شنبه 6 مرداد 1403

تعریف طرح باینری در بازاریابی چند سطحی

 

در شبکه پیچیده بازاریابی چند سطحی (MLM)، یکی از سیستم های برجسته در واقع طرح باینری است. این رویکرد نوآورانه سادگی MLM را در خود دارد که اساساً با سایر استراتژی های MLM متفاوت است. این مقاله طرح باینری را توضیح می‌دهد، و ریشه‌های تاریخی آن، نحوه عملکرد و جایگاه منحصر به فرد آن در MLM را شرح می‌دهد. علاوه بر این، در مورد قانونی بودن مدل های مختلف MLM صحبت خواهیم کرد.

نگاهی به گذشته
طرح های باینری برای ارائه راه حل ساده تر و عادلانه تر در دنیای MLM ایجاد شدند. بر خلاف استراتژی‌های سنتی MLM، که اغلب شامل سلسله مراتب پیچیده و سطوح متعدد می‌شود، برنامه‌های باینری برای ساده‌سازی این فرآیند ایجاد شده‌اند. برنامه باینری در بازاریابی با محدود کردن استخدام‌کنندگان به دو نفر حس برابری را در ساختار MLM القا می‌کند و بر کیفیت اشتغال بیش از کمیت تمرکز می‌کند.

 

مکانیسم عمل
برنامه های باینری بر اساس اصل ترکیب کار می کنند و توجه ویژه ای به دو رکن معروف به “پاهای” هر معامله گر دارند. بر اساس این استراتژی، فروشنده حق دارد از دو توزیع کننده دیگر که “پای چپ” و “پای راست” فروشنده را تشکیل می دهند، حمایت مالی کند. این “وابسته ها” نشان دهنده سطح پایین فروشنده یا شبکه افراد آنها هستند.

برای اینکه یک توزیع کننده واجد شرایط کمیسیون باشد، هر دو به اصطلاح “پا” باید حجم فروش متعادلی را نشان دهند. برخلاف دیگر استراتژی‌های MLM که به توزیع‌کنندگان بر اساس تعداد استخدام‌ها یا کل فروش پاداش می‌دهند، طرح باینری برای رشد به فروش متعادل نیاز دارد. بنابراین، توزیع کنندگان نامتعادل نمی توانند درآمد کمیسیون خود را به حداکثر برسانند و در نتیجه حس کار تیمی و رشد متعادل را برای همه اعضا ترویج می کنند.

طرح های باینری: منحصر به فرد در دنیای MLM
برنامه های باینری در حقیقت یک رویکرد متعادل برای استخدام فروشنده و جبران خسارت را در MLM قرار می دهد. این نوع برنامه ها بر حفظ تعادل، تقویت همکاری و رشد متقابل به جای استخدام تهاجمی تمرکز دارد. این امر خرده فروشان را وادار می کند تا اطمینان حاصل کنند که هر دو رکن به طور مساوی رشد می کنند و بر توسعه کارمندان جدید برای رشد و موفقیت جمعی تمرکز می کنند.

 

وجه قانونی مدل MLM
هنگام بحث در مورد مدل های MLM، تمایز بین عملیات قانونی و طرح های هرمی غیرقانونی بسیار مهم است. شرکت‌های قانونی MLM، از جمله طرح‌های باینری، شامل فروش محصولات یا خدمات واقعی هستند که در آن توزیع‌کننده بر اساس فروش به مصرف‌کننده نهایی سود می‌برد. در مقابل، طرح‌های هرمی در بیشتر کشورها غیرقانونی هستند و اساساً متکی به جذب افراد بیشتر در این طرح هستند و سودآوری معمولاً به فروش محصولات مرتبط نیست.

مدل MLM قانونی
مدل‌های MLM قانونی، مانند طرح‌های باینری، طرح‌های واحد یا طرح‌های ماتریکسی، در درجه اول برای فروش محصولات یا خدمات قانونی به مصرف‌کنندگان نهایی طراحی شده‌اند. فروشندگان این مدل ها از فروش مستقیم و همچنین فروش از توزیع کنندگانی که استخدام می کنند درآمد کسب می کنند.

علاوه بر این، مدل‌های قانونی MLM طرح‌های جبرانی شفاف را ارائه می‌دهند، سیاست‌های معقولی برای بازگشت محصول دارند و اطمینان می‌دهند که محصول یا خدمات فروخته شده ارزش واقعی دارد. آنها همچنین با مقررات تعیین شده توسط کشورهایی که در آن فعالیت می کنند مطابقت دارند.

 

مدل MLM غیرقانونی: طرح هرمی
در مقابل، شرکت‌های هرمی، در اکثر کشورها غیرقانونی هستند. آن‌ها بیشتر به درآمدهایی متکی هستند که توسط افراد جدید آورده می‌شود. به این شکل که اغلب آن افراد جدید را مجبور می‌کنند برای پیوستن به مجموعه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. این برنامه در درجه اول درآمد خود را از این استخدام ها به دست می آورد و نه از فروش واقعی محصولات یا خدمات.

تاثیر جهانی برنامه های باینری
اگرچه مدل MLM در بسیاری از کشورها قانونی است، کشورهای مختلف قوانین متفاوتی بر نحوه عملکرد آنها دارند. به عنوان مثال، شرکت های MLM در ایالات متحده باید از مقررات کمیسیون تجارت فدرال (FTC) پیروی کنند. در هند، تجارت MLM توسط وزارت امور مصرف کنندگان نظارت می شود. در چین، دولت قوانین سختگیرانه ای دارد که اساساً اکثر طرح های هرمی را غیرقانونی می کند.

قبل از پیوستن به یک مدل MLM یا راه اندازی یک کسب و کار MLM، مهم است که در مورد قوانین MLM در کشور خود تحقیق کنید. اطمینان حاصل کنید که شرکت یک محصول یا خدمات واقعی ارائه می دهد، یک برنامه جبرانی شفاف دارد، و بر استخدام افراد پیش از فروش محصولات تاکید نمی کند. به طور خلاصه، مدل MLM می تواند مشروع باشد و در صورت طراحی و مدیریت صحیح، یک فرصت تجاری بالقوه ایجاد کند. با این حال، مهم است که هوشیار باشید، تفاوت بین طرح های بازاریابی قانونی و غیرقانونی را بدانید.

 

 

نویسنده: پویان قمری، اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصادی

LinkedIn icon for email signatures - free download 20x20px

LinkedIn

Instagram icon for email signatures - free download 20x20px

Instagram

Twitter icon for email signatures - free download 20x20pxTwitter

YouTube icon for email signatures - free download 20x20px

YouTube

بیشتر بخوانید

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

به کارگیری نظریه بازی برای درک عمیق تر از زندگی و کیهان

      نظریه بازی، ایده ای که توسط ریاضیدانانی مانند جان فون نویمان و جان نش ارائه شد، به تعاملات استراتژیک بین تصمیم گیرندگان منطقی می...

چالش های صنعت داروسازی با رویکرد پایدار و دوستدار محیط زیست

  با تشدید نگرانی های جهانی زیست محیطی، صنعت داروسازی برای اتخاذ شیوه های تولید پایدار تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. این مقاله به...

فراتر از زمین: بررسی کاوش های کیهانی

  جذابیت خیره شدن به ستارگان، هزاران سال است که تخیل انسان را مجذوب خود کرده است و کنجکاوی عمیقی را در مورد کیهان مرموز...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

فصل جدیدی از کاوش و سفر به ماه

  برای قرن ها، ماه تخیل بشریت را مجذوب خود کرده است و به عنوان نمادی از رمز و راز، و الهام بخش کاوش های...

مطالب داغ هفته