جمعه 10 فروردین 1403

بانک مرکزی اتحادیه اروپا: رمزارزها تهدیدی برای ثبات مالی اروپا نیستند

بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) اعلام کرده که رمزارزها در حال حاضر هیچ گونه تهدیدی برای ثبات مالی اروپا به حساب نمی‌آیند.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا (ECB) در جدیدترین مقاله خود که روز جمعه منتشر شد، ادعا کرد که ارزش کل تمام دارایی‌های دیجیتال در مقایسه با اندازه سیستم مالی این قاره بسیار ناچیز بوده و علاوه بر آن، به نظر نمی‌رسد بانک‌های کشورهای اتحادیه اروپا به اندازه‌ای رمزارز‌ در اختیار داشته باشند ‌که این موضوع اهمیت پیدا کند. به‌علاوه این بانک معتقد است که ارزهای دیجیتال نمی‌توانند کاربردهای پول واقعی داشته باشند زیرا تعداد فروشگاه‌هایی که امکان پرداخت هزینه برای کالا یا خدمات را از طریق بیت کوین فراهم کرده‌اند بسیار کم است و نمی‌توان هیچ نوع تاثیر قابل توجهی برای رمزارزها در سیاست‌های مالی و پولی متصور شد.

در مقاله ECB اینگونه آمده است:

«ناپایداری بسیار زیاد رمزارزها، عدم پشتیبانی از طرف بانک مرکزی و محدود بودن کاربردهای‌شان منجر به این می‌شود که نتوان از آن‌ها به عنوان جایگزینی برای پول نقد استفاده کرد و احتمال کمی وجود دارد که رمزارزها بتوانند در کوتاه‌مدت، ویژگی‌های ارزهای عادی را به دست آورند.»

در این مقاله، در رابطه با مفهوم استیبل کوین اینگونه صحبت شده است:

«ناپایداری رمزارزها در صورت وجود پشتوانه مالی و حمایت بانک مرکزی می‌تواند کاهش پیدا کند ولی این کار می‌تواند فشار وارد شده به منابع مالی بانک مرکزی را افزایش داده و پیامدهایی را به همراه داشته باشد که نیاز به سیاست‌گذاری مجزا دارند.»

در حال حاضر ECB تمایلی به ایجاد ارز دیجیتال اختصاصی خود ندارد ولی قصد دارد به دلیل تحول‌های ناشی از اقتصاد دیجیتال، پژوهش‌های ویژه‌ای را در این زمینه انجام دهد.

در کل می‌توان گفت که ارز دیجیتال تحت حمایت بانک مرکزی، می‌تواند راهکاری کاربرپسند و بدون ریسک باشد که نیاز افراد عادی به اقتصادی دیجیتال و امن را رفع می‌کند.

دارایی‌های دیجیتال نیز از محدوده قوانین کنونی اتحادیه اروپا در زمینه خدمات پرداخت خارج هستند و انتظار نمی‌رود که در شرایط فعلی، شانسی برای ورود به زیرساخت بازار مالی اروپا داشته باشند.

در این مقاله آمده است:

«نمی‌توان از دارایی‌های رمزی برای انجام عملیات‌های مالی بسیار مهم استفاده کرد. از آنجایی که رمزارزها، اوراق بهادار به حساب نمی‌آیند، سازمان‌های مسئول اوراق بهادار نمی‌توانند مسئولیت آن‌ها را به عهده بگیرند. اگر مسئولیت محصولات مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال به پیمانکاران مرکزی سپرده شود، صلاحیت آن‌ها باید تأیید شود و از قوانین موجود پیروی کنند حتی اگر این کار هزینه اضافه داشته باشد و مزیت مشخصی برای پیمانکاران مرکزی به وجود نیاورد.»

با این وجود، در قسمت نهایی مقاله ذکر شده که ریسک یا پیامدهای احتمالی فناوری رمزارز «با کمک چارچوب‌های نظارتی و تنظیمی موجود، محدود و/یا قابل مدیریت است.»

در گذشته نیز چنین صحبت‌هایی از بانک مرکزی اتحادیه اروپا شنیده بودیم. ماریو دراگی، مدیر این بانک، در سپتامبر سال گذشته گفته بود که از نظر ECB هیچ کاربرد مشخصی برای نسخه دیجیتالی یورو وجود ندارد و اتحادیه اروپا به اندازه افراد عادی نسبت به استفاده از ارزهای دیجیتال مشتاق نیست.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته