کوین می تواند چندین آدرس بیت کوین را درون خود نگهداری کند. در این صورت زمانی که بخواهید می توانید بیت کوین را با آدرسی جدید به فردی دیگر منتقل کنید.

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، به مکانیسم کنترل برای اطمینان از ایمنی سکه های فرد نیاز دارد. این نیاز از طریق استفاده از امضاهای دیجیتال تامین می شود. امضاهای دیجیتالی مورد نیاز برای انجام معاملات بیت کوین شامل کلیدهای خصوصی و عمومی هستند.

کیف پول بیت کوین جایی است که صاحب بیت کوین، سکه های خود را ذخیره می کند؛ اما خود سکه ها در کیف پول ذخیره نمی شوند. یک کیف پول بیت کوین ترکیبی از کلیدها است. کلید خصوصی که به عنوان یک رمز عبور عمل می کند و کلید عمومی که برای ایجاد آدرس هایی تعبیه شده که کاربر از طریق آن منابع مالی را دریافت می کند.

معاملات بیت کوین با استفاده از کیف پول تنها با امضای خصوصی از طریق کلید خصوصی انجام می شود. کلید خصوصی باید به صورت امن و مخفی نگه داشته شود؛ زیرا آن ها به کلمه عبور شباهت دارند و به صاحب کیف پول کمک می کنند تا به بیت کوین مرتبط با کلیدهای عمومی دسترسی پیدا کنند. ناگفته نماند که ماینرها فقط زمانی که سکه ها با کلید خصوصی صحیح امضا شده باشند توانایی تایید معاملات را دارند.

هر کیف پول شامل یک کلید عمومی است که برای ایجاد آدرس های دریافتی استفاده می شود. آدرس بیت کوین نسخه ریاضی هش شده از کلید عمومی است. این آدرس همان چیزی است که در زمان انتقال بیت کوین، در اختیار فرد مقابل قرار می دهید تا بیت کوین را برای شما ارسال کند.

ایجاد این کلیدها و تایید آن ها در هنگام انجام معاملات بیت کوین تقریبا مشخص است. تفاوت میان یک کلید خصوصی و کلید عمومی نیز آسان است. کلید عمومی خود را باید با عموم افراد برای دریافت بیت کوین جدید به اشتراک بگذارید و کلید خصوصی خود را حفظ کنید، دقیقا شبیه به رمز عبور کارت بانکی!

کیف پول های مختلفی وجود دارد که از نظر عملکرد و امنیت با هم تفاوت دارند. کیف پول بیت کوین شامل رایانه شخصی، تلفن همراه، وب، کاغذ و کیف پول های سخت افزاری است. صحبت در مورد انواع کیف پول و انتخاب بهترین کیف پول بیت کوین از حوصله این متن خارج است و به صورت مجزا به آن می پردازیم.

بیت کوین را صحیح بشناسیم

اگر شما یک بیت کوین در اختیار دارید، در واقع آنچه در کنترل شماست یک کلید دیجیتال مخفی است که شما می توانید از آن برای اثبات اینکه مالک تعدادی بیت کوین هستید در یک شبکه استفاده کنید.

اگر هم بیت کوین خود را خرج کنید، در واقع دارید به کل شبکه می گویید که مالکیت آن را منتقل کرده اید و دوباره از همان کلید برای اثبات اینکه شما واقعا خودتان هستید استفاده می کنید. به این ترتیب، کلید شما شبیه به یک گذرواژه است که به شما اجازه می دهد به پولتان دسترسی پیدا کنید، با این تفاوت که اگر کلید خود را گم کنید امکان بازیابی آن وجود ندارد. هر کسی که بتواند به کلیدهای شما دسترسی پیدا کند، می تواند کنترل برگشت ناپذیر تمامی دارایی شما را در دست بگیرد. تاریخچه تمامی تراکنش های انجام شده در واقع یک دفتر ثبت مانا از این است که چه کسی مالک کدام بیت کوین است: این دفتر ثبت، زنجیره بلوکی خوانده می شود.

بیت کوین را صحیح بشناسیم

ارزهای رمزپایه چه مزیتی نسبت به پول هایی دارند که توسط بانک های مرکزی ایجاد می شوند؟

طرفداران بیت کوین در پاسخ به این سوال به شماری از مزیت های این نوع ارز اشاره می کنند؛ از جمله امکان استفاده از زنجیره بلوکی برای رهگیری رخدادها و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند که به طور خودکار زمانی اجرا می شوند که شرایط خاصی به وقوع بپیوندد.

اما بزرگترین و تنهاترین مزیتی که همه با آن موافق هستند این است که بیت کوین غیرمتمرکز و به شدت در برابر سانسور و سیاست های محدودکننده مقاوم است.

هرچند امکان مشاهده یک پرداخت بیت کوینی در یک فرآیند وجود دارد، اما از لحاظ عملی مسدودسازی و توقف آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست. در بانکداری سنتی اما شرایط کاملا متفاوت است و بانک ها می توانند حساب های بانکی اشخاص را مسدود کنند یا برای اجرای مقررات و جلوگیری از پولشویی در حساب افراد دست ببرند. همین ویژگی بیت کوین آن را تبدیل به یک پناهگاه امن برای جرایم سایبری و تجارت مواد مخدر کرده است و به اقتصادهای بسته اجازه می دهد که پرداخت های برون مرزی خود را انجام دهند یا اینکه امکان زندگی بدون استفاده از منابع همگانی را فراهم می کند.

پس من می توانم برای پرداخت هزینه خرید آخر هفته از بیت کوین استفاده کنم؟

بعید است. بیت کوین برای اینکه بتواند برای تراکنش های فیزیکی مورد استفاده قرار بگیرد، یک مشکل عمده دارد: پرداخت ها تنها در هر 10 دقیقه تایید می شوند (و این در شرایطی است که همه چیز خوب کار کند، در عمل اما ممکن است تایید پرداخت ها چندین روز به طول بینجامد). این یعنی اینکه از لحاظ نظری ممکن است شما یک بیت کوین را خرج کنید و سپس به فروشگاه بعدی بروید و همان بیت کوین را دوباره برای پرداخت هزینه های خود مورد استفاده قرار دهید. در نهایت تنها یکی از این تراکنش ها تایید خواهد شد و باعث می شود سر یکی آن فروشگاه ها بی کلاه بماند.

به طور کلی، بیت کوین مزایای محدودی برای انجام پرداخت ها میان شرکت های بزرگ و مصرف کنندگان عادی دارد. در واقع این ارز رمزپایه به هیچ وجه ساده تر و سریع تر از سایر پرداخت های موبایلی نیست و ارزش دارایی های روزانه شما را در معرض نوسانات قابل توجهی قرار می دهد (یا به عبارت دیگر پوشش ریسک ناشی از نوسانات این ارز، هزینه های گزافی روی دست شما می گذارد) و همچنین ادغام آن با سیستم های بانکداری سنتی به موانع زیادی روبرو است.

با این حال، واقعیت های یاد شده مانع از آزمایش بیت کوین توسط شرکت های بزرگ نشده است. مایکروسافت پذیرای بیت کوین برای پرداخت در فروشگاه آنلاین خود است و پی پل هم امکانی را بازرگانان فراهم کرده که می توانند با آن گزینه پرداخت توسط ارزهای رمزپایه را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

البته باید یادآور شد که این فرایند مختص بیت کوین نیست و بسیاری از رمزارزهای دیگر نیز می توانند چنین روندی را مورد اجرا قرار دهند و به عبارتی ساده تر، مبادلات می تواند با بسیاری از دارایی های دیجیتال ممکن است.

آیا بیت کوین واقعا یک طلای جدید است؟

احتمالا خیر، اما چنین مقایسه ای را نمی توان صد در صد نادرست در نظر گرفت. یکی از ویژگی های جالب بیت کوین این است که تعداد آن هرگز از 21 میلیون واحد تجاوز نمی کند. این عدد در کد منبع بیت کوین نوشته شده و تابعی است که میزان پاداش دریافتی فراهم کنندگان توان پردازشی (یا همان استخراج کنندگان) را تعیین کرده و طوری تنظیم شده که این استخراج کنندگان همچنان به فعالیت خود ادامه بدهند.

هر 10 دقیقه یکی از استخراج کنندگان تعدادی بیت کوین را در قالب پاداش دریافت می کند. این پاداش توسط هیچ فردی اعطا نمی شود، بلکه توسط شبکه به کیف پول بیت کوینی استخراج کننده یا ماینر افزوده می شود. در ابتدا این پاداش برابر با 50 بیت کوین بود، اما هر چهار سال یکبار میزان آن نصف می شود و طبق محاسبات تا اواسط قرن بیست و دو آخرین بیت کوین استخراج خواهد شد.

برای شماری از اقتصاددانان این محدودیت سخت بیت کوین، قابلیت به شدت مطلوبی تلقی می شود. چرا که کلیدی ترین معضل سیستم های مالی طی 100 سال اخیر این بوده است که بانک های مرکزی اقدام به چاپ پول می کرده اند و این خود ایجاد تورم را در پی داشته است. بیت کوین اما یک اکوسیستم جایگزین را فراهم میکند که تورم در آن برای همیشه از بین می رود.

در این بین باید گفت که هر کالایی که از تقاضایی پایدار برخوردار باشد، می تواند مانند طلا و دیگر اجناس گرانبها، ارزشمند باشد.
اما متاسفانه بیت کوین به دلیل این که توسط نهنگ ها و دارندگان عمده دچار نوسان می شود و این که در یک روز شاهد نوسان حتی 30 درصدی بیت کوین بوده ایم، نشان از غیر مطمئن بودن آن دارد.

از این رو اگر روزی بیت کوین نیز مانند سایر دارایی های جهانی به صورت خرد در دست مردم قرار گیرد، ممکن است بتواند عملکردی مانند طلا داشته باشد.

آیا آن طور که گفته می شود بیت کوین بیشتر از کشور اکوادور گازهای آلاینده تولید می کند؟

بله. سیتی بنک تخمین زده که شبکه بیت کوین در نهایت به اندازه ژاپن برق مصرف خواهد کرد. مشکل عمده این است که فرآیند استخراج بیت کوین به شدت و البته تعمدا انرژي بر است. تمام ماینرها در حال رقابت با یکدیگر هستند تا بتوانند اولین کسی باشند تا یک مسئله محاسباتی پیچیده را حل کنند. همین باعث درگیر شدن تعداد زیادی پردازنده می شود، در حالی که اکثر آنها موفق به پردازش مسئله نمی شوند. کامپیوتر اولی که مسئله را هر 10 دقیقه یکبار حل می کند، پاداش قابل توجهی را دریافت می نماید –در حال حاضر چیزی در حدود 6500 پوند- اما تمام کامپیوترها نمی توانند موفق به حل مسئله شوند و باید توان پردازشی خود را صرف انجام محاسبات ریاضی باقی مانده کنند.

بیت کوین

دلیل اینکه در فرآیند استخراج از یک کامپیوتر درخواست می شود تا برای امتحان شانس خود تاس بریزد تا در نهایت چند صد شش در یک ردیف قرار بگیرند، این است که هیچ کامپیوتری نتواند آنچه در شبکه رخ می دهد را کنترل کند. نشانه ای که آشکار می کند یک ماینر مسئله ای را حل کرده این است که وی باید پاداش خود را اعلام کند، اما این ادعا همچنان مخفی می ماند تا آخرین 10 دقیقه تراکنش ها تایید شود.

«من، ماینر شماره 2357398 این مسئله را حل کردم و جواب این است [رشته ای بسیار دراز از اعداد و ارقام]. به دلیل اختیاری که در شبکه به من تفویض شده، من اعلام می کنیم که فهرست زیر از تراکنش ها تایید شده اند.» و سپس آنها تمامی تراکنش هایی را که طی 10 دقیقه اخیر شنیده اند، فهرست می کنند.

از آن به بعد، هر ماشین روی شبکه شروع به حل یک مسئله جدید می کند که توسط آخرین ماینر تعیین شده است. اما نکته مهم اینجاست که این ماشین ها تنها در صورتی آن کار را انجام می دهند که با فهرست تراکنش های ماینر یاد شده موافقت کنند. این یعنی اینکه حتی اگر شما برنده رقابت شوید، اینکه به سادگی وضعیت خود را در یک بلوک قرار دهید و اعلام کنید که همه پول های خود را برای شما ارسال کنند کفایت نمی کند. چرا که هر فرد دیگری به جز شما به سادگی می تواند شما را نادیده بگیرد و به ماینر بعدی در زنجیره گوش کند.

(اعطای پاداش در شبکه بیت کوین به خودی خود واقعا ضروری نیست، اما صرفا برای تضمین اینکه ماینرها دلیلی برای تزریق انرژی الکتریکی خود به شبکه داشته باشند، در نظر گرفته شده است. در بلند مدت، امید است که کارمزدهای تراکنش های داوطلبانه برای تایید سریع تر وارد مدار شوند.) از آنجا که این مسئله به شدت پردازنده گرا است و به طور تصادفی پاداش دهی می شود، تلاش برای جعل آن به شدت گران تمام می شود. اما مقادیر زیادی از انرژی در سراسر جهان برای کارهایی به جز این مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا بیت کوین تنها ارز رمزنگاری شده است؟

خیر ولی هنوز ارزشمندترین ارز رمزنگاری شده است. پس از ایجاد بیت کوین در سال 2009 شماری از رمزارزهای دیگر تلاش کردند تا جا پای بیت کوین بگذارند و با استفاده از کد آن برای اهداف دیگر موفقیتش را تکرار کنند.

برخی از این رمزارزها اهداف بسیار مشخصی دارند. برای مثال، فایل کوین قصد دارد تا نوعی دراپ باکس توزیع شده را تولید کند. با استفاده از این رمزارز شما می توانید به شبکه بگویید که برخی از داده های رمزگذاری شده شما را ذخیره کند و به هر کسی که این کار را برای شما انجام دهد، فایل کوین پرداخت کنید. چرا باید از چنین شبکه ای استفاده کنید؟ به دلیل مقاومت در برابر سانسور. اگر شما روی دراپ باکس خود چیزی را ذخیره کنید که مطلوب دراپ باکس نباشد، آن کمپانی می تواند به سادگی داده های شما را حذف کرده و حسابتان را مسدود کند. با فایل کوین، نمی توان گفت که چه داده ای ذخیره شده است. همچنین نمی توان شبکه را ملزم کرد که هر کاربری را مسدود کند.

اتریوم که اکنون بزرگترین رمزارز پس از بیت کوین است، اساسا یک ارز رمزنگاری شده برای تولید ارزهای رمزنگاری شده دیگر است. کابران این رمزارز می توانند از قراردادهای هوشمند استفاده کنند. یک قرارداد هوشمند برنامه ای است که می تواند روی کامپیوتر هر یک از کاربران شبکه اجرا شود، به شرطی که آنها به تعداد کافی توکن اتریوم پرداخت کرده باشند. برای مثال، فرض کنید که به هر کسی که به اخبار امروز واکنش نشان دهد، مقدار ناچیزی پرداخت شود، در نتیجه شما می توانید یک وب سایت خبری غیرمتمرکز بسازید. یا اینکه می توانید یک برنامه کوچک بنویسید و هر بار به افرادی که آن را اجرا می کنند پاداش بدهید، به این ترتیب شما یک شبکه ابری غیرمتمرکز ایجاد کرده اید.

از این ارزهای رمزنگاری شده جدید به عنوان یک دسته مجزا تحت عنوان اپلیکیشن های غیرمتمرکز یا dapps یاد می شود و تمرکز آنها روی رمزارزی که پیشتر برای ساخت سیستم استفاده شده نیست. هم چنین نمی توان گفت که این ارزها از ماهیت خود فاصله گرفته اند چرا که می توانند نشان دهنده یک قرارداد خدماتی، یک دفتر ثبت زمین یا حق استفاده از پنج دقیقه زمان محاسباتی باشند و عملکرد بهتری به نسبت پوند یا دلار از خود نشان بدهند.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که هر رمزارزی با نیت و هدفی وارد بازار می شود و اکنون با تنوع و پیشرفت روزافزون این صنعت، ممکن است که به زودی جایگاه بیت کوین برای اولین ارز دیجیتال به ارزهای دیگر واگذار شود.

چه چیزی محرک افزایش قیمت بیت کوین است؟

این یک سوال میلیارد دلاری است. پاسخ های مختلفی برای این سوال ارائه شده اند.
برخی از بیت کوین دوستان می گویند که افزایش قیمت این ارز تنها ناشی از نرخ رشد طبیعی آن است. البته آنها استدلال می کنند که این فناوری همانند هر فناوری دیگری بالا و پایین های خودش را دارد، اما اگر بیت کوین تبدیل به یک ارز جهانی بشود، ارزش آن قطعا بیشتر از مقادیر امروزی خواهد شد. در این روایت، افزایش قیمت به سادگی بازتابی از رشد پذیرش بیت کوین است.

محرک افزایش قیمت بیت کوین

عده ای دیگر نیز از رشد رمزارزهای جدید به عنوان دلیل افزایش بهای بیت کوین یاد کرده اند. به دلیل بلوغ بیت کوین و تمرکز آن بر بخش مالی، اگر شما بخواهید تعدادی اتر، فایل کوین یا هر نوع رمزارز دیگری را خریداری کنید، ساده ترین راه این است که اول با پول خود بیت کوین بخرید و سپس از آن برای خرید رمزارزهای دلخواه خود استفاده بکنید. به طور طبیعی با اقبال روز افزون مردم به این رمزارزها رونق آنها باعث رونق بیت کوین نیز می شود.

سپس بحث حباب به میان کشیده می شود. شماری از مردم می گویند که بخش عمده ای از افزایش بهای بیت کوین به این دلیل است که مردم آن را به امید افزایش قیمت آن در آینده خریداری می کنند. در واقع یک حباب کلاسیک ناشی از سفته بازی که بعضی ها می توانند از آب گل آلود آن خوب ماهی گیری کنند، در حالی که ممکن است دار و ندار عده ای دیگر دود شود و به هوا برود.

حال باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بیت کوین به دلیل فعالیت های گسترده دارندگان عمده و اقدامات آنها که می تواند نوعی احتکار نیز محسوب شود و همچنین خبرسازی های آن دسته برای افزایش قیمت و تشویق به سفته بازی رشد کرده است.

موضوعی که نشانگر امری مهم است. امری که اثبات بدون پشتوانه بودن بیت کوین است و نشان می دهد که بنیان اقتصادی خاصی در پس جریان قیمتی بیت کوین وجود ندارد و رشد قیمت آن می تواند یک حباب باشد.

پس آیا قیمت بیت کوین حباب است؟

تنها عده قلیلی بر این باورند که سفته بازی زیادی در بازار ارزهای رمزپایه وجود ندارد. تبلیغات زیادی در متروی لندن و سراسر شبکه های اجتماعی از اینستاگرام گرفته تا فیسبوک انجام می شود و مردم را تشویق می کنند تا در ارزهای رمزپایه سرمایه گذاری کنند با این استدلال که پول های زیادی به این بازار سرازیر شده است. درنهایت با این تبلیغات عده زیادی مجاب به ورود به این حوزه می شوند.

این در حالی است که پیش از این در سهام برخی شرکت ها نیز این موضوع دیده شده است که سهامداران عمده با تبلیغات گسترده قیمت ها را بالا می برند و پس از افزایش حبابی آن اقدام به عرضه می کنند و سودی قابل توجه به دست می آورند.

جریان در بیت کوین نیز عمدتا به همین شکل است و نهنگ ها و دارندگان عمده با تبلیغات اقدام به پامپ قیمتی می کنند و پس از آن با فروش های گسترده و کسب سود قابل توجه قیمت ها را دامپ می کنند.

این فراید ممکن است حتی در مواردی بیشتر از چند سال نیز طول بکشد، اما مزمن بودن یک روند نمی تواند اثبات نبود آن باشد.

هارد فورک چیست؟

با رشد شبکه بیت کوین به تدریج مشکلاتی بر سر راه بیت کوین ظاهر شده اند. به دلایل فنی، این شبکه با همان ساختار ابتدایی مجبور است که با ترافیک فزاینده ای که این روز ها به آن وارد می شود، مواجه شود. در نتیجه تاخیرهای زمانی بسیار طولانی در شبکه برای تایید یک تراکنش به وجود آمده است.

در یک کسب و کار عادی و متمرکز چنین اتفاقی به هیچ وجه معضل تلقی نمی شود. کافیست نرم افزار شبکه را ارتقا داده و دوباره آن را به جریان بیندازیم. اما به روز رسانی بیت کوین مستلزم رضایت تک تک ماینرها برای پذیرش نرم افزار جدید است، در غیر این صورت ماینرهایی که از نسخه قدیمی استفاده می کنند، به گونه ای در حال اجرای یک ارز کاملا متفاوت با ارز کسانی هستند که اقدام به به روز رسانی کرده اند.

این پدیده به عنوان یک هارد فورک شناخته می شود و در شش سال ابتدایی حیات بیت کوین به کابوس شبانه هر توسعه دهنده ای بیت کوین تبدیل شده است. اما به تازگی تقسیمات میان جامعه کاربری بیت کوین آنقدر ترسناک شده که چندین هارد فورک به وقوع پیوسته است و تمامی این قضایا به ترافیک روزافزون شبکه باز می گردد.

هاردفورک ها با نام هایی نظیر بیت کوین کلاسیک، بیت کوین آنلیمیتد و بیت کوین گلد به وجود آمده اند و هر یک مدعی هستند که فرزند خلف نسخه اصلی اند؛ اما با هر یک از این هارد فورک ها میدان بازی روز به روز شلوغ تر و پیچیده تر می شود.

با هر هارد فورک هیچ چیزی نابود نمی شود. اگر شما پیش از انشعاب بیت کوین کش 100 بیت کوین داشته اید، پس از انشعاب هم 100 بیت کوین (یا بیت کوین کش) خواهید داشت. اما هر هارد فورک، باعث شلوغ شدن هر چه بیشتر زمین بازی می شود و آن را برای تازه واردان گیج کننده تر می کند. همچنین ممکن است اعتبار بیت کوین را کمی خدشه دار کند. فورک دیگری به نام SegWit2x در اواخر ماه نوامبر رخ داد، اما پشتیبان های آن در آخرین دقایق به دلیل عدم حمایت کافی از اجرای آن منصرف شدند.

حال باید به این نکته اشاره کرد که در آینده هاردفورک هایی می توانند وارد بازار شوند که معضلات کنونی بیت کوین را برطرف کنند و از آنجایی که این هاردفورک ها به دارندگان بیت کوین نیز می رسند، می توانند جایگزینی برای بیت کوین باشند.

نقطه نظر سیستم بانکداری نسبت به بیت کوین چیست؟

نظرات بسیار متفاوت است. عده ای از جمله رئیس جی پی مورگان چیس یعنی جیمی دیمون به شدت ساز مخالف علیه بیت کوین کوک کرده و استدلال می کند که اگر ویژگی های بیت کوین می تواند از آن یک دارایی دیجیتال در قد و قواره طلا بسازد پس چرا هنوز در حاشیه است. برای دیمون و شرکایش، نوسانات نرخ تبادل بیت کوین، فقدان نظارت اقتصادی بر کنترل سیاست های پولی و عدم حمایت دولت های بزرگ به این معنا خواهد بود که بیت کوین نمی تواند هرگز جایگزین پوند و دلار شود و به همین خاطر چیزی جز شکست در انتظارش نیست.

عده ای با این نتیجه گیری هم داستان هستند، اما شماری از بانکداران به مزیت های دیگر فناوری ورای بیت کوین اشاره کرده اند. آنها می گویند که مفهوم زنجیره بلوکی ممکن است در بانکداری سنتی نیز مفید واقع شود. در واقع آنها می گویند که بیت کوین را فراموش کنید و به جای آن روی ارزش دفتر کل توزیع شده تمرکز کنید. چه می شود اگر بانک های بزرگ به جای دفاتر حسابداری از یک پایگاه داده مشترک اما محافظت شده استفاده کنند؟ آیا چنین چیزی باعث کاهش تقلب و حصول اطمینان از بهبود قواعد بازی نمی شود؟

البته بیت کوین مزایایی دارد که بانکداری سنتی هرگز نه می تواند و نه می خواهد با آن رقابت کند. آیا یک ارز سایه می تواند در پس معاملات مواد مخدر و جرایم سایبری پنهان باشد؟ کاملا امکان پذیر است: هر دو کسب و کارهایی بزرگ هستند و هیچ علامتی هم مبنی بر توقف فعالیت های آنها وجود ندارد.

آیا بیت کوین به وایت پیپر خود پایبند بوده است؟

بیت کوین به عنوان سیستم پولی معرفی شد که از طریق فناوری بلاکچین و اثبات کار و رمزنگاری اعتماد به وجود آورد. یعنی اشخاص بدون این که نیازی به اعتماد به یکدیگر داشته باشند، صرفاً با اعتماد به کد بیت کوین می توانند سر اطلاعاتی با هم به اجماع برسند (فنی تر می توان گفت که بیت کوین یک حل مساله ژنرال های بیزانسی است).

وایت پیپر بیت کوین
وایت پیپر بیت کوین

این حل قرار بود غیرمتمرکز باشد و هر سی پی یو در آن یک حق رای داشته باشد. قرار بود بر اساس کاربردی بودن آن و نیاز به استفاده نیاز به این رمزارز زیاد شده و با توجه عرضه به نسبت کم آن (کلاً بیست و یک میلیون عدد) قیمت بگیرد. قرار بود که ماینینگ بیت کوین توسط سی پی یوها انجام شود و کسی قدرت بیش از حد نداشته باشد. قرار بود که تمرکز پول در دست یک دولت و یا نهاد نباشد و شبکه ای غیرمتمرکز برای تولید و انتقال پول تشکیل شود.

حال بررسی کنیم که آیا این مسائل در بیت کوین آن گونه که در مقاله اصلی آمده است اجرا شده یا خیر.

سی پی یو

قرار بود که سی پی یوی کامپیوترها ماینینگ بیت کوین را انجام دهند و این موضوع صنعتی و خارج از اراده افراد صورت نگیرد. در عمل دستگاه های اسیک در حال انجام ماینینگ اند و افراد حقیقی با یک سی پی یو هیچ حقی در شبکه ندارند. این موضوع باعث شد که به تدریج قدرت کنترل بیت کوین از دست مردم عادی در آمده و در دستان کسانی که به صورت صنعتی ماینینگ انجام می دهند افتاد.

عدم تمرکز

در مقاله قبل نشان دادیم که بر خلاف ادعاهای ارائه شده در حال حاضر بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز نیست و بیشتر شبکه در سطوح مختلف تمرکز شدیدی را نشان می دهد.

بلندترین زنجیره

در وایت پیپر بیت کوین بلندترین زنجیره به عنوان زنجیره صحیح انتخاب می شود که در عمل دیده شد این کار اشتباه بوده است در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ در اثر مشکلات نرم افزار بیت کوین، شبکه دوپاره شد. این دوپارگی شبکه پس از ۲۴ بلوک با هماهنگی افراد مختلف برطرف شد اما موضوع مهم این است که این مشکل به صورت طبیعی و بدون نیاز به دخالت حل نمی گشت.

کم شدن پاداش ماینینگ

هر بلوک بیت کوین در ابتدا ۵۰ بیت کوین جایزه به ماینری که بلوک درست را بسازد، می داد. هر چهار سال این مقدار نصف می شود هنوز این موضوع مشخص نیست که در صورت کم شدن پاداش ماینرها به صورتی که ماینینگ دیگر به صرفه نباشد چه به روزگار شبکه بیت کوین می آید. پاسخی که در مقابل این پرسش داده می شود این است که در آن هنگام هزینه های نقل و انتقال بیت کوین برای ماینرها کافی خواهد بود. در این صورت هزینه استفاده از بیت کوین به قدری بالا خواهد رفت که عملاً امکان استفاده از شبکه وجود نخواهد داشت. در این صورت آیا با این موضوع که تعداد بیت کوین ها بیشتر شده و پاداشی جدید به ماینرها داده خواهد شد؟ یعنی دقیقاً همان موضوعی که بیت کوین برای رفع آن آمده بود یعنی چاپ پول بی پشتوانه برای خود این شبکه اتفاق خواهد افتاد.

تعادل شبکه

گروهی از اساتید دانشگاه پرینستون در مقاله ای با اشاره به مجموع عوامل بالا شبکه بیت کوین را یک شبکه متعادل و پایدار ندانستند.

نظیر به نظیر

قرار بود که اشخاص مختلف در شبکه با یکدیگر قدرت برابر داشته باشند و اصطلاحاً نظیر به نظیر باشند. در عمل اکنون استخرهای ماینینگ که تراکنش ها را تایید کرده و بلوک ها را می سازند عملاً قدرتی بسیار بیشتر از افراد معمول شبکه دارند و نظیر به نظیر بودن بیت کوین دیگر صحت ندارد.

مصرف برق

با توجه به کنار گذاشتن سی پی یوها و آمدن دستگاه های اسیک، میزان برق مصرفی شبکه به صورت تصاعدی رشد کرده و در واقع این انرژي برای هیچ هدر می رود. هدر رفتی که با تنظیم بهتر پروتکل می شد از آن جلوگیر کرد.

کاربردی بودن

برخلاف ادعای اولیه بیت کوین به جای آن که یکی از روش های پرداخت باشد بیشتر برای نگهداری و انتظار برای کسی که آن را با قیمتی بالاتر در آینده بخرد استفاده می شود. در واقع روش قیمت گرفتن بیت کوین به جای آن که مبتنی بر استفاده از آن باشد بر اساس تئوری احمق تر (مثال است و در مثل جای مناقشه نیست) قیمت می گیرد. یعنی هر کسی این دارایی را نگه می دارد به این امید که شخصی بیاید و آن را باقیمت بالاتری بخرد.

داده های چین آنالیز نشان دهنده آن است که تنها ۱.۳ بیت کوین های جابجا شده برای فعالیت اقتصادی بوده است و باقی بیت کوین ها استفاده نشده اند.

نقشه استفاده از بیت کوین در کشورهای جهان
نقشه استفاده از بیت کوین در کشورهای جهان

نقشه استفاده از بیت کوین در کشورهای جهان

چارلز هاسکینسون یکی از بیت کوینرهای قدیمی است و در گروه سازنده اتریوم حضور داشت و رمزارز کاردانو را ارائه داده است. وی در پستی وبلاگی داستانی را تعریف می کند. او به همراه دوستش از یکی از جلسات ساخت اتریوم بر می گشته اند و باهم به یک کافه می روند. با تعجب می بینند که کافه بیت کوین را هم به عنوان یک روش پرداخت اعلام می کند، اما دوست هاسکینسون با این ادعا که بیت کوین باارزش تر از آن است که هزینه شود درخواست پرداخت با پول نقد می کند. چارلز می نویسد در آن هنگام متوجه شدم که بیت کوین مطابق خواسته طراح آن ساتوشی ناکاموتو به عنوان پول استفاده نخواهد شد و باید به دنبال رمزارزی دیگر رفت.

آیا بیت کوین واقعا قابل استفاده است؟

بسیاری از کسانی که بیت کوین خریده اند به اصطلاح بیت کوین را HODL کرده اند. در این مقاله نشان خواهیم داد که این کار باعث به وجود آمدن قیمت غیر صحیح بیت کوین خواهد بود.ابتدا ببینیم HODL یعنی چه.

این اصطلاح در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ اختراع شد. فردی در فروم بیت کوین تاک، هنگام بحث در مورد این که با بیت کوین چکار کنیم، به علت مستی، اشتباهی به جای HOLD به معنی نگهداری از عبارت HODL استفاده کرد.

اما این عبارت به چه معناست؟ معنی این عبارت نگه داری طولانی مدت بیت کوین به منظور این است که قیمت آن بالا رود. اصطلاح دقیقی در فارسی برای این عبارت وجود دارد. به نگهداری کالا به منظور بالا رفتن قیمت آن «احتکار» گفته می شود.

هر کالایی در صورت نگهداری به مقدار زیاد، به علت کم شدن عرضه، گران می شود و این کار بر خلاف گران شده در اثر افزایش تقاضا خارج از روال معمول بازار است. کسی که به این صورت بیت کوین را نگهداری می نماید در واقع با پایین آوردن مصنوعی عرضه، قیمت را بالا می برد. اما کسی که این کار را انجام می دهد مطابق نظریه احمق تر از من (یعنی کسی که حاضر به خرید کالا به قیمت بالاتر نماید) به دنبال شخصی دیگر در آینده می گردد که این کالا را با قیمتی بالاتر بخرد و به این صورت یک حباب قیمتی ایجاد نمایند. میزان این حباب قیمتی به مقدار بیت کوین های احتکار شده بستگی دارد و حباب قیمتی بسیار شکننده ای خواهد بود زیرا با هرگونه عرضه از سوی احتکار کنند گان در بازار افت قیمت شدید را شاهد خواهیم بود.

در مورد کالایی چون بیت کوین می توان جنبه دیگری از این موضع را هم مشاهده کرد. این کار باعث می شود که ارزش بازار بیت کوین غیرواقعی باشد. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ ابتدا ببینیم که ارزش بازار چگونه محاسبه می شود.

ارزش بازار از ضرب قیمت در تعداد کالا به دست می آید و این مقدار در تاریخ 16 اسفند ۱۳۹۹ به این صورت بود که 18,646,112 عدد بیت کوین در گردش وجود دارد و قیمت هرکدام 48.716 دلار است. از ضرب این دو عدد به 908,363,992,192 به عنوان ارزش کل بازار بیت کوین به دست می آید. اما موضع این است که بیت کوین هودل شده باید از تعداد بیت کوین در گردش کم شود و آن گاه می توان ارزش بازار اصلی بیت کوین را پیدا کرد. اما چه تعداد بیت کوین احتکار شده و در شمار بیت کوین های در گردش نیستند؟

مطابق گزارش کوین تلگراف ۱.۸ میلیون عدد بیت کوین که معادل ده درصد تعدادکل بیت کوین ها است، از زمان تولید از به هیچ وجه منتقل نشده اند. از این میان فرض بر این است که یک میلیون عدد در اختیار گروه یا شخص خالق ناشناس بیت کوین است.
از سوی دیگر مطابق گزارشی از دکریپت بیش از ۵۷ درصد بیت کوین ها یعنی ۱۰،۵۴۵،۰۰۰ بیش از یک سال است که از جای خود تکان نخورده و در واقع احتکار شده اند.

در این بین گفته شده بود که 93 درصد بیت کوین ها برای مدتی طولانی جا به جا نشده اند و می توان این گونه برداشت کرد که حدود 10 درصد از بیت کوین ها جا به جا می شوند.

در این بین حجم معاملات روزانه منتشر شده در کوین مارکت کپ نشان می دهد که حجم معاملات روزانه چیزی بین 800 هزار تا یک میلیون بیت کوین است. که در بهترین حالت تنها 18 درصد از کل بیت کوین ها خواهد بود. بر این اساس می توان به صورت خوش بینانه برآورد کرد که حدود 80 درصد از بیت کوین های موجود در بازار تاثیر ندارند و تنها احتکار شده اند.

اجازه دهید تا محاسباتی با این اعداد انجام دهیم:

80 درصد بیت کوین ها در قیمت کنونی بیت کوین تاثیری ندارند و ارزش بازار واقعی تر را می توان به این صورت محاسبه کرد که هفت درصد تعداد را در قیمت بیت کوین ضرب کنیم.
181.672.798.438=۰.2×18,646,112×48.716

یعنی تقریباً به جای ارزش بازار 908 میلیارد دلاری به ارزش بازاری در حدود 181 میلیارد دلار می رسیم. البته این محاسبه بافرض ثابت بودن قیمت انجام شده و این در حالی است که هرگاه یکی از نهنگ های بازار بیت کوین (کسانی که تعداد زیادی بیت کوین احتکار کرده اند) مقداری از بیت کوین ها را وارد بازار می نمایند قیمت بیت کوین به شدت افت می کند.

به این صورت با احتکار بیت کوین و تشویق دیگر افراد به احتکار این کالا، قیمت و ارزش بازاری غیرواقعی برای بیت کوین ساخته می شود. برای افراد نا آگاه که تازه به این بازار می نگرند این اعداد غیر واقعی باعث اشتباه محاسباتی می شود.

واقعیتی تلخ این است که بیت کوین بر خلاف ادعاهای اولیه پول الکترونیکی که عموم مردم با آن به خرید و فروش بپردازند نیست و کالایی دکوری برای احتکار عده ای محدود به سودای قیمت های بالاست. ادعاهای طرفداران بیت کوین کارایی این رمزارز برای خرید و فروش است که با این اطلاعات به نظر می رسد تعداد زیادی از بیت کوین برای خرید و فروش استفاده نمی کنند و این ادعاها واقعی نیست. شاید رمزارزیی دیگر بتواند بر این مشکلات فائق آمده و عنوان پول الکترونیکی را بگیرد ولی قطعاً بیت کوین در شکل کنونی خود این عنوان را ندارد.

ذخیره و نگهداری بیت کوین

روزگاری بیت کوین به اندازه پشتی مبل شما ارزش داشت. امروز اما یک بیت کوین از مبل، صندلی راحتی و تمامی اثاثیه شما در منزلتان بیشتر می ارزد. دیگر گذشت آن زمانی که به کار گرفتن عملیات حفاظتی تنها منحصر به مالکان بزرگ بیت کوین یا افراد وسواسی بود؛ چرا که با افزایش شدید قیمت ارزهای دیجیتالی، محافظت از این دارایی ها فارغ از اینکه چه میزان از آن را در اختیار دارید، اهمیت دوچندانی یافته است. در ادامه به توضیح روش هایی می پردازیم که به شما برای محافظت از بیت کوین هایتان کمک می کند.

بیت کوین های خود را در جایی امن و مطمئن نگه دارید

حتی اگر مدت زیادی است که وارد بازی بیت کوین شده اید، می ارزد که ذهنیت خودتان را درباره بیت کوین تازه کنید و دست به ارزیابی مجدد اقدامات حفاظتی خود بزنید. واقعیت غم انگیز دنیای به شدت متصل امروزه، این است که در ما در جایی زندگی می کنیم که هر کسی می تواند در آن تبدیل به یک قربانی شود؛ چه آنکه آن شخص یک مالک عمده باشد یا یک مالک خرده پا و چه یک فرد مشهور یا یک شخص عادی.

نگهداری بیت کوین

در هر حال، دو اقدام اصلی وجود دارد که می توانید با انجام آن ها خطرها را به حداقل برسانید:
بیت کوین های خود را در جایی امن نگهداری کنید: دارایی های دیجیتال خود را در یک کیف پول ایمن نگهداری کنید؛ جایی که باید کلیدهای خصوصی را در آن ذخیره کنید. به این ترتیب، شما و تنها شما در قبال آنچه اتفاق می افتد، مسئول خواهید بود.

مراقب بیت کوین های خود باشید: البته که باید به تبلیغ مکتب ساتوشی و فناوری غیرمتمرکزسازی بپردازید، اما همان طور که مکررا تذکر داده ایم، بهتر است که تنها خودتان از دارایی هایتان باخبر باشید. پنج سال پیش، هیچ کس از شنیدن اینکه شما 100 تا بیت کوین دارید، ککش هم نمی گزید. اما امروزه اوضاع متفاوت است. اگر به همه بگویید که این قدر بیت کوین دارید باید منتظر افراد تبهکاری باشید که در کمین ثروت شما نشسته اند.

پیش از آنکه به بایدها و نبایدهای امنیتی بپردازیم، باید به این نکته تاکید کنیم که تملک کردن و استفاده از بیت کوین نباید به یک کار وحشت زا تبدیل شود و همه چیز باید در کمال آرامش انجام شود. کافیست که توصیه های زیر را به گوش جان سپرده و آن ها را عملی کنید تا با خیال آسوده شب ها به تختخواب بروید.

کیف پول خود را انتخاب کنید

دو روش عمده برای ذخیره بیت کوین یا سایر ارزهای رمزپایه وجود دارد: نگه داری در یک کیف پولی که کلیدهای خصوصی خود را در آن ذخیره می کنید یا نگه داری در یک صرافی که از طرف شما مسئول حفظ کلیدهایتان است. کیف پول های سخت افزاری ای از قبیل Trezor و Ledger و همچنین اپلیکیشن هایی مانند Bread از جمله روش های دیگر برای ذخیره بیت کوین هستند. به شرطی که شما کلیدهای خصوصی تان و seed (یک عبارت 12 کلمه ای برای بازیابی) را در جایی یادداشت کنید، سکه های شما گزندی نخواهند دید، حتی اگر تصادفا این اپلیکیشن ها را پاک کنید یا کیف پول سخت افزاری تان آسیب ببیند.

از طرف دیگر، نگه داری سکه ها در یک صرافی یا سایتی مانند Localbitcoins رفاه بیشتری برای شما به ارمغان می آورد؛ به ویژه زمانی که معامله گران به داد و ستد رمزارزها می پردازند. این رفاه اما ممکن است به بهای مخدوش شدن امنیت سکه هایتان تمام شود. اگر این صرافی ها دچار مشکل شوند یا در معرض حملات سایبری قرار بگیرند، این احتمال وجود دارد که شما تمامی دارایی های خود را از دست بدهید. این اتفاق در گذشته رخ داده و ممکن است دوباره هم رخ بدهد.

از گذرواژه های قوی و یکتا استفاده کنید

در 63 درصد از حملات موفق سایبری از گذرواژه ها استفاده می شود. استفاده از گذرواژه های قابل حدس یا حتی بدتر، استفاده مجدد از گذرواژه های مشابه، به طور قابل توجهی احتمال قربانی شدن شما را افزایش می دهد. در مورد گذرواژه، تنبلی را کنار بگذارید و متوسل به میانبرها نشوید؛ چرا که در این مورد خاص، ارزشش را ندارند. اگر در به یادسپاری گذرواژه ها مشکل دارید، می توانید از یک اپلیکیشن مدیریت گذرواژه مانند LastPass استفاده کنید.

همه جا از احراز هویت دو عامله استفاده کنید

بسیاری از صرافی های رمزارزها مانند Bitfinex مشتریان خود را ملزم کرده اند که از احراز هویت دو عامله استفاده کنند. کیف پول شما، حساب صرافی شما، ایمیل شما و هر چیزی که زلفش به زلف رمزارزهای شما گره خورده است را با احراز هویت دو عامله محافظت کنید. البته توجه شده باشید که این شکل از احراز هویت لزوما شامل تایید با پیامک نیست. هکرها می توانند با فریب کارشناسان مراکز خدمات مشترکین اپراتورها، یک شماره همراه را به یک گوشی جدید منتقل کنند و از آن برای دور زدن احراز هویت دو عامله استفاده کنند. در عوض می توانید از روش هایی همچون احراز هویت دو عامله گوگل یا یک کلید سخت افزاری 2FA برای ایمن کردن حساب هایتان استفاده کنید.

روی آن لینک کلیک نکنید

حملات فیشینگ یکی از رایج ترین روش های حمله به حساب های کاربری است. اکیدا از کلیک روی لینک های جعلی ای که در ایمیل یا شبکه های اجتماعی، به ظاهر متعلق به سرویس دهندگان کیف پول ها یا صرافی ها هستند، خودداری کنید و از بارگذاری ضمايم مربوطه اجتناب ورزید. در عوض، دامنه سایت را بوکمارک کنید تا از ریسک ناشی از کلیک روی لینک های جعلی خلاص شوید؛ لینک هایی که اسکمرها به کمک آن می توانند کیف پول شما را تخلیه کرده و در زنجیره بلوکی ناپدید شوند. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که به رغم آگاهی از خطرات کلیک بر روی لینک های مشکوک، هنوز هم عده زیادی این کار را انجام می دهند. مانند اکثریت مردم رفتار نکنید و کمی زیرکی به خرج بدهید.

نکات ذخیره بیت کوین

با استفاده از شبکه های وای-فای عمومی به کیف پول بیت کوین خود وارد نشوید. در واقع، تا جای ممکن از وای-فای عمومی برای وارد شدن به هر اکانتی استفاده نکنید. با انجام این کار شما خود را در معرض حملات مرد میانه یا man in the middle قرار می دهید؛ حملاتی که می توانند گذرواژه ها و اطلاعات شخصی شما را در معرض افشا قرار دهند. علاوه بر این، هنگام تعامل با فضای ارزهای رمزپایه، نام کاربری و گذرواژه ای برای خود انتخاب کنید که هویت حقیقی شما را فاش نکند و در مورد آن دسته از اطلاعات شخصی که در اینترنت به غریبه ها می دهید، بسیار محتاط باشید.

با یک میلی بیت (یک هزارم بیت کوین) که اکنون بیش از 10 دلار می ارزد، هر کیف پولی، فارغ از اینکه چقدر بیت کوین دارد، در معرض خطر حمله قرار خواهد داشت. میزان دارایی خود را افشا نکنید، هویت حقیقی خود را مخفی نگه دارید و اگر مطمئن نیستید روی هر لینکی کلیک نکنید. دنیای بیت کوین پر است از انسان های فوق العاده، اما مانند هر کالای ارزشمند دیگری، این دارایی دیجیتال هم دزدها و تبه کاران را می تواند به طمع بیندازد. از دارایی های خود محافظت کنید، اقدامات امنیتی خود را ارتقا ببخشید و سپس از زندگی در دنیای رمزارزها لذت ببرید.

آینده قیمت بیت کوین چگونه خواهد بود؟

قیمت بیت کوین از سال های اولیه پیدایش آن تا کنون دست خوش نوسانات بسیاری بوده است و در مقاطعی دیده ایم که قیمت به صورت جدی رشد کرده است و اندکی بعد دچار نزول شده است.

اکنون نیز شاهد آن هستیم که قیمت بیت کوین با تکیه بر خریدهای گسترده توسط برخی شرکت ها و اشخاصی مانند ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با افزایش قیمتی جدی همراه شده است.

با این وجود کارشناسان بر این باورند که ممکن است قیمت بیت کوین بار دیگر مانند سال های گذشته دچار یک دامپ قیمتی می شود. به این صورت که خریداران و دارندگان عمده بار دیگر در سقف قیمتی دارایی های خود را به فروش برسانند و این موضوع موجب افزایش عرضه و افت قیمت ها خواهد شد.

کد خبر: 1399122205HFMCMF

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

مطالب داغ هفته