جمعه 10 فروردین 1403

مقامات ایالات متحده، ۲۸ بیت‌کوین سرقت رفته در هک صرافی بیت‌فینکس را بازیابی کردند.

بزرگ‌ترین ادعایی که صنعت بلاک‌چین و رمزارزها دارد غیر متمرکز بودن این شبکه و امنیت بالای آن است. با چنین ادعا بزرگی، اگر این صنایع نتوانند سر حرفشان بمانند، بدون شک اعتماد کاربران و اعتبار خود را از دست خواهند داد. این عرصه نیز از زمان ظهور با مشکلاتی از این دست مواجه بوده است و چه بسا صرافی‌ها و شرکت‌‌هایی که در معرض سرقت و هک واقع شدند و با از دست رفتن دارایی‌های کاربران‌شان هم اعتبارشان را از دست دادند و هم ورشکسته شدند. هک صرافی‌هایی مثل ام-تی گاکس (Mt. Gox)، بیت‌فلور(BitFloor)، پولونیکس (Poloniex) و بیت‌استمپ (Bitstamp) نمونه‌هایی از این دست هستند. گسترش وقوع این قبیل هک‌ها و سرقت‌ها دیگر چندان تعجب برانگیز نیست، چیزی که شاید بتواند تفاوت و تعجب ایجاد کند خبر بازگشت سرمایه‌های سرقت رفته در این هک‌ها است. یکی از این صرافی‌ها که موفق به بازیابی بیت‌کوین‌های مسروقه شد، صرافی بیت‌فینکس (bitfinex) است.

صرافی بیت‌فینکس

صرافی بیت‌فینکس یکی از چهار صرافی برتر جهان است که به مبادله رمزارزها می‌پردازد و در مقر اصلی آن در جزایر ویرجین بریتانیا قرار دارد. از سال 2014، این صرافی بزرگ‌ترین پلت‌فرم مبادله بیت‌کوین بوده است که بیش از 10 درصد معاملات رمزارز جهان در این سایت انجام می‌شد. بیت‌فینکس در سال 2016 هک و 72 میلیون دلار از بیت‌کوین از مشتریانش دزیده شد.  اما این صرافی پس از چند روز تمام وجوه مشتریانش را برگشت داد و این باعث اعتبار بیشتر این صرافی شد.

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است

 این صرافی اعلام کرده که مقامات ایالات متحده 28 بیت‌کوین که در اوت 2016 به سرقت رفته بود را پس از دو سال پیگیری؛ بازیابی کرده و به صرافی بازگردانده‌اند. اگرچه این رقم در مقایسه با 120 هزار بیت‌کوین به سرقت رفته شبیه به قطره‌ای در برابر دریاست، اما هر روز نمی‌توان شاهد رویدادی‌هایی از این دست بود که دولتی سرمایه‌های به سرقت رفته را به صرافی بازگرداند.

نکته جالب‌تر آنکه در زمان سرقت، ارزش این سکه‌ها چیزی حدود 72 میلیون دلار بود، اما اکنون نزدیک به 456 میلیون دلار است؛ چیزی حدود 5/6 برابر. شاید این سرقت چندان هم بد نبوده باشد، چرا که در حال حاضر سود بیشتری را به همراه داشته است. گفته شده است زمانی که این سرقت صورت گرفت، صرافی تلاش کرد وجوه کاربرانش را به آنها برگرداند، آیا باز هم این سرمایه‌های بازیابی شده باید میان قربانیان تقسیم شود یا صرافی مالک آن است؟ گویا قرار بر این شده است که این سرمایه‌های بازیابی شده میان پنج هزار سرمایه‌گذار پخش شود و آنرا به قربانیان این هک برگردانند. اگر صرافی در همان زمان سرمایه کاربرانش را به آنها پرداخت کرده باشد، آیا نیازی هست که این پول را میان آنها مجددا تقسیم کند؟

فدرال امریکا منجی بیت‌فینکس

صرافی بیت‌فینکس گفته بود که در نوامبر 2018 به آنها درباره بازیابی بیت‌کوین‌ها اطلاع داده‌اند. همانطور که گفته شد سرقت و هک‌های زیادی صورت گرفت که هیچ کدام موفق به بازیابی سرمایه‌های به سرقت رفته نشدند و این بازیابی سرمایه صرافی بیت‌فینکس، امری دور از انتظار بود. این صرافی در بیانیه‌ای از پس دادن سرمایه‌های سرقت رفته به معامله کنندگانش که در شرایط سخت به صرافی وفادار بودند و به آنها اعتماد داشتند، احساس خرسندی کرد. همچنین از سازمان فدرال امریکا برای تلاش‌های مداومش برای بازگشت دارایی‌های مسروقه تشکر کرد.

دیگر سرقت‌ها نیز در دست پیگیری قرار می‌گیرند؟

بنا به گفته رویترز مقامات ایالات متحده و اروپا روی این سرقت کار کردند. این بازیابی کار کمی نیست چرا که هک صرافی بیت‌فینکس پس از ام‌تی گاکس بزرگ‌ترین هک تاریخ رمزارزها بوده است. شاید این بازیابی باعث شود سایر صرافی‌هایی که مورد هک واقع شدند، بارقه امیدی برایشان به وجود بیاید.

با این همه اگر بازیابی این قبیل سرقت‌ها امکان‌پذیر است، پس چرا سایر سرقت‌های صورت گرفته از صرافی‌ها، مورد پیگیری قرار نمی‌گیرند؟ آیا می‌توان گفت که چون این صرافی خود متعلق به شرکتی امریکایی به نام آی‌فینکس (iFinex Inc) بوده است، ایالات متحده تلاش کرده است تا سرمایه‌ها را بازیابی کند؟ یا اینکه هیچ انگیزه‌ و منفعت خاصی پشت این اقدام آمریکا وجود ندارد؟

و نکته آخر اینکه آیا باز هم می‌توان شاهد بازیافتن سرمایه‌های از دست رفته بود یا بازیابی بیت‌فینکس اولین و آخرین بازیابی کل تاریخ رمزارزها خواهد بود؟

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته