پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کیف پول چند امضا و کونوس

یک کیف پول چند امضا (مولتی سیگ والت) نوعی کیف پول الکترونیک است که برای دسترسی به آن به بیش از یک امضا یا کلید شخصی نیاز است.

به طور معمول، کیف پول های الکترونیک به یک کلید شخصی برای دسترسی نیاز دارند، که همان کلید شخصی صاحب کیف پول است. اما یک کیف پول چند امضا معمولا سه کلید شخصی دارد که به سه فرد متفاوت واگذار شده است. به این شکل تضمین می شود که دارایی های داخل کیف پول تنها با یک کلید شخصی قابل دسترسی نخواهند بود. بنابراین از آنجاییکه یک کیف پول چند امضا به چند کلید شخصی برای باز شدن نیاز دارد کارایی های زیادی را در اختیار می گذارد که عمدتا مربوط به امنیت هستند.

خدماتی که توسط کونوس ارائه می شوند از فناوری مولتی سیگ ولت بهره زیادی می برند. اما به طور کلی این فناوری در سیستم کونوس اسکرو و صرافی غیرمتمرکز کونوس (و یا کونوس دکس) مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، فناوری کیف پول چند امضا سطح بالاتری از امنیت را ارائه می دهد و تضمین می کند که دارایی های کیف پول با یک کلید شخصی قابل دسترسی نخواهند بود. به همین دلیل، کیف پول چند امضا در کونوس اسکرو و کونوس دکس مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که در این سیستم ها تبادل های مبتنی بر رمزارز رخ می دهد. در ادامه این مقاله خواهیم دید که یک مولتی سیگ ولت دقیقا چگونه کار می کند و کاربرد آن به طور خاص در سرویس های ارائه شده توسط کونوس چه می باشد.

به بیان ساده، یک مولتی سیگ ولت مانند یک صندوق می باشد. این صندوق توسط دو قفل بسته شده است که دو کلید متفاوت دارند. این دو کلید به دو فرد داده می شوند. به همین دلیل صندوق را نمی توان تنها با یک کلید باز کرد. هر دو کلید توسط هر دو فرد مورد نیاز می باشد تا بتوان این صندوق را باز کرد. طریقه ی کار یک کیف پول چند امضا به طور کلی به همین شکل است. دارایی هایی که در یک مولتی سیگ ولت نگهداری می شوند تنها با دو یا چند کلید شخصی قابل دسترسی خواهند بود. به همین دلیل استفاده از کیف پول چند امضا در مواردی که دارایی های رمزارزی مورد استفاده هستند امنیت بیشتری را فراهم می کند. اما چه زمانی باید از کیف پول چند امضا به جای کیف پول تک امضا استفاده کرد؟

به طور معمول، رمزارزها در کیف پول های تک امضا نگهداری می شوند. بنابراین، شخصی که امضا، یا کلید شخصی را در اختیار دارد می تواند به رمزارزهای داخل کیف پول دسترسی داشته باشد. به این شکل برای دسترسی به رمزارزها تنها یک کلید شخصی کافی بوده و نیازی به دریافت مجوز از دیگر افراد نیست. بنابراین استفاده از کیف پول تک امضا روشی با سرعت و کارایی بالا برای نگهداری رمزارزها می باشد. اما با توجه به ماهیت کیف پول های تک امضا، مشکلاتی ممکن است رخ دهند. یکی از مشکلات عمده در رابطه با چنین کیف پول ها این است که هکرها می توانند به کلید شخصی دسترسی پیدا کرده و در نتیجه به دارایی های داخل آن نیز دست پیدا کنند. اما می توان دید که استفاده از یک کیف پول چند امضا می تواند این کار را برای هکرها بسیار دشوارتر کند، چرا که در این صورت بایستی به بیش از یک کلید شخصی دسترسی پیدا کنند.

 

کیف پول چند امضا کونوس

 

به علاوه، هنگامی که سازمان ها، شرکت ها و عملاً تعدادی از افراد که در یک فعالیت مالی به طور مشترک فعالیت می کنند و این فعالیت با رمزارزها صورت می پذیرد، استفاده از کیف پول تک امضا برای نگهداری رمزارزها مشخصاً ایده ی خوبی نیست و بسیاری از اعضای حاضر در تجارت مشترک با این مسئله مشکل خواهند داشت. بار دیگر استفاده از مولتی سیگ ولت این مسئله را حل خواهد کرد. در چنین موقعیت هایی، می توان از مولتی سیگ ولت برای نگهداری رمزارزها بهره برد، به شکلی که دسترسی به دارایی ها مستلزم مجوز از جانب تعداد زیادی شریک اقتصادی باشد.

 

مولتی سیگ والت

 

درحالیکه کیف پول می تواند چندین کلید شخصی داشته باشد، عمدتاً آنها سه کلید شخصی دارند. کیف پول های چند امضا که سه کلید شخصی دارند معمولا با دو کلید از مجموع سه کلید باز می شوند. این نوع کیف پول چند امضا در کونوس دکس و کونوس اسکرو مورد استفاده قرار می گیرند. در هر دوی این سرویس ها، سه کلید شخصی کیف پول به شکل مقابل تقسیم می شود: یک کلید شخصی برای خریدار، یک کلید شخصی برای فروشنده، و کلید شخصی سوم برای نماینده کونوس که توسط یک نماینده رسمی و قانونی صورت می پذیرد. با چنین ترکیبی از کلیدهای شخصی، کونوس دکس تضمین می کند که هم خریدار و هم فروشنده رمزارز مورد نظر خود را دریافت می کنند و تبادل های قلابی و یا کلاهبرداری به هیچ عنوان صورت نپذیرد. و همچنین کونوس اسکرو تضمین می کند زمانی که خریدار قصد دریافت کالا یا خدماتی را از یک فروشنده دارد آن را به همان شکلی که می خواهد دریافت کرده و فروشنده نیز دقیقاً به میزان درخواستی پول خود را دریافت کند. به این شکل، کیف پول چند امضا سطحی بی سابقه از امنیت را در تبادل های مبتنی بر رمزارز در سرویس های کونوس ارائه می دهد.

منبع: counos.io

بیشتر بخوانید

کیف پول تراست (Trust Wallet) چیست؟

Trust Wallet یک کیف پول رمزنگاری شده است که برای کاربران موبایل طراحی شده است و به آنها امکان ارسال ، دریافت و ذخیره...

آشنایی با ارز دیجیتال کلور (KLV)

کلور (KLV) یک اکوسیستم کیف پول رمزارز است که از طریق اپلیکیشن Klever، کلور سواپ، و کلور او اس، به بیش از 2 میلیون...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته