شنبه 1 اردیبهشت 1403

فیسبوک می‌گوید شاید لیبرا هرگز راه‌اندازی نشود

فیسبوک در گزارشی به سرمایه‌گذارانش ضمن اشاره به بی‌تجربگی این شرکت در حوزه بلاک چین اعلام کرده که ممکن است راه‌اندازی لیبرا با تاخیر مواجه شود یا حتی اصلا راه‌اندازی نشود. مدیر عامل فیسبوک هم گفته که این شرکت هر چقدر لازم باشد، زمان صرف می‌کند تا بهترین مسیر را برای پیشبرد پروژه لیبرا پیدا کند.

فیسبوک ماه ژوئن برنامه‌اش برای ایجاد ارز دیجیتال لیبرا را اعلام کرد اما گزارش جدید این شرکت به سرمایه‌گذارانش تردیدهایی را در مورد این رمزارز جهانی بالقوه به‌وجود آورده است. در این گزارش به بی‌تجربگی این شرکت در حوزه بلاک چین و همچنین «سختگیری‌های دولت‌ها» اشاره شده است.

نگرانی‌ها و تاخیر احتمالی

بیانیه فیسبوک درباره لیبرا توجه بسیار زیادی را جلب کرد اما همه این توجهات مثبت نبودند. چند چهره شناخته‌شده سیاسی نگرانی‌هایی را در مورد این رمزارز و آسیب بالقوه آن مطرح کردند و حتی سایتی جعلی برای فروش توکن‌های لیبرا راه‌اندازی شد (درحالی‌که در واقعیت هنوز فاصله زیادی با انتشار این توکن‌ها داریم).

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، استیون منوچین، رئیس فدرال رزرو، جروم پاول، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، بنویت کوری و وزیر دارایی فرانسه، برونو لومر از جمله آن سیاستمداران مطرح هستند.

فیسبوک در این گزارش فصلی با اشاره به بی‌تجربگی‌اش در این صنعت گزارش می‌دهد که ممکن است راه‌اندازی لیبرا و کالیبرا با تاخیر مواجه شوند یا حتی اصلا راه‌اندازی نشوند.

«به‌علاوه نسبت به پذیرش این ارز از طرف بازار قطعیتی وجود ندارد. در نتیجه نمی‌توان اطمینان داشت که لیبرا یا محصولات و خدمات مرتبط با آن به‌موقع در دسترس قرار بگیرند یا اصلا ارائه شوند. تجربه قابل توجهی در مورد ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین نداریم که ممکن است تاثیری منفی بر توانایی ما برای توسعه و بازاریابی موفق این محصولات و خدمات بگذارد.»

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک گفته که این شرکت هر چقدر لازم باشد، زمان صرف می‌کند تا همه جنبه‌های لیبرا را بهبود بخشد و به «پرسش‌های تنظیم‌گران و متخصصان مختلف در مورد این پروژه پاسخ دهد و بعد بهترین مسیر را برای پیشبرد پروژه پیدا کند.»

ماموریت لیبرا

در حال حاضر قرار است ارز دیجیتال فیسبوک در سال ۲۰۲۰ عرضه شود. دیوید مارکوس رهبری این پروژه را برعهده دارد و چند هفته پیش در نشستی در کنگره به پرسش‌های نمایندگان پاسخ داد. مارکوس در توصیف ماموریت این ارز توضیح داد که لیبرا و کیف پول دیجیتال کالیبرا می‌توانند روشی موثرتر و کم‌هزینه برای نقل و انتقال پول از فردی به فرد دیگر باشند.

در مورد پتانسیل لیبرا پرسش‌هایی مطرح شده و برخی حتی آن را نوعی به‌روزرسانی برای پی‌پل خوانده‌اند.

منبع : cryptopotato

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

آشنایی با ارز دیجیتال هگز (HEX)

ارز هگز توسط ریچارد هارت در 2 دسامبر 2019 طراحی و راه اندازی شد و خود را به عنوان یک گواهی سپرده بر روی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینتروپی (NOIA)

سینتروپی، اینترنت عمومی را به یک اینترنت ایمن و کاربر محور تبدیل می کند که در آن رمزگذاری و عملکردِ داخلی وجود دارد و...

آشنایی با ارز دیجیتال متال (MTL)

متال (MTL) واحد پول بومی محصولات متال و بخشی اساسی از اکوسیستم متال است. به گفته تیم سازنده، ارسال و دریافت هرگونه رمزارز به...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته