شنبه 8 اردیبهشت 1403

بیش از 1600 مزرعه استخراج غیرمجاز رمزارز در ایران متوقف شده است

دولت ایران از زمانی که استخراج رمزارز را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته، تاکنون 1620 مزرعه استخراج غیرمجاز را تعطیل کرده است.

به گزارش سکه‌نیوز تارنمای بیت‌کوین‌دات‌کام در گزارشی ادعا کرد که سازمانهای مربوطه در ایران از ژوئیه 2019 که استخراج رمزارز را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته تاکنون بیش از 1620 مزرعه استخراج غیرمجاز را تعطیل کرده‌اند.

به نوشته این تارنما، این در حالی است که استخراج‌کنندگان در ابتدا از به رسمیت شناخته شدن این صنعت استقبال کردند، اما مدتی بعد، از تعرفه بالای برق شکایت داشتند.

روزنامه فایننشال تریبون گزارش کرده که این مزارع استخراج 250 مگاوات انرژی برق مصرف می‌کردند و بسیاری از آن‌ها در ماه دسامبر که ارزش بیت‌کوین رکوردهای جدیدی را ثبت کرد، شناسایی شدند.

براساس این گزارش، سخنگوی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در تلویزیون گفته است که این شرکت در برخورد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز سخت‌گیر است و کسانی که از برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند، به اندازه خسارتی که به شبکه ملی برق زده‌اند، جریمه خواهند شد.

به گفته رجبی مشهدی، اماکن استخراج غیرمجاز از شبکه ملی برق خارج شده و گردانندگان آن با تعقیب قضایی مواجه خواهند شد.

به نوشته بیت‌کوین‌دات‌کام، دولت ایران در ژوئیه 2019 گفته که استخراج رمزارز را به عنوان یک صنعت قانونی به رسمیت می‌شناسد. استخراج‌کنندگان در ابتدا از این اقدام استقبال کردند، اما پس از مدتی، با شکایت از تعرفه برق، فعالیت خود را زیرزمینی کردند.

شرکت توانیر به لحاظ قانونی اختیار تعطیل کردن اماکن استخراج غیرمجاز را دارد. این در حالی است که طبق گزارش ها مجموعا 24 مزرعه استخراج که 310 مگاوات برق مصرف می‌کنند از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مجوز دارند.

وزارت صمت گفته است که قیمت برق مصرفی برای استخراج‌کنندگان براساس متوسط قیمت صادرات این انرژی و قیمت ریالی دلار براساس سامانه نیما محاسبه می‌شود؛ یعنی هر کیلووات برق 4 هزار و 800 ریال که نصف قیمت صادراتی آن در پاییز، زمستان و بهار است؛ اما در تابستان این مبلغ به 19 هزار و 300 ریال برای هر کیلووات خواهد بود.

رجبی مشهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که قوه قضائیه شاهد رشد چشمگیر پرونده‌های مربوط به استخراج غیرمجاز رمزارز در ماه دسامبر بوده و حدود 500 استخراج‌کننده از طریق گزارش‌های مردمی شناسایی شده‌اند.

شرکت توانیر برای لو دادن استخراج‌کنندگان غیرمجاز 100 میلیون ریال جایزه نیزتعیین کرده است.

چندی پیش سکه نیوز طی خبری، شرایط خوداظهاری اعلام شده از سوی وزارت صمت برای دارندگان ماینرها را منتشر کرد که میتوانید در اینجا مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

کشف ۲۷ دستگاه ماینر در یک مرغداری در استان یزد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر اعلام کرد که ۲۷ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در یکی از واحد های مرغداری این شهرستان کشف شده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته