شنبه 1 اردیبهشت 1403

بررسی کامل کیف پول اکسودوس + آموزش استفاده

کیف پول نرم افزاری اکسودوس (Exodus) امروزه یکی از معروف ترین کیف پول های گرم (Hot Wallet) به حساب می آید. این کیف پول مانند سایر کیف پول های ارز های دیجیتال، مناسب برای ذخیره سازی کلید خصوصی ارزهای دیجیتال کاربران بوده و کار کردن با آن به خصوص برای افراد تازه کار آسان است. اما این کیف پول به طور کامل منبع باز (Open Source) نیست و افراد به راحتی نمی توانند کد این کیف پول را بررسی و از امنیت آن اطمینان حاصل کنند، علاوه بر این از ویژگی های مهم تایید هویت دو عاملی (2FA) و چند امضایی( Multisignature) نیز در این کیف پول استفاده نشده است. به همین جهت برخی کاربران ترجیح می دهند از یک کیف پول منبع باز استفاده کنند. در این مقاله از سکه نیوز قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این کیف پول بپردازیم و نحوه کار با این کیف پول را آموزش دهیم. 

 

تاریخچه کیف پول اکسودوس 

کیف پول Exodus در جولای سال ۲۰۱۶ ساخته شد. طرح اولیه این کیف پول ابتدا توسط دو شخص به نام های دنیل کاستاگنولی (Daniel Castagnoli) و ریچاردسون (JP Richardson) در سال ۲۰۱۵ مطرح شد. دنیل با شرکت های نام آشنایی مانند BMW و Apple  به عنوان طراح همکاری داشته است. ریچاردسون نیز سابقه طولانی در زمینه کد نویسی برای محصولات گوناگون مرتبط با ارزهای دیجیتال دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت انتظار از محصولی که از همکاری این دو شخص به وجود بیاید بالا است و میتوان انتظار محصولی با ویژگی های جالبی را داشت. کیف پول Exodus یکی از محصولاتی می باشد که از طریق همکاری این دو شخص به وجود آمده است و ظاهرا محصولات دیگری نیز با همکاری این دو فرد راه اندازی شده اند. هدف از طراحی کیف پول اکسودوس این بود که افرادی که دانش زیادی در رابطه با ارزهای دیجیتال و ذخیره آن ها نداشتند، به سادگی بتوانند از این ابزار استفاده نمایند. در نتیجه نیازی نبود افراد در زمینه معامله این ارزها تخصص داشته باشند یا پیش از تهیه این نرم افزار آموزش های خاصی مانند آموزش بیت کوین یا آموزش بلاکچین ببینند. تنها کار لازم برای آن ها دانلود و نصب نرم افزار متناسب با پلتفرم خود بود. 

 

ویژگی های کیف پول Exodus 

پشتیبانی از ارزهای مختلف 

یکی از ویژگی های این کیف پول قابلیت پشتیبانی بیش از صدها ارز می باشد. به دلیل وجود ارزهای زیاد در فضای مجازی این ویژگی یکی از محبوب ترین مزایای اکسودوس به حساب می آید. برخی از ارزهای قابل پشتیبانی در این کیف پول عبارتند از: بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، بیت کوین گلد، اتریوم کلاسیک و بسیاری از ارزهای دیگر.
بنابراین اگر کاربری قصد استفاده از این کیف پول را داشته باشد ابتدا باید لیست کامل ارزهای پشتیبانی شده را مشاهده کرده و بعد اقدام به دانلود آن نماید. 

 

صرافی داخلی 

یکی از ویژگی های مهم دیگر کیف پول Exodus تعبیه صرافی داخلی در آن می باشد. این امر به ویژه برای افراد تازه کار که اطلاعی از پیچیدگی تبدیل ارزها به یکدیگر ندارند بسیار مناسب است. همچنین افراد حرفه ای هم قادر به استفاده از این قابلیت می باشند اما به دلایلی مانند کارمزد تراکنش نسبتا بالا ممکن است راه دیگری را برای تبدیل ارزهای خود پیدا کنند.
ذکر این نکته ضروری است که در صرافی داخلی این کیف پول کاربران نمی توانند سکه دیجیتالی را با ارز فیات بخرند یا بفروشند، اما در عوض قادر خواهند بود مطابق با نیاز خود ارزهای مختلف را به یکدیگر تبدیل نمایند. 

 

رابط کاربری آسان 

این ویژگی مهم ترین ویژگی این کیف پول و در واقع هدف اصلی سازندگان آن به شمار می رود. طراحی و محیط استفاده ساده و در عین حال کاربردی این کیف پول از دیگر مزایایی است که میتوان به آن اشاره کرد. همانطور که در ابتدا هم گفته شد یکی از اهداف کاستاگنولی و ریچاردسون ایجاد کیف پولی با محیط کاربری ساده بود تا افراد مبتدی به راحتی قادر به استفاده از آن باشند.
البته سادگی کیف پول همیشه به معنی حذف امکانات کاربردی آن نیست؛ بلکه توسعه دهندگان و طراحان سعی می کنند پیچیدگی ها را برای کاربران قابل فهم تر می کنند. بنابراین ویژگی ظاهری و کاربردی این کیف پول هم مناسب کار برای تازه کاران و هم مناسب کاربران حرفه ای می باشد. 

 

پشتیبانی از پلتفرم های مختلف 

در اوایل عرضه کیف پول اکسودوس فقط امکان استفاده از آن در ویندوز، مک و لینوکس وجود داشت. اما سازندگان دریافتند که با توجه به افزایش استفاده از تلفن های هوشمند برای باقی ماندن در عرصه رقابت باید قابلیت پشتیبانی از اندروید و ios را نیز به کیف پول خود اضافه کنند. سپس طولی نکشید که کیف پول Exodus با قابلیت پشتیبانی از گوشی های همراه برای دانلود همراه شد.
اکنون این کیف پول قابلیت پشتیبانی از ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و ios را دارا است و کاربران می توانند با مراجعه به وب سایت رسمی Exodus اقدام به دانلود نسخه متناسب با پلتفرم خود نمایند. 

 

پشتیبانی ۲۴ ساعته از کاربران 

با توجه به نظر کاربران در سایت های مختلف راجع به پشتیبانی این کیف پول، به جرئت میتوان ادعا کرد Exodus یکی از تیم های پشتیبانی خوب را در بین کیف پول های گرم دارا است. البته انتقاداتی نیز به خدمات پشتیبانی این کیف پول وجود دارد اما نظرات مثبت در این خصوص بیشتر است. 

اما هزینه این تیم پشتیبانی چگونه تهیه می شود؟
به یاد داشته باشید کیف پول Exodus یک کیف پول رایگان است و کیف پول های رایگان معمولا پشتیبانی مناسبی ندارند؛ اما این شرکت برای پرداخت هزینه تیم پشتیبانی روش جالبی دارد.
کمی بالاتر در خصوص وجود داشتن صرافی داخلی در این کیف پول صحبت کردیم و اشاره نمودیم که این صرافی کارمزد بیشتری نسبت به سایر صرافی ها دریافت می کند.
بخش زیادی از این کارمزد، حقوق تیم پشتیبانی را تهیه می کند و به همین دلیل است که نظرات مثبت زیادی در رابطه با این تیم به ثبت رسیده است. 

 

امنیت کیف پول اکسودوس 

امنیت بخش جدایی ناپذیری در کیف پول های ارزهای دیجیتال می باشد؛ در صورتی که عدم امنیت کیف پولی ثابت شود تمامی کاربران به سرعت سرمایه خود را به کیف پول دیگری منتقل می کنند و این به معنی نابودی کیف پول می باشد.  متاسفانه اکسودوس دارای چندین خلا امنیتی در ویژگی ها است. در زیر به برخی موارد در رابطه با امنیت کیف پول Exodus اشاره می کنیم. 

 

رمز عبور و رشته کلمات بازیابی 

زمانی که کیف پول اکسودوس نصب شد، کاربر برای ساخت حساب و شروع به کار، باید برای حساب خود یک رمز عبور انتخاب کند.
این رمز حداقل باید هشت کاراکتر داشته و در آن از کاراکترهای خاص مانند نشانه ها نیز استفاده شده باشد.
پس از یک بار وارد کردن رمز عبور، برای جلوگیری از هر مشکلی Exodus از کاربر می خواهد مجددا رمز عبور را وارد نماید. پس از آن یک عبارت دوازده کلمه ای برای کاربر نشان داده می شود که باید آن را جایی ذخیره کند.
پیشنهاد ما این است که این متن را روی کاغذ نوشته و آن را در جایی مطمئن نگهداری کنید چرا که کامپیوتر، موبایل، دراپ باکس، جیمیل و مواردی از این قبیل قابل هک شدن هستند.
در مرحله آخر برنامه از کاربر می خواهد عبارت دوازده کلمه ای که در مرحله قبل برایتان به نمایش آمد را وارد کند. در صورت تمایل کاربر می تواند ایمیل خود را نیز وارد کرده تا حساب Exodus به ایمیل او نیز لینک شود. 

 

نداشتن تایید دو مرحله ای (2FA) 

یکی از قابلیت های امنیتی مهم که امکان دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران کیف پول ها را کاهش می دهد، تایید دو مرحله ای است؛ بدین معنا که حتی اگر پسورد و کلمات بازیابی کاربر به دست هکر بیافتد باز هم برای دسترسی به اطلاعات او باید از مرحله دیگری (مثلا پاسخ دادن به سوال امنیتی که قبلا جواب آن را کاربر تعیین کرده است) نیز عبور کنند. متاسفانه کیف پول Exodus فاقد این قابلیت می باشد که همین عامل ممکن است برخی را برای استفاده از این کیف پول مردد کند. اخیرا به دلیل پیشرفت هکر ها و انجام حملات متعدد به کیف پول ها، کاربران از کیف پول های فاقد این ویژگی به شدت دوری میکنند. 

 

عدم برخورداری از قابلیت چند امضایی (Multisig) 

قابلیت چند امضایی (Multisignature) یک طرحامضای دیجیتالیاست که به گروهی از کاربران امکان می‌دهد تا یک سند واحد را امضا کنند. چند امضایی که معادل انگلیسی آن multisig می‌باشد و بیشتر با این نام شناخته شده است شکلی از فناوری است که برای افزایش امنیت در تراکنش هایارز دیجیتال استفاده می‌شود. بنابراین، چند امضایی از طریق ترکیب چندین امضای منحصر به فرد تولید می شود. چند امضایی در حال حاضر در دنیایرمز ارز هامورد استفاده قرار می گیرد ولی اصول مربوط به آن پیش تر از بیت کوین نیز وجود داشته است. در حوزه رمز ارز ها، این فناوری برای اولین بار در سال 2012 در مورد آدرس های بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت که در نهایت، یک سال بعد با معرفی کیف پول های چند امضایی همراه شد. آدرس های چند امضایی ممکن است در حوزه های مختلفی استفاده شوند ولی مهم ترین استفاده آنها در زمینه مسائل امنیتی است. متاسفانه کیف پول Exodus از این قابلیت نیز برخوردار نیست. 

 

آموزش ساخت کیف پول اکسودوس 

در این بخش از این مقاله به آموزش ساخت کیف پولExodus می پردازیم. راه اندازی و شروع به کار این کیف پول بسیار سریع و آسان است. مراحل ساخت این کیف پول در زیر آمده است: 

ابتدا باید این کیف پول را ازوبسایت رسمیآن دانلود کرده (مراقب صفحات تقلبی و فیشینگ باشید) و با چک کردن علامت امنیتی سبز رنگ در کنار نوار آدرس از امنیت و صحت صفحه مطمئن شویم. بعد از دانلود کیف پول مراحل نصب را با توجه به راهنماهای موجود در وبسایت رسمی یک به یک پیش می رویم. وقتی که نصب با موفقیت انجام شد کیف پول را باز کرده و روی گزینه Wallet از منوی سمت چپ کلیک می کنیم. 

کیف پول را باز کرده و اگر روی گزینه Portfolio کلیک شود، متوجه می شویم کههمه ی ارزها موجود نیستند. برای انتخاب همه ی ارزهای مورد نظر خود باید آدرس  Assets < Settings  را دنبال کنیم و تیک کنار همه ی ارزها یا ارز دیجیتال مد نظر خود را بزنیم. تمام ارزهای تیک خورده شده توسط کیف پول Exodus ساپورت می شوند. 

 

ارسال ارز دیجیتال با اکسودوس 

حال برای ارسال ارز دیجیتال ابتدا روی قسمت Wallet کلیک کرده و سپس ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب می کنیم. بر فرض اگر قصد داریم ارز دیجیتال X را ارسال کنیم، ابتدا این ارز را انتخاب می کنیم و سپس روی گزینه send کلیک می کنیم. 

بعد از کلیک کردن گزینه  send، پنجره ای برای کاربر باز می شود و از او آدرس و مقدار ارز دیجیتالی که قصد ارسال آن را دارد می خواهد. بعد از مطمئن بودن درباره ی آدرس و مقدار ارز روی دکمه ی send کلیک می شود و ارسال انجام می شود. 

 

دریافت ارز دیجیتال با اکسودوس 

در این قسمت هم برای دریافت ارز دیجیتال به قسمت  Wallet می رویم و ارز دیجیتالی را که مدنظر داریم را انتخاب می کنیم، دقیقا مانند ارسال ارز دیجیتال عمل می کنیم. فقط درآخر روی گزینه Receive  کلیک می کنیم. 

پس از انجام مرحله ی بالا، یک پنجره باز می شود و کاربر باید مواردی مانند: کپی آدرس مقصد، آدرس ایمیل و را وارد کند. بعد از پر کردن اطلاعات، یک آدرس و یک کد QR به کاربر نشان داده می‌‌شود. این آدرس کیف پول عمومی کاربر است. سپس روی اولین آیکون (گزینه کپی) کلیک می شود و آدرس ایجاد شده را در قسمت فرستنده کپی می کنیم. 

 

پشتیبان گرفتن از کیف پول اکسودوس 

کاربر می تواند از کیف پول خود بک آپ یا پشتیبان بگیرد که برای این کار باید روی گزینه Backup کلیک کند و مراحل را مطابق توضیحات زیر انجام دهد 

کاربر در مرحله ی اول باید از یک رمز بسیار قوی حاوی حروف، نمادها و کاراکترها استفاده کند و حتماً پسورد خود را در یک جای کاملاً امن نگهداری کند. بعد از تایید پسورد به کاربر ۱۲ کلمه نشان داده می شود که باید آن را ذخیره کند تا درصورت از دست دادن کیف پول خود بتواند آن را بازیابی کند. در این مرحله کاربر باید ایمیل خود را نیز وارد کند و یک ایمیل از EXODUS دریافت می کند که این همان لینک پشتیبانی برای ایمن نگه داشتن کیف پول است. به این لینک زمانی که کاربر دسترسی به کامپیوتر خود را از دست می دهد نیاز دارد. 

 

سخن پایانی 

با وجود رابط کاربری آسان در این کیف پول، اما متن باز نبودن، عدم برخورداری از تایید دو مرحله ای و قابلیت چند امضایی سبب دوری بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران از این کیف پول شده است. چرا که در صورت عدم اصلاح این موارد توسط سازندگان این کیف پول، احتمال دسترسی هکرها و بدافزارها به حساب کاربر بسیار زیاد خواهد بود.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که کیف پول Exodus برای ایرانیان مسدود می باشد و این کیف پول نیز در صورت تشخیص ایرانی بودن کاربران، حساب آن ها را مسدود خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

فراتر از مرزهای تخیل: انسانیت، رباتیک، و تلاش برای برابری

    این ایده که انسان‌ها ممکن است شبیه ربات‌های پیشرفته باشند، به‌طور بالقوه توسط هوش‌های برتر از جهان‌های دور یا گوشه‌های مخفی سیاره‌ی خودمان مهندسی...

بررسی استفاده از هوش مصنوعی در سیستم نظارتی مدرن حاکم بر جوامع

در عصری که مرزهای بین حوزه عمومی و خصوصی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، مفهوم زندگی در یک آکواریوم واقعی، که مانند شرکت‌کنندگان در...

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته