جمعه 31 فروردین 1403

بلاک چین و رمزنگاری در سال ۲۰۲۱؛ منتظر غیر منتظره ها باشید

سال 2020 در حالی به پایان رسیده است که برای بسیاری سالی سخت بوده است. اتفاقاتی رخ داده که در روند پیشرفت بلاک چین و بسیاری دیگر از حوزه ها گنجانده نشده بود و قابل انتظار نبود،به ویژه همه گیری COVID-19 که نه تنها مشکلاتی که از قبل وجود داشتند را تشدید، بلکه مشکلات جدیدی را نیز ایجاد کرده است.

در این مقاله اقتباسی از فاین اکسترا، به چشم انداز مورد انتظار برای بلاکچین در سال 2021 و بعد از آن -که تاثیر گذار در فضای کریپتو نیز هست- نگاهی خواهیم داشت.

1. اندازه بازار جهانی بلاک چین به طور چشمگیری رشد خواهد کرد

آنچه پیش بینی نشده بود این است که فناوری بلاک چین در سال ۲۰۲۰ به محبوبیت بی سابقه ای رسید. بسیاری از صنایع تمایل فزاینده ای را برای افزودن این فناوری به زیرساخت خود برای پیشرفت فرآیندهای تجاری خود نشان دادند.

انتظار می رود که حجم بازار جهانی بلاک چین از 3.0 میلیارد دلار در سال 2020 به 39.7 میلیارد دلار تا سال 2025 با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) 67.3٪ طی سال های 2020-2025 برسد.

انتظارات برای سال 2021 نیز بسیار مثبت است، تخمین زده می شود که سال آینده ، حداقل 25 درصد Forbes Global 2000 از بلاک چین به عنوان پایه اعتماد دیجیتالی استفاده کنند.

2. کووید-19 پیشرفت بلاک چین را تسریع می کند

در آینده تغییر جهت پروژه های مختلف بلاک چین را خواهیم دید. کارشناسان پیش بینی می کنند که 90٪ پروژه های بلاک چین ظرف یک سال آینده نیاز به جایگزینی دارند. ،دلیل این امر آن است که اکثر پروژه های فعلی از ویژگی های کلیدی مانند توکن سازی ، قراردادهای هوشمند و اجماع غیرمتمرکز چشم پوشی کرده اند، در کنار آن همه گیری کرونا باعث ایجاد ابداعات واقع بینانه تر و عمل گرایانه تری در استفاده از بلاک چین شده است. انتظار می رود همین روند در پروژه های بلاک چین سال آینده هم با سرعت حتی بیشتر پیش رود.

3. پروژه های استراتژیک بلند مدت تعلیق می شوند!

نوسانات و عدم اطمینان ناشی از کووید-19 باعث شده بسیاری از شرکت ها فعلاً از برخی پروژه های طولانی مدت خود عقب نشینی کنند. پروژه های استراتژیک بلند مدت ، به ویژه آن هایی که نیاز به تغییر در ساختار بازار یا تغییرات نظارتی دارند ، اکثراً با جدول زمانی طولانی کار می کنند. بودجه پروژه های آزمایشی و R&D- جدا از تجارت – به سختی در حال تهیه است و سال قبل کاهش یافته است. و این باعث می شود تعداد بیشتری از این پروژه ها به حالت تعلیق درآیند.

4- شرکت ها باید تحولات دیجیتالی خود را تسریع کنند

تحول دیجیتال، دیگر انتخابی برای مشاغل نیست بلکه ضرورتی برای بقا است. با توجه به فشار بیشتری که همه گیری کووید-19 بر تجارت روزمره وارد می کند ، در شرکت ها یک نیاز شدید وجود دارد که روند تحول دیجیتال خود را تسریع کنند تا قوی تر از قبل ظاهر شوند.

فناوری بلاک چین به احتمال زیاد در سال های آینده چشمگیرترین تغییرات را در نحوه عملکرد مشاغل ایجاد می کند. بنابراین بسیاری از صنایع به شدت به دنبال استفاده از بلاک چین به عنوان ابزاری مفید برای دیجیتالی شدن هستند.

5- 30٪ پروژه های جهانی به مرحله تولید خواهند رسید

پیش بینی می شود که تعداد فزاینده ای از پروژه های مبتنی بر بلاک چین به مرحله تولید برسند. این تعداد فقط منعکس کننده رویکرد واقع بینانه تر به پروژه ها و بلوغ فزاینده این فناوری نیست بلکه شتاب و آغاز پروژه های ناشی از همه گیری کرونا را نشان می دهد که ممکن است “در یک بازه زمانی کوتاه مدت” سود قابل توجهی داشته باشند.

طبق برخی شنیده ها، بیش از 40٪ از شرکت های مورد بررسی حداقل روی یک پروژه بلاک چین کار می کنند. آنها پیش بینی می کنند که 30٪ از پروژه های جهانی آن را به مرحله تولید می رسانند که بخشی از آن به دلیل تأثیر همه گیری کووید-19است.

6. بلاک چین های خصوصی بر عمومی غالب خواهند شد

روند دیگری که مشاهده خواهیم کرد این است که بلاک چین های خصوصی به اصلی ترین عامل رشد بازار بلاک چین تبدیل می شوند و فرض بر این است که بزرگترین اندازه بازار را در سال 2021 خواهند داشت. بلاک چین خصوصی از نظر استفاده از فناوری برای موارد استفاده محدودتر شرکت ها ، فرصت های بیشتری در اختیار آنها قرار می دهد. کارایی ، حریم خصوصی ، قابلیت اطمینان و شفافیت بالاتری را ارائه می دهند،امنیت برای یک بلاک چین خصوصی با استفاده از کلیدهای خصوصی فراهم می شود که فقط برای افراد مجاز سازمان شناخته شده است.

7. کشور چین سریعترین پیشرفت را خواهد داشت

از دیدگاه منطقه ای ، چین بازی جهانی بلاک چین را رهبری می کند و این نقش را در سال 2021 نیز ادامه خواهد داد. ابتکار ملی «زیرساخت های جدید» چین ، شبکه خدمات مبتنی بر بلاک چین ، با هدف تبدیل بلاک چین به بخشی جدایی ناپذیر از زیرساخت های دیجیتال این کشور ساخته شده است. اهداف بیشتر چین این است که از طریق این شبکه زیرساخت های عمومی جهانی را فراهم کند. درحالیکه کشورها یا مناطقی مانند اروپا در فکر راه اندازی ارز دیجیتال خود هستند ، چین تقریباً آماده صدور یوان رمزنگاری شده خود است.

8- بخش بانکی و مالی بیشتر بر بازار تسلط خواهد داشت

در میان تمام صنایع تحت تأثیر همه گیری کووید-19 ، بخش مالی یکی از حوزه هایی بوده که به طور ویژه آسیب دیده است. کاهش سود ، بانک ها را وادار به سازگاری خود با نیاز روزافزون مشتریان در دنیای دیجیتالی در حال رشد می کند. پذیرش فناوری fintech و بلاک چین آنها را قادر می سازد تا عملیات خود را ساده و مدرن کنند. این تغییرات منجر به رشد چشمگیر معاملات بدون تماس مستقیم و طراحی مجدد خدمات مالی خواهد شد. انتظار می رود بخش بانکی و مالی در سالهای آینده رشد تصاعدی در پذیرش و استفاده از بلاک چین را نشان دهند. در نتیجه این بخش طی سالهای آینده بیشترین اندازه بازار را در بازار جهانی بلاک چین خواهد داشت.

9. افزایش موسسات مالی مدرن

روند دیگری که طی سال 2021 شاهد آن خواهیم بود و همچنین روند آن توسط شیوع بیماری کرونا تقویت شده است ، افزایش تعداد موسسات مالی مدرن است. تعداد فزاینده ی شرکت ها و همچنین مشتریانی که بیشتر به حالت معاملات و خدمات مالی مبتنی بر بلاک چین آنلاین تمایل دارند، باعث تشویق تاسیس اینچنین موسساتی می شوند.

10. دیفای و روندی بسیار سریع درآینده

در کنار شتابی که در پذیرش توکن سازی یعنی ذخیره سازی دیجیتال دارایی ها در بلاک چین انتظار می رود ، روند جالب توجه آینده در سال 2021 و بعد از آن دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز است.

اگر به دیفای نگاه کنیم نشان می دهد که چگونه می توان از بلاک چین برای موارد مالی استفاده کرد که تاکنون «حلقه مفقوده» برای پیشنهادات بلاک چین سازمانی بوده است. دیفای روند موفقیت آمیز قراردادهای هوشمند خدمات مالی را نشان می دهد. این شکل جایگزین تأمین مالی کاملاً متناسب با فناوری سازی اقتصاد است.

امسال ما شاهد افزایش چشمگیر خدمات دیفای بوده ایم. ارزش کل خدمات مالی غیرمتمرکز تمام وقت (مبتنی بر ارزهای رمزپایه) شاهد رشد چشمگیری بود و حتی از 10 میلیارد دلار هم عبور کرد. دیده می شود که در سال 2021 و بعد از آن سرعت بیشتری نیز خواهد گرفت.

11. تکنولوژی ZKP

روند مهم دیگری که ممکن است در سال 2021 شاهد آن باشیم ، ترویج پروتکل اثبات دانش صفر (ZKP) است. ZKP ها برای مقابله با چالش های حفظ حریم خصوصی پروژه های بلاک چین مورد نیاز هستند.

اخیراً پیشرفت زیادی در مورد ZKP ها حاصل شده است. انواع مختلفی از راه حل ها برای استفاده از ZKP ها به روشی گسترده در بازار وجود دارد.

12. رمزارزها ممکن است به سقف جدیدی برسند

دیدیم که سال 2020 سال خوبی برای همه بازارهای رمزارز بود و انتظار می رود که سال 2021 حتی سال بهتری برای بیت کوین و سایر رمزارز ها باشد. این رمزارزها در حالی رشد میکنند که کرونا باعث شده که سرمایه گذاران در جستجوی دارایی های امن جدید باشند. با وجود عدم اطمینان زیاد در بازار ، و به لطف ماهیت غیرمتمرکز بودن ساختار رمزارزها و عدم تأثیرپذیری از عوامل خارجی مانند سیاست های دولت ، ارز دیجیتال تبدیل به «یک شکل ارزشمند از طلای دیجیتال» است و خود را به عنوان یکی از قوی ترین بازیگران دیجیتال معرفی کرده است.
دنیای ارز با ورود به سال 2021 و عادت کردن مردم به شکلی جدید از زندگی با فاصله اجتماعی و معاملات بدون پول نقد می تواند زمینه را برای رمزارزها فراهم کند. در عین حال ، با نوسانات مداوم در فضای رمزارزها ، می توان انتظار هر اتفاقی را داشت.

13. کلاهبرداری رمزارزها در حال افزایش است

در حالی که سال 2020 سال خوبی برای سرمایه گذاری در رمزارزهای پایه بود ، اما نکته دیگر این است که تقلب در رمزارزها در حال افزایش است. برخی مبادلات رمزارزهای جهانی از عملیات هک آسیب دیده اند، هک های سیستم های غیرمتمرکز مالی (دیفای) بیش از 20٪ از کل سرقت در سال 2020 را تشکیل می دهند.

انتظارات این است که این امر در سال 2021 نیز ادامه یابد. ممکن است انواع کلاهبرداری های مختلف سایبری را مشاهده کنیم ، زیرساخت های جعلی سرمایه گذاری رمزارزها ، صفحات وب جعلی کیف پول رمزارزها ، بدافزارهای جدید با هدف قرار دادن رمزارزهای کمتر شناخته شده. اگرچه مراقبت بیشتر از سیستم ها می تواند راهگشا باشد.

14. تعداد پروژه های CBDC بیشتر خواهند شد

بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی احتمال راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود (CBDC) هستند. بر اساس گزارش اخیرBIS ، 80 درصد از بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی جوانب مثبت و منفی چنین ارزی هستند. این روند در سال 2021 بیشتر تشدید خواهد شد ، که ناشی از کاهش استفاده از پول نقد ، دیجیتالی شدن اقتصاد ، عرضه ارزهای دیجیتال خصوصی مانند Libra و غیره است. دولت چین خیلی زودتر در این زمینه پیشرفت کرده است و بانک مرکزی اروپا در مورد پروژه یورو دیجیتال در اواسط سال 2021 تصمیم خواهد گرفت.

15. دولت ها مقررات مربوط بهFinTech را سفت و سخت می کنند

روند نهایی که در سال 2021 و بعد از آن خواهیم دید این است که دولتها مقررات دقیق تر و شدیدتری تنظیم خواهند کرد. دولتهای سراسر جهان مطمئناً طی چند سال آینده مقررات بی شماری از FinTechرا اجرا می کنند. دیجیتالی شدن فزاینده اقتصاد ناشی از بیماری کرونا موضوعی است که اکنون به سختی توسط رگولاتورهای سراسر جهان کنترل می شود. بانکداری دیجیتال ، ارز رمزنگاری شده و بلاک چین احتمالاً بیشترین موضوعات مورد توجه خواهد بود.

از آنجا که تعداد فزاینده ای از معاملات مالی در خارج از موسسات و سازوکارهای سنتی رخ می دهند ، دیگر مسائلی مانند دیفای نمیتوانند نادیده گرفته شوند. در همین حال ، قانون گذاران اتحادیه اروپا یک سیستم نظارتی در سطح اتحادیه اروپا برای بازارهای رمزارزها از جمله گسترش سرمایه گذاری های رمز به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری پیشرفته را دنبال می کنند.  چشم انداز مورد انتظار برای بلاکچین و رمزنگاری در سال 2021

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته