پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

آشنایی با انواع کلاهبرداری های مالی و رمزارزی

لیست کردن همه کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال ممکن نیست، زیرا تعداد آنها دائماً در حال تغییر است و همیشه موارد جدید ایجاد می‌شوند. با این حال، در اینجا برخی از قابل توجه ترین و گسترده ترین کلاهبرداری ها در دنیای ارزهای دیجیتال آورده شده است:

کلاهبرداری طرح‌های پونزی: اینها کلاهبرداری‌هایی هستند که در آن سرمایه‌گذاران قبلی با استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران جدیدتر، با وعده بازده بالا، پول پرداخت می‌کنند.

ICOهای جعلی (ارائه اولیه سکه): اینها طرح های جعلی جمع آوری سرمایه هستند که در ازای سرمایه گذاری بازده بالایی را به سرمایه گذاران وعده می دهند، اما پروژه و بازده جعلی هستند.

کلاهبرداری های فیشینگ: این کلاهبرداری ها شامل فریب دادن افراد برای فاش کردن کلیدهای خصوصی یا عبارات اولیه خود با ظاهر شدن به عنوان یک سرویس صرافی یا کیف پول قانونی است.

کلاهبرداری هرمی: این کلاهبرداری ها شبیه کلاهبرداری های پونزی هستند، اما شامل جذب اعضای جدید برای پیوستن به این طرح و کسب سود می‌شوند.

کلاهبرداری‌های پمپ و دامپ (Pump and Dump): این کلاهبرداری‌ها شامل افزایش مصنوعی قیمت یک ارز دیجیتال از طریق خرید هماهنگ و سپس فروش با سود می‌شود که باعث سقوط قیمت برای کسانی می‌شود که با قیمت‌های متورم مصنوعی خرید کرده‌اند.

هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا هر سرمایه گذاری دیگری، احتیاط و دقت لازم را رعایت کنید. این شامل تحقیق در مورد پروژه، تیم آن و هر گونه مسائل نظارتی مرتبط است. همچنین مهم است که از روش های ذخیره سازی امن برای کلیدهای خصوصی خود استفاده کنید و هرگز آنها را برای کسی فاش نکنید.

همچنین مهم است که قبل از استفاده از هر پلتفرم یا کیف پولی به طور کامل تحقیق کنید و فقط از خدمات معتبر و جاافتاده استفاده کنید. اگر مشکوک هستید که قربانی یک کلاهبرداری ارزهای دیجیتال شده اید، مهم است که آن را به مقامات مربوطه گزارش دهید و اقداماتی را برای ایمن سازی حساب ها و اطلاعات شخصی خود انجام دهید.

از سوی دیگر کلاهبرداری مالی محلی یک طرح کلاهبرداری است که افراد را در یک مکان جغرافیایی خاص هدف قرار می دهد. ویژگی های کلاهبرداری ممکن است متفاوت باشد، اما برخی از نمونه های رایج عبارتند از:

کلاهبرداری های سرمایه گذاری: این کلاهبرداری ها شامل فریب دادن افراد برای سرمایه گذاری پول خود در یک فرصت سرمایه گذاری جعلی یا تقلبی است.

کلاهبرداری پونزی: اینها کلاهبرداری‌هایی هستند که در آن سرمایه‌گذاران قبلی با استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران جدیدتر، با وعده بازده بالا، پول پرداخت می‌کنند.

کلاهبرداری های فیشینگ: این کلاهبرداری ها شامل فریب دادن افراد برای افشای اطلاعات شخصی یا جزئیات پرداخت خود با ظاهر شدن به عنوان یک سرویس قانونی است.

کلاهبرداری با وام: این کلاهبرداری ها شامل ارائه وام با شرایط غیر واقعی و سپس گرفتن هزینه های پنهان یا استفاده از تاکتیک های دیگر برای استخراج پول از وام گیرنده است.

کلاهبرداری های خیریه: این کلاهبرداری ها شامل فریب دادن افراد برای اهدای پول به یک موسسه خیریه یا هدف جعلی است.

برای جلوگیری از قربانی شدن به یک کلاهبرداری مالی محلی، مهم است که هنگام در نظر گرفتن هر فرصت مالی یا سرمایه گذاری، احتیاط و دقت لازم را به خرج دهید. این شامل تحقیق در مورد شرکت یا فردی است که این فرصت را ارائه می دهد و هرگونه مورد مشکوک یا علائم هشدار دهنده را بررسی می کند. همچنین مهم است که هرگز اطلاعات شخصی یا جزئیات پرداخت را ارائه نکنید، مگر اینکه از قانونی بودن درخواست اطمینان داشته باشید.

 این امکان برای یک مدیر مالی محلی وجود دارد که پول را از افراد جمع آوری کند و سپس بقیه را از طریق ارز دیجیتال برای یک کلاهبردار بفرستد. این نوع کلاهبرداری معمولاً شامل مدیران مالی است که افراد را متقاعد می کند تا پول خود را در یک فرصت سرمایه گذاری جعلی یا تقلبی سرمایه گذاری کنند و برای خود کمیسیون می گیرند.

در این سناریو، مهم است که فردی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته است، این حادثه را در اسرع وقت به پلیس و مقامات مالی گزارش دهد. این به شروع تحقیقات و ردیابی افراد مسئول کلاهبرداری کمک می کند.

همچنین برای افرادی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند بسیار مهم است که اقداماتی را برای حفظ امنیت اطلاعات و حساب های شخصی خود و همچنین نظارت دقیق بر امور مالی خود انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که از وجوه آنها به هیچ وجه سوء استفاده نمی شود. مدیر مالی در این سناریو همچنین ممکن است بخواهد اقداماتی را برای ایمن سازی حساب ها و اطلاعات شخصی خود انجام دهد و برای تعیین بهترین اقدام با یک متخصص حقوقی مشورت کند.

این مقاله به کمک هوش مصنوعی (AI) نوشته شده است.

بیشتر بخوانید

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

نگاهی به آینده پیشرفت های فناوری

  پیشرفت سریع نوآوری و فناوری های آینده در سال‌های اخیر، سرعت نوآوری‌های فن‌آوری شتاب بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است که ناشی از پیشرفت‌های چشمگیر در...

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته