پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پیگرد قانونی دادستان کل نیویورک علیه شرکت Bitfinex

دفتر دادستان کل نیویورک اعلام کرده به شرکت Bitfinex و شرکت خواهر آن Tether مشکوک است و احتمال می‌دهد این دو شرکت کلاه‌برداری بزرگی انجام داده‌اند.

دفتر دادستان کل نیویورک می‌خواهد عملیات‌های Bitfinex و Tether (صادرکننده استیبل کوین USDT) را به دقت زیر نظر قرار دهد. طبق دادخواستی که به دادگاه عالی نیویورک ارجاع شده ‌است، دفتر دادستان ‌کل نیویورک درخواست حکم دادگاه برای تحقیق درباره مجموعه شرکت‌های وابسته به Bitfinex (از جمله شرکت مادر آن iFinex و شرکت هلدینگ Tether) را به جرم کلاه‌برداری به مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار کرده ‌است.

این خبر برای شرکت Bitfinex و Tether و بیت کوین چه معنایی دارد؟

هدف این اقدام قانونی واقعاً چیست؟

دفتر دادستان ‌کل نیویورک، پس از کشف شواهدی در سال 2018، ادعا می‌کند که Bitfinex از سرمایه شرکت Tether (یک شرکت مجزا که توسط تیم مدیریت Bitfex اداره می‌شود) استفاده کرده تا حدود ۸۵۰ میلیون دلار ضرر وارد شده به مشتری‌هایش را پنهان کند. این ضرر ناشی از سوءمدیریت شرکت پردازش پرداخت Crypto Capital و/یا سرقت احتمالی بخشی از این مبلغ بوده است.

Bitfinex پس از سال‌ها مشکلات بانکی مجبور شد از خدمات شرکتی مستقر در پاناما برای پردازش پرداخت‌هایش استفاده کند. تا اواسط سال ۲۰۱۸، Crypto Capital تقریباً ۱ میلیارد دلار تراکنش مالی و سرمایه مشترک را به نمایندگی از Bitfinex در اختیار داشت. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که Bitfinex بدون امضای قرارداد یا توافق‌نامه تجاری، به Crypto Capital اعتماد کرده است.

مکاتباتی که طی تحقیقات سال ۲۰۱۸ به دست آمده‌است، نشان‌دهنده تلاش مداوم و ناموفق یکی از کارمندهای Bitfinex برای بازگرداندن مبالغ در اختیار Crypto Capital است. این شرکت ادعا کرده که این وجوه توسط مقامات پرتغالی، لهستانی و آمریکایی توقیف شده‌است ولی دادستان و Bitfinex صحت این موضوع را زیر سؤال برده‌اند.

در این میان، کاربرها به خاطر طولانی شدن فرآیند برداشت از حساب‌هایشان به شدت عصبانی شده‌اند. حکم دادگاه بیان می‌کند که Bitfinex علی‌رغم مشکلات موجود با Crypto Capital به دروغ ادعا کرده‌است که برداشت پول طی این دوره بدون مانع بوده‌است.

Bitfinex برای اینکه بتواند به پردازش درخواست‌های برداش مشتری‌ها ادامه دهد، ۶۲۵ میلیون دلار از صندوق ذخیره Tether برداشت کرد. علاوه بر این، Bitfinex خط اعتباری ابدی به ارزش ۹۰۰ میلیون ‌دلار نزد Tether راه‌اندازی کرد و هر دو این موارد بدون اطلاع قبلی کاربران انجام شد.

وثیقه این خط اعتباری که Bitfinex می‌تواند بر حسب نیاز از آن برداشت کند، بیش از ۶۰ میلیون سهم از شرکت iFinex است که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه Bitfinex به حساب می‌آید. این سهام متعلق به DigFinex است که مالکیت اکثر سهام Tether و iFinex را در اختیار دارد.

این اقدام‌ها حدود نوزدهم مارس 2019 انجام شدند. کل مبلغ جابه‌جا شده حدود 700 میلیون دلار است.

این اقدام‌ها برای جابه‌جایی پول و سوءمدیریتی که باعث این کارها شده است، اساس و مبنای پیگرد قانونی شرکت Bitfinex هستند و طبق گزارش‌های موجود، این شرکت اطلاعات بسیار محدودی در رابطه با 625 میلیون دلار جابه‌جا و خط اعتبار 900 میلیون دلاری به دادستان ارائه کرده است.

در خاتمه این حکم نوشته شده است: «هدف تحقیقات دفتر دادستان کل نیویورک این است که تعیین کند تا چه میزان سرمایه‌گذاران اهل این شهر در معرض کلاه‌برداری‌های مستمر دو شرکت Bitfinex و Tether قرار دارند. به همین منظور، دادگاه به این شرکت‌ها دستور داده است که اطلاعات مالی خود شامل مستندات مالیاتی، اسناد حسابرسی و بانکی خود را در اختیار دادستانی قرار دهند».

چرا این فشار قانونی از طرف مسئولان نیویورک وارد می‌شود؟

Bitfinex و Tether در نیویورک مستقر نیستند. هیچ‌کدام از این شرکت‌ها مجوز BitLicense مورد نیاز برای تأسیس صرافی رمزارز را ندارند و به همین دلیل Bitfinex رسماً در آگوست ۲۰۱۷ خدمات خود را برای افراد ساکن ایالت نیویورک محدود کرد و همین محدودیت را در آگوست 2018 برای کسب‌وکارها اعمال کرد.

با این حال، دادستان‌کل نیویورک بر این باور است که این صرافی هنوز به شهروندان نیویورک خدمات ارائه می‌داده است و حکم دادگاه به صراحت بیان می‌کند که دادستان کل نیویورک به دنبال محافظت از حقوق افرادی است که به صورت قانونی از پلتفرم Bitfinex استفاده کرده‌اند، به ویژه اگر در ایالت نیویورک ساکن بوده باشند.

دادستان‌کل نیویورک می‌تواند از آنچه به نام قانون مارتین معروف است نیز استفاده کند. طبق گفته وکیل مرجع صدور اوراق بهادار، اسکات اندرسن، «این قانون به دادستان ‌کل نیویورک اجازه می‌دهد تحقیقات مدنی و جنایی مربوط به تخلفات قانون اوراق بهادار انجام دهد. دادستان کل به این ترتیب می‌تواند حکم دادگاه برای جمع‌آوری مدارک از شرکت Bitfinex و شهادت گرفتن علیه این شرکت را دریافت کند.

واکنش Bitfinex

در پاسخی که در وبلاگ این شرکت منتشر شد، Bitfinex خود را به عنوان شرکتی معرفی می‌کند که از قوانین تبعیت کرده و حامی اجرای قانون است و اقدام قانونی دفتر دادستان‌ کل نیویورک را تحت عنوان «تلاش بیش از حد» محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است:

نتایج تحقیقات دادستانی کل نیویورک بدون هیچ نوع اعتمادی نوشته شده‌اند و پر هستند از ادعاهای غلط به ویژه ادعای مربوط به خسارت 850 میلیون دلاری در Crypto Capital. ما مطلع شده‌ایم که این مبلغ از دست نرفته است بلکه مصادره شده و اکنون تحت کنترل نیروهای دولتی است. ما در تلاشیم از حقوق خود استفاده کرده و مبالغ مصادره شده را آزاد کنیم. متاسفانه دفتر دادستان‌کل نیویورک قصد دارد این تلاش‌ها را کوچک نشان دهد تا مشتری‌های ما ناراضی شوند.

Bitfinex همچنین پیشنهاد کرده است که دادستان‌ کل نیویورک باید به جای تلاش برای محکوم کردن این شرکت، به آن‌ها کمک کرده و در بازیابی شرایط قبلی Bitfinex مشارکت داشته باشد.

آیا Tether توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارد؟ Bitfinex چطور؟

نمی‌توان به این پرسش، پاسخ مشخصی داد. با این حال، به نظر می‌رسد که درخواست دادستان برای حکم دادگاه تا حدی منوط به این پرسش است و به نظر می‌رسد که دادستان‌کل نیویورک بر این باور است که Bitfinex از ذخایر مالی Tether برای پوشش دادن ورشکستگی خود پول برداشت کرده است.

با توجه به اسناد موجود، نمی‌توان مشخص کرد که Crypto Capital مبالغی که دریافت کرده است را در اختیار دارد یا خیر. شاید این مبالغ در حساب شرکت باشند ولی حاضر به بازگرداندن آن‌ها نباشد یا شاید هم حساب‌های شرکت توسط مقامات توقیف یا مسدود شده‌اند.

لازم به ذکر است که حتی اگر ۸۵۰ میلیون دلار مذکور غیرقابل دسترسی باشد، این مبلغ تنها بخش کوچکی از دارایی‌های کل Bitfinex و Tether است. گزارش‌های توییتری حاکی از آن است که برداشت‌های Bitfinex هنوز به طور کامل مورد پردازش قرار نگرفته‌اند.

آیا منتقدان دو شرکت Bitfinex  و Tether حق دارند؟

پاسخ این سؤال به منتقدان و زمان انتقادات بستگی دارد. طی سال‌ها، دامنه وسیعی از اتهامات علیه Bitfinex و Tether مطرح شده‌است.

یکی از جنجالی‌ترین اتهامات این بود که Tether بدون هیچ پشتوانه‌ای USDT صادر کرده و از آن برای ملتهب کردن بازارهای بیت‌کوین و سایر رمزارزها استفاده نموده است. برخی از این اتهامات به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردند. براساس اطلاعاتی که در حال حاضر موجود است، به نظر می‌رسد این اتهامات نادرست یا حداقل اثبات نشده باشند و دفتر دادستان‌کل نیویورک آن‌ها را تأیید نکرده است.

اتهامات بیشتری هم وجود دارد، از جمله اینکه Bitfinex در فعالیت‌های خود شفافیت کافی نداشته و با پشتوانه کافی برای USDT نگهداری نکرده است. Tether در ماه مارس سایت خود را به‌روزرسانی کرد و توضیح داد که برای صد درصد USDT موجود، پشتوانه مالی دارد که می‌تواند شامل پول نقد و سایر دارایی‌های به دست آمده از وام باشد. این اقدام فقط باعث افزایش شک افرادی شد که ادعای کافی نبودن پشتوانه‌های مالی را در گذشته مطرح کرده بودند. قبلاً سایت Tether اعلام کرده بود که به ازای هر USDT یک دلار پول نقد پشتوانه دارد ولی تغییر ذکر شده را کمی قبل از متصل کردن خط اعتباری Bitfinex اعمال کرد.

به نظر می‌رسد از لحظه‌ای که مشکلات Bitfinex با Crypto Capital در سال 2018 شروع شد، اتهام‌های مربوط به صد درصدی نبودن پشتوانه‌های مالی هم شدت گرفتند.

این شرایط چه تأثیری بر بیت‌کوین دارد؟

هرچند باید صبر کنیم تا نتیجه نهایی مشخص شود، دلیلی وجود ندارد که این اتفاقات اثر خاصی روی بیت‌کوین داشته باشند.

بسیاری از صرافی‌های بیت‌کوین همیشه برای پیدا کردن شرکای بانکی معتبر دچار مشکل بوده‌اند و برخی از آن‌ها حتی مجبور شده‌اند به همین دلیل فعالیت خود را متوقف کنند. همانطور که در افتضاح QuadrigaCX شاهد بودیم، زمانی که صرافی نتواند شریک بانکی مناسبی پیدا کند، ممکن است به شرکت‌های پردازنده پرداختی اعتماد کند که اعتبار کافی ندارند و همین امر باعث از بین رفتن پول‌های مشتریانش می‌شود.

به طور مشابه، تعدادی از صرافی‌ها کل پول خود را به دلیل هک شدن یا موارد مشابه از دست داده‌اند، و در برخی موارد به همین دلیل فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. در حالی که چنین رویدادهایی قیمت بیت‌کوین و احساسات عمومی را در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر قرار داده‌اند، مشخص نیست که این امر منجر به اثرات بلند مدت خواهد شد ولی در این مورد، احتمال کمی وجود دارد که شرکت Bitfinex مجبور به تعطیل کردن فعالیت‌های خود شود. خود شرکت قطعاً اینطور فکر نمی‌کند.

تاکنون قیمت بیت‌کوین شاهد کاهش قیمت نسبتاً کمی در حدود ۵ درصد بوده‌است. جالب است که حتی USDT با قیمت ۰.۹۷ دلار در Kraken ها مبادله می‌شود که نشان می‌دهد بازار هنوز هم به این استیبل کوین و شرکت پشت آن اعتماد دارد.

منبع : bitcoinmagazine

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته