سه‌شنبه 29 اسفند 1402

دوج کوین (Dogecoin) چیست ؟ هر آنچه که باید بدانید !

دوج کوین (Dogecoin) در 6 دسامبر 2013 راه اندازی شد.
از سال ۲۰۱۳ بود که دنیا به طور جدی تری به ارزهای دیجیتال نگاه کرد. در همان سال بود که بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) تصمیم به ساخت یک ارز دیجیتال با هدف سرگرمی و شوخی گرفتند.

طرفداری از دوج کوین
طرفداری از دوج کوین

دوج کوین دلیل معروفیتش، استفاده از یک میم (طنز) معروف برای لوگوی این ارز دیجیتال است که با استفاده از تصویر یک سگ نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) ساخته شده است. تصویر این سگ به قدری محبوب شد که همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید، روی انواع و اقسام اجناس مانند قاب موبایل، پرده، بالش، بیسکوییت، تیشرت و … چاپ شد.

حتی نحوه تلفظ اسم این ارز دیجیتال از نمایش عروسکی اینترنتی تقلید شده بود.
دوج کوین در اینترنت بسیار معروف شد  و کاربران از طرح لوگوی آن هیجان زده شده بودند. این ارز دیجیتال با عنوان «سکه ای که عکس یک سگ روی آن است» شناخته شده بود.

دوج کوین ها

طرفداران دوج کوین خود را شیبی می نامند! آنها حتی زبان شیبی خاص خود را دارند. شیبی نام طنزی است که از اسم خالق دوج کوین، شیبوتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) بر گرفته شده است.
نام شیبوتی نیز کنایه ای به ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین است.

دوج کوین چند سکه دارد ؟

دوج کوین محدودیتی در عرضه ندارد، به این معنی که مقدار بی پایانی از دوج کوین وجود دارد و بنابراین هیچ وقت قیمت آن به اندازه سایر سکه هایی که منابع محدودی دارند، افزایش نخواهد یافت.
در حال حاضر نزدیک به 114 میلیارد دوج کوین در گردش است. این باعث می شود که این ارز برای معاملات کوچک مناسب باشد، به همین دلیل از آن معمولا برای خیریه ها و کمک های مالی استفاده می شود. به طور مثال گروه شیبی برای روز جهانی آب (22 مارس 2014)،30000 دلار برای ساخت چاه های آب تمیز در دره تانا در کنیا جمع کردند. یا در مارس 2014، شیبی ها مبلغ 55000 دلار برای حمایت مالی از راننده ای به نام Josh Wise پرداختند.

دوج کوین ،تاریخچه قیمت و تبلیغات سلبریتی ها

دوج کوین از زمان راه اندازی تا کنون هیچ نوآوری و تغییر و تحول مثبتی در جهت رشد ارز دیجیتال خود نداشته و همواره قیمت بسیار پایینی را به ثبت رسانده است، اما  توییت آقای ایلان ماسک، ثروتمند ترین فرد جهان، منجر به رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت دوج کوین شد. این رشد قیمت مدت زیادی طول نکشید و دوج کوین مجددا روند نزولی به خود گرفت.

ایلان ماسک و دوج کوین
ایلان ماسک و دوج کوین

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا و اسپیس ایکس، اواخر روز شنبه با مجموعه ای از توییت ها قیمت رمزارز دوج کوین را تا 35 درصد بالاتر برد. ماسک با انتشار عکس بالا خودش را به عنوان رافیکی (میمون کارتونی) طراحی کرده است در حالی که یک نوزاد دوج کوین را نگه داشته است.
ماسک شنبه شب با انتشار یک نظرسنجی در توییتر، از 45.8 میلیون دنبال کننده خود در توییتر خواست «ارز آینده زمین» را انتخاب کنند.
وی در توییتر خود نوشت: «دوج کوین ارز رمزنگاری شده مردم است.»
وی افزود: «بدون اوج، بدون افت، فقط دوج.»
البته همانطور که در چارت زیر مشاهده می کنید این افزایش قیمت مدت زیادی دوام نیاورد و این ارز دیجیتال مجددا روند نزولی در پیش گرفت.

نمودار قیمت دوج کوین
نمودار قیمت دوج کوین

ایلان ماسک در توییتر خود بیش از ۴۵ میلیون فالور دارد و با سو استفاده از این تعداد مخاطب، اقدام به راه اندازی جریانی موقت در یک ارز دیجیتال می کند و سپس در قیمت های بالا با فروش دارایی خود سودهای کلانی را از آن خود می کند و منجر به ضرر و زیان تریدرهای تازه وارد می شود.
این اولین بار نیست که این میلیاردر، یک ارز دیجیتال را تبلیغ می کند و با تبلیغ هر یک از آنها باعث نوسانات قابل توجه بازار می شود. در تاریخ ۲۹ ژانویه بود که ایلان ماسک هشتک بیتکوین را به توییتر خود اضافه کرد و ادعا کرد یکی از طرفداران بیتکوین است. این اقدام او سبب رشد ۲۰ درصدی قیمت در بیتکوین شد و طولی نکشید که مجددا با افت قیمت به ۳۵۰۰۰ دلار بازگشت.
پس از آن نیز ماسک هنگام سخنرانی در یک جلسه پرسش و پاسخ در برنامه Clubhouse، گفت که پست های او فقط به معنای شوخی بود و نباید جدی گرفته شود. وی افزود «من گاهی اوقات در مورد دوج کوین شوخی می کنم زیرا واقعاً این ارز شوخی است!»
به نظر می رسد بازی ایلان ماسک با بازار برخی از ارزهای دیجیتال سابقه طولانی دارد، در سال ۲۰۱۸ نیز ایلان ماسک با افزودن جمله «مدیر عامل شرکت دوج کوین» به بیوگرافی توییتر خود منجر به رشد موقت قیمت این ارز دیجیتال شد و در صدر اخبار دوج کوین قرار گرفت.
سه روز بعد از توییت ماسک و انتشار عکسی از میمون کارتونی و دوج کوین، او دو میمون دیگر را به عکس اضافه کرد، چهره آنها سرگروه ژین سیمونز (Gene Simmons) گروه کیس و اسنوپ داگ بودند.

اسنوپ داگ و دوج کوین
اسنوپ داگ و دوج کوین

به نظر می رسد این دو سلبریتی نیز برای نوسان گیری از سهامداران خرد و تازه وارد به بازی ایلان ماسک پیوسته اند. این در حالی است که دوج کوین بدون تبلیغات سلبریتی ها چیزی برای نشان دادن خود به عنوان یک رمزارز محبوب ندارد و پالمر(یکی از دو سازنده دوج کوین) در یک مصاحبه فاش کرد که بیشتر سرمایه شرکت را به امور خیریه بخشیده است. به عقیده او ارزش کنونی دوج کوین به دلیل به روز رسانی نشدن از ابتدای راه اندازی تا کنون، حبابی بیش نیست.

دوج کوین چگونه کار می کند؟

دوج کوین هیچ فناوری جدید و پیشرفته ای را وارد صنعت بلاکچین نکرد، هیچ قرارداد هوشمند یا Defi یا کار جدیدی در این ارز دیجیتال انجام نشده است. حتی تورینگ این ارز نیز کامل نیست.
دوج کوین بر پایه بلاکچین و با هدف انجام معاملات غیر متمرکز و نظیر به نظیر (Peer to peer) ایجاد شده است. کارمزد تراکنش های دوج کوین کم و قیمت آن نیز همیشه زیر یک دلار است، بنابراین ارز مناسبی برای نگه داری و سرمایه گذاری محسوب نمی شود.
لاکی کوین یک فورک از لایت کوین است که دوج کوین نیز یک فورک از لاکی کوین است. پس الگوریتم اصلی دوج‌کوین بر اساس لایت کوین شکل گرفته که از scrypt استفاده می‌کند.


هاردفورک چیست


دوج کوین یک شبکه متن باز و غیر متمرکز نظیر به نظیر است که از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می کند.

سکه نیوز و دوج کوین
سکه نیوز و دوج کوین

استخراج دوج کوین چگونه است

استخراج Dogecoin فرآیندی است که طی آن کاربر در ازای بررسی تراکنش‌های بلاک چین دوج کوین، DOGE های جدید را به عنوان پاداش دریافت می‌کند.
استخراج دوج کوین مانند قرعه کشی است. برای شرکت در قرعه کشی (بررسی و تایید تراکنش‌ها)، به یک رایانه (نود) نیاز دارید. در واقع کامپیوتر شما (گره) مجبور است کمی کار کند! که این کار در فرآیند استخراج به تأیید و بررسی معاملات اطلاق می شود.
بسیاری از کامپیوترها در حال کار بر روی یک بلوک از معاملات هستند اما فقط یکی از آن ها برنده جایزه می شود. همان کامپیوتری که بلوک معاملات جدید را به بلاکچین اضافه می کند کامپیوتری است که سکه جدید را به عنوان جایزه می گیرد.
این فرآیند با حل معاملات پیچیده ریاضی انجام می شود. گره ای که سریعتر از همه معمای ریاضی را حل کند برنده می شود و بلوک را به بلاکچین اضافه می کند و سکه های جایزه خود را دریافت می کند.
استخراج این ارز دیجیتال در برخی موارد با استخراج سایر رمزارزها متفاوت است.
دوج کوین از الگوریتم scrypt در عملیات استخراج استفاده می کند، استفاده از scrypt به این معناست که استخراج کنندگان نمی‌توانند از SHA-256 که شامل تجهیزات استخراج بیت کوین می‌شود استفاده کنند. این الگوریتم به انرژی بسیار کمتری نسبت به SHA256 (الگوریتم استخراج بیتکوین) نیاز دارد و بسیار سریعتر از این الگوریتم کار می کند.
این ساده تر بودن الگوریتم، کار را برای استخراج کنندگان با رایانه های ضعیف تر آسان تر می کند.
در سال 2014، لایت کوین و دوج کوین استخراج را با هم ادغام کردند. به این معنی که استخراج هر دو سکه در یک فرآیند امکان پذیر شده است.

روشهای استخراج دوج کوین کدام است؟

برای استخراج دوج کوین، سه راه وجود دارد:

  1. استخراج از استخر (Mining pool)؛ در این روش گروهی از کابران قدرت دستگاه های خود را برای استخراج به اشتراک می گذارند و در انتها پاداش بین تمام اعضای گروه تقسیم می شود.
  2. استخراج انفرادی؛ در این روش نسبت به روش استخر به قدرت و زمان بیشتری برای استخراج نیاز دارید.(این روش به افراد تازه کار پیشنهاد نمی شود)
  3. استخراج ابری؛ در استخراج ابری، کاربر از یک دیتاسنتر بزرگ قدرت پردازشی اجاره می‌کند. سپس دوج کوین در آن دیتاسنتر استخراج شده و سهم وی برایش ارسال می‌شود. این روش ارزان تر و راحت تر از دو روش قبلی است اما بسیار پر ریسک تر و پر مخاطره تر نیز خواهد بود.

تجهیزات مورد نیاز استخراج دوج کوین

برای استخراج دوج کوین به یک رایانه یا ASIC، اینترنت پر سرعت و یک کیف پول دیجیتال برای نگه داری سکه های استخراج شده نیاز دارید.
اگر تمایل به استفاده از دستگاه های ماینر ASIC برای عملیات استخراج دارید، دقت کنید که دستگاه شما باید مخصوص الگوریتم Scrypt باشد، این دستگاه ها بسیار گران قیمت و پر سرو صدا هستند و دمای آن ها به طور عجیبی در حین عملیات افزایش پیدا می کند.
سه مورد از معروف ترین ماینرهای Scrypt:

  1. Innosilicon A2 Terminator
  2. Bitmain Antminer L3
  3. BW L21 Scrypt Miner

آیا استخراج این ارز دیجیتال سود آور است؟

استخراج دوج کوین به دلیل قیمت پایین این رمزارز و نامحدود بودن تعداد آن، سود چندانی برای ماینرها نخواهد داشت. اگر تصمیم به استخراج دوج کوین به صورت انفرادی گرفته اید، خبر بد این است که کسب اندک سود استخراج دوج کوین در روش انفرادی بسیار مشکل تر است و حتی با احتساب هزینه های برق و تجهیزات امکان ضرر ده بودن این عملیات نیز وجود دارد.

سکه دوج کوین
سکه دوج کوین

کیف پول های دوج کوین کدامند ؟

کیف پول های ارزهای دیجیتال، محلی برای ذخیره کلید های خصوصی و عمومی شما هستند نه ارزهای دیجیتال.
دو کیف پول محبوب دوج کوین، Dogecoin Core و MultiDoge هستند.

دوج کوین

جنجال های دوج کوین

دوج کوین همواره از نظر امنیت مورد بحث کاربران بوده است و در مخاطرات ایجاد شده در چندین مورد سبب سلب اعتماد کاربران شده است.
اولین مورد در حدود یک سال پس از ساخت این ارز دیجیتال رخ داد و در سال ۲۰۱۴، یکی از کیف پول ها محبوب دوج کوین به نام Dogewallet هک شد. هکر موفق به سرقت ۲۱ میلیون واحد دوج کوین به ارزش کلی ۱۲ هزار دلار شد. از آنجا که گروه طرفداران دوج کوین موسوم به شیبی در کارهای خیریه فعال هستند، با جمع آوری ۱۳ هزار دلار، پول سرقت شده را به مال باختگان باز گرداندند.
مورد دوم زمانی بود که دوج کوین در معرض حمله ۵۱ درصد قرار گرفت و توسعه دهندگان به منظور کاهش خطرات تصمیم به ادغام شبکه با لایت کوین گرفتند، حمله ۵۱ درصد زمانی رخ می دهد که بیش از نیمی (۵۱ درصد) از توان و قدرت شبکه در اختیار گروهی قرار بگیرد، آن گاه آن ها با هماهنگی می توانند کل شبکه را به دست بگیرند.
جنجالی ترین مورد، ورشکستگی صرافی Moolah بود که توسط یکی از اعضای انجمن دوج کوین و از راه سرقت دارایی های کاربران راه اندازی شده بود.
رایان کندی (Ryan Kennedy)، با نام جعلی الکس گرین (Alex Green)، یکی از چهره های شناخته شده و مورد اعتماد در دوج کوین به شمار می رفت که پس از سرقت دارایی های کاربران و ورشکستگی صرافی معروف او، دستگیر شد و جکسون پالمر (Jackson Palmer) پس از این اتفاق از سمت رهبری و ریاست دوج کوین انصراف داد.

آینده دوج کوین

همانطور که گفته شد این ارز دیجیتال از ابتدا دارای جنجال ها و مخاطرات بسیاری برای کاربران بوده است، توصیه می شود برای سرمایه گذاری در این صنعت با چشمانی باز و به دور از تبلیغات سلبریتی ها و ذینفعان تصمیم گیری کنید و پلتفرم هایی را انتخاب کنید که با ایده های جدید، نوآوری ها، نقشه های راه روشن و پشتیبانی های قوی وارد این صنعت شده اند.
از ابتدای معرفی دوج کوین تا به امروز، هیچ نوآوری و تغییر و تحولی درآن دیده نشده است و اینطور که مشخص است مانند ابتدای معرفی دوج کوین، همچنان همه چیز به شوخی و سرگرمی گرفته شده است، حتی امنیت دارایی های کاربران…
هر افزایش قیمتی در این ارز دیجیتال تا به امروز، نتیجه تبلیغات و بازار گرمی و فریب کاربران توسط سلبریتی هایی مانند ایلان ماسک بوده است. جالب است بدانید حتی جکسون پالمر به عنوان یکی از دو ایده‌پرداز پروژه، دوج کوین را حباب نامیده است و به عقیده او، هر فناوری که مانند دوج کوین طی سه سال آپدیت نشده باشد، صدها میلیون دلار ارزش ندارد.

کد خبر: 140002111500MCMH

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته