جمعه 7 اردیبهشت 1403

آشنایی با صرافی کوین بیس (Coinbase)

کوین بیس (Coinbase) یک صرافی ارز دیجیتال است که در سال 2012 در ایالات متحده تأسیس شد. در سال 2016، صرافی Coinbase نام خود را به صرافی جهانی دارایی های دیجیتال (GDAX)، تغییر داد. Coinbase بیش از 35 میلیون معامله گر از بیش از 100 کشور جهان را پشتیبانی می کند، بیش از 220 میلیارد دلار حجم تجارت دارد و بیش از 7 میلیارد دلار دارایی ذخیره سازی شده دارد. Coinbase یک تیم جهانی متشکل از بیش از 1000 کارمند دارد. علاوه بر این، بیش از 500 میلیون دلار بودجه از پانزده سرمایه گذار جمع آوری کرده است.

تاریخچه راه اندازی صرافی کوین بیس

Coinbase صرافی ارز دیجیتالی متعلق به آمریکاست که یکی از قدیمی ترین صرافی های ارز دیجیتال در دنیا محسوب می شود. Coinbase در سانفرانسیسکو کالیفرنیا واقع شده است که از سال 2012 توسط برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) و فرد ارشام (Fred Ersham) تأسیس گردید. این صرافی کار خود را از یک بنگاه اقتصادی سطح کوچک شروع کرد و به مرکزی بسیار بزرگ تر تبدیل شد که در حال حاضر بیش از 1000 نفر در آن مشغول به کار هستند و در طی سابقه فعالیت 7 ساله خود به سرعت در حال رشد و گسترش است تا جایی که امروزه ارزش آن 8 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

این صرافی فعالیت تجاری خود را تحت نام دو برند انجام می دهد: Coinbase و Coinbase pro.
Coinbase بیشتر روی مشتریان و سرمایه گذاران خرد که قصد خرید بیت کوین با ارزهای فیات را دارند تمرکز دارد، در حالی که Coinbase pro پلتفرم پیشرفته تری از صرافی ارز دیجیتالی است. اما این صرافی متعلق به کشور آمریکاست و فقط سرمایه گذاران آمریکایی مجوز فعالیت در آن را دارند.

ویژگی ها و خدمات کوین بیس

  1. سهولت استفاده
    برخلاف بسیاری از سیستم عامل های معاملات ارزهای رمزنگاری شده مانند Binance، کوین بیس برای مبتدیان طراحی شده است. ثبت نام، تأیید و لینک به فرآیند پرداخت فقط چند دقیقه طول می کشد.
  2. گزینه های پرداخت
    Coinbase به دلیل در دسترس بودن در سراسر جهان، پشتیبانی از چندین ارز فیات و طیف گسترده ای از روش های انتقال وجه به یک حساب، یک پلتفرم تجاری مناسب است. این پلتفرم دسترسی افراد را برای ورود به بازار ارزهای رمزنگاری شده با استفاده از ارز محلی خود از طریق انتقال بانکی، پرداخت های SEPA، انتقال وجه و کارت های اعتباری و کردیت کارت ها فراهم می کند.
  3. ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی شده
    Coinbase فقط از 46 سکه دیجیتال روی پلتفرم خود برای خرید، تجارت و فروش پشتیبانی می کند. کاربران در بستر Coinbase می توانند سکه های معروف مانند BBTC، ETH، ATOM، XRP، LTC، BCH، DAI، EOS، LINK، XLM و چند سکه دیگر را معامله کنند.
  4. بیمه شدن دارایی و کیف پول
    Coinbase برای تأمین اعتبار مشتریان خود از سیستم ذخیره کیف پول سرد و گرم استفاده می کند. حداقل 98٪ وجوه ارز دیجیتال مشتری در کیف پول های سرد ذخیره می شود. این بدان معناست که کمتر از 2٪ وجوه کاربر در کیف پول های گرم برای تأمین نقدینگی در سیستم عامل نگهداری می شود. بیمه Coinbase وجوه ذخیره شده در کیف پول های گرم را پوشش می دهد و در صورت ایجاد یا نقض سیستم های امنیتی، هزینه ی دارایی های از دست رفته را پرداخت خواهد کرد.

ویژگی های امنیتی

وقتی صحبت از امنیت می شود، امنیت کوین بیس تا حدودی راضی کننده است اما کمبود بسیاری دیگر از ویژگی هایی که می تواند برای بهبود امنیت به کار برده شود، همچنان احساس می شود. کوین بیس با داشتن 98 درصد از کل دارایی های موجود در محل ذخیره سازی آفلاین به یک کارگزار و صرافی امن تبدیل می شود. دسترسی به اطلاعات و دارایی کاربران برای هکرها و سارقان بسیار مشکل و در بعضی موارد غیر ممکن است. Coinbase برای تأمین نیازهای معاملات روزمره مشتریان، 2٪ از دارایی ها را به صورت آنلاین ذخیره می کند. Coinbase داده های ذخیره سازی شده سرد را با AES-256 رمزگذاری می کند. همچنین در صورت بروز اتفاقی برای درایوهای USB، از نسخه اصلی پشتیبان تهیه می کند. با افزایش بیشتر امنیت، Coinbase درایوهای USB و کدها را در صندوق های امن و درایوهای پراکنده در سراسر جهان و شبکه بلاکچین ذخیره می کند. دارایی های موجود در محل ذخیره سازی گرم همچنین دارای یک بیمه نامه هستند که معامله گران را در برابر نقض امنیت در Coinbase، سرقت دارایی ها یا به خطر افتادن حساب کاربری کوین بیس بیمه می کند. Coinbase موجودی های نقدی مشتریان ایالات متحده را با هم جمع می کند و آنها را در بانک های بیمه شده FDIC (FDIC-insured banks) نگه می دارد. به صورت پیش فرض در بانک، دارایی های تا 250,000 دلار تحت حمایت بیمه قرار می گیرند و از آن ها محافظت می شود.

Coinbase Security همچنین تأیید دو مرحله ای را در همه حساب هایی که در تلفن همراه استفاده می شوند، همراه با نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به داشبورد انجام می دهد. وب سایت Coinbase از امنیت SSL برخوردار است و کیف پول هایی با کلیدهای خصوصی دارای رمزگذاری AES-256 هستند. Coinbase Bug Bounty Program جامعه را درگیر شناسایی اشکالات می کند و به Coinbase اجازه می دهد تا از طریق گزارش گیری از کاربران به سرعت آنها را برطرف کند. از دیدگاه امنیتی، Coinbase ویژگی های بسیار خوبی دارد. این ویژگی ها تضمین می کنند که دارایی ها و داده های کاربر ایمن، محافظت شده و بیمه شوند و خیال کاربر را چه از دید معامله گران و چه از دید سرمایه گذاران راحت کند.

کارمزد تراکنش ها در کوین بیس

Coinbase بیشترین درآمد خود را از کمیسیون های مربوط به معاملات ارز فیات بدست می آورد. در کوین بیس یک ساختار چهار طبقه کارمزد همراه با کارمزد مبتنی بر درصد متغیر که توسط پردازنده پرداخت دریافت می شود، وجود دارد. در هر دسته بندی، Coinbase پس از محاسبه، هزینه ی بیشتر را مطالبه خواهد کرد. بعلاوه، نرخ سود سالانه 8٪ نیز برای معاملات حاشیه یا مارجین اعمال می شود. آخرین برآورد درآمد کوین بیس 520 میلیون دلار بود که تقریباً یک سوم آن از معامله گران تابعه انگلیس ناشی شده بود.

همانطور که در زیر توضیح داده شده است، چهار ردیف با مقداری افزایش کمی افزایش می یابد:

  • ردیف 1 برای معاملات زیر 10.00 دلار است که کاربر هزینه ای معادل $ / € / 0.99 پوند را متحمل می شود.
  • ردیف 2 برای معاملات بین 10.01 دلار و 25.00 دلار است که کاربر هزینه ای معادل $ / € / 1.49 پوند را متحمل می شود.
  • ردیف 3 برای معاملات بین 25.01 دلار و 50.00 دلار است که کاربر هزینه ای معادل $ / € / 1.99 پوند را متحمل می شود.
  • ردیف 4 برای معاملات بین 50.01 دلار و 200.00 دلار است که کاربر هزینه ثابت $ / € / 2.99 پوند را متحمل می شود.

مشکلات و معایب کوین بیس

کوین بیس خدمات فروش ارز دیجیتالی خود را فعلا در برخی کشورها ارائه نمی کند. پس لازم است حتما لیست کشورهای پشتیبانی شده قبل از شروع فعالیت کنترل شود چرا که وقتی یک ارز دیجیتالی در پلتفرم آنها خریداری شود در حالی که ارز محلی کاربر پشتیبانی نشده باشد، قادر نخواهد بود ارز دیجیتالی را به آن تبدیل کند.

علاوه بر این، مشکلی که بسیاری از کاربران از آن گلایه مند هستند، این است که هزینه های کارمزدی بیشتری نسبت به هزینه های اعلام شده توسط صرافی از آن ها دریافت می شود و به طور کلی هزینه های معاملات در این صرافی نسبت به سایر صرافی ها بیشتر است.

همچنین این صرافی گزینه ها و امکانات خاص معاملاتی محدودی در رابطه با معامله ارز دیجیتال دارد و سرویس های مختلفی برای استفاده معامله گران ارایه نمی دهد.

آموزش افتتاح حساب و انجام معاملات در صرافی کوین بیس

ثبت ‌نام در صرافی کوین بیس تقریبا بدون دردسر انجام می شود. ابتدا نام، ایمیل و رمز عبوری که کاربر قصد استفاده از آن ها را دارد، توسط کاربر وارد می شود. سپس از کاربر خواسته می ‌شود آدرس ایمیل خود را تأیید کند. این کار با استفاده از لینکی که به ایمیل کاربر ارسال می شود انجام می گیرد.

در مرحله بعدی، کوین بیس از کاربر می ‌خواهد شماره‌ تلفن خود را وارد کند تا یک کد تأیید در تلفن همراه خود دریافت کند و آن را نیز در قسمت مخصوص وارد کند.

کوین بیس بعداً از این شماره ‌تلفن برای ارسال کدهای تأیید دو مرحله‌ای استفاده می ‌کند. پس از این مرحله، از کاربر خواسته می‌شود تا اطلاعات شناسایی و هویتی خود را وارد کند.

درست مثل هر حساب بانکی یا حساب سرمایه ‌گذاری، کاربر باید هویت خود را از طریق مدارک شناسایی دولتی و رسمی اثبات کند.

در این مرحله، حساب کوین بیس کاربر ایجاد شده است و کاربر می‌تواند حساب بانکی، کارت اعتباری یا کارت بانکی خود را برای فعال‌کردن سپرده‌ها و برداشت‌ها اضافه کند تا بتواند معامله یا سرمایه‌گذاری را شروع کند.

افتتاح حساب

نحوه خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده در صرافی کوین بیس

در اینجا نحوه شروع کار و نحوه خرید و فروش ارزهای رمز نگاری شده در کوین بیس آورده شده است.
راه‌اندازی کوین بیس آسان است، اما به برخی از اطلاعات از جمله نام حقوقی، آدرس خانه، تاریخ تولد، چهار رقم آخر شماره بیمه و مطالعه راهنمای چگونگی استفاده از کوین بیس نیاز دارد. این مراحل ثبت نام مطابق با مقررات فدرال کشور مبدا کوین بیس است.

نحوه خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده در صرافی کوین بیس

ابتدا لازم است کاربر برنامه کوین بیس را برای iPhone یا Android بارگیری کند. سپس برنامه را باز می کند و روی «شروع به کار» ضربه می زند. همانند مراحل بالا کاربر با آدرس ایمیل خود یک حساب کاربری ایجاد می کند و روی «شروع» ضربه می زند. با ضربه‌زدن روی لینکی که به صندوق ورودی کاربر ارسال شده، ایمیل کاربر تأیید می شود.

سپس نحوه استفاده از Coinbase برای سرمایه‌گذاری، پرداخت آنلاین، خرید آنلاین یا سرمایه‌گذاری در سایر صرافی‌ها، انتخاب می شود. در این مرحله کاربر باید منبع درآمد خود را تأیید کند. اکنون کاربر شروع به لینک دادن حساب بانکی خود می‌کند. می توان در قسمت جستجو بانک خود را جستجو کرد. با نام کاربری و رمز عبوری که کاربران خارج از ایران معمولاً برای ورود به حساب بانکی استفاده می‌کنند می توانند وارد حساب بانکی خود شوند. برای ادامه، حساب بانکی را که کاربر می‌خواهد به Coinbase پیوند دهد انتخاب می کند و روی “ادامه” ضربه می زند.

نحوه خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده در صرافی کوین بیس

اکنون کاربر در صفحه اصلی Coinbase قرار خواهد گرفت، جایی که می توان خرید ارزهای رمز نگاری شده را شروع کرد.

نحوه خرید ارزهای رمزنگاری شده از صرافی کوین بیس

در ادامه به نحوه خرید ارز رمزنگاری شده خواهیم پرداخت. مثال را با خرید مقداری بیت‌کوین آغاز می‌کنیم. اما این روند خرید در مورد تمامی رمزارزهای ارائه شده در بستر Coinbase یکسان است.
زمانی که روی «شروع به کار» در بالای صفحه ضربه زده می شود، لیستی از دارایی‌های رمزنگاری را که می‌توان خریداری کرد مشاهده خواهیم کرد. برای مثال بیت‌کوین را در بالا انتخاب کرده ایم. سپس انتخاب می کنیم چه مقدار می‌خواهیم خریداری کنیم.

نکته: کاربر می‌تواند کسری از یک ارز رمزنگاری شده بخرد، بنابراین می‌توانید ۵ دلار برای تقریباً ۰۰۰۶۲۰۴ بیت‌کوین (با قیمت ۶۴،۶۳۵ دلار) یا هر مقدار که می‌خواهید هزینه کنید. حداقل سفارش ۱.۹۹ دلار است.

روی «پیش‌نمایش خرید» ضربه می زنیم و می توانیم از این قسمت سفارش را مرور کنیم.

توجه داشته باشید Coinbase درصدی از خرید را به‌عنوان کارمزد کسر می‌کند، بنابراین اگر قصد خرید ۵ دلار را دارید، معامله با کارمزدی در حدود ۹۹ سنت انجام می‌شود. اگر بیت‌کوین به ارزش ۵۰۰ دلار خریداری می‌کنید، حدود ۷.۳۴ دلار هزینه کسر می‌شود. سپس در صورت اطمینان از خرید، «Buy Now» را انتخاب می کنیم.

پس از خرید بیت‌کوین می‌توان بلافاصله معامله را شروع کرد، اما ۸ روز زمان می‌برد تا ارز رمزنگاری کاربر به حساب شخص دیگر واریز شود.

نحوه خرید ارزهای رمز نگاری شده از صرافی کوین بیس

نحوه فروش ارزهای رمزپایه در صرافی کوین بیس

حال فرض کنید کاربر آماده فروش دارایی‌های رمزنگاری شده خود است. گام‌ های زیر مراحلی است که کاربر باید برای فروش رمزارز مورد نظر خود انجام دهد. روی نماد دایره آبی‌رنگ در صفحه اصلی ضربه می زنیم. دو نماد را نشان می‌دهد. که در این مرحله فروش را انتخاب می کنیم.

دارایی را که می‌خواهیم بفروشیم انتخاب می کنیم که در اینجا ما بیت‌کوین را انتخاب می‌کنیم.

میزان فروش خود را انتخاب کرده یا روی دکمه «حداکثر» در سمت چپ صفحه ضربه می زنیم تا همه آن را بفروشیم. بار دیگر صفحه را مرور می کنیم، دوباره هزینه Coinbase را یادداشت و محاسبه می کنیم و روی «Sale Now» ضربه می زنیم.

نحوه برداشت پول از صرافی کوین بیس

شاید کاربر آماده باشد که از حساب خود در کوین بیس پول برداشت کند. کاربر ارز رمزنگاری شده خود را فروخته‌ است، اما اکنون می‌خواهد آن را به‌حساب بانکی خود برگرداند.
توجه داشته باشید که اگر تازه اقدام به خرید یا فروش وجوه کرده‌اید، بازهم ممکن است محدودیت مبتنی بر برداشت داشته باشید. به‌عنوان مثال اگر امروز اقدام به خرید یا فروش از حساب کاربری خود کرده اید، امکان برداشت آن رمزارز به مدت هشت روز وجود ندارد. پس از گذشت آن زمان، اقداماتی که باید برای برداشت انجام شود این است:

از صفحه اصلی، روی موجودی پورتفوی در بالای صفحه ضربه می زنیم. گزینه دلار آمریکا را انتخاب کرده و اگر مقداری ارز رمزنگاری شده فروخته‌ شده است، مقدار نمایش داده شده در صفحه باید ارزش دیگری غیر از ۰ دلار داشته باشد. روی «برداشت» ضربه می زنیم.

«پیش‌نمایش برداشت» را انتخاب می کنیم. سپس حساب بانکی خود را انتخاب می کنیم. انتقال یک تا سه روز کاری طول می‌کشد. همچنین می‌توان با پرداخت هزینه‌ای اندک، کارت نقدی را برای انتقال فوری اضافه کرد.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته