شنبه 6 مرداد 1403

به چالش کشیدن استانداردهای دوگانه: گامی به سوی حمایت از حقوق بشر و حمایت از کودکان

مقدمه:

در شبکه پیچیده ژئوپلیتیک و روابط بین‌الملل، ماهیت حقوق بشر و قداست زندگی انسان در اولویت قرار دارد. از این رو، توجه به تفاوت‌ها در واکنش‌های جهانی به تراژدی‌هایی مانند تلفات در اوکراین به دلیل مداخله نظامی روسیه و تشدید تنش اخیر در نوار غزه امری ضروری است.

 

نگاهی دقیق تر به تراژدی ها:

بحران اوکراین: از زمان مداخله نظامی روسیه در فوریه 2022، گزارش های منتشر شده در اوکراین حاکی از تلفات بالا است که در میان آن ها بیش از 500 کودک به طور غم انگیزی جان خود را از دست داده اند. این کودکان بیانگر واقعیت تلخ بی گناهی در کشمکش های ژئوپلیتیکی هستند.

بحران غزه: به نقل از وزارت بهداشت فلسطین در غزه، در یک دوره کوتاه، بمباران‌های نیروهای اسرائیلی در نوار غزه منجر به کشته شدن بیش از 3793 نفر شده است. تعداد تاسف باری از این تلفات، بیش از 1500 نفر، کودکان بودند. کودکانی که هرگز قادر نخواهند بود تا آینده خود را شکل دهند.

 

حمایت از حقوق بشر و حمایت از کودکان:

محکوم کردن اعمال تروریستی: من به صراحت اقدامات تروریستی را محکوم می کنم، چه توسط دولت ها و چه توسط گروه های افراطی انجام شود. خشونت، به ویژه علیه غیرنظامیان و کودکان، هرگز قابل توجیه نیست.

شفافیت و عدالت: نیاز به جهانی شفاف تر و عادلانه تر که در آن حقوق در سطح جهانی رعایت شود، هرگز تا این حد محسوس نبوده است. استانداردهای دوگانه ای که در واکنش های بین المللی قابل مشاهده است، وجدان جمعی ما را به درد می آورد.

مقابله با قدرت طلبی: هیچ ملت، گروه یا فردی نباید بلند پروازی قدرت طلبی داشته باشد و بر این اساس عمل کند. این طرز فکر ریشه بسیاری از بی عدالتی های جهانی است.

گام های عملی برای دولت ها و افراد:

مسئول دانستن افراد و گروه ها: همه کشورها و شهروندان باید از موضعی ثابت در برابر نقض حقوق بشر دفاع کنند. به این صورت که باید افراد و گروه ها را در قبال زیر پا گذاشتن حقوق بشر و همچنین حقوق کودکان مسئول دانست.

حمایت از تلاش های امدادی: سازمان های امدادی در مناطق درگیری اغلب آخرین امید برای غیرنظامیان آسیب دیده هستند. تلاش آنها، به ویژه در حمایت از کودکان، سزاوار حمایت بی دریغ ما است.

حمایت و افزایش آگاهی: قدرت صدای جمعی که از طریق پلتفرم هایی مانند رسانه های اجتماعی یا اعتراضات مسالمت آمیز هدایت می شود، می تواند توجه جهانی را به این مسائل مهم انسانی جلب کنند.

نتیجه:

راه رسیدن به جهانی که در آن حقوق بشر مورد احترام قرار می گیرد، در اقدام جمعی و کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه نهفته است. ما باید به صورت خستگی ناپذیر برای ایجاد یک چشم انداز جهانی که برای زندگی انسان ارزش قائل است و حقوق بشر و به خصوص کودکان را بدون تعصب تضمین می کند، تلاش کنیم.

 

نویسنده: پویان قمری، اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصادی

LinkedIn icon for email signatures - free download 20x20pxLinkedIn

Instagram icon for email signatures - free download 20x20px

Instagram

Twitter icon for email signatures - free download 20x20pxTwitter

YouTube icon for email signatures - free download 20x20px

YouTube

بیشتر بخوانید

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

به کارگیری نظریه بازی برای درک عمیق تر از زندگی و کیهان

      نظریه بازی، ایده ای که توسط ریاضیدانانی مانند جان فون نویمان و جان نش ارائه شد، به تعاملات استراتژیک بین تصمیم گیرندگان منطقی می...

چالش های صنعت داروسازی با رویکرد پایدار و دوستدار محیط زیست

  با تشدید نگرانی های جهانی زیست محیطی، صنعت داروسازی برای اتخاذ شیوه های تولید پایدار تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. این مقاله به...

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

مطالب داغ هفته