شنبه 6 مرداد 1403

آماده سازی یک هارد فورک و برقراری انسجام شبکه به کمک سازمان های مستقل غیرمتمرکز (DAO)

 

در دنیای غیرمتمرکز بلاک چین، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) به مدل جدیدی از سازمان‌دهی و مدیریت کسب‌وکار تبدیل شده‌اند. علیرغم پتانسیل عظیمی که دارند، DAO ها هنوز در برابر خطرات خاصی از جمله تهدید به تصرف توسط عوامل مخرب آسیب پذیر هستند. یکی از راهبردهای دفاعی اساسی در این شرایط، آماده شدن برای “هارد فورک” است.
هدف این مقاله ارائه راهنمایی به DAO ها در مورد چگونگی برنامه ریزی و مدیریت موثر هارد فورک ها است. “هارد فورک” در زمینه فناوری بلاک چین به تغییر عمده از یک پروتکل موجود اشاره دارد که نسخه جدیدی از بلاک چین را با مجموعه ای از قوانین متفاوت ایجاد می کند. در دنیای DAO، هارد فورک ابزاری برای محافظت از خود در برابر تهدیدات است.

برنامه ریزی هارد فورک
هارد فورک ها نباید تنها در مواقع ضروری وجود داشته باشند، بلکه باید بخشی از برنامه ریزی استراتژیک اولیه DAO باشد. ایجاد یک چارچوب که شرایط و فرآیند شروع هارد فورک را مشخص می کند بسیار مهم است. این چارچوب باید مشخص کند که چه چیزی یک تهدید مهم برای DAO محسوب می‌شود و گام‌های لازم برای ایجاد یک DAO جدید برای مقابله با آن تهدیدها را ارائه می‌دهد.

ایجاد اجماع و مشارکت عمومی
یک هارد فورک اساساً یک DAO جدید ایجاد می کند و زنجیره اصلی را در دست افراد مخرب به جای می گذارد. موفقیت DAO جدید به شدت به دستیابی به اجماع (Consensus) و تضمین مشارکت در زنجیره جدید بستگی دارد. بنابراین ضروری است که افراد در طول این فرآیند آگاه و بخشی از آن شوند. قبل از شروع، یک مکانیسم رای گیری شفاف باید ایجاد شود تا مورد تایید جامعه قرار گیرد.

آماده سازی فنی
از منظر فنی، تیم باید از تخصص لازم برای رسیدگی به پیچیدگی های راه اندازی هارد فورک برخوردار باشد. این می تواند شامل تهیه و آزمایش کد جدید، هماهنگی انتقال به بلاک چین جدید و انتقال هموار تمام عملکردهای لازم به DAO جدید باشد.

ملاحظات قانونی و مقرراتی
بسته به حوزه قضایی، هارد فورک ها می توانند پیامدهای قانونی و نظارتی نیز داشته باشند. بهتر است از یک وکیل برای کمک به DAO برای جلوگیری از تناقضات قانونی احتمالی و اطمینان از اینکه هارد فورک هیچ قانون یا مقرراتی را نقض نمی کند استفاده کنید.

استراتژی مورد نیاز پس از ایجاد هارد فورک
برنامه ریزی استراتژیک بعد از هارد فورک نیز بسیار مهم است. این ممکن است شامل استراتژی هایی برای جذب کاربران جدید، بازسازی مشارکت ها و همکاری ها و بازسازی شهرت DAO باشد.

در نظر داشته باشید که ایجاد هارد فروک می تواند یک روش مخرب باشد و زمانی که تمام اقدامات حفاظتی دیگر شکست خورده اند باید آخرین راه حل در نظر گرفته شود. با این حال، با آماده سازی مناسب برای چنین احتمالی، DAO ها می توانند تداوم خود را تضمین کنند، از منافع جوامع خود محافظت کنند و یکپارچگی عملیات خود را در مواجهه با تهدیدات احتمالی حفظ کنند.

 

 

نویسنده: پویان قمری، اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصادی

LinkedIn icon for email signatures - free download 20x20px

LinkedIn

Instagram icon for email signatures - free download 20x20px

Instagram

Twitter icon for email signatures - free download 20x20pxTwitter

YouTube icon for email signatures - free download 20x20px

YouTube

بیشتر بخوانید

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

به کارگیری نظریه بازی برای درک عمیق تر از زندگی و کیهان

      نظریه بازی، ایده ای که توسط ریاضیدانانی مانند جان فون نویمان و جان نش ارائه شد، به تعاملات استراتژیک بین تصمیم گیرندگان منطقی می...

چالش های صنعت داروسازی با رویکرد پایدار و دوستدار محیط زیست

  با تشدید نگرانی های جهانی زیست محیطی، صنعت داروسازی برای اتخاذ شیوه های تولید پایدار تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. این مقاله به...

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

مطالب داغ هفته