سه‌شنبه 28 فروردین 1403

علاقه سازمان‌ها به ارز دیجیتال نشانه حباب نبودن بیت کوین است

طی 10 سال گذشته، بیت‌ کوین فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. برخی مخالفان این پدیده اقتصادی آن را نوعی حباب می‌دانند ولی می‌توان حباب نبودن بیت کوین را اثبات کرد.

از نظر برخی افراد، بیت کوین معادل حباب اقتصادی گل لاله در قرن بیست‌ویکم است. این استدلالی است که مخالفان رمزارز از همان روزهای اولیه به وجود آمدن بیت‌کوین مطرح کرده‌اند ولی هر روز شواهد بیشتری به دست می‌آید که نشان می‌دهند دارایی‌های دیجیتال، به ویژه بیت‌کوین ماندگار هستند و انقلابی به وجود خواهند آورد که پارادایم‌های موجود را تغییر خواهد داد.

لاله‌های دیجیتال

مدت‌هاست که اقتصاددان‌ها از حباب اقتصادی گل لاله (سال‌های 1636 و 1637) به عنوان بهترین و اولین نمونه حباب اقتصادی و جنون بازار یاد می‌کنند. طی سال‌های 1636 و 1637، ارزش پیاز گل لاله، که البته در زندگی امروزی هیچ کاربرد خاصی ندارد، به شدت زیاد شد و از نزدیک به صفر به مبلغ بسیار زیادی رسید. شاید این داستان شما را به یاد چند سال پیش بیت‌کوین بیاندازد.

طی ده سال گذشته چند بار شاهد افزایش شدید قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم. آخرین مورد مربوط به سال‌های 2016 و 2017 بود زمانی که بیت‌کوین برای اولین بار وارد بازارهای عمومی شد ولی بسیاری از اقتصاددان‌های سنتی از شهرت یک شبه بیت‌کوین ناراضی بودند و به سرعت عنوان «حباب اقتصادی گل لاله مدرن» را به آن دادند.

اما شاید این حرف درست نباشد. اگر روند نزولی بیت‌کوین معکوس شود، مخالفان آن نمی‌توانند ادعا کنند که بیت‌کوین دقیقا همان مسیری را می‌رود که پیازهای گل لاله طی کردند و ارزششان دوباره به نزدیک صفر رسید.

نکته دیگر این است که بیت‌کوین موفقیت‌های بزرگی به عنوان یک دارایی دیجیتال به‌دست آورده است. این پروتکل طی یک دهه‌ای که از عمرش می‌گذرد توانسته بیش از 400 میلیون تراکنش توزیع شده را پردازش کند؛ تراکنش‌هایی که بین‌المللی هستند، نمی‌توان آن‌ها را سانسور کرد و هزینه پایینی دارند.

علاوه بر آن، ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر 94 میلیارد دلار است که باعث می‌شود دوازدهمین پول بزرگ دنیا باشد.

با اتکا به همین موضوع‌ها می‌توان در حباب نبودن بیت کوین صحه گذاشت.

منبع : newsbtc

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته