چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

الگوریتم اثبات سهام: بلاک چین های پوز؛ کلیّتی جامع درباره شبکه های استکینگ رمزارز

همچنانکه اتریوم آماده می شود به سمت بلاک چین پوز رهسپار شود، توجهات به سمت الگوریتم اثبات سهام و استکینگ رمزارز افزایش می یابد. در این مقاله لیستی از بزرگترین پلتفرم های استکینگ بلاک چین را معرفی خواهیم کرد.

الگوریتم اثبات سهام

الگوریتم اثبات سهام از یک فرایند شبه تصادفی برای انتخاب یک نود برای بررسی اعتبار یک بلاک استفاده می کند. در این انتخاب عواملی از قبیل مدت داشتن سهام، انتخاب تصادفی و میزان دارایی نود تاثیر گذار است.

خوب است بدانید که در سیستم اثبات سهام، گفته می شود که بلاک ها ساخته می شوند، در حالی که در سیستم اثبات کار بلاک ها استخراج می شوند. ارزهایی که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنند، اغلب با فروش ارزهای از قبل استخراج شده شروع به کار می کنند و یا با استفاده از الگوریتم اثبات کار راه اندازی می شوند و بعد به الگوریتم اثبات سهام منتقل می شوند.

سیستم اثبات کار

در سیستم اثبات کار ارزها به شکل پاداش داده شده به استخراج کنندگان ایجاد می شوند، در حالی که در سیستم اثبات سهام معمولا از کارمزد پرداخت شده در تراکنش به عنوان پاداش استفاده می شود.

کاربرانی که می خواهند در فرایند کسب پاداش شرکت کنند، باید مقدار مشخصی از ارز را به عنوان سهام، در شبکه قفل کنند. اندازه مقدار سهام، شانس انتخاب شدن به عنوان نودی که اعتبار بلاک بعدی را بررسی می‌کند، تعیین خواهد کرد. هر چه میزان سهام بیشتر باشد، شانس نیز بیشتر خواهد بود

کدام الگوریتم اجماع برای بلاک چین کاراتر و بهتر است؟

اینکه کدام الگوریتم اجماع برای بلاک چین کاراتر و بهتر است، همواره محل بحث و گفتمان های علمی بوده است. با اینکه الگوریتم اثبات کار با ظهور بیت کوین به شهرت و همه گیری گسترده ای دست پیدا کرد، اما اخیراً پروتکل اثبات سهام (پوز) نیز توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است، به خصوص که اتریوم نیز قصد دارد از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده کند.

اینکه کدام بهتر است همواره محل بحث بوده است. برخی معتقد هستند الگوریتم اثبات کار به دلیل حذف رقابت بر سر حل معادلات ریاضی کاراتر است اما برخی دیگر معتقد هستند الگوریتم پوز یا اثبات سهام به جای آنکه به اجماع در سراسر ماشین های شبکه ای دست پیدا کند.

این امکان را فراهم می کند تا از نودهای کوچک تر نیز اعتبار گیری شود و بنابراین این نوع الگوریتم کارایی بهتری دارد. همین امر باعث می شود الگوریتم پوز ارزان تر باشد و انرژی کمتری را مصرف کند. همچنین باید اذعان داشت که سرعت معاملات در این نوع الگوریتم به مراتب بیش از الگوریتم اثبات کار است.

برخی دیگر نیز باور دارند الگوریتم اثبات کار هنگامی که سخن از یک محیط غیرمتمرکز به میان می آید یقیناً کارایی و بازدهی بیشتری نسبت به رقیب نوظهور خود دارند.

بزرگترین پلتفرم های اثبات سهام (پوز)

در زیر به اختصار بزرگترین پلتفرم های اثبات سهام (پوز) را معرفی خواهیم کرد:

ای اُ اس (EOS)

اگر چه پلتفرم EOS دارای مالکیت خصوصی است، با این اوصاف این بلاک چین با هدف ایجاد یک شبکه مبتنی بر اجتماع نظیر به نظیر بلاک چین ایجاد شده است. یکی از ویژگی هایی که این پلتفرم را از انواع  دیگر پلتفرم ها متمایز می کند، استفاده این پلتفرم از پروتکل اثبات سهام موکّل (DPoS) است. پروتکل اثبات سهام موکّل، یک فرایند رای دهی دموکراتیک، جهت افزایش و ارتقای سطوح امنیتی و دست یافتن به یک ساختار مدیریتی غیر متمرکز است. در این نوع پروتکل دارندگان توکن، گروهی از نمایندگان را برمی گزینند تا از جانب ایشان تصمیم گیری کنند.

تزوس

در زمان آغاز پروژه، تیم تزوس موفق شد درآمد کلان 232 میلیون دلاری از طریق عرضه اولیه سکه کسب کند و به یکی از بزرگترین بازار عرضه اولیه سکه تاریخ بدل شود. XTZ توکن اصلی کمپانی تزوس است و از این توکن برای ساخت و طراحی قراردادهای هوشمند استفاده می شود. تزوس از بلاک چین مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام موکّل استفاده میکند تا کاربران را تشویق کند در گسترش و ارتقای پلتفرم مشارکت کنند.

ترون

مشابه پلتفرم تزوس، ترون نیز بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام موکّل پی ریزی شده است. در ماه مه 2018، رمز ارز ترون (TRX) به بلاک چین اثبات سهام منتقل شد. افزایش سرعت معاملات تجاری و پرداخت های مالی و همچنین ایجاد بستر رایگان و همگانی برای خدمات استکینگ، از جمله دلایل ترون برای استفاده از الگوریتم اثبات سهام است.

نئو

نئو یکی از شبکه های بلاک چین با بیشترین سرعت ارتقا و پیشرفت محسوب می شود. پلتفرم نئو در سال 2014 آغاز به کار کرد. نئو به عنوان اتریوم چینی نیز شناخته می شود زیرا یک بلاک چین متن باز (کدباز) در چین است و با این هدف آغاز به کار کرده است تا دارایی های فیزیکی را وارد ساحت دارایی های دیجیتال کند.

نظیر اتریوم، پلتفرم نئو نیز یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که اکوسیستم جامعی از اپلیکیشن های غیر متمرکز را پشتیبانی می کند. پلتفرم نئو بر اساس الگوریتم اثبات سهام موکّل بیزانتین فالت تلورانس طراحی شده است. این نوع الگوریتم نوعی سیستم دولتی است که دارای نمایندگان و سخنگوی ویژه مخصوص به خود می باشد.

دش

پلتفرم دش این ادعا را دارد که می تواند کارایی بیت کوین را بهبود بخشد. شبکه مستر نود پلتفرم دش بر اساس الگوریتم اثبات سهام طراحی شده است که فرایند آزادسازی بلوک های زنجیره ای را تسهیل می کند.

وِیوز (Waves)

برای سازندگان توکن، پلتفرم وِیوز توانایی این را دارد که جایگزین پلتفرم های شناخته شده ای نظیر اتریوم و نئو شود. این پلتفرم در سال 2016 آغاز به کار کرد و بیش از 16 میلیون دلار در مراسم معارفه عرضه اولیه سکه خود بدست آورد. وِیوز یک رمزارز مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام است. این پلتفرم همچنین یک صرافی غیر متمرکز مخصوص به خود را نیز اداره می کند. سازنده وِیوز مدعی ست شبکه او می تواند بیش از 500 معامله در ثانیه را پوشش دهد.

کاسموس (Cosmos)

شبکه کاسموس (کهکشان) برای نخستین بار در سال 2016 آغاز به کار کرد. این شبکه با هدف ایجاد یک بستر با پهنای گسترده و برآورده سازی امکان همکاری و تعامل شبکه ای گسترده با دیگر پلتفرم ها، ایجاد شد. شبکه کاسموس از پروتکل اجماع اثبات سهام استفاده می کند.

کوانتوم (Qtum)

دیگر بلاک چین عمومی که بر اساس اتریوم طراحی شده ولی مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام فعالیت می کند، پلتفرم کوانتوم است. به دلیل پروتکل غیرمتمرکز این شبکه، بلاک چین کوانتوم مستلزم هیچ هاردفورک برای افزایش حجم بلوک ها نیست. شبکه کوانتوم بر اساس نسخه سوم الگوریتم اثبات سهام طراحی شده است.

وی چین (VeChain)

پلتفرم وی چین به دلیل نحوه کاربست تکنولوژی بلاک چین در صنعت چرخه تامین شناخته شده است. این پلتفرم یک شبکه عمومی بلاک چین است که تلاش می کند مشکلات جاری در زندگی روزمره را به واسط نهادینه سازی راهکارهای مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین از پیش رو بردارد. از زمان آغاز به کار خود، این پلتفرم سنگاپوری از طریق همکاری با دیگر شرکت های مطرح دنیا نظیر بی ام دبلیو (BMW) توانسته است خود را به عنوان یک پلتفرم پیشرو در نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین معرفی کند.

پلتفرم وی چین از پروتکل اثبات صلاحیت (PoA) استفاده می کند. این پروتکل در اساس مبتنی بر پروتکل اثبات سهام است با این تفاوت که در این نوع پروتکل، پلتفرم وی چین به عنوان یک مرجع متمرکز صحت معاملات را تایید می کند.

اتریوم 2.0

اگرچه مدت های زیادی می گذرد و کماکان اتریوم 2.0 وارد بازار ارزهای دیجیتال نشده است با این اوصاف زمزمه هایی به گوش می رسد که نسخه جدید اتریوم در سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. به گفته طراحان و سازندگان اتریوم، نسخه جدید اتریوم بر اساس الگوریتم اثبات سهام طراحی شده است و دارندگان اتریوم می توانند برای محافظت و تایید اعتبار شبکه از سکه های خود استفاده کنند. قاعدتاً دارندگان اتریوم از کارمزد پرداخت شده در تراکنش شبکه بهره مند خواهند شد. تغییر الگوریتم اتریوم می تواند سرعت دسترسی به این شبکه را به صورت گسترده افزایش دهد.

آینده بلاک چین های اثبات سهام

آینده بلاک چین های اثبات سهام

اگرچه آینده بلاک چین های اثبات سهام روشن است اما نگرانی هایی بابت امنیت این نوع شبکه ها وجود دارد. کمبود نقدینگی از جمله مهمترین مشکل این نوع بلاک چین ها در نظر گرفته می شود. برخی معتقد هستند افرادی که دارایی گسترده ای در یک شبکه رمزارز اندوخته دارند می توانند با ایجاد شبکه های گسترده، منافع کلانی برای خود ایجاد کنند و همین امر می تواند به صورت ناخوانده به ایجاد انحصار در بازار رمزارزها ختم شود. برخی دیگر هم با اشاره به فاکتور زمان باور دارند باید به زمان اجازه دهیم که در مورد کارایی این نوع الگوریتم قضاوت کند و چه بسا در آینده این نوع بلاک چین ها از مقبولیت و شهرت بسیاری برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال زی کی سواپ (ZKS)

زی کی سواپ یک صرافی غیر متمرکز لایه 2 است که از مدل بازارگردان خودکار (AMM) و فناوری zk-Rollup استفاده می کند. این صرافی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینگل کولترال دای (SAI)

سینگل کولترال دای (SAI) یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و هیچ متولی متمرکزی...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

مطالب داغ هفته